Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

HF är Hyperflexion det nya namnet på Rollkur.

Det jag menar att OM man har sådan ryttarutbilning (inverkan med bålen = kroppskontroll = hela kroppen säger samma sak) att man kan forma hästens överlinje på en ganska lång tygel ( för den som läser slarvigt så har jag redan tidigt påpkekat att den inte är hellång) den är bara så lång att hästen har näsan väl framför lod i en grundform - så finns ingen anledning att krulla ihop hästhalsen

Ovanstående är dock inte lätt, ju mer öppen form - ju mer skicklighet krävs av ryttaren för detso lättare har hästen att slinka ut - å andra sidan så är det ett tväldigt bra gensvar till ryttaren - för den ryttare som vill lära sig rida med sätet och inte fubba med tygeln

de flesta ryttare tror de rider med sätet - men just sådan test som jag nämnde

fel tygel i fel hand
pinne under tummarna
tyglarna på en hand

avslöjar direkt hur beroende ryttaren är av tygeln

Att rida ovanstående i fri skritt är ingen match men om du skall börja ride serpentiner och hörnpasseringar och övergångar, och ha hästen på tygeln där framme dvs suget med näsan ute, för det krävs bakbensaktivitet och att ha bakbensaktivitet - som går uppåt genom kroppen och inte knuffar fram hästen på bogarna eller gör den springig - på denna tygellängd och korrekt formad i sidlen dvs korrekt böjd ... då är det en helt annan femma.

Nu börjar vi snacka ridning

och en helt annan division än mackan tror

och som jag påpekade :idea: Vore detta lätt så skulle man inte se alla hopdragna hästhalsar utan alla hästar skulle gå korrekt på tygeln med näsan framme hela tiden

Och HF skulle inte ens någon ha kommit på
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det du beskriver kallas för ökad skritt o i den formen ska man inte rida hela tiden o definitivt inte i galopp.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så har inte jag fått lära mig?

Att det bara för att man rider på lite längre kontakt och försöker få ut hästens hals till den kontakten innebär ökad skritt, menar jag?

Snarare innebär det - för mig åtminstone - att jag måste bli ännu mer koncentrerad på att rida bakifrån med min sits och INTE slarva. Jag vill så gärna tro att jag minsann inte rider med handen, men alla tester avslöjar en. :o Enhandsfattning, rida på längre kontakt eller rida med korsade tyglar - jag har testat allt, och borde göra det oftare. :o
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det är hela vitsen med rörelsen- att den ska JOBBA genom kroppen o då sträcka ut sig. Spänna av. Bjuda på. Ohindrad.
Hur ska du kunna samla den sen- om den inte får lära sig att hela tiden vara aktiv?

Börja driva i samlingen?

hur fattar man galopp därifrån?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag förstår inte ditt inlägg? Är det frågor eller påståenden? Och är det frågor, begriper jag dem ändå inte... :-o

Jag pratar om hur ryttaren kan få feedback på sin sits genom att göra lite mer "okonventionella" saker med tyglarna. Det är simpel grundutbildning av ryttaren. Fast för mig är den inte så simpel, som den tycks vara för många andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det är nog inte jag som är av banan :angel:

jag pratar inte om någon fri skritt på lång tygel

som jag skrev det beror på vad du vill skall hända...

I skritten så handlar det om att forma sidlinje och överlinje - korrekt böjning och välvningen av hela överlinjen
Men det skall ju ske i trav och galopp också - bara det att ryttaren för börja i skritt

Man tappar lätt sammanhanget - vi talar här om ridövningar för att ryttaren skall kunna inverka korrekt med sätet, och som jag skrev så kommer de från Kyra och Nej - någon fri skritt på lång tygel har det aldrig snackats om
bara av dig :p

Men JAG har pratat om fri skritt på lång tygel, som svar på det tidigare inlägget från Sombre. använd inte mitt inlägg och börja prata om att jag pratar om ngt annat, samt idiot förklara mig samtidigt - TACK.

Ursprungligen postat av Sombre
Skritta pa lang tygel pa en valskolad hast ar inte alltid sa latt om man inte klarar att vara foljsam och i balans. Att skritta pa en hast som blivit avtrubbad av en ryttare som inte bryr sig att vara foljsam i en sa enkel ovning som att skritta pa lang tygel ar oftast inget problem
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så har inte jag fått lära mig?

Att det bara för att man rider på lite längre kontakt och försöker få ut hästens hals till den kontakten innebär ökad skritt, menar jag?

Jo men det blir ökad skritt automatiskt.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jo men det blir ökad skritt automatiskt.

det beror ju på vad du gör.

Om du har den tygellängden och bara driver och öppnar upp framåt så ja.

men om du använder de tyska halvhaterna så ser du till att ha hästen framför skänkeln - men också bakom din sits. Inte ridning mellan hand och skänkel men mellan rumpa och mage - diskussionen handlar ju om att rida med sätet. Att lära ryttaren tekniken för an di hilfen stellen ( sätta hästen på hjälperna) Det är inte tygeln i sig som sätter hästen på tygeln utan överskänkeln om vi nu pratar ridning a la HH m z Strohen som är en av de berömda testryttarna...

Det är ju enda sättet enligt min erfarnehet att få hästen på sätet som alla säger att de gör:angel:
Då kan du grundspänna pilbågen till en arbetsgångart utan tygeln rakt fram, det betyder iten att man kan släpap tygeln men att det i huvudsak görs med sitsen - så det går att ha tygeln i fel hand eller i en - eller med en pinne under tummarna

Annars kan man använda övningar för att få saker på plats - på samma sätt som bommar tex kan bromsa upp så bromsar olika övningar upp

Jag har aldrig sett en hörnpassering ridas i ökad gångart.

Och det är inte så det går till att få aktivitet bakifrån - utan när hästen måste använda sin kropp rätt i hörnpasseringarna löser den själv det med att ta vikten bakåt. efter en korrekt sådan så har man fått motor i hästen rakt fram.

Jag sa det förut - Man böjer ju hästen i sidled för att få¨taf i överlinjen. Och en korrekt hörnpassering leder till FDO ( framåt nedåt med välvning bakifrån)

Att rida dessa övningar är ju till för att balansera upp häst och ryttare via sitsen. och ja de kommer från Kyra och min tränare utbildad avv HH M z S så det är inget hokus pokus det är fråga om.
Utan koordinationsövningar för ryttaren som för med sig prestation hos hästen

Inget hokus pokus
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det beror ju på vad du gör.

+ massa text

Ja du behöver faktiskt inte göra så mkt mer än det jacko beskrev för att hamna i ökad skritt så allt annat du skrev var överflödigt med tanke på vad jag svarade på :p
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så har inte jag fått lära mig?

Att det bara för att man rider på lite längre kontakt och försöker få ut hästens hals till den kontakten innebär ökad skritt, menar jag?
nej det kallas grundridning

Snabbkurs i den tyska läran a la Müseler

Inverkan med sitsen. Sitsen i jämnvikt

Varje kropp har sin tyngdpunkt. Finns ett stöd under tyngdpunkten så befinner sig kroppen i jämnvikt

Ändrar kroppen sin form så ändras tyngdpunktens läge. Varje rörelse hos hästen (framtsträckning eller höjning av hals elelr huvud), varje böjning i sidled förskjuter mer eller mindre hsätens tyngdpunkt. Ryttaren måset ständigt i möjligaste mån brina elelr behålla sin tyngdpunkt i övernstämmelse med hästens, dvs ryttaren måste balansera

Jämnvikt under rörelse framåt

Rör sig hästen framåt så måste ryttaren i övernesstämmelse med hsätens hastighet förlägga sin tyngdpunkt så långt framåt att den ligger före hästens förutsatt att han bara med balansens hjälp vill hålla sig i sadeln. Man kallar det att "gå med i rörelsen"
...
Två krav bör ryttaren uppfylla

a/ att ständigt fölägag sin tyngdpunkt i överensstämmelse med hästesn tyngdpunkt

b/ att placera sitt säte på 3 stödpunkter utgörande grundval för sitsen

........

Hjälpen för framridning liksom varje drivande hjälp är därför i allt det väsentliga samma som den, med vars hjälp ryttaren håller sig kvar i sadeln och går med i hästens rörelse

Jämnvikt under rörelse

Då hästen ställer, böjer eller vänder åt höger eller vänster förlägger han sin tyngdpunkt mer eller mindre i den riktningen allt efter lutningens grad. Vill ryttaren förbli i jämnvikt så måste han i motsvarande grad flytta sin tyngdpunkt.... skjuter han fram fram höften(sittbenet) på den sida, åt vilken han vill flytta tyngdpunkten belastas det inre sittbenet mer än det yttre.
..........

Men vill ryttaren i full harmonu med hästenbehålla en varaktig lätt kontakt med skänklar och tyglar, måste han i överenstämmelse med hästens böjning
förbli med höfterna parallella med hästens höfter
med axlarna med hästens bogar

På volten luta hästen något inåt pga av centrifugalkraften ligga något något

Inverkan med vikten i sidled

När ryttarens tyngdlinje sammanfaller med hästens så känner den den minsta avvikelse av tyngdpunkten i sidled. Därför kan ryttaren genom att flytta sin tyngdpunkt förmå hästen att flyttat sin tyngdpunkt :idea:
detta betecknar man som inverkan med vikten

Här kliver jag ur texten och refererar till både fios beskrivning av att man i piruetten vänder med yttertygeln = vikten och Sombres påpekande att det går inte om ryttaren hasar ned innåt :o. koordinationsövningarna jag har gjort har alla handlat om detta att med hjälp av min position förmå hästen att placera sin vikt mer över önskat bakben oftast ytterbak - det är så små rörelser men om man från början sitter i jämvikt tillsammans med hästen så reagerar hästen garanterat. Ta detta med att förlägga vikten inåt - storleken på volten avgör jag genom att reglera hur mycket jag flyttar vikten

Även sådan inverkan med vikten är, om den utförs riktigt knappast märkbar för ett otränat öga..... Hästen "ställer" (böjer) alltid som ryttaren är ställd och böjd Sombre igen man kan inte rida galopp piruettter felställd och böjd - detgår inte ens i skritt

Varje viktförflyttning är så ring att den i jämnvikt sittande ryttaren tycks sitta rakt

Här kommer Kyras favoritövning för att lära in inverkan med sittbenen:laugh:

Skritt vänd rätt upp på medellinjen. Att rida spikrakt med en rak häst är inte lätt för någon folk måste nästan alltid korrigera med handen, men nu skall man lära sig att inte göra det utan att få det rakt ändå

Först får man bara rida rakt upp åka häst och känna hur det känns och hur vingligt det blir. nästa vända upp får man bara ställa med handen - och upptäcka att hästens rättande reflexer vill kasta ut rumpan åt motsvarande håll

Nästa gång för man se till att man håller kvar sitt bäcken parallellt med kortsidan så att hästen inte gör så, nu endast två hjälper

En övning i att känna, som går vidare till att så småningom inverka och placera bakdelen exakt var man vill ha den

Ovan var ett babystep. sedan kommer "en miljard" olika övningar för att man skall rida med kroppen och kunna placera hästen exakt var och hur man vill ha det - utan att korrigera med tygeln

Syftet - att bli medveten om sina brister så man lär sig koordinera sin kropp bättre för att alltid sitta i rörelsen med järnkoll på sin tyngdpunkt

Müseler är Müesler, men det handlar om samma saker på kyras videoband
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Överflödigt för dig - ja - men i sammanhanget inte
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vi har alla olika grunder.



Nar jag läser det har sa forstar jag att vi har helt olika uppfattning om rakrikting av hasten och vad sitsens uppgift i det hela ar. Naturligtvis, om hasten ar rakriktad och välskolad sa spårar den. Rakriktningen av hasten ar nagot som byggs upp under lang tid. En frisk hast med en rakryttare pa ryggen ar van att vara rak och balanserad i kroppen. En oskolad ryttare satter hasten ur balans, och en valskolad hast tolererar inte det.

Jag ändrade i din text lite prickar och så skrev jag rak istället för sned för jag tror du menade det

och håller med om vi nog inte alla nöjer oss med att hästen spåraar för i min värld så måste man också få tag i bakbenet hela vägen - det behäver inte bara placeras så att det spårar - utan också belastas

Och en häst som är skolad så - kommer att regera väldigt starkt på en ryttare som inte har kontroll på sin tyngdpunkt

Min äldsta stannar inte - han ökar och :eek: och pilbågen blir fel
Visst det går om jag rider fram - men ju längre de rider ju mera apa blir det

jag talar nu om ryttare som inte är skolade i sitsen - den ryttare som är - har inga problem givetvis

Som sagt har jag fått hjälp av en SM vinnare. Jag fick rida på hennes tävlingshäst och när jag då oskolad satt på den så nog hade jag problem eftersom den följde min felaktiga sits. Pinsamma problem. Liksom de har som sitter på min och inte har kontroll på sin tyngdpunkt

Så jag tror att det blir vingligt i den ökade skritten du beskrevjag också
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det du beskriver kallas för ökad skritt o i den formen ska man inte rida hela tiden o definitivt inte i galopp.

det jag beskriver är att rida ihop hästen bakifrån.

I övrigt håller jag med att fri skritt i galopp inte är bra:p

Om jag kan rida med sättet så kan jag utifrån en öppen form rida ihop hästen till en arbetsform genom att använda min egen kropp och påverka hästens tyngdpunkt till att flyttas bakåt och kontrollera den i sidled

det är det alla övningar har som syfte - att lära ryttaren det

Hitta sin och hästens gemensamma tyngdpunkt - och få tag i de balanserande refelxerna
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det har det faktiskt inte blivit i mina försök. :o Men jag har heller inte fått instruktionen att det ska bli ökad skritt.

Vi har precis börjat nosa på mellanskritt bara, och de här övningarna får "man" göra rätt tidigt i sin utbildning för min tränare. Jag tror hon ser det som grundskolning av ryttare. (men som vanligt när man är i lärprocess: jag kan ju ha fattat 5 g av de 69 kg hon försöker lära ut. :cool:)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vore mer intressant att höra om din unghäst- som mer borde vara den som rids så- om den är riden överhuvudtaget:confused:

Orkar inte ens ögna igenom ditt sjumila långa inlägg:angel:

på en yngre häst går man ju vägen som TR- fri skritt, mellanskritt, ökad skritt o sist samlad skritt. Ja det varierar i form- på hela kusen o även viss längd på halsen.

Om hästen överhuvudtaget ska kunna ha bakkärran( som tråden) under sig för att fatta samlad galopp måste man helst rida ut samlad skritt- förberedd.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

kl

Jag tycker det är lite väl stor hysteri kring att använda handen i det här forumet. Jag använder handen då jag rider. Det mesta gör jag med sitsen. Men visst finlir för att lossa atlas tex gör jag med handen. Det vet jag faktiskt inte hur jag skulle få loss med sisten. Det kanske gör mig till en dålig ryttare. Jag vet inte. Men för mig funkar det.

Jag förstår dock vikten av att rida med sitsen. Dock vill jag att en hjälp ska gå igenom. Och en del felridna hästar står emot sitsen. Då lägger jag till tygel/skänkel efter att ha gett sitshjälp först. För jag ser inte meningen med att harva runt i en för hästen hälsovådlig form en lång tid.
Jag vet att separera hand från sits och jag vet att rida först och främst med sitsen. Jag ser hand skänkel som bestraffning. Men om hästen förstår och klarar av det jag ber om och inte gör det. Då "bestraffar" jag med hand/skänkel.

Att folk ska rida välutbildade hästar då de själva är gröna är en fin tanke. Men tyvärr gör inte folk det. De har inte råd, hittar ingen välutbildad de får rida etc. Då får man göra det bästa av vad man har. Att sitta och enbart sitsträna på tex en travare rakt från banan ser inte jag som ett smart val för hästens hälsa.
Dock så tycker jag det är otroligt märkligt att skylla allt på hästen och inte se till sin egen sits. Allt hästen gör har vi "tillåtit" genom att göra fel eller inget åt det. Om vi inte låter hästen göra fel gör den inte det.

Jag har haft turen att få rida andra hästar än min egen. Och lärt mig väldigt mycket på dem. Dock har jag nog ändå lärt mig mest på min egen. Han har dålig exteriör, är islandskorsning med hemska taktprob(nu bortarbetade), inte mentalt frisk och även gått på ridskola och efter det fått en jäkla massa stryk. Han kan alla knep i boken för att slippa, blir lätt stressad, har lärt sig att gå till anfall vid stress, aldrig blivit rätt motiverad och har fysiken emot sig.
Iom att han är som han är så har jag som ryttare fått lära mig att rida igenom alla kriser. Jag skulle nog inte kunnat ha en bättre läromästare. Dock så har min tvåbenta tränare hjälpt mig att bättre förstå min häst och hjälpa honom. Själv har jag mycket trasigt i kroppen och varit sned och okoordinerad. Idag är jag iaf lite bättre. Tack vare min knepiga häst som "tvingat" mig att lära mig så mycket.
Jag har efter en period då jag fipplade med handen för mycket fått rida enhändigt. Det är väldigt nyttigt. För man inser mer hur mycket man faktiskt rör handen då.

Känner igen det Susan skrev om häst som kajkar ur vid noll sits. Min är så han med. Om man inte bromsar upp med sitsen och sitter i balans så antingen svänger/vinglar han eller bara rusar och släpper rygg och landar på bogarna. Och från att vara fjäderlätt i handen blir han cementklump. Ju längre den andra rider desto värre blir det. Man måste vara väldigt snabb och lätt i handen, men aktiv ibland. Och rida med mycket(!) sits.
När jag hoppar, vilket är sällan, gör jag det hellre än bra. Jag är en full katstrof där kan erkännas. Min balans sitter på något sätt i en rakare position.
Jag blir lite avvaktande iom att jag känner hur dålig jag är. Hästen är snäll och hoppar iaf. Men han tvekar ofantligt iom att jag från att rida i varje steg "försvinner".
Det tror jag också är en stor skillnad mot en skillad ryttare och en grön. Gröna inverkar inte i varje steg. Min häst blir till slut förbannad på ryttare som inte gör det. Han blir vansinnig. Han vet att han ska göra som ryttaren säger. Men om den inte håller honom på linjen så han kommer ur balans blir han tokarg. Tror det är lite det folk menar med att hästen blir arg.

För ett par år sedan bara red jag så illa att han inte skulle reagerat nämnvärt förutom att han rusade iom obalansen. Men han skulle inte bli förbannad på att ryttaren inte RED. För han visste inte annat. Nu vet han hur skönt det är att vara i balans. Och blir förbannad om han inte hjälps till den.

Gud så långt och svamligt..:crazy::p
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Överflödigt för dig - ja - men i sammanhanget inte

tyvärr är det nog överflödigt för fler än bara Fio. och vad sammanhanget berör ser jag inget whatsoever.

det är som att du bara drabbas av ryck där du behöver predika och föreläsa, och då spelar inget ngn roll, vare sig vad tråden handlar om, eller vad du svarar på, du bara kör, i alla oändlighet. Tro fanken att det blir oreda och förvirring i tråden. Är som att köra en egen monolog med sig själv, oavsett att det är ämnat som en DIALOG, rent forum mässigt, alltså.

Tuaphua: kloka reflektioner, i mångt och mycket som oftast.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Inte svamligt

jag håller med dig i allt - visst gör man en del med handen ställer osv, men har man det inte i sitsen - så kompenserar man med handen

Det var där någontans som vi började diskutera vikten av sits - att många ridproblem beror på för lite sits - eller snarare brister i den

jag känner igen allt det du skriver om din häst. Hur det blir...

och hur det tvingar en att skärpa sig :o
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nu pratar vi inte om utbildning av häst utan utbildning av ryttare - och övningar för ryttaren. Vilket stod i det korta inlägget du svarade på

De övningarna har jag haft nytta av på alla mina unghästar ja. Egentligen blir det samma sak på nordis fast mer avancerat, så jag har nytta av det där också

Det du skriver om den samlade galoppen så minns jag diskussionen om förberedelser till galoppfattning.
och ja det var väl ungefär så Jacko och jag skrev då - och hade fel... enligt dig

Jag tror att jag och Jacko har fel vad vi än skriver :D
men det är kanske så att du sällan orkar ögna igenom och kör på "fel linjen" oavsett ;)

No problem

Håll i hatten i morgon ( ang ovädret)
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

På alla unghästar:confused:

Som jag lägger ihop det har du bara haft en unghäst sen du började med att rida dressyr o att även det här är ganska nytt- varav det ligger dig varmt om hjärtat o blir superengagerad o tror att andra helt har missat det:grin:

tua- rider ju på ett eget sätt, men vet oxå hur mkt sätet påverkar- som vi alla försöker att blir bättre på- bland allt annat.

duktig- kanske man blir när man har ridit många unghästar som man utbildar lite högre.
Man skaffar sig fler erfarenheter o tillvägagångsätt för att kunna läsa vad individen behöver- där o då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 491
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 282
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp