Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Helt riktigt, jag har fullt upp med livet IRL...

Men likställer du "nosen väl framför lod" med att ha huvudet nere vid knäna så förstår jag om diskussionen i tråden haltar.
Den haltar bara för att du tror ngt som inte ens har nämnts, utan mer sitsen i i skritt- på lång tygel o i ökad skritt.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jo men i en god sits ingår det så mkt mer eller rider folk här utan ben o tyglar;) Att skritta på lång tygel klarar de flesta.
Svar på detta:
men om alla klarade att få samma effekt i hästen med en lång tygel som med en kort då skulle inte HF vara uppfunnet:angel:
Svar på detta:
vad i h-te har HF att göra med fri skritt på hellång tygel ?!
Svar på detta:
jag pratar inte om någon fri skritt på lång tygel

Ok... jag vet att jag nog är ganska trögtänkt, och har försökt hänga med i snurriga tråden.

Men jag begriper faktiskt inte hur de här svaren hänger ihop och får nog hålla med mackan. Hur tusan hänger SS (SuperStretching, som är det nya namnet på HyperFlexion) ihop med fria skritten? Antingen så har någon glömt knapplåna eller så är vi från helt olika planeter. :confused:

KL
Skritten - enligt mitt tycke, den absolut svåraste gångarten att rida. Går alldeles för långsamt och det hinner hända så mycket. Delar som sprids ut lite här och där. Oftast tycker jag att vingligheten i skritten beror på att hästen inte bjuder/driver tillräckligt mycket framåt. Då förutsätter jag att ryttaren inte sitter på trekvart...
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hur tusan hänger SS (SuperStretching, som är det nya namnet på HyperFlexion) ihop med fria skritten? Antingen så har någon glömt knapplåna eller så är vi från helt olika planeter. :confused:

Helt klart en planetfråga

Det finns så mycket termer och alla har sina egna betydelser i dessa och sitter därmed på sin egna planet, Synd bara att en del är så envisa i sin tro att det bara finns en planet så att de måste bli rent av otrevliga om det antyds något annat

Några saker borde vi dock kunna enas om

Hästen skall redan från början välva sin överlinje uppåt, dels för att kompensera ryttarens tyngd och dels för att det är en förutsättning för att samling skall kunna påbörjas. Välvning uppåt och bakdelssvikt hänger ihop
Om man inte får till detta så kommer man aldrig få bort hästen från bogarna, hur många fina ridtermer man än kan skriva.

Detta är biomekanik. Hur hästen kan arbeta är begränsat av hur den är konstruerad. Vissa sitter på en platt planet och hävdar helt omöjliga saker ur fysiologisk synpunkt, och de orkar jag inte diskutera med - särskilt inte eftersom de har en sådan trist ton.

En passus men ändå


De flesta är dock överens om detta med överlinjen - sedan hur man kommer dit råder delade meningar om

Angående HF - så även om man vill kalla det ngt annat så är det just HYPER (Ordlistan = i allra högsta grad) Flexion (=BÖJNING) av nämnda överlinje

Så det jag skrev är väldigt logiskt: om det vore lätt att böja överlinjen uppåt så skulle man aldrig komma på iden att nå dit genom att överböja den :grin:

En lindrigare form av Överböjning av överlinjen heter just det Over bent, det har samma syfte, att befästa välvningen av överlinjen, men är en form av korrigering inom klassisk dressyr som rid i ett par steg tex i en övergång - inte ngt man rider runt i

och då närmar vi oss själva pudelns kärna:p

går det att välva/böja överlinjen uppåt i en så öppen form som jag beskriver

svar = på viss planeter ja - absolut

Det är det som kallas att rida bakifrån :angel: Man rider ihop hästen enligt TR med näsan framför lod - inga konstigheter alls - det är en högst normal planet

Man rider alltså hästen till en välvd överlinje så att den hamnar korrekt på tygeln - bilder finns i ridhandboken på hur det ser ut när hela överlinjen är välvd jämnt

I alla tre gångarter.

Därifrån kan du sedan spänna pilbågen =Överlinjen mycket mer. och då får du givetvis korta tygeln - efter att pilbågen är spänd - om du gör det före får du en fulkrok på hästen


den stora frågan är egentligen - kan mangöra detta med sätet i huvudsak? Eller är "rida med sätet" bara en floskel som låter bra......

Jag säger att om man kan rida med sätet så kan man givetvis åstadkomma detta på en tygellängd motsvarande ridskoleridning

Skillnaden mellan ridning och ridskoleridning är ju just hur man kan få hästen att arbeta :cool: dvs om man rider med andra hjälper än dra i tygeln och sparka med underskänkeln

På min planet ( där jag ingalunda är ensam btw, bara i numerrärt underläge på buke) så är detta självklarheter

Inte att det är plättlätt - men att det är vägent ill målet är ställt utom allt tvivel.

Min planet befolkas av ryttare med antingen grunden att lära sig göra detta på lina, de berömda två åren ( vad skulle de annars syssla med :confused:)

eller ryttare som lärt sig motsvarande en mängd koordinationsövningar för ryttaren
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

KL
Skritten - enligt mitt tycke, den absolut svåraste gångarten att rida. Går alldeles för långsamt och det hinner hända så mycket. Delar som sprids ut lite här och där. Oftast tycker jag att vingligheten i skritten beror på att hästen inte bjuder/driver tillräckligt mycket framåt. Då förutsätter jag att ryttaren inte sitter på trekvart...

ja för på din planet så förutsätter man att man sitter rakt

No offense but;

Inget levande är rakt - ingen ryttare är rakriktad av sig själv

Målet med Dressyr är ju att rida med så små hjälper som möjligt och korrigerande hjälper är ju ett tecken på att det inte blev som tänkt

Jag håller med om att skritta rakt på meddellinjen tex är svårt. Och det är säkert anledningen till att denna övning sas vara Kyras favortiövning - ingen klarar den i början trots hög tävlingsnivå

det klassiska ridsystemet är logiskt

axlar styr bogar, bäcken hästen bäcken Hästen följer vikten så egentligen så styr du med vikten

Om du placerar hästen med sitt bäcken parallelt med kortsidan likaså bogarna och du sitter en aning åt höger så kommer hsäten driva åt höger

Då kan du antingen korrigera med vä tygeln - vilket 95 % av alla ryttare gör - minst - eller såkan du ta det som info - och flytta din tyngpunkt åt vä tills hästen går rakt

Vilket är exakt samma sak som du skulle göra på en cykel - eller en skateboard eller whatever:idea:

Det här är "orsaken" till att handen skall var stilla

Det är helt olika ridsystem/planeter

Vad ska repsetive kroppsdel gör i de olika momenten

vilken uppgift har skänkeln har den en korrigerande uppgift därpå medellinjen eller inte - och i så fall vad skall den korrigera?

Om man börjar hålla emot med skänklar och korrigerar med tyglar då har man ju slutat lyssna på hästen - och man skiter då i det resultat som den egna hjälpgivningen skapar....

man lär sig då aldrig kroppskontroll

PÅ en cykel, eller skate - så måste man annars ramlar man - på en häst så kan man dra i tygeln eller hålla emot med skänkeln och trycka ut hästen i hörnen som man lär sig på ridskola :o

Men om man har sin egen kroppkontroll då kan man rida hästen rakt in i båda tyglar, man har övat upp sin känsla och gör i princip samma korrigerar i sin kropp som på en cykel

På min planet
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Minns nu inte vilka som hånade Sombres inlägg om att skritta rakt fram. Men det är ju faktiskt så att en häst som till vardags rids och utbildas med vikthjälper i första hand - den kommer ju att fortsätta följa vikten med den normalsneda ryttaren vilken har en vikförskjutning åt höger

Hästen följer vikten = drar höger - ryttaren som inte korrigerar sig själv kommer då få försöka korrigera hästen åt vä men hästen komemr i alla fall sträva åt höger eftersom vikten säger så. så¨därför kommer de vingla fram då de inte kan enas

Det hände mig när jag satt på SM vinnarens häst - Högervolten blev mindre och mindre

Det händer mina elever på min häst - högervolten blir mindre och mindre

de kan inte placera hästen rätt på en tänkt linje med serpentiner - och i ena varvet tränger hästen upp mot sargen/steketet Ja de kan helt enkelt inte hålla sig på spåret ens
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tråden är lång, och jag erkänner att jag bara tittar in då och då, bläddrar igenom och läser vad jag tycker drar min uppmärksamhet. Jag varken hinner, vill eller orkar läsa alla turer fram och tillbaka.

Jag ville bara säga att jag tycker ofta att du har en poäng med vad du skriver. Jag känner igen många av mina egna teorier om ridning i dina teorier, det är kul att läsa och få sin rid-teori bekräftad.

Något jag tyckte var spännande att läsa var detta:
Min planet befolkas av ryttare med antingen grunden att lära sig göra detta på lina, de berömda två åren ( vad skulle de annars syssla med)

Kanske är det taget lite ur sitt sammanhang - men jag tror du fattar vad jag syftar till.

Jag har alltid funderat på vad 17 man ska lära sig av att skumpa runt på longerlina, för att få en "bra sits" har jag fått som svar - men jag har alltid tänkt att en bra sits handlar ju om så mycket mer än att bara vara "följsam", det handlar ju om kommunikation. Nu tror jag att jag kan förstå hur det kan vara användbart. Fast jag tänker mig att inte vilken häst som helst skulle klara av uppgiften att vara läromästare där.

Jag lär mig jättemycket om hur jag kan använda sitsen, genom att få det förklarat för mig, och genom att rida och ställa massa frågor. Ta 10 steg och utvärdera dessa. Kanske ta ett varv på volten och utvärdera. Ta en övning och utvärdera. Helatiden ha en öppen kontakt med min tränare och diskutera vad som hände och vad som kändes, hur hästen agerade-reagerade och hur jag agerade-reagerade.

Nu har inte jag provat att göra likadant på lina, men nog skulle det säkert gå!

Jag använder handen när jag rider, som en telefontråd. Ringer upp hästen och väntar på att tonen ska gå fram, det kan ta några tuuut - tuuut - tuuut, jag ringer på och hoppas att någon svarar i andra änden. När jag har fått svar i andra änden börjar jag tala och fråga med min sits. Det är först då som min häst förstår att jag vill att han ska vara uppmärksam på mig och då vet han att jag tänker säga något, är han uppmärksam så börjar vi snacka och babbla med varandra.

Nu när jag sitter här och tänker på det så upplever jag just nu att utan den kontakten i handen, utan telefonen, skulle jag och min häst få svårigheter att prata med varandra. Så till min fråga:

Hur får du uppmärksamhet från hästen när du rider i lina? Gör du det med bara sätet? Hur då?
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hur tusan hänger SS (SuperStretching, som är det nya namnet på HyperFlexion) ihop med fria skritten?

Ett naturligt svar skulle vara inte alls

Ett annat svar skulle vara att HF sabbar skritten så de den blir passartad



Nu har jag lusläst tråden och använt sökmotorn

Här skriver jag om skritt först
[Inte kunde jag sitta korrekt bara sådär plupp utan det var till att lära mig. För min tränare fick man rida skritt för i början - visst man fick både trava och galoppera om man trodde sig klara av övningen i de gångarterna.......Hästen och ryttaren får först lära sig koordinationen i skritt -


Här skriver Jacko
Jag fick backa helt och hållet och rida enbart på lång och halvlång tygel i skritt. Lägga in stora volter här och där, be om halter osv

Sedan kommer axel skriver till Sombre
Jo men i en god sits ingår det så mkt mer eller rider folk här utan ben o tyglar Att skritta på lång tygel klarar de flesta.

Varpå Sombre svarar
Vad menar du?? Forstar inte svaret over huvud taget Vem pratade om att endast skritta pa langa tyglar och att rida utan ben och tyglar? Och det ar klart att da man kommer langre sa galler det att kunna satta in ratt hjalper i ratt ogonblick men kan man inte vara foljsam sa kommer man aldrig heller att lyckas vara koordinerad. Sa visst, en bra borjan om man vill spara hasten kan vara att skritta pa lang tygel, och nojer man sig med det sa ar det val inget fel, men jag tror de flesta vill komma langre. Skritta pa lang tygel pa en valskolad hast ar inte alltid sa latt om man inte klarar att vara foljsam och i balans. Att skritta pa en hast som blivit avtrubbad av en ryttare som inte bryr sig att vara foljsam i en sa enkel ovning som att skritta pa lang tygel ar oftast inget problem


och mackan replikerar
alltså, börjar det inte bli lite väl drastiskt nu?
Jag håller med dig ang. välskolade ridhästar att de blir känsligare för ridningen. Men om nu ingen skulle kunna skritta på LÅNG tygel ens, så börjar det bli lite svårt att ha en diskussion alls om ridning ö.h.t......

jag konstaterar att folk drar olika slutsatser av det de läser helt enkelt

det var axel som drog in "skritta på lång tygel"

jag har hållit diskussionen till ursrpungsdiskussionen med totala vad sitsträning kan vara
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag vet inte om jag har en egen uppfattning om det. Men för att hästen ska svara fort nog och korrekt nog på lina vill jag att det finns en viss grundutbildning eller svar pga oförstördhet. En del hästar har gått illa så länge att jag hellre korrigerar även i tygel för att få snabbare resultat och slippa rida i en för hästen hälsovådlig form. Man kan senare arbeta mot jobb enbart för sits.
För mig känns en snabb respons viktigare än vad den kommer ifrån. Vi rider sönder på tok för mångahästar som det är idag. Om man istället får dem i rätt form snabbt så slipper vi dömma ut så ånga och ha så många konvalecenter.
Sitsen är A och O. Men funkar inte den ser jag inte vitsenmed att harva runt i en hälsovådlig form och försöka få en motsträvig häst att lyssna.
För det finns MÅNGA som ridits fel så länge att de faktiskt bildat sig uppfattningar om vad som är rätt och fel. Att jobba med musklerna är fasen så mycket jobbigare än att hänga i skelettet. Och har en häst jobbat i skelettet hela livet lär man få en reaktion då man ber den jobba med musklerna i stället.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

HF sabbar väl alla gångarter och genomsläppligheten i hästen oavsett.

Dock tror jag att man kan påverka hästen i munnen genom att lära den ett visst system för att länga ut överlinje och böjning och få den att komma upp och ut genom böjning. Säkerligen skulle någon skrika HF då de ser det. Men man behöver inte böja så mycket. Och att få fram nos och vara eftergiven i handen är alltid a och o.
Att det finns olika sätt att rida är nog bara att acceptera.
Jag tycker att "mitt" sätt att rida får hästar att bli mer igenom i överlinjen. Jag antar att du inte deltagit i dessa lektioner. Och i ditt synsätt så gewr det hästar som backar av.
Trots att jag använder handen då jag rider så lyckas jag rida fram näbben på hästar som gått bakom lod hela livet.
Jag tror det är frågan om att skola hästens mun(och då hela kroppen iom att det hänger ihop) och ryttarens hand rätt. Självlart inverkar även sitsen. Den ska alltid gå först. Men jag anser inte att handen alltid är no-no. Den kan inverka bra om man lär ryttare och häst ett begripligt system som de behärskar.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

svar #229
Precis lite så som jag tänker oxå... :)

svar #230
Och här med :D sammalika.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nu när jag sitter här och tänker på det så upplever jag just nu att utan den kontakten i handen, utan telefonen, skulle jag och min häst få svårigheter att prata med varandra. Så till min fråga:

Hur får du uppmärksamhet från hästen när du rider i lina? Gör du det med bara sätet? Hur då?

Uppmärksamhet är alls inget problem. hästarvil kommunicera, när de märker att man kommunicerar på ett begripligt sätt är de idel öra

Målet är självklart inte att rida utan telefontrådar utan bara att ha tillräcklig koordination så man har ett "qiuet seat! dvs utan brus - för först då kan man ha quiet aids

det jag refererar till är de två åren på lina som man måste börja med på SRS.
Även beridarutbildningen i tyskland börjar med lina

där lär de sig att sitta rakt i sidled och framåt bakåt, att alltid sitta i position dvs koordinare bäcken och axlar. Att behålla sin position med sin balans även omhsäten busar eller försöker flytat på dem samt övergångar uppåt och nedåt utan tyglar

Jag har inte ridit på lina på min - utan fått andra koordinationsövningar

Bla ridit med en pinne under tummarna ( för att koppla bort "hyss med handen")


Vad man lär sig först är start stopp och egentligen samma hjälp som böjer överlinjen

Med start stopp - menas den drivande sitsen och den bromsande sitsen

den drivande sitsen föser in hästens bäcken - och den stoppande sitsen håller kvar framdelen så att allt inte rinner ut framtill, upprepas detta så kan man forma överlinjen uppåt ganska mycket på en relativt lång tygel och i grimma.

Min felridna häst sedan 20 år tror jag "fattade galoppen" på 10 min. det är som vid all inlärning var tydlig med vad man vill och ge efetrgift så fort hsäten svarar - man kan ju ge eftergift i sitshjälper också:idea:

Det är hjälper som är så naturliga för hästen, så det är inte svårt att få kontakt om man behärskar tekniken. men det tog mycket längre tid för mig att lära mig behärska den, och det grö jag fortfarande itn till fullo

Ingen av mina unghästar har haft problem med detta heller. Min Pingo red jag i lädergrimma och väldigt glapp tygel ut i buschen över stock och sten. Stanna var aldrig ett problem med den tekniken.

Om du lyckas placera dig korrekt på tyngdpunkten på den oridna hästen så reagerar hästen väldigt mycket om du flyttar på dig. När han höjde huvudet tex - tappade ryggen så räckte det att vika överlivet ett par centimeter framåt så fick han in baken igen. Självklart inverkade jag med tygeln om han råkade tippa framåt eller älgade iväg så han tappade balansen - men du frågade hur jag fick kontakt - och kontakt är inget problem

Likaså om du utgår från din grundpossition på mitten och sedan ändrar den så upplever hästen det annorlunda och anpassar sig efter de förändrade förhållandena. tex om du vrider på axlarna som jag lär mina först så länger du din utsida så kommer hästen göra det bekväma dvs länga sin, och flyttar du vikten innåt så kommer den att driva inåt för att "fånga upp dig" har du en lång insida kommer den ramla innåt har du en lång utsida så kommer den styra innåt. Inga problem att styra på detta sätt

men allt handlar om utgånsgpunkten - du måste pricka rätt och därefter förändra

De flesta koordinationsövningar jag har fått gjort är att "hitta mitten"
den där övningen på medellinjen är en förövning till att flytta bakdelen

Om du rider på en rak linje och ömsom flyttar bakdelen till höger och vä med hjälp av dina sittben så kommer du lära dig hitta ett neutralläge

likaså om du rider serpentiner med axlar och vikthjälper före meddellinjen så kommer du påbörja rakriktning före medellinjen dvs gå tillbaka med axlar och vikt, rida några steg rakt och sedangöra tvärtom - så småningom kommer detta gå lika automatiskt som om du cyklade. Till cykel så kan du placera hjulen gansla exakt, det kan du göra med hästen också om du övar på samma sätt

Det som gör att hästen lyssnar är att du hittar balans i sidled - om du sitter till höger för mycket så kommer du vara för lång i din höger sida och kommer inte kunan länga vä i höger varvet och det blir bara blaj -fråga mig :angel:

Sedan måste du hitta balans bakåt framåt och rida tillräckligt långsamt så att hästen hinner koordinera. Hästarn blri oftast långsammare i takten av sig själva när de hittar till balans så det är sällan ett problem

När du hittar denna balans börjar hästen intressera sig mer för dig - du har börjat kommunicera :laugh:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tänk på att jag diskuterar utbildning av ryttaren

Vi är rätt flinka på att använda händerna, har sämre koodroinationmed kroppen, därför måste vi lägga ner med tid på att lära oss koordinera med kroppen - sedan lägger man till handen. Om vi vill rida med hästen

Igen tänk på att diskussionen från början handlar om vad man kan lära sig göra med sitsen - inte korrigeringsridning

För ja kliver man upp på en ridskolehäst så måste den korrigerar givetvis, men privathästen behöver mer korrigering av sin ryttarre :p

Den "värsta" häst jag har haft var en häst som flängde runt helt okontrollerat så jag ville grina särsdkilt då ryttaren bromsade i munnen samtidigt med en låst höft - vilket bara gjorde allt värre, och hästen gapad och var helt livrädd. Den var knappt inriden

Det här var en jättebra ryttare som lyssnade och tog till sig och var själaglad för att hästen gick att svänga. Nej - hon had elärt sig svänga i balans

problemet som jag ser det är inte att inverka med handen är en styggelse

problemet som jag ser det är att de flesta ryttare är väldigt omedvtena om hur mycket de själva bidrar till de problem de har med sin egen häst och ridning

Det var så hela diskussionen tog fart för ett tiotal sidor sedan för min del


Det har aldrig handlat om att jag vill klippa av alla tyglar jag ser
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Ja, men då är vi fortfarande i samma låda - men du är jeans och jag är tröja :D. Jag är helt med på ditt tänk här, och jag vet oxå att det funkar. Det är sånt jag brukar kalla magi på ridpassen. När min kropp klaffar perfekt med hästens. Det är väl egentligen inte magi, utan snarare ett tillfälle av riktigt bra/perfekt balans. :love:

Så som du beskriver är lite så som vi börjar våra pass; jag letar reda på min egen kropp i förhållande till hästens, och gradvis börjar vi kommunicera. Men då min häst är lite av en pajas, så kan jag inte bara släppa allt och "åka" på honom, hej baberiba om jag bara skulle låta bli att sätta gränser. (Jag har provat!) Men ju närmre slutet av passen vi kommer desto mer sällan behöver jag ringa upp sas.

Kanske handlar det om att skola hästen? Nånstans måste även hästen få veta vad jag vill. Vi brukar tala om öppna och stänga dörrar.... Men det är ju lite ot här... då detta handlar om ryttarens, inte hästens skolning.

Ja, jag tackar för en trevlig förklaring till hur longering kan fungera som läromedel för ryttare. :bow: tack o bock :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tänkte när jag red idag. Just att bli longerad gör ju att man kan koncentrera sig på en sak i taget. Hur mycket påverkar det hästen att flytta vikt mellan sittbenen tex.

Det är enligt mig den mest avgörande böjande hjälpen att "tänka" att flytta in det inre sittbenet mot sadelns mitt. Och är det som i min värld gör hästen eftergiven i insidan. Jag tror man behöver få tid att uppleva sådant här - hur mycket mer effektivt det är för att få loss hästen, än att fippla med innertygeln eller den undre delen av skänkeln.

Båda dessa hjälper är enligt mig rätt grova hjälp som brukar sabba rakriktningen då hästen flyr ut över ytterbogen. Och då korrigeras det med en kortare yttertygel - och så är man inne i korrigeringskarusellen. :angel:


Less is more

Att imaginärt flytta sittbenet mot mitten av sadeln är ju också den hjälpen tillsammans med en mindre medgående yttertygel som samlar hästen på böjda spår


Jag ser det som Kyras jämförelse med att man inom tex tennis tränar grundslag. det kan man gör på lina, eller med koordinations övningar

Folk som blir utbildade på lina blir ju ofta longerade inspända - men bara för att hästen är inspänd och går på en volt innebör ju inte att den jobbar rätt

Att då få möjlighet att utforska en hjälp i taget och sedan sätta ihop dem i olika kombinationer tycker jag skapar en "hantverkare" där den egna kroppens position är det främsta verktygent

Samtidigt är det ju övningar i att känna var hästen är, och gör man sina 100 000 repetitioner eller vad det är ås kommer det bli ryggmärgsreflexer och först då behärskar man hantverket tillräckligt för att kalla sig ryttare tänker nog jag
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag håller med dig här, om hur lite det ofta behövs - men det gäller ju att hitta det där speciella lilla. Hur letar man upp det? Jag tänker mig att jag måste prova olika, och mellan alla större grejer så hittar man det där lilla, perfekta fröet. Ofta är det mycket enkelt - men man har inte sett skogen för alla träd. Ibland vet jag inte vad jag gjorde riktigt, det bara funka - men när jag vet vad jag gjorde så är det som att en polett trillar ner och sen vet man. Ofta är det tränaren som hjälper mig sätta fingret på den. Hon blir som en highligt-penna i min ridning. Det blir så självklart. Som en sån enkel sak som man egentligen visste i huvudet - men kroppen ändå inte gjorde. Om man bara får kroppen att göra det där lilla speciella, då brukar underverk ske. Och sen tänker man - "Men, det var ju så enkelt! Varför har jag komplicerat det så tidigare?"

En sån liten sak för mig var när jag lärde mig att använda bara högerhanden när jag kortar tygellängd, och låta vänsterhanden vara helt på sin plats med tummen tryckt mot tyglarna och fingrarna spelandes. Om jag länger så släpper jag bara på tummen. Inte rubba handen en cm. Vänster handen blev då helt stabil och hästen med. Tummen på vänstern får jobba massor med att hålla reda på vilket tryck som ska läggas på vilken tygel, högerhanden får lära sig kämpa aktivt och lära sig hitta rätt tyglar utan ögat.

Då blev det en helt annan ridning helt plötsligt. Vändningarna gick hur enkelt som helst, att rakrikta vid varvbyta gick skitfort, i en volt tex. Helt fantastiskt vad en sån enkel sak kan göra för en desperat ryttare. :D

När jag lärde mig detta så blev det lättare att titta rakt fram och förutse vägen. Sluta upp att titta på alla tyglar, för dom blev ju helt plötsligt inte så många... :laugh:

Jag tänker att sitsträning i lina måste ju ändå kräva sin häst. Det gäller ju att ha en bra läromästare, som är både tålmodig och konsekvet. Här blir det ju verkligen hästen som skolar ryttaren, och då är det ju bra om hästen är en god lärare. Dom hästarna finns :love: Och vilka underbara hästar dom är! Skulle vara roligt att få prova linarbete på en sådan häst - men jag skulle inte vilja göra det på en häst som inte är bra på sitt arbete sas.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej det måste vara en utbildad häst annars blir det för svårt för ryttaren

men det rä ju bra med alla koordinationsövningar :laugh:

En av mina första tränare i dett tänk sa alltid Prova! Varje gång jag undrade, och utan ett viss laborerande lär man ju aldirg hitta "det"

det är ju en värld att uforska :D

Jag är helt med att man undrar - vad gjorde jag förrut :confused:

intressant det där med vä handen - den är ju ofta ett problem de man som högerhänt har svårt att hitta sin vä sida = hästens utsida i det svåra högervarvet
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 489
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 282
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp