Bukefalos 28 år!

Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag kallar inte oraka hästar ofräscha. Jag kallar dem "normala". :)

Självklart anser jag att ryttaren ska sitta så rakriktande som möjligt, men jag tror att det kan krävas lite styrketräning för hästen innan hästen tål en helt korrekt, rakriktande sits.

Vad baserar du det på och vad relaterar du till? Hella Kuntz sitter upp på 4-5 åringar på bruksprovet och det verkar dom inte ha några problem med att klara och då är inte alla 4 åringar där utbildade av proffs, faktiskt!
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Inte ett dugg lustigt eftersom du hävdar att 90% av sveriges hästar är ofräsha. Vilka av dina hästar har varit fräsha? Har aldrig sett dig prata om ngn av dem som friska.

Det jag försökt förklara är:
1. Ordet fräsch vs. ofräsch är inte rätt i sammanhanget just för att det lätt övertolkas (uppenbarligen)
2. Gränsen för vad man öht uppmärksammar och vart på gråskalan man drar gränsen för "märkbart" är väldigt olika mellan olika personer.
När man pratar friskvård (vilket inte bara innefattar behandlingar utan allt i princip som man gör i förebyggande syfte för att få en hållbar individ - inom träning, sin egen utveckling/sits/ridning, hästhållningen överlag inkl. foder, hästhantering osv) så vill man hamna så vitt på skalan som möjligt, just för att förebygga.
Ett exempel- en äldre häst som kräver en stund på sig att värma upp innan man börjar kräva något men inte "tar skada av" att bli riden - den kommer hamna någonstans mot mitten av gråskalan (ev. lite mer mot det ljusa, men äldre hästar brukar ofta helt naturligt ha hunnit försämra funktionen i lite av varje och därmed hamna lite längre ifrån än en ung häst). Hade den hästen haft en bättre "helhet" så kanske kroppen hade fungerat bra nog i sig själv att man inte behövt göra såna anpassningar. Ser man det såhär långt så är lite anpassningar alltså allt som blivit "påverkat", och ev. lite spänst och segare muskeluppbyggnad. Men tänker man ur ett större perspektiv så är hästen mer utsatt iom att helheten är nedsatt. Ponera att den blir skrämd och skenar eller kanske rymmer ur hagen och tar sig en springtur. Då löper den betydligt större risk att skada sig än en häst mer mot den vita sidan av skalan. Nu menar jag inte att man kan påverka allt till att bli bättre, men att jobba förebyggande i så många områden man kan och i den mån man kan känns väldigt självklart - i friskvårdssyfte.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror att Hella har 100 verktyg till i sitsen som hon inte tar till under bruksprovet, eftersom hästarna inte är tränade till det, och för att de är unghästar.

Men du har kanske rätt!
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

jag tror vi använder sitsen helt olika. för först känner jag av var hästen är sedan ber jag den bli mer rak - med min sits. Det viktigaste med sitsen är att känna av var man har alla kroppsdelar - för att sedan möblera om dem.

Min äldsta har lärt mig smyga på hjälperna då den har lätt att hamna i :eek: reflex och bli flykork. Jag tycker att det är viktigt att utgå från var hästen är - jag upplever de duktiga beridarna göra just det - sedan checka av hur hästen svarar på deras hjälper - få igång en kommunikation helt enkelt

Sedan använda sin position som HK eller HMzS och rida övningar för att få allt på plats. det är ju det som de är så skickliga på - att peta in det som vill ut

För så upplever jag det - att nej hästen väljer inte det svåraste själv givetvis - men protester får man nog ta på ryttarkontot - däremot så har den ju allehanda förslag på hur man skall göra i stället för som ryttaren vill

Evasions är ett bra ord på engelska, peta utett bakben är ju bara ett av många försvar - mot det jobbiga.

återkommer till testryttarna - de kan ju få stil på den mest felridna häst, petar in allt på plats och får stil på pilbågen

Ja det är ju troligt att den haft har ngt vä bak - men skall man inte kolla upp vad? det kan ju ligga en lös benbit där och skrapa, bara ett av många exempel.

Jag vet inte hur många år du haft den - men om du fortfarande har problem? Det vore ju bra att veta vad det är oavsett - för det kan ju påverka framåt ffa kan man ju förvärra. för mig är det solklart att om jag inte får något på plats och får protester - då är det någon form av behandling som gäller. och får inte ET stil på det då får man gå vidare - oavsett om ET säger det är bra eller tränare eller veterinären för all del.

Protesterar hästen skall man ta det på allvar

jag har stått i bakgrunden så många gånger och hältor upptäcks alltid sent. Och alla har alltid trott att de ridit rätt och i balans osv

Såsom du beskriver en ren muskelförtvining runt ett bakknä - skulle jag ta på allvar. Också om hästen var snedmusklad rent allmänt - det skall gå ganska långt innan det blir så. Röntgade du baknäna före köp?

Den enda häst som haft en tydlig snedhet var Pingo och han hade pålagringar av guds nåde pga av sin brutna nacke . och det varinte ens en muskelsnedhet han hade . Han hade "bara" lyft ena bogbladet

Totola - jag har inte läst allt, men har du gått igenom idna hästar hos veterinär - det är ju också tidigare beroende på skada som man lägger upp rehab.

Så man bör ju veta VAD man har att göra med, och hur man skall gå vidare.
Det är inte alltid lätt att hitta - men man måste ju försöka.

ffa sålla ut bort alla självklartheter med ett simpelt böjprov
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vi satte upp en bättre ryttare än mig (djävligt rak hade ridit med plastkorsett i många år :D ) på min snedridna häst som gått fel i 16 år. Nemas problemas
oj så bra det gick att galoppera åt höger om han bara fick tillräckligt utrymme

Sedan råkade hon tänka att hon bara galopperade i höger galopp, det syntes på musklera

Sedan galloperade hon åt båda håll ochstärkte upp hästen så han blev tillräckligt stark för att jag skulle kunna känna in i lugn och ro

Det var en fantastisk hjälp för mig - för han hade lärt sig att flytta om mig före fattning och gled jag snett (läs vågade jag ens andas :o )så bytte han även i hörnen.

Efter min skada då jag blev så oliksidig så var han starkare i förvänd galopp i höger varv än höger galopp i höger varv, så de vanliga knepen funkade inte för att få rätt galopp. Att lära sig fatta rätt var ju en grej - en helt annan att behålla den :crazy:

Men denna oliksidighet hos häste rättade hon till väldigt snabbt - det tog inte ens 20 ridtillfällen.
Bara att någon gjorde rätt :crazy:

Min egen olisidighet tog mycket längre tid

Och nej ingen av oss är rak - men vi kan prestera rakt, och har bytt sida
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror att Hella har 100 verktyg till i sitsen som hon inte tar till under bruksprovet, eftersom hästarna inte är tränade till det, och för att de är unghästar.

Men du har kanske rätt!

Klart att hon har det men sitsen är ju fortfarande rak och därmed rakriktande men mer än så behöver hon ju inte göra just pga det är unghästar. Så att säga att hästarna inte tål att man sitter rakt på dom är ju märkligt anser jag.

Hon rider ju inte hästarna mindre rakriktande för att dom är yngre utan hon rider dom ju bara längre i formen i arbetsgångarter och inte så länge som en äldre häst. Man skippar ju volter och skolor och har ett lätt öppnatänk i ridningen i och med den diagonala hjälpgivningen och samtidigt har man ju framåttänk i ridningen.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

och vad vill du säga med detta? Hur går det ihop med att du säger att 90% av sveriges hästar är ofräsha och ryttarna glatt rider på, men att du inte anser dig vilja göra det eller sitta på sådana?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror att Hella har 100 verktyg till i sitsen som hon inte tar till under bruksprovet, eftersom hästarna inte är tränade till det, och för att de är unghästar.

Men du har kanske rätt!

Jag upplever det som att din bild av ridning är abstrakt - ett mekande med olika verktyg - lite utifrån på något sätt

Medan jag mer ser det som ett hantverk rent handgripligt "hands on". där man börjar i ena änden och formar den där lerklumpen rent bokstavligt.

Ju skickligare ryttare desto snabbare går det. En skiclig ryttare "rider till".

Vare sig du eller jag är ju vare sig Hella eller Hans Heinrich, men då min tränare ändå är utbildad av honom så dristar jag mig till att påstå att detitne handlar om så¨mycket "verktyg" och trick att ta till för att lösa problem - då det systemet är så väldigt baserat på enkelhet i hjälpsystemet. Och hjälpsystemet är till för att kontrollera överlinje och sidlinje. Först då kan du "rida hästen" och inte bara sitta på den

De som rider Piff och Puff för min tränare menar att d et är inte det som är det svåra - det svåra är grunden. det andra kommer med stryka och när det blir problem på vägen så är det bristerna i grunden som visar sig, dvs man kommer inte åt överlinje och sidlinje

Det är nog många stora tränare överens om - att det alltidhandlar om grunden

Att allt byggs på det där ABC. Bromsa - gasa. Böja - räta

Sedan är de på bruksprovet på så hög nivå att det inte syns vad de gör
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Enligt SCB 2004 finns det 283 100 hästar i Sverige.
90% av dessa är ofräscha: 254 790 st
10% är fräscha: 28 310 st

Inte undra på att försäkringsbolagens kostnader skjuter i höjden och att mina premier höjs... :eek:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hon rider ju inte hästarna mindre rakriktande för att dom är yngre utan hon rider dom ju bara längre i formen i arbetsgångarter och inte så länge som en äldre häst. Man skippar ju volter och skolor och har ett lätt öppnatänk i ridningen i och med den diagonala hjälpgivningen och samtidigt har man ju framåttänk i ridningen.

KL

Just. Hon är ju så skicklig att hon kan det - och hon gör det ju för att kolla hästens potential - det som den ordinarie ryttaren lyckats dölja :crazy:


En felriden häst får man ju helt enkelt börja om från början med
man får ju rent bokstavligt rida in den på nytt. En skickligare ryttere får ju lära den kommunikationsysttemet

detta är gas - broms - vänd böj. Om ryttaren behärskar det så använder den ju bara det som finns naturligt hos hästen - och är därmed fullt begriplig för hästen - OM DENNE SITTER RAKT - dvs inte i vägen = ger kontraorder

Vilket är det vanligaste ryttarfelet :grin:

Det tog ca 10 min - för min tränare att lära in den tyska halvhalten på min då 20 åriga häst.

det tog mig ett halvår att lära mig behärska den, dvs korrdinera :o:D:rofl:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

vet inte var du får dina siffror ifrån, men med tanke på vad det kostar att försäkra en häst och hur snabbt försäkringarna blir sämre. :eek: Hade min dubbel veterinärvård - den möjligheten togs bort - det kostade försäkrningsbolagen för mycket pengar

Samt att det ofta hittas grejjer på besiktningen, och min erfarenhet som hovis....

Så inte faen skulle jag vilja vara häst
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Statistiska CentralByrån samt Totolas inlägg om 90% ofräscha hästar samt en kalkylator :D
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Men i så fall, om det nu bara är lite svagt grått enligt din skala, kanske hästarna du skriver om skulle ha större nytta av att du fokuserade på dej själv :confused: Om det nu inte är så stora bekymmer i hästens egen kropp (som det lät först med slitna leder mm:crazy:)

Visst har vi människor med åren fått skavanker om det är vad du jämför med nu plötsligt, men då mår vi ju bättre av att träna och att träna på rätt sätt. (Tex när jag fick tendens till musarm så försvann det när jag gick ner i gymmet ;).)

Men sammantaget är det nu ännu mer förvirrat vad du eg skriver om:confused:

Jag svarade dej tex ang detta inlägg:



Där blir det ju en ursäkt för att sitta snett, dvs att hästen ändå var så skev och inte "klarade" att du satte dej mer rätt ur hästens perspektiv:confused:

Nej, jag tror aldrig att hästen far illa av att ryttaren sätter sej rakt över den i balans, i så fall far den illa av att ryttaren sätter sej på den alls, :crazy::cool:


Håller fullständigt med om att det är bra att fokusera på sig själv. Öht är det inte bra att fullständigt dissa en bit i helheten. Skulle man mao enbart lägga krutet på sin egen sits, då känns det lätt att missa helheten. Men eftersom det är en sån där evighetsgrej som man alltid måste jobba med så - självklart, egna sitsen är viktig.
Jag har ingen bra sits, det ska jag inte påstå. Bra på något vis kanske men inte "bra". Men jag skiter inte i den utan jobbar med det så gott det går.
Är däremot inte inne på den "extrema" CR-läran att allt måste utgå ifrån sitsen. Eller snarare - jag tror det blir onödigt svårt (och slitande för den häst som utsätts för det, oavsett tidigare status) att endast utgå ifrån sitsen när man håller på att lära sig själv samtidigt. Man kommer behöva göra onödigt stora korrigeringar på vägen till den superba sitsen som bieffekt, men hellre då göra dom korrigeringarna upp till en rimlig nivå (utöver den rimliga nivån - ha överseende med hästen iom att det är man själv som ger felaktig signal, alt. om det är väldigt grovt - undvika att rida just den hästen eller varva uppsuttet/markträning) än att låta hästen gå precis som den vill däremellan. Jag personligen vill gärna ha en balans av lydnad/träna kusens fysik/fokusera på egna sitsen (eller allra helst -sitsträna på andras hästar :devil: )/träna upp sitsen utanför ridningen i mån av tid och kunskap.
En smaksak.

Jag är inne på Jacko´s linje där, kan man sätta sig "rätt" direkt och iom det räta upp hästen, då skulle jag absolut helst göra det. Men som Susan var inne på så bör man först "hitta hästen" och sen försöka placera hästen, om man helt sonika "sätter till" hästen med hjälp av sitsen innan den klarar av att svara på det/att man börjat hitta kommunikationen med sitsen (vilket säkert bara det kan ta lång tid innan man skaffat sig en väldigt bra grundsits) så kommer man inte få något bra svar från hästarna heller. Känsliga kusar kan reagera precis tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Enligt SCB 2004 finns det 283 100 hästar i Sverige.
90% av dessa är ofräscha: 254 790 st
10% är fräscha: 28 310 st

Inte undra på att försäkringsbolagens kostnader skjuter i höjden och att mina premier höjs... :eek:

Som sagt, det beror på vart man drar gränsen.
Jag ser inte mig själv som 100% fräsch, och då har jag ändå inga skador eller sjukdomar och är inte gammal nog för att ha dragit på mig ålderskrämpor.
Då snackar vi t ex spänningshuvudvärk, oftast spända axlar/nacke, sköra knän som jag lätt får ont i när jag tränar oavsett om man tar det "lugnt och försiktigt" och trappar upp försiktigt, känner att man är lite för mycket oliksidig själv mot vad man skulle önska, har lite dammallergi, får lätt ont i rygg och nacke när jag tränar lite sporadiskt och oavsett om man tränat regelbundet eller är under försiktig igångsättning, börjar lätt må illa/få ont i magen och kan inte vänta för länge mellan målen, kan inte heller äta vad som helst.
Och som sagt så känns det ändå som att jag tillhör den "fräscha" skalan. Det enda jag behövt uppsöka läkare för hittills var när nack- och axelvärken blev på tok för stor under en kort period.
Snackar man ur hästaspekt så är det mycket av det här man aldrig ens skulle märka så länge det håller sig på den nivån, löper dock stor risk att bli värre med tiden. Hästen känner garanterat av det vid sina tillfällen.
Så länge det finns potentiellt obehag eller svagheter som kan bli såpass stort att man märker det så skulle jag inte se det som vitt på gråskalan även om hästen kan vara fullt rid- och träningsbar för det.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Håller fullständigt med om att det är bra att fokusera på sig själv. Öht är det inte bra att fullständigt dissa en bit i helheten. Skulle man mao enbart lägga krutet på sin egen sits, då känns det lätt att missa helheten. Men eftersom det är en sån där evighetsgrej som man alltid måste jobba med så - självklart, egna sitsen är viktig.
Jag har ingen bra sits, det ska jag inte påstå. Bra på något vis kanske men inte "bra". Men jag skiter inte i den utan jobbar med det så gott det går.
Är däremot inte inne på den "extrema" CR-läran att allt måste utgå ifrån sitsen. Eller snarare - jag tror det blir onödigt svårt (och slitande för den häst som utsätts för det, oavsett tidigare status) att endast utgå ifrån sitsen när man håller på att lära sig själv samtidigt. Man kommer behöva göra onödigt stora korrigeringar på vägen till den superba sitsen som bieffekt, men hellre då göra dom korrigeringarna upp till en rimlig nivå (utöver den rimliga nivån - ha överseende med hästen iom att det är man själv som ger felaktig signal, alt. om det är väldigt grovt - undvika att rida just den hästen eller varva uppsuttet/markträning) än att låta hästen gå precis som den vill däremellan. Jag personligen vill gärna ha en balans av lydnad/träna kusens fysik/fokusera på egna sitsen (eller allra helst -sitsträna på andras hästar :devil: )/träna upp sitsen utanför ridningen i mån av tid och kunskap.
En smaksak.

Nej tyvärr tror jag det är långtifrån en smaksak, även om det givetvis är enklare att resonera som att det är så.

jag tror ridlära rent universiellt, är rätt enstämmig i fråga om sitsens vikt i fråga om att kunna rida sin häst hälsosamt, och ge den rätta förutsättningar att jobba korrekt.
samtliga bilder jag sett på dig sitter du extremt framåtlutad, med bäckenet bakåtskjutet samtidigt som du har raka ben. en långtifrån ändamålsenlig sits, och jag förstår då ännu mindre hur du kan resonera som så att "90% av andras hästar är inte värda att lägga vikten på för dig som ryttare - för de är så felridna".
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej tyvärr tror jag det är långtifrån en smaksak, även om det givetvis är enklare att resonera som att det är så.

jag tror ridlära rent universiellt, är rätt enstämmig i fråga om sitsens vikt i fråga om att kunna rida sin häst hälsosamt, och ge den rätta förutsättningar att jobba korrekt.
samtliga bilder jag sett på dig sitter du extremt framåtlutad, med bäckenet bakåtskjutet samtidigt som du har raka ben. en långtifrån ändamålsenlig sits, och jag förstår då ännu mindre hur du kan resonera som så att "90% av andras hästar är inte värda att lägga vikten på för dig som ryttare - för de är så felridna".

Kan du inte lägga in lite ridbilder på dig själv också så jag kan få slänga dina brister i ansiktet på dig också? Det hade varit bussigt.
1. Lustigt att du vet precis vad jag har för sitsbrister. För det kan ju aldrig vara så att det varierar beroende på ens egen status (typ - har inte ridit alls på länge/inte ridit för tränare på länge/är väldigt stel spänd eller nervös osv) eller beroende på vilken häst man rider. Neeej då.
2. Sitsen är grymt viktigt för resultatet i ridningen. Det har jag aldrig sagt emot. Men inte heller du skulle påstå att man kommer någon vart genom att BARA fokusera på sitsen när det gäller ridningen (och inte minsta lilla på pedagogik - ex. konsekvens, upplägg av övningar, psykologi osv) eller att det skulle vara det enda som påverkar hästens helhetshälsa och inställning. Hoppas jag.
Det är liksom det som är det viktiga(ste) upplever jag. Att man inte låser sig enbart vid en del. Vissa grejer kommer man inte kunna göra själv, jag kan t ex inte sko/verka själv eller raspa tänderna på kusen och kommer förmodligen aldrig lära mig heller, men för den skull tar man inte bort vikten av det. Vissa grejer kan man inte så bra (än?) och behöver hjälp att ta sig vidare från. Och det allra mesta behöver man kontinuerligt slipa på. Olika personer lägger olika mycket vikt på olika saker - vilket såklart är ok och helt naturligt. Det "dåliga" uppstår inte förrän det blir så stor obalans i vad man lägger vikt på att man missar en bit alldeles för mycket. Oavsett om det gäller pedagogik, hantering/kommunikation, slarv med skoning, dåligt upplägg av träningen fysiskt sett, dålig sits, missade skoningar/tandraspningar, miss att hålla koll på foderstat och fodrets hygien, stallmiljön, utrustningen med mera. Allt är viktigt på sitt sätt så man har inte råd att släppa för mycket på någon bit även om man måste släppa något på en del för att man helt enkelt inte klarar att ha fullt fokus på allt samtidigt.
Samtidigt är man inte mer än människa och så länge man strävar mot att behärska alla delar godtagbart och helst mer än så, då gör man iaf sitt bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Man kommer behöva göra onödigt stora korrigeringar på vägen till den superba sitsen som bieffekt, men hellre då göra dom korrigeringarna upp till en rimlig nivå (utöver den rimliga nivån - ha överseende med hästen iom att det är man själv som ger felaktig signal, alt. om det är väldigt grovt - undvika att rida just den hästen eller varva uppsuttet/markträning) än att låta hästen gå precis som den vill däremellan. Jag personligen vill gärna ha en balans av lydnad/träna kusens fysik/fokusera på egna sitsen (eller allra helst -sitsträna på andras hästar )/träna upp sitsen utanför ridningen i mån av tid och kunskap.

Jag tror inte att jag förstår alls vad du menar här, och jag har läst det flera gånger och verkligen försökt. Eller så tror jag att jag förstår men då blir det nog förvirrat för mej vad vi pratar om:confused:

Många av oss har väl tex gjort den trista erfarenheten av hur mycket den egna sitsen (och inverkan, det hänger ihop) betyder för en sån sak som lydnaden tex.
Allt du gör på hästryggen är ju signaler till hästen och det blir en fråga om den egna sitsen hur du än vrider och vänder på det - tycker jag.

Perfekt är ingen, även om det låter så ibland, men man kan inte koppla bort den delen som gäller sitsen (= inverkan), nånsin.
Sen menar inte jag heller att man ska sluta rida för att man inte sitter perfekt, (känns så ibland i debatten, det kan jag hålla med om) men som du resonerar (eller uttrycker dej kanske snarare) så blir det ändå väldigt konstigt:cool:

Det låter som om du (och även jacko) pratar om nån slags tvingande statisk sits som man kan skada hästen med:confused: Jag fattar inte vad ni pratar om:confused:

Jag är inne på Jacko´s linje där, kan man sätta sig "rätt" direkt och iom det räta upp hästen, då skulle jag absolut helst göra det. Men som Susan var inne på så bör man först "hitta hästen" och sen försöka placera hästen, om man helt sonika "sätter till" hästen med hjälp av sitsen innan den klarar av att svara på det/att man börjat hitta kommunikationen med sitsen (vilket säkert bara det kan ta lång tid innan man skaffat sig en väldigt bra grundsits) så kommer man inte få något bra svar från hästarna heller. Känsliga kusar kan reagera precis tvärtom

Nej jag håller inte med alls, känsliga hästar skulle jubla om du satte dej rätt, därför fattar jag inte heller det jacko skrev ang sin förra och nuvarande häst,:confused:
Det handlar om andra saker, är jag övertygad om. Inte att man har en så bra sits att hästen inte klarar av det:eek: Ursäkta, men jag blir bara så paff.:rofl:

Ja så klart att anpassa till hästen men det gäller ju vad man kräver, grader av allt, hur länge man rider osv, en häst som jobbats fel i alla år kanske man får ta det lite lugnt med... Såklart.

Men att sitsen i sej skulle vara ett problem för att den är FÖR bra, :eek:
Nej, snarare att den då är för okänslig, för knipande, eller vad vet jag, om en känslig häst reagerar negativt.
Att du sitter rakt över hästen i balans med hästen, kan aldrig nånsin vara ett problem för hästen, sen vad du kräver av den, det ska du ju anpassa till den hästen.

Mycket känsliga hästar är däremot väldigt avslöjande för ryttaren, tyvärr, så är det ju....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Kan du inte lägga in lite ridbilder på dig själv också så jag kan få slänga dina brister i ansiktet på dig också? Det hade varit bussigt.
1. Lustigt att du vet precis vad jag har för sitsbrister. För det kan ju aldrig vara så att det varierar beroende på ens egen status (typ - har inte ridit alls på länge/inte ridit för tränare på länge/är väldigt stel spänd eller nervös osv) eller beroende på vilken häst man rider. Neeej då.
2. Sitsen är grymt viktigt för resultatet i ridningen. Det har jag aldrig sagt emot. Men inte heller du skulle påstå att man kommer någon vart genom att BARA fokusera på sitsen när det gäller ridningen (och inte minsta lilla på pedagogik - ex. konsekvens, upplägg av övningar, psykologi osv) eller att det skulle vara det enda som påverkar hästens helhetshälsa och inställning. Hoppas jag.

det finns såna på forumet bara att titta. Och nej, jag anser inte att sitsen förändras särskilt mycket för att man inte ridit alls på länge eller inte tränat på länge, man har en grundsits helt enkelt.

det jag vänder mig emot är ditt expert utalande att du inte anser att 90% av folks hästar är något för dig att rida på, för det är fel på dom. Jag tycker det blir ironiskt när som sagt, du helt klart inte är någon klass ryttare. själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att tänka eller påstå ngt liknande och min sits är betydligt bättre än din.

jag fattar inte ett jota om hur ni kan få det till att en bra och korrekt sits skulle vara SKADLIGT för en häst som inte är rak från början.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Är däremot inte inne på den "extrema" CR-läran att allt måste utgå ifrån sitsen. Eller snarare - jag tror det blir onödigt svårt (och slitande för den häst som utsätts för det, oavsett tidigare status) att endast utgå ifrån sitsen när man håller på att lära sig själv samtidigt. Man kommer behöva göra onödigt stora korrigeringar på vägen till den superba sitsen som bieffekt, men hellre då göra dom korrigeringarna upp till en rimlig nivå (utöver den rimliga nivån - ha överseende med hästen iom att det är man själv som ger felaktig signal, alt. om det är väldigt grovt - undvika att rida just den hästen eller varva uppsuttet/markträning) än att låta hästen gå precis som den vill däremellan. Jag personligen vill gärna ha en balans av lydnad/träna kusens fysik/fokusera på egna sitsen (eller allra helst -sitsträna på andras hästar :devil: )/träna upp sitsen utanför ridningen i mån av tid och kunskap.
En smaksak.
QUOTE]

Nu måste jag få kasta mig in i frågan...
Vad har du för prioritering ig? Jag blir förvirrad, jag har försökt följa ditt resonemang men jag hittar inte den röda tråden. Kan du förtydliga?

För mig är det klockrent att allt börjar med ryttarens sits och balans (jag rider inte "CR" eller något annat heller - jag "rider"), sen kommer ridtekniken in - när man sen kan sätta ihop detta då börjar man bli ryttare.
Sen finns det olika nivåer för hur bra ryttare man är, där är det fler faktorer som spelar in...
I hästväg då så blir det att först rider man välskolade hästar, sedan mindre skolade hästar, sen kanske man tar sig an unghästar och sist ger man sig på att skola om felridna hästar.

Det klassiska, Erfarna ryttare på Oerfarna hästar och Oerfarna ryttare på Erfarna hästar, det gäller än idag :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 614
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp