Bukefalos 28 år!

Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nja. Många hästar verkar tåla hur mkt som helst- om de är vana vid ryttare som i många år rider hej o hå.

Däremot en välriden häst reagerar starkt på en dålig sits.

lägger man sen till otydliga hjälper eller rent av felaktiga- då kommer först frågandet, ifrågasättandet o sen oviljan- protester.

Fast jag haller med Susan, alla hastar accepterar en bra sits, valriden som mindre valriden. En valriden hast daremot accepterar inte en dalig sits. Det kandes som om du vande lite pa resonemanget.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag vidhåller hästen komemr fortfarande tycka det är jobbigt och försöka slinka ur ramen- men rena protester handlar så gott som alltid om sitsen

Hmm jag vet inte om jag upplever det som om hasten tycker att det ar jobbigt... Det beror forstas pa hur du menar. Jag brukar lagga upp ovningar dar hasten luras att fa in bogen tex. Eller satta ner bakhoven ordentligt i marken. Eller vad det nu kan vara. Nar jag sager luras sa menar jag att jag gor det pa ett sadant satt att det blir naturligt for hasten att gora det. Jag upplever aldrig att hasten tycker att det ar jobbigt. Tvartom brukar det bli en positiv respons om man inte satt for hoga forvantningar. I den allra forsta grundlaggande utbildningsfasen sa handlar det mer om koordination och medvetenhet (fran hastens sida, forutsatt att ryttarens sits inte stor) an om styrka. Det ar sa jag jobbar i alla fall. Och det tar en jakla tid. Sa mycket tid att vissa tycker man ar en knappgok:angel:

Fast det ar klart, det tar ju tid att lara om ett rorelse monster och man maste vara konsekvent for att det ska ge resultat. Det kanske ar det du menar med att det ar jobbigt.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

En av de laromastare jag ridit under min utbildning var en gammal halvblodsvalack som tavlat svar klass dressyr, medelsvar hoppning, falttavlan, korning i enbet, par och tandem och jag vet inte allt han gjort i sin ungdom. Han var en suveran laromastare som blev riktigt tjurig och visade om man gjorde nagot galet. Manga ryttare klammer med hoger overskankel tex. Gjorde man det i en enda takt sa stannade han, spelar ingen roll om han var i skritt, trav eller galopp, och kickade med hoger bakhov upp mot det som klamde:rofl: Och sa tjurig han sag ut!!! En annan sak som valdigt manga ryttare gor ar att folja med framat med axlarna i galoppen. Blev man det minsta instabil i sina axlar sa stannade han. Han tog inte ett steg innan man fixat till sig. Mycket frustrerande men larorikt.

:rofl:

Jag red en halvblodsvalack modell BIG för ett par år sedan som inte var så långt utbildad som din läromästare, men han var dock ganska välskolad i grunden. Denna häst var som sagt stooor, betydligt större än vad jag är van vid, samt riktigt lat och svår att så att säga jobba ihop. Jag hade då inte ridit riktigt på några år pga studier och föl bl.a. men jag hade fortfarande styrkan kvar i mina ben. Så jag tänkte att Oj, här gäller det att ta i för att få ihop denna stora lata valack:idea:. Följden blev så klart jättesur häst som dock inte sparkade åt mig men som dessvärre gick till attack mot de andra hästarna i ridhuset:crazy:. Upptäckte då att han trivdes med att man satt helt stilla och bestämt "kickade till" honom med skänkeln med jämna mellanrum, ungefär som när man åker spark. Kan tillägga att jag inte trivdes så särskilt bra med denna valack. Min egen nuvarande häst är känsligare och vill att jag sitter still och använder säte+lår vid behov och underskänkeln bara mycket lätt och försiktigt. Det är bekvämt!:love: Det är dock mycket avslöjande på en så känslig häst när man inte sitter still...:crazy:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Fast jag haller med Susan, alla hastar accepterar en bra sits, valriden som mindre valriden. En valriden hast daremot accepterar inte en dalig sits. Det kandes som om du vande lite pa resonemanget.
Jo men i en god sits ingår det så mkt mer eller rider folk här utan ben o tyglar;) Att skritta på lång tygel klarar de flesta.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jo men i en god sits ingår det så mkt mer eller rider folk här utan ben o tyglar;) Att skritta på lång tygel klarar de flesta.

Vad menar du?? Forstar inte svaret over huvud taget:confused: Vem pratade om att endast skritta pa langa tyglar och att rida utan ben och tyglar? Och det ar klart att da man kommer langre sa galler det att kunna satta in ratt hjalper i ratt ogonblick men kan man inte vara foljsam sa kommer man aldrig heller att lyckas vara koordinerad. Sa visst, en bra borjan om man vill spara hasten kan vara att skritta pa lang tygel, och nojer man sig med det sa ar det val inget fel, men jag tror de flesta vill komma langre. :)Skritta pa lang tygel pa en valskolad hast ar inte alltid sa latt om man inte klarar att vara foljsam och i balans. Att skritta pa en hast som blivit avtrubbad av en ryttare som inte bryr sig att vara foljsam i en sa enkel ovning som att skritta pa lang tygel ar oftast inget problem;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Skritta pa lang tygel pa en valskolad hast ar inte alltid sa latt om man inte klarar att vara foljsam och i balans. Att skritta pa en hast som blivit avtrubbad av en ryttare som inte bryr sig att vara foljsam i en sa enkel ovning som att skritta pa lang tygel ar oftast inget problem;)

Men alltså, börjar det inte bli lite väl drastiskt nu?
Jag håller med dig ang. välskolade ridhästar att de blir känsligare för ridningen. Men om nu ingen skulle kunna skritta på LÅNG tygel ens, så börjar det bli lite svårt att ha en diskussion alls om ridning ö.h.t...... :cool:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Haha de ar underbara personligheter... :love: Och de vet att de har ratt!! All respect till de gamla gubbarna och karringarna:bow:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det beror ju helt på vad du vill skall hända på denna långa tygel...
Åka häst, eller placera den exakt i överlinje och sidlinje och exakt på det tänkta spåret

om det vore lätt skulle alla kunna rida fram näsan på sin häst, utan fulkrok och med nacken som högsta punkt
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jo men i en god sits ingår det så mkt mer eller rider folk här utan ben o tyglar;) Att skritta på lång tygel klarar de flesta.

men om alla klarade att få samma effekt i hästen med en lång tygel som med en kort då skulle inte HF vara uppfunnet:angel:

Vitsen med övningar på lång ( inte hellång) tygel är att hindra ryttaren att fuska med handen

Med en så lång tygel så är man tvungen att styra med sitsen - forma med sitsen

En av mina tränare använder lång tygel, en annan "pinnen att hålla i" Jackos har tyglarna i samma hand och ngn annan låter eleverna korsa tyglarna. det är oerhört avsläjande om man kan "Walk the walk" eller bara "talk the talk"

OM man kan rida med sätet så kan man rida på relativt lång tygel ändå och ändå få effelkt i hästen

Och först när man tar bort tyglarnas effekt avslöjas :ohur mycket ryttaren förlitar sig på dem

Vitsen är inte att rida utan - utan att lära sig det som skall göras med kroppen och inte med tygeln - först när man kan det så kan man det Hella kan

dvs rida hästen med sätet

det beror ju på ambitionsnivå - om man utsätter sig för detta
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Visst övningar är en är en bra hjälp, och den tränare som har ett lager av sådana är den guldgruva

Jag tänker mest på den häst som liksom min varit felriden i mist 16 år :angel: den har allehanda försvar mot att göra rätt ett tex att bredda bak mot att ta vikten bakåt - det är nytt och jobbigt - och onödigt - tycker hästen - så har vi aldrig gjort förut

men den låter sig snabbt övertalas när den ser att det går att göra så också - är min erfarenhet. Men sedan kommer ju nya problem -för det är energikrävande att göra det ergonomiskt

Min poäng är att OM den skall låta sig övertygas så måste ryttaren göra rätt... Om den fortsätter att protestera är det info till ryttaren - hörrö - du är inte konsekvent i din hjälpgivning dvs du saknar själv kroppskontroll för det du ber hästen om ... :o

jag upplever att för mig som varande dödlig så kan jag rida övningar för att få alla ben där jag vill ha det, men för mig tar det kanske flera varv - för en som Hella så kan det kanske ta ett par steg i rätt övning.

Jag upplever att de duktiga ungästutbildarna kan peta in saker på rätt plats fort

och är de testryttare så måste de ju kunna det för att kunna säga något om hästens rätta potential
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det beror ju helt på vad du vill skall hända på denna långa tygel...
Åka häst, eller placera den exakt i överlinje och sidlinje och exakt på det tänkta spåret

om det vore lätt skulle alla kunna rida fram näsan på sin häst, utan fulkrok och med nacken som högsta punkt

och som jag sa - så diskuterar vi under vanlig medelnivå på en hobby ryttare så blir det svårt att diskutera här i tråden, om det går ner på en lägre nivå så tillpass att ryttaren inte klarar av att skritta en välutbildad häst på lång tygel i en aldeles godkänd form :)
jisses.

en frisk häst, med en sån ryttare, spårar. Jag lovar dig.
i övrigt pratar vi lång tygel, så att sitta och mecka med ngn tygel är inte aktuellt eller hur? räcker med en följsam och bra sits som är lugn och harmonisk, så blir skritten garanterat det också på en sån häst.

exakt - walk the talk : )
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

men om alla klarade att få samma effekt i hästen med en lång tygel som med en kort då skulle inte HF vara uppfunnet:angel:

Vitsen med övningar på lång ( inte hellång) tygel är att hindra ryttaren att fuska med handen

Med en så lång tygel så är man tvungen att styra med sitsen - forma med sitsen

En av mina tränare använder lång tygel, en annan "pinnen att hålla i" Jackos har tyglarna i samma hand och ngn annan låter eleverna korsa tyglarna. det är oerhört avsläjande om man kan "Walk the walk" eller bara "talk the talk"

OM man kan rida med sätet så kan man rida på relativt lång tygel ändå och ändå få effelkt i hästen

Och först när man tar bort tyglarnas effekt avslöjas :ohur mycket ryttaren förlitar sig på dem

vad i h-te har HF att göra med fri skritt på hellång tygel ?!
sluta predika i onödan, nu är du off track och helt igång igen helt obefogat!
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Men alltså, börjar det inte bli lite väl drastiskt nu?
Jag håller med dig ang. välskolade ridhästar att de blir känsligare för ridningen. Men om nu ingen skulle kunna skritta på LÅNG tygel ens, så börjar det bli lite svårt att ha en diskussion alls om ridning ö.h.t...... :cool:

Jag sa val aldrig att ingen kan skritta pa lang tygel????:confused: Jag tog det som ett exempel (forresten jag spanade vidare pa susan) om att for att behalla hasten i balans och behalla kansligheten i den sa maste man som ryttare fixa till i sin kropp innan man kan be den tex svanga for tygeln. Det var ett exempel pa en valdigt grundlaggande niva men som foljer upp i utbildningen. Om det inte funkar i skritt pa lang tygel sa kommer det definitivt inte att funka i galoppiruetten. Vi kan ta galoppiruetten som exempel istallet. Det gar inte att fa hasten att piruettera at hoger om hoger sida hos ryttaren hanger ner eller hoger overskankel klammer for mycket. Men vad vet jag, jag har bara lart mig pa det sattet. Det ar min erfarenhet.

Men som susan sa, det beror ju pa var man lagger ribban, vilken ambitionsniva man har. Vissa har talamod att jobba med detaljer i skritt pa lang tygel, vissa inte. Min erfarenhet ar att det lonar sig i langden. Som jag sa tidigare, om ryttaren inte fixar till i sin kropp utan parerar med tygeln, sa kommer hasten kanske att utfora det man ber om, men den kommer att balansera upp och kompensera for ryttarens obalans pa annat satt.

Jag tror att det jag ville saga var att det ar otroligt latt for en ryttare att kompensera med handen det h*n inte har i kroppen. Jag tycker att susan satte ord pa det valdigt bra.

Och jag haller med, det borjar bli off-topic darfor att vi inte forstar varandra och kommer in pa att forsoka forklara detaljer som ar viktiga for hela grundforstaelsen och som indirekt men inte direkt har med grundfragan att gora.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Ok, jag haller fullstandigt med dig:D
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

och som jag sa - så diskuterar vi under vanlig medelnivå på en hobby ryttare så blir det svårt att diskutera här i tråden, om det går ner på en lägre nivå så tillpass att ryttaren inte klarar av att skritta en välutbildad häst på lång tygel i en aldeles godkänd form :)
jisses.

Vi har alla olika grunder.

en frisk häst, med en sån ryttare, spårar. Jag lovar dig.
i övrigt pratar vi lång tygel, så att sitta och mecka med ngn tygel är inte aktuellt eller hur? räcker med en följsam och bra sits som är lugn och harmonisk, så blir skritten garanterat det också på en sån häst.

exakt - walk the talk : )

Nar jag laser det har sa forstar jag att vi har helt olika uppfattning om rakrikting av hasten och vad sitsens uppgift i det hela ar. Naturligtvis, om hasten ar rakriktad och valskolad sa sparar den. Rakriktningen av hasten ar nagot som byggs upp under lang tid. En frisk hast med en sned ryttare pa ryggen ar van att vara rak och balanserad i kroppen. En oskolad ryttare satter hasten ur balans, och en valskolad hast tolererar inte det.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vill tillagga att jag faktiskt sett ryttare som ridit i manga, manga ar och fortfarande inte kunnat fa den hasten att ta ett steg utan att fixa till i sig sjalv :angel:

Obs!! Jag sager inte att ingen har kan skritta pa lang tygel, bara exempel!! Jag vet att det ar manga duktiga ryttare har inne, sa ingen, absolut ingen tar at sig:D:laugh:

Jag hade ridit i 10 ar, tavlat dressyr, hoppning, falttavlan i manga ar och tyckte nog att jag kunde en del. Tills jag satte mig upp pa den hasten :rofl: Det jag hade mest problem med var att jag foljde med framat med axlarna i galoppen. Det ar sa avslojande da hasten tar tva galoppsprang och sen stannar som om han hade klister under hovarna.:laugh:

Vad jag menar ar att man som ryttare inte gor nagot at sin sits och anda overtalar hasten att utfora det man ber om sa kommer hasten att bli van vid det, sluta protestera, anpassa sig och fortsatta ta stod dar den inte borde (i mitt fall med axlarna sa hade hasten hamnat pa bogarna, i ett annat kanske ytter bak blir rakt och hamnar utanfor kroppen;)) och gar det riktigt langt sa slutar det i en forslitningsskada. Men som sagt, det ar mina erfarenheter. Och jag vet att manga tycker det ar extremt petigt, men jag star fast vid att jag absolut tycker att det varit vart resan. Laromastaren blev forresten 28 ar och larde elever allt fran skritt pa lang tygel till piff och puff och byten in i det sista:D
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nar jag laser det har sa forstar jag att vi har helt olika uppfattning om rakrikting av hasten och vad sitsens uppgift i det hela ar. Naturligtvis, om hasten ar rakriktad och valskolad sa sparar den. Rakriktningen av hasten ar nagot som byggs upp under lang tid. En frisk hast med en sned ryttare pa ryggen ar van att vara rak och balanserad i kroppen. En oskolad ryttare satter hasten ur balans, och en valskolad hast tolererar inte det.

varför drar du en sån slutsats? Jag delar dina åsikter helt och hållet som jag tidigare skrev, förrutom att det skulle vara en mycket svår bedrift att skritta en läromästare på lång tygel utan att den protesterar om ryttaren sitter det minsta lilla snett :angel: Det får vara måtta på dramatiken runt hur svårt det är att rida.

att du ridit EN läromästare som var otroligt kinkig, illusterar inte att det inte går att skritta andra helt utmärkt på lång tygel även för en lite grönare ryttare, jag lovar : )
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

vad i h-te har HF att göra med fri skritt på hellång tygel ?!
sluta predika i onödan, nu är du off track och helt igång igen helt obefogat!

det är nog inte jag som är av banan :angel:

jag pratar inte om någon fri skritt på lång tygel

som jag skrev det beror på vad du vill skall hända...

I skritten så handlar det om att forma sidlinje och överlinje - korrekt böjning och välvningen av hela överlinjen
Men det skall ju ske i trav och galopp också - bara det att ryttaren för börja i skritt

Man tappar lätt sammanhanget - vi talar här om ridövningar för att ryttaren skall kunna inverka korrekt med sätet, och som jag skrev så kommer de från Kyra och Nej - någon fri skritt på lång tygel har det aldrig snackats om
bara av dig :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 801
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 574
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 314
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp