Bukefalos 28 år!

Yrkesprov för hästskötare? var?

E

_Elin_

Hejsan! sitter just och funderar på var man avlägger sitt "yrkesprov för
hästskötare" , googlade men hittade inte nåt som säger var det sker
och vad det innehåller? måste man gått på tex. strömsholm eller räcker
det att avlägga prov på egna erfarenheter? och isåfall VAR/HUR sker detta
prov?

/elin
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Diplomerad hästskötare?

Det provet görs igenom SvRF och de görs runt om i landet, tror det är vanligt att de görs på naturbruksskolor.

Det är flera år sen jag gjorde provet, det kanske har ändrats?

Provet är baserat på Mats Mellbergs böcker, och jag har för mig att han även är en av de kontrollanter vid provet.

Förutom det så har jag för mig att man ska ha tappskokompetens.

Provet är både teoretiskt och praktiskt.

Vi började dagen med att göra ett teoriprov med en massa blandade frågor om allt som rör hästar.
Efter det hade vi 15 min på oss att knoppa och linda benen och göra i ordning för ridning, red sen kanske 15-20 min i alla gångarter och böt sen häst. Hästen ska motionsridas. Första hästen jag red var super seg och den andra super laddad och ville helst galoppera hela tiden ;)

Efter det så sadlade vi av och visade häst för hand och presenterade hästen.

Minns inte om vi gjorde ytterligare ett teoriprov här, eller om vi innan det longerade ;)

Vid longeringen så fick vi instruktioner om vad vi skulle göra, berätta om vad vi tyckte om hästens form och tempo osv. Vi fick inte se de som longerade innan oss, utan stå utanför å vänta på vår tur!

Var även ett prov där det var en massa häst och stalldelar som man skulle skriva upp vad det var för någonting, och då allt man kan hitta i ett stall.

Sen ett foderprov, man ska se vad allt är för någonting, svara på lite muntliga frågor t.ex. vilken halm har bäst uppsugningsförmåga. Sen fanns det uppskrivet några hö-analyser och då skulle man säga vilka som passade bäst för t.ex. digivande sto, tjock liten ponny, hårt tränande och tävlande häst osv.
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Vad kul att du berättade lite om hur provet gick/går till. Jag ska börja naturbruks (häst) på måndag.. Har planerat att jag ska göra provet för hästskötare som man blir erbjuden i trean:banana:.

Vet inte om det går på annat sätt än genom naturbruks... Kolla med arbetsförmedlingen kanske?? Tror de brukar kunna förmedla till vissa utbildningar och hjälpa till så. (Vet inte om jag är helt fel ute.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Vad kul att du berättade lite om hur provet gick/går till. Jag ska börja naturbruks (häst) på måndag.. Har planerat att jag ska göra provet för hästskötare som man blir erbjuden i trean:banana:.

Vet inte om det går på annat sätt än genom naturbruks... Kolla med arbetsförmedlingen kanske?? Tror de brukar kunna förmedla till vissa utbildningar och hjälpa till så. (Vet inte om jag är helt fel ute.)

Du kan göra provet på andra aätt oxå än genom naturbruks, kolla på svenska ridsportförbundets hemsida så hittar du info om olika utbildningar & hur du ska gå till väga samt förkunskapskrav.
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Vet att våran ridklubb varit iväg någon gång med medlemmar, så hör med din ridklubb om de skickar iväg medlemmar på sådant!

MItt prov gick också till som pmm:s.
Fast det var över 10 år sedan jag gjorde det så det kan ju ha ändrat sig...
Har för mig att man måste ha "första hjälpen" kurs i bagaget också..
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Det är ju synd att man kan så mkt o sedan inte har bättre betalt när det väl kommer till kritan...
Visst KAN man få bra betalt som hästskötare, men det är ju garanterat vanligare att inte få det...
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Det är ju synd att man kan så mkt o sedan inte har bättre betalt när det väl kommer till kritan...
Visst KAN man få bra betalt som hästskötare, men det är ju garanterat vanligare att inte få det...


De flesta får väl fickpengar(kostar så mkt att ge vit lön:smirk: ), mat & husrum.Så mkt gillar jag inte hästar att jag skulle kunna leva på såna villkor nej.
Även mer utbildade, tex hippologer & ridlärare får ju usel lön, så ska man ha betalt ska man absolut välja ett annat yrke.
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Det är ju synd att man kan så mkt o sedan inte har bättre betalt när det väl kommer till kritan...
Visst KAN man få bra betalt som hästskötare, men det är ju garanterat vanligare att inte få det...

Tror ingångslönen som diplomerad hästskötare men ingen arbetslivserfarenhet ligger på runt 17.000:- mån före skatt. Då är det alltså 40h/veckor.

Skulle det inte finnas folk som tackar ja till svart jobb och tackar ja till en lön på kanske 5.000:- (dock vit) så skulle lönerna gå upp. Men som sagt, det finns massor som vill jobba med hästar, som struntar i lönen och som tyvärr, inte förstår konsikvenserna av ett svart jobb.

Att hitta skoltrötta tjejer (och killar) som vill jobba några mån, som sen kanske blir kvar 1 år eller mer bara för de får rida varje dag. Är inte svårt.

Tokmaja skrev:
Har för mig att man måste ha "första hjälpen" kurs i bagaget också..

Ja det måste man ju ha, hade för mig att det var 2 saker men kom inte på den andra.
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Oj, det var inte lite man ska kunna! :D

-med Mellbergs böcker antar jag att du menar `hästhållning i praktiken´? finns det fler?
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Vi läste en om foder också, men om han skrivit den minns jag inte.
 
Sv: Yrkesprov för hästskötare? var?

Oj, det var inte lite man ska kunna! :D

-med Mellbergs böcker antar jag att du menar `hästhållning i praktiken´? finns det fler?

I skolan läste vi två böcker, tror att bägge var av honom, den och en till...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 184
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Blossom
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp