Bukefalos 28 år!

You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Enda problemet är att hanhundarna har en tendens att vakta på "sin" tik gentemot andra hanhundar under promenader etc.

Men det är ok tycker du? Men inget pip..
Varför är just detta ok? För det är dina hundar?

Jag förstår att hanhunden gör det. Men reagerar på att folk har åsikter om hur andras hundar är, men sen kan de acceptera vissa saker med sina.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Eh, ja.....inte sjutton ska hunden pipa över grannens tik i varje fall. Att visa intresse är en sak. Att stress-pipa en annan. För pip är stress, löptik eller inte, och stress vill jag absolut inte ha.

Om man nu ska ta förvildade hundar som exempel så inte sjutton springer de runt och piper när tikar löper. De gör sitt bästa för att komma åt tiken men däremellan håller de tyst. Inget stressigt pip.

Det är heller inte nödvändigt med sådan könsdrift att hanen går igång på hela grannskapets tikar. Det är bara ett störande beteende och definitivt negativt om det handlar om en arbetande hund. Det stjäl energi i massor.

Nej, stress och frustration är vad det är och det är inget jag vill ha i mina hundar.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Håller faktiskt med.

Hos mina går jakten före löptik så länge vi inte pratar höglöp. De har jagat på fält med löpande tik ett antal gånger, och då är fågel intressantare än "den där bruden". Vi passade helsystern till yngsta när hon löpte senast, och våra reagerade inte ens när de kom hem på att det varit löptik i huset. Helt ärligt kan jag inte säga när grannarnas hundar löper ens.. ;)

Däremot, är det en höglöpande tik i samma rum, ja, då är det en annan femma. Men det där tjafset före och efter är inte så intressant om du frågar mina två.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Om man nu ska ta förvildade hundar som exempel så inte sjutton springer de runt och piper när tikar löper. De gör sitt bästa för att komma åt tiken men däremellan håller de tyst. Inget stressigt pip.

Hur vet du det?
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Vissa hundar snackar mer än andra. Innan jag skaffade min vinthund visste jag inte hur tyst stress kan uttrycka sig. Han kan ligga till synes helt avslappnad och utslagen i soffan men så ser man hur han andas väldigt snabbt = stress. Med det menar jag att alla tysta hanar kring löp inte helt säkert är ostressade bara för att de är tysta. De är bara den tysta typen, och skönt för oss såklart ;)
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Var glad att du inte har som jag just nu, höglöpande tik och okastrerad hane i samma hus.. Wei!:cool: Gammelman ligger och suckar djupt på ena sidan grinden och tiken (slynan) ligger och vresar på rygg på andra.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Var går din gräns för när hanen är allt för påverkad av sina hormoner? Jag hade aldrig kunnat ha en hane som börjar vandra, pipa och slutar äta för att en tik i området löper. Dels hade jag blivit galen eftersom jag bor i stan = alltid någon tik i närheten som löper, dels hade jag ju inte kunnat träna. Och det är ju det jag har köpt hunden till. Jag tycker att min egen är på gränsen till FÖR intresserad av flickor och jag tvekar inte en sekund på att han hade tagit chansen om han fått den. Så där finns ju tillräckligt med drifter utan att han blir så stressad att han vandrar och piper.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Kan bara hålla med!

En mentalt bra hane ska inte flippa ur för att det luktar gott av tjej. Oavsett tid på löpet och hur nära hon är så ska han kunna koncentrera sig!

Könsmogen unghane och höglöpande tik. Boss tittar på får - jobbet är alltid mer värt än löptiken!

2012-01-08144043.jpg

2012-01-08144047.jpg

2012-01-08144050.jpg
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Kan bara hålla med!

En mentalt bra hane ska inte flippa ur för att det luktar gott av tjej. Oavsett tid på löpet och hur nära hon är så ska han kunna koncentrera sig!

Könsmogen unghane och höglöpande tik. Boss tittar på får - jobbet är alltid mer värt än löptiken!

2012-01-08144043.jpg

2012-01-08144047.jpg

2012-01-08144050.jpg

För mig är inte flippa ur för hanen piper. För mig är det om han inte fungerar i vardagen.

Och du nämner alltid dina hundar när de jobbar, och det är också skillnad tycker jag. För jobba ska de kunna göra.
Men TS visade en hund som var inne och bara "var"... Hade han fått en uppgift, hade den säkert också kunnat fixa det jobbet.

Och unghanar, även om de är könsmogna. Kan vara svårtstartade när det gäller tikar, det där är så olika.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Unghanen ifråga är inte så ung på bilden att han inte vet vad löptik är(ca 2 år gammal):grin:

Och nej, ingen av mina tre hanar bryr sig om när husses tre tikar löper ( i hundgården precis utanför ytterdörren) ens när vi är hemma och slappar. På sin höjd att Boss sover lite närmare dörren än vanligt, annars märker jag inte av det alls. Schäferhanen suckar mycket under höglöpet, men det är allt.

Så det är inte bara under arbete som de sköter sig.

Jag tycker verkligen att aveln går åt fel håll om man tar fram hundar så är så hormonpåverkade att de inte kan slappna av trots löpdoft. Precis som jag tycker det är synd och skam att avla på hundar som är rädda eller helt saknar motor.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Word!

Att kunna koppla av inne trots löptikar runt knuten är minst lika viktigt. En arbetslust som stressar inne är inte mycket att ha även om den kan utföra arbetet med löptikar runtomkring. Utan vila orkar den inte jobba.

Och hanarna behöver inte vara svårstartade vid parning bara för det. Just nu ligger det en löpande tik, ca en vecka in i löpet, nedanför min soffa. Två meter ifrån ligger min schäfer och sover. Men då det en gång i tiden var dags för honom att para, nog sjutton visste han direkt vad som skulle göras.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

...samma som det finns hundar som inte ens bryr sig i höglöpska tikar...vart är aveln på väg ?? Det är de som är överkåta, inte bryr sig , inte kan själv ....nog fan bryr sig mina när det är löptikar, men inte sitter dom o gnäller o ylar hela dagarna....bara reagerar.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

De som inte är intresserade alls av löptikar sållar dock själva ut sig ur genpoolen ;)
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

...samma som det finns hundar som inte ens bryr sig i höglöpska tikar...vart är aveln på väg ?? Det är de som är överkåta, inte bryr sig , inte kan själv ....nog fan bryr sig mina när det är löptikar, men inte sitter dom o gnäller o ylar hela dagarna....bara reagerar.

Delvis KL..

Suck.. Har jag skrivit att jag tycker överkåta, ylande hanar är ok? Varför ska folk överdriva när man diskuterar.

Jag tycker det är helt ok att en hane visar intresse, så länge de fungerar. Om de gör ett pip, sen går och gnager på ben, man tränar osv.. Då tycker jag det är en sund hane.
Att inte reagera alls, det är ju heller inte bra.

Som sagt, jag har skrivit att jag tycker de får reagera, men ska fungera i vardagen. Jag ska kunna säga gå och lägg dig om de börjar.
Det är för mig fungera i vardagen.

Migo: En hund som är 2 år är ingen unghund, den går som vuxen. Och göra sån här är bara löjligt :grin:...
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Word!

Att kunna koppla av inne trots löptikar runt knuten är minst lika viktigt. En arbetslust som stressar inne är inte mycket att ha även om den kan utföra arbetet med löptikar runtomkring. Utan vila orkar den inte jobba.

Och hanarna behöver inte vara svårstartade vid parning bara för det. Just nu ligger det en löpande tik, ca en vecka in i löpet, nedanför min soffa. Två meter ifrån ligger min schäfer och sover. Men då det en gång i tiden var dags för honom att para, nog sjutton visste han direkt vad som skulle göras.


Jag har också haft hanar hemma som ska para tex. Och inte försöker de gå på en tik om hon inte är i hög löp. Så är inget konstigt att din hane ligger också sover.

jag tror faktiskt att fick TS hund träffa en tik hemma när han piper så där, ocvh hon säger ifrån för hon inte är i höglöp. Då lugnar nog han också ner sig..
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Delvis KL..

Suck.. Har jag skrivit att jag tycker överkåta, ylande hanar är ok? Varför ska folk överdriva när man diskuterar.

Jag tycker det är helt ok att en hane visar intresse, så länge de fungerar. Om de gör ett pip, sen går och gnager på ben, man tränar osv.. Då tycker jag det är en sund hane.
Att inte reagera alls, det är ju heller inte bra.

Som sagt, jag har skrivit att jag tycker de får reagera, men ska fungera i vardagen. Jag ska kunna säga gå och lägg dig om de börjar.
Det är för mig fungera i vardagen.

Migo: En hund som är 2 år är ingen unghund, den går som vuxen. Och göra sån här är bara löjligt :grin:...

svaret var inte till dig utan på migos inlägg :)
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Skillnaden ligger i att min och andras hanar inte behöver träffa en tik som säger ifrån. De bryr sig helt enkelt inte om grannarnas höglöpande tikar. Schäfer får rådslag först då han ställs framför den höglöpande tiken. Inget fjant om vi möter någon ute eller har en i huset mittemot. Något annat vore väldigt hindrande med tanke på att du mycket väl kan stöta på höglöpande tikar under en ipo-tävling. Om hanen då inte kan vila så kan den heller inte prestera.
 
Sv: You ain't nothing but a hound dog crying all the time

Vette fan om jag skulle kalla en tvååring för vuxen. Då har de knappt hunnit genom den mentala könsmognaden. En Schäfer räknar jag inte som vuxen förrän den fyllt tre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp