Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så har inte jag fått lära mig?

Att det bara för att man rider på lite längre kontakt och försöker få ut hästens hals till den kontakten innebär ökad skritt, menar jag?

Snarare innebär det - för mig åtminstone - att jag måste bli ännu mer koncentrerad på att rida bakifrån med min sits och INTE slarva. Jag vill så gärna tro att jag minsann inte rider med handen, men alla tester avslöjar en. :o Enhandsfattning, rida på längre kontakt eller rida med korsade tyglar - jag har testat allt, och borde göra det oftare. :o
Jag tror att det beror på att din häst har en lång hals.
Den skulle behöva komma upp i välvning med början från manken- DÅ är det en bra metod- mest i trav.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Du är så beige när du håller på och diskuterar mig som person istället för ämnet

Jag utgår ifrån vad ni skiver närjag svarar - det gäller alla - även dig: vore du så duktig som du tror så skulle du inte behöva diskutera mig utan det jag skiver :o Dvs bemöta mig på en saklig och inte på en personnivå

gäller väl en och annan till :grin:

Men eftersom du tydligen hör till intresseklubben som antecknar ;) :angel: :D Jag har haft 3 unghästar förutom min gamla. Eftersom de har haft sina bekymmer alla 3 så har det varit ännu mer värdefullt med dessa ridövningar - då jag kände det var knas långt innan vet kunde sätta fingret på var

Nu skall jag knoppa - för det är natten nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej, övningarna går ut på att skola ryttaren, som jag skrivit ett antal gånger.

Hästen är av underordnad betydelse, men övningarna får givetvis positiva effekter hos hästen också.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det har det faktiskt inte blivit i mina försök. :o Men jag har heller inte fått instruktionen att det ska bli ökad skritt.

Vi har precis börjat nosa på mellanskritt bara, och de här övningarna får "man" göra rätt tidigt i sin utbildning för min tränare. Jag tror hon ser det som grundskolning av ryttare. (men som vanligt när man är i lärprocess: jag kan ju ha fattat 5 g av de 69 kg hon försöker lära ut. :cool:)

Men Jacko allvarligt... nosa på mellanskritt?? Jag tror du kan rida både ökad och mellanskritt utan några som helst problem.Jag har ju sett dig rida på film!!
Du får ursäkta men jag undrar om den där tränaren du har är bra för ditt självförtroende som du komplicerar det för dig! DU är MKT DUKTIGARE än vad DU tror!
Min tyskskolade tränare har flyttat till stall EMV i skåne. Du skulle komplettera med en lektion för henne ;)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag är jättenöjd med min och hästens resa tillsammans. :D

Jag försöker göra så korrekt från början som möjligt, och då går det lite långsammare dock. ;)

En korrekt mellanskritt är inget jag snyter ur näsan direkt. ;) (Inte för att det är korrekt nu heller, men det känns ohyggligt mer korrekt än det jag gjort i mitt tidigare liv.)

Och jo, tränaren är bra för självförtroendet, men det kan vara vanskligt att diskutera ibland, för det känns som om hon lär ut lite mer än standardtränaren - och då har man inte riktigt samma kartor att gå efter, så att säga? Hon "duger" ju åt bland annat Maria Borg och Paula Törnqvist. ;)

Only for you, Fio: jag tycker faktiskt att jag är rätt duktig. :o Men jag tycker inte ridning är enkelt för det. Jag tycker det är ganska svårt. Men ohyggligt roooooligt! :bump:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Lite längre tid får det väl ta men inte en hel livstid längre ;)

Varken Maria eller Paula rider ju efter samma filosfi som du utan dom GÖR oavsett så då är det ju inte din tränare utan du själv som tar ner dig nivåer under än vad du egentligen kan ju :cool:

Även om du inofficiellt tycker du är duktig ;)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Dessutom är ju Maria nere hos Johnny H mer än vad hon är hemma och tränar... Men hon kanske tröttnade på att inte få rida i ökad skritt förrän allt var perfekt :rofl:

;)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Att träna på olika varianter av skritt är bra, men... även där blir allt mkt bättre av att göra övergångar- korta repriser, då hästen blir mer alert o lättare kan korta o länga sin kropp. Somnar inte;)

att bara träna på skritt för sin egen skull vete tusan, då hästen behöver en ryttare som ger rätt rörelsefrihet i varje moment.

'ser alltför många som "barnvagnsrider" i skritten o har raka armar- följer inte med hästens huvud-halspendling alls.:mad:

Även sätet kan påverka positivt eller negativt- låsa hästens stora rörelse som den har i skritt- 4takten.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag försöker göra så korrekt från början som möjligt, och då går det lite långsammare dock. ;)

Så vid 117 års ålder kommer du att debutera i GP med 10 rakt igenom på alla rörelser:banana:

:p


men det kan vara vanskligt att diskutera ibland, för det känns som om hon lär ut lite mer än standardtränaren - och då har man inte riktigt samma kartor att gå efter, så att säga?

Men det måste väl vara begripligt ändå:confused: Så himla olika kan väl inte kartorna vara, då blir det ju konstigt,? Jag menar det ska inte vara svårt att fatta för det:confused: Det är ju inte kärnfysik eller nåt annat på forskarnivå det handlar om i alla fall.....

Nej, allvarligt, det låter lite väl perfektionistiskt, så att man undrar om nån kommer vidare nån gång, om dom inte tar lite lättsamt på perfektionen......

Jag skulle behöva en sån, för jag har väldigt lätt för att ta lättsamt på saker:angel: så med dom kärnfysikforskarkraven kanske jag skulle hamna på en lagom slarvnivå som det ändå blev rätt noga i slutänden.....förhållandevis:idea:

Jag kommer också att debutera vid 117 men det beror mera på ovanligt svag inlärningsförmåga just när det gäller dressyr, i kombination med att jag redan är så gammal:rofl:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Min ET har en kund som debuterade när hästen var 23. Det tyckte jag var sympatiskt!

Jag funkar ju som jag funkar, någon annan funkar på ett annat sätt. Var och en blir lycklig på sitt sätt!:D

Nej, det är inte kärnfysik, absolut inte, men jag är inte så bra på att förklara. :o Jag tycker det är svårt att få ut hur jag menar, helt enkelt. Det blir så lätt missförstånd, och jag känner inte alltid att diskussionsklimatet är så stimulerande för en sådan töntig mes som jag. :o

Att jag vill lära om från början, det är ju mitt eget val. tränaren tkr ABSOLUT inte det ska vara perfekt för att man ska ut och tävla! Men som sagt - vi är alla olika. Och perfekt blir det ju ändå inte, det begriper ju jag också...
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det är ju enda sättet enligt min erfarnehet att få hästen på sätet som alla säger att de gör:angel: Då kan du grundspänna pilbågen till en arbetsgångart utan tygeln rakt fram, det betyder iten att man kan släpap tygeln men att det i huvudsak görs med sitsen - så det går att ha tygeln i fel hand eller i en - eller med en pinne under tummarna

Annars kan man använda övningar för att få saker på plats - på samma sätt som bommar tex kan bromsa upp så bromsar olika övningar upp

Jag har aldrig sett en hörnpassering ridas i ökad gångart.

Och det är inte så det går till att få aktivitet bakifrån - utan när hästen måste använda sin kropp rätt i hörnpasseringarna löser den själv det med att ta vikten bakåt. efter en korrekt sådan så har man fått motor i hästen rakt fram.

Jag sa det förut - Man böjer ju hästen i sidled för att få¨taf i överlinjen. Och en korrekt hörnpassering leder till FDO ( framåt nedåt med välvning bakifrån)

Att rida dessa övningar är ju till för att balansera upp häst och ryttare via sitsen. och ja de kommer från Kyra och min tränare utbildad avv HH M z S så det är inget hokus pokus det är fråga om.
Utan koordinationsövningar för ryttaren som för med sig prestation hos hästen

Inget hokus pokus


Nej det är det inte. Även min simpla tränare (o t o m hopppränaren:eek:) som inte har några HH M z S i sin stamtavla :angel: lär ut detta via olika bra övningar, och genom att förklara vad som händer då man vill kompensera med handen. Som ex från hoppningen jobbar den tränaren i stort sett med det hela tiden, via övningar som öht inte fungerar att genomföra om man fifflar med handen. :o
Jag är inte unik och har inte unika tränare, tror jag. Det du säger är sant men tonen och antydningarna gör att jag inte orkar läsa knappt.

Tog det här bara som exempel¨på varför jag inte har orkat gå in i diskussionen, det är så lätt att bli irriterad och undra om du tror att alla är nybörjare på ridskolan......

Visst är det sant det du skriver, och jag tycker det är viktig att betona att man ska klara att rida rätt mycket utan handen innan man är välridande nog att använda den bättre Vissa här är det säkert redan, andra inte, många av oss nånstans på skalan under utveckling.

Men varför - säger jag igen,- låta som om ingen annan förstår det här:eek:

Allt detta av Sombres tal om den välridna hästen:angel: Jag tror det där varierar väldigt, en del hästar är känsliga och blir osäkra av alla nya ryttare,en del är mer stadiga och kan få en klant att se välridande ut, ett tag i alla fall.......om hästen är välutbildad.

Det blir så mycket överdrifter av olika slag, tycker jag:(
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Varför kallar du dej själv töntig mes hela tiden:confused: Du skriver ju att du är nöjd med dej själv och ridningen egentligen, så¨då vet jag inte vem du tycker du är töntig mes inför:confused:

Vi är ju alla olika och säkert tycker många att jag är en töntig mes men det behöver man ju inte bry sej om, och ännu mindre kommentera,eller hur:idea:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vad kan det bero på? Om jag böjer hästen i höger varv, ber om längning av överlinjen och en "jämn" böjning så hoppar vänster bak ut.

Han har alltid gjort det, men gör det alltid mer när jag sätter igång honom.

Jag gör som så att jag ber om att bogen ska flyttas ut, och därmed också inner bak så att jag inte plockar in ytter bak sas.

Själva problemet är att hästen breddar bak. Det är värre i höger varv men finns även i vänster.

Hur skulle ni lösa problemet?

Vetrinär säger att hans rörelsemönster är så att han gärna vill skyffla på med bak och inte bära. Jag känner dock borde han inte göra det mer med inner bak isf?

Det här problemet finns hos många femgångshästar islänningar, för att få bukt med det handlar det om att rida/stödja genom yttertygel och rama in det yttre bakbenet för att hålla det på plats. Hästen vill gärna fall in i volten, därav skyfflar den ut det yttre bakbenet.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vore mer intressant att höra om din unghäst- som mer borde vara den som rids så- om den är riden överhuvudtaget:confused:

Orkar inte ens ögna igenom ditt sjumila långa inlägg:angel:

på en yngre häst går man ju vägen som TR- fri skritt, mellanskritt, ökad skritt o sist samlad skritt. Ja det varierar i form- på hela kusen o även viss längd på halsen.

Om hästen överhuvudtaget ska kunna ha bakkärran( som tråden) under sig för att fatta samlad galopp måste man helst rida ut samlad skritt- förberedd.


Varför kan inte en häst med nosen väl framme och rel lång tygel vara samlad menar du?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

***Knapplån***

Nu har jag rensat i tråden. Var snälla och tänk efter före i fortsättningen, detta är ingen sandlåda. Låt oss hålla diskussionerna på en vuxen nivå!

Immer
Moderator på bl a Klassisk Ridkonst
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tror nog inte att du har följt tråden:confused:

En häst kan inte gå med nosen vid sina knän o då samla sig.:eek:

Jag skrev att hela kusen måste korta sig o då även komma upp i formen.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tror nog inte att du har följt tråden:confused:

En häst kan inte gå med nosen vid sina knän o då samla sig.:eek:

Jag skrev att hela kusen måste korta sig o då även komma upp i formen.


Helt riktigt, jag har fullt upp med livet IRL...

Men likställer du "nosen väl framför lod" med att ha huvudet nere vid knäna så förstår jag om diskussionen i tråden haltar.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 487
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 282
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp