Bukefalos 28 år!

Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så vad du säger är att 90% av alla hästar är det något fel på och du är den som kan fixa till det, du får ursäkta mig men.... :rofl::rofl:

Nej, det säger jag inte.
Vem har sagt något om att jag skulle fixa till det öht?
Använder man uttrycket "problem" så låter det för stort, men de allra flesta av både människor och hästar kommer förr eller senare hamna i obalans fysiskt och/eller mentalt (som i sin tur drabbar fysiken förr eller senare). Det behöver inte vara ett "problem", utan en negativ spiral helt enkelt eller något som hindrar från att man ska kunna utnyttja fysiken maximalt.
Men precis som när man t ex ska försöka utveckla sig själv mentalt så är det många gånger lättare sagt än gjort.

Är det ens egen häst så är det ingen annan som kan "ta tag i" att försöka hålla hästens mentala och fysiska hälsa i trim. Missar man bitar och inte ser förebyggande snarare än åtgärdande (åtgärdande när det hunnit gå för långt givetvis eller hästen skadat sig) så kommer den bristen till slut yttra sig fysiskt. Vilket verkar självklart när det gäller t ex folk vars hästar ofta drar på sig kotledsinflammationer men förvånansvärt nog inte lika självklart när det gäller mycket annat med tanke på hur stor "makt" vi har över våra hästar, dvs väldigt mycket som vi påverkar vare sig vi är medvetna om det eller inte. Träningen är en stor del men sen är det mycket annat också (och problemet med träningen är att någon gång måste man lära sig naturligt nog, men på hästens bekostnad).
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Totola- Några frågor! . Du har ju lagt upp 2 bilder i din profil där ryttaren (om det är du eller ej det vet jag inte) sitter väldigt snett då hästen har puttat ut ryttaren rejält på utsidan och med en märklig handställning och benen rätt ut (?)
Vi kan ju ta dom som exempel eftersom dom är dina och du har ju lagt upp dom och förmodligen har någon slags vetskap om vad ryttaren tänker.

Med tanke på att du är allergisk emot "fel och motstånd" hos hästen så är min fråga då hur skall hästen kunna lösa detta utan ett motstånd? Den kan inte böja sig för att ryttaren sitter fel och den kan inte ställa sig korrekt heller för att ryttaren blockerar med innerhanden.

Blir det ET för att kolla upp hästen eller fokus på att ryttaren måste lära sig sitta rakt och i balans och träna upp sitsen och handställningen. ?

Du kan inte tänka så att om ryttaren kan sitta korrekt och rakt så kan hästen räta upp sig under ryttaren? För mig är detta som att be om att få en stel häst eftersom den omöjligt kan gymnastisera sig då den hela tiden måste avlasta ryttarens fel och brister.

Det här kan ju verkligen om något leda till slitage på hästen och som du säger ovan en dödssynd för att fysiken försämras.


Både häst och ryttare som är problemet där, ryttaren kan kompensera, frågan är bara om man kan kompensera utan att det blir på bekostnad av annat. Den hästen var väldigt sliten i sina leder av att ha varit stel som en planka i hela överlinjen och förmodligen gått så i många många år. När jag insåg att det inte gick att rida på något vettigt vis utan att riskera att antingen pressa för hårt eller slita på annat sätt istället så fick den bli pensionär. Efter att först ha skrittats omkring på i skogen ca ett halvår-9 mån och sen testats sättas igång i dressyr ett tag, först ca 1½ månad på tillridning.
Svår avvägning det där. I vissa fall tror jag också på att "rida hästen frisk". Inte i det här fallet, med tanke på hur mycket "värre" den var att rida för en betydligt skickligare ryttare som klarade att placera den rätt. "Rätt" behöver ju tyvärr inte vara rätt för hästen om det gör att den blir öm eller man försöker aktivera muskler som inte är i trim för att bli aktiverade så den mer eller mindre måste kompensera på något vis.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag har samma erfarenhet som du!

När jag slutade leta fel och i stället fick utgå från att min häst är frisk och hel så funkar allt mycket bättre och hans "felsidor" ändras lite nu och då..

Nu är jag iofs ingen duktig ryttare och det kan ha sin naturliga förklaring, men de fel jag har trott han har haft har endast berott på att jag tex inte har fått igång bjudningen, maskar med ngt bakben, han är tittig och spänd osv, osv...

Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig :o Jag är hans största bekymmer... :rofl: (man måste få skratta åt det, eller hur?)

Det här var nog huvet på spiken! ;)
Det är ju VI som påverkar, både positivt och negativt. Så för att hästen ska fungera bra så bör vi fungera bra! :p Så bra vi kan, man är ju inte annat än mänsklig.

Det kan gå överstyr i olika riktningar. Att leta ursäkter är en sak, att vara uppmärksam och kunna urskilja orsak/verkan är något helt annat. Som exempel - i förebyggande syfte ser man kontinuerligt till att hästen är bra skodd/verkad, har bra passande utrustning och verkar trivas med utrustningen. Trivas med tillvaron rent allmänt, få bra käk osv. Och lyssna på vad hästen har att säga om saker och ting, om den t ex skulle visa missnöje vid tränsning eller sadling.
Om man då kommer till ett läge där hästen sänker ryggen i ridningen - då kan man luta sig tillbaka på att man HAR förebyggt så gott man kan, och försöka ta sig över spärren ridmässigt.
Kör man fast däremot och hästen protesterar, det inte blir bättre efter ett par försök utan kanske t o m trappas upp (tills den ev. till slut "ger upp" i ren underkastelse :angel: men det märker man ju isf om man håller koll) då känns det självklart att det ska kollas upp. Har man hållit koll på signalerna så blir det troligen lättare att gissa rätt på vad det beror på utanför ridningen mot om man inte lyssnar på hästen utan avfärdar allt som ovanor eller dumheter. Är man hyfsat ödmjuk på det området också så vet man ju om det är man själv som lärt hästen ovanor eller om den reagerar otippat.

Behöver inte vara så stora grejer heller men just att man gör så gott man kan och kör på utbildnings- och träningsmässigt och man märker tecken av missnöje i hästen som man inte kan koppla till ridningen att man försöker luska ut vad det beror på. Det behöver inte betyda att man mesar på i ridningen. Sen finns det problem åt andra hållet att man kanske inte är ödmjuk nog att se vad man själv ställer till i ridningen men även där kan det gå överstyr - vi är inte perfekta robotar, vi kommer inverka på alla möjliga knasiga felaktiga sätt. Är man ödmjuk i överkant med det kan man bli alldeles för försiktig och mesig av det också och till slut inte vilja rida! :p Men är man medveten om det så har man ytterligare en faktor av orsak/verkan för att kunna läsa hästen på ett bra sätt.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej, det säger jag inte.

Fast det säger du ju visst!
du påstår att 90% av andras hästar är ofräsha, och att det är du som kan känna igen ofräshheten, medans övriga 90% glatt rider på.

Lustigt det där, jag rider helst inte andras hästar för att jag inte kan göra något åt dom fysiska bitarna som hästarna har problem med.
Grejen är inte att jag skulle ha/haft mer ofräscha hästar än någon annan, grejen är att ribban för vad som kan klassas som ofräsch är betydligt lägre än för många. Mao skulle jag inte få något större nöje av att rida sisådär 90% av alla andras hästar för att om/när man upplever något som tar emot eller smågrejer som man hade kunnat lindra eller göra mer konstruktivt (bara sån grej som att hästen blir spänd av obehag från illa inverkande bett t ex) blir jag väldigt frustrerad av att inte kunna göra något åt. Med egna hästar blir det inte alls samma sak då man faktiskt kan påverka och får bestämma själv.

Jag vidhåller utifrån alla inlägg du gör om dina egna hästar och deras bakgrunder, att du är van vid hästar som är MER ofräsha än majoriteten, men att du ändå rider på dessa, så¨nej, jag håller inte med dig ett dugg, ditt resonemang är rätt i teorin, men inte i praktiken. Vidhåller mitt råd till dig att sätta dig upp på hästar med rätta fysiska förutsättningarna som INTE är knackiga av diverse orsaker, och där du därför inte behöver hitta fel hela tiden. Det är gott om dom, jag lovar : )
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Både häst och ryttare som är problemet där, ryttaren kan kompensera, frågan är bara om man kan kompensera utan att det blir på bekostnad av annat. Den hästen var väldigt sliten i sina leder av att ha varit stel som en planka i hela överlinjen och förmodligen gått så i många många år. När jag insåg att det inte gick att rida på något vettigt vis utan att riskera att antingen pressa för hårt eller slita på annat sätt istället så fick den bli pensionär. Efter att först ha skrittats omkring på i skogen ca ett halvår-9 mån och sen testats sättas igång i dressyr ett tag, först ca 1½ månad på tillridning.
Svår avvägning det där. I vissa fall tror jag också på att "rida hästen frisk". Inte i det här fallet, med tanke på hur mycket "värre" den var att rida för en betydligt skickligare ryttare som klarade att placera den rätt. "Rätt" behöver ju tyvärr inte vara rätt för hästen om det gör att den blir öm eller man försöker aktivera muskler som inte är i trim för att bli aktiverade så den mer eller mindre måste kompensera på något vis.



Men nu fattar jag inte vad du svarar på öht. om att ryttaren kan kompensera som du säger, :confused: men det är ingen idé för hästen är så sliten så då kan man lika gärna sitta snett och göra livet ännu svårare för den, eller:confused:

En häst som är så sliten i lederna som du säger, (sliten, hur vet du det och vad innebär det :confused:) varför rids den alls,:confused:

Håller nog med mackan att du kanske skulle sätta dej på hästar utan så stora problem i kroppen, och inse att att i 9 fall av 10 är det ryttaren som är bekymret, inte hästen. (Kanske ännu fler, 99 av 100)

En ryttare som sitter rätt kan väl aldrig bli ett större problem för hästen än en som belastar snett:confused:
Jag vet en häst som är rätt skev i sin kropp, tyvärr, - rids den av en skicklig ryttare som kan hjälpa den att arbeta mera rätt, så är den ohalt och jobbar ok, men med en inte lika skicklig ryttare blir den oren i gången och belastar helt snett. :crazy: Enligt ET ska den ridas av den skickliga eller inte alls.......
Det motsäger helt ditt resonemang så jag fattar inget av det:confused:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Har aldrig ridit så pass skadade hästar som Totola verkar ha erfarenhet av, men kan relatera till hennes uttalande om att det kanske inte går att placera sig helt korrekt och kompensera på en otränad häst.

En häst som inte skolats korrekt utan tillåtits gå omkring i sina snedheter länge, får man ju försiktigt bygga upp. Det går kanske inte att dag ett korrigera alla dess fel, för det blir "för mycket" helt enkelt. Lite som att jag, med dålig kondis, inte ger mig ut att springa en mil. Jag börjar kanske med raska promenader i någon vecka, och sen lägger jag in lunk för att sedan komma igång med joggandet?

Men annars är jag helt inne på att skickliga ryttare eliminerar/decimerar hästbehandlingskontot. :laugh:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nja... den bästa korrigeringen för hästen i början är ju att ryttaren sätter sig korrekt. Mer än så behöver man som ryttare inte göra i början eftersom det är korrigering nog utan att man sätter någon slags press på hästen.

Förövrigt så skulle jag nog inte ens sätta mig upp på en häst som inte tål att ryttaren sitter korrekt för då är det ju allvarliga fel vi talar om :grin:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror vi lägger in lite olika aspekter på "korrekt", så vi talar förbi varandra?

När jag fick hem mitt djur och satte mig "rakt" protesterade han rätt högljutt eftersom han inte kunde ta in högerbogen i den takt jag omedvetet bad om. Helt enkelt för att jag inte kunde moderera min sits rätt för honom, utan jag började rakrikta mig själv i samma utsträckning som jag kunde göra på min gamle häst.

Nu är detta ju helt egna upplevelser, och en mer erfaren ryttare hade givetvis känt till gränserna och vilken "styrka" man har i sitsen, men jag gjorde inte det. (Och troligen inte nu heller, är bara inne på andra hästen, och rider inte flera hästar om dagen). Jag ville bara förklara att jag kan relatera och förstå, hur det kan kännas för en normalbegåvad hobbyryttare.

"Att bara sätta sig rakt över hästen" är enligt min erfarenhet inte så "bara" på en sned häst, man* får anstränga sig rätt mkt för att behålla positionen hela tiden, och jag upplever också att den korrekta sitsen kräver mkt av hästen? Får man till den korrekta sitsen är den rakriktande i min bok, och rakriktning är ett långasamt styrketränande för mig. Vi lägger nog in lite olika erfarenheter i det helt enkelt.

(Vilket är det givande med Buke, här kan man få diskutera med någon som tävlat internationellt, medan man själv är en högst normalbegåvad hobbyryttare!!!)

* med "man" menar jag givetvis "jag" i detta fallet
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror inte ni gör det

Min erfarenhet av att sitta korrekt och sneda hästar...
Min nordis red jag glatt snett i 16 år
Sedan var det dags att skärpa sig

Inte kunde jag sitta korrekt bara sådär plupp utan det var till att lära mig. För min tränare fick man rida skritt för i början - visst man fick både trava och galoppera om man trodde sig klara av övningen i de gångarterna :o

men att börja lätt i en öppen form så blev det sjukgymnastik för häst och koordinationsträning för mig. Jag var som normalryttaren och gled ned till höger, jag fick då lära mig att känna var mitten var i olika övningar så hästens feedback blev en påminnelse om att jag "trillat dit". Och nyckelordet här är övningar. Inte rida runt runt utan olika övningar för mig att lära mig känna var jag hade hsäten och mig själv. Förmodligen kom en hel del av dem från Kyra

Hästen och ryttaren får först lära sig koordinationen i skritt - kan jämföras med styrketräning där man tränar först med lättare vikt på stången så att vänster ( om man är högerhänt) hänger med, när den kommit ikapp kan man börja träna med tyngre vikter

Om man inte "tar tag" i orsaken till att hästen ramlar på en bog - så kommer man stärka hästen i det rörelsemönstret. Och ja om det sitter en knöl på är orsaken i första hand knölen - det är ju i alla fall den som inte lyckas få hästen att går korrekt

Varje steg i fel hållning tränar hästen att bli mer fel, och kommer hindra hästen att jobba rätt. Varje steg på högerbogen är ett steg närmare kotledsinflammation.

och tar man aldrig tag i det som ryttare som kommer man aldrig kunna kolla - sitter problemet i hästen eller i mig - oftast sitter det ju i ryttaren

Nej vare sig häst eller ryttare orkar i början därför är det jätteviktigt att aldrig lägga sig på en volt eller annan ensidig övning utan man går i en rörelse som tar tag i det problem man har och går sedan ur - detta är också jättebra övningar för att lära sig känna när hästen slinker ur - när man tappar sig själv och den

Tex så fick jag liksom alla andra rida fyrkant - inget sätt är bättre än att lära sig hantera sin snedhet än att gå i och ur böjning

Svårigheten med min snedhet och högerbogen gör sig ju då mest gällande i höger fyrkant.

Vi red en ganska lätt inverkansridning för att verkligen bara rida med sätet ungeför som tömkörning dvs bromsa på ytter före hörnpassering - vänd med vikten - vi vände med axlar och gick fram med inenrhanden ( vikthjälp) . (fram med innern sittben = andra halvan av böjning) Denna övning blir ett problem för hästen att lösa - att hitta sin balans, - och ryttaren får omedelbart gensvar när den sabbar - för man måste sitta på mitten - annars blir det pankaka av allt i hop



Ramlade hästen på högerbogen - ja då satt jag inte rätt före hörnet utan var tvungen att se till att jag inte kollapsade i midjan före hörnet - det blev liksom omedelbar feedback

det här är på precis rätt nivå för en felriden häst och en okoordinerad ryttare - i och med att hästen får gå rak - nåja :angel: ryttaren kommer att tappa den snett före nästa hörn så får den vila mellan att den tar i = sjukgymnastik

Har man någorlunda kontroll - så provar man i trav och till sist i galopp jättebra sätt att lära sig sitta också - hörnen bromsar upp


Och hörnen rätt utförda placerar hästen på bettet - för har man ridit ett korrekt hörn så svarar hästen framåt nedåt - när man går ur hörnet


Jag tycker att det är ultralogiskt om man hamnat i en situtation att man måste utbilda häst och ryttare samtidigt att man börjar i den änden

kan ryttaren det på denhästen kan hon ta med sig till nästa och hitta det felande bakbenet och ta reda på om det är en hälta ganska snart

För de som har skelettproblem de kommer förr eller senara explode när man "får tag i dem" och synd att rida runt på en sådan i flera år bara för att man inte kunnat få tag i dem och kunnat rida den rakt

och tränaren säger alltid en massa förnumstiga saker när den inte kan bättre....

Det har jag också sett massa exempel på
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nja... den bästa korrigeringen för hästen i början är ju att ryttaren sätter sig korrekt. Mer än så behöver man som ryttare inte göra i början eftersom det är korrigering nog utan att man sätter någon slags press på hästen.

Förövrigt så skulle jag nog inte ens sätta mig upp på en häst som inte tål att ryttaren sitter korrekt för då är det ju allvarliga fel vi talar om :grin:

Är det så illa ska den arbetas utan ryttare, denskall deffinitivt inte ha en ryttare som inte kan hjälpa den, utan stjälper den.

En häst som ramlar på högerbogen tål att avlasta högerbogen, om den inte är halt på vä bak. eller vä fram?

är den försvagad i vä bak/fram - så får det tränas upp på töm - inget blir bättre av en överbelastad höger bog
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror vi lägger in lite olika aspekter på "korrekt", så vi talar förbi varandra?

När jag fick hem mitt djur och satte mig "rakt" protesterade han rätt högljutt eftersom han inte kunde ta in högerbogen i den takt jag omedvetet bad om.

Nu beror det ju helt på vad du lägger in i orden

men om hästen skulle protestera av att jag rättar in bogen rakt fram i skritt - så skulle jag fråga mig - har hästen ont?

Eller möjligen - gör jag något som jag inte är medveten om :angel: ger jag kontra order.... Vilket är den vanligaste orsaken till att hästen protesterar.

Ryttaren säger gör - men gör inte

Sätter en spänn på det senare


Annars med tanke på det freak jag är - VAD i hästens kropp skull hindra den - att sådana hinder finns vet jag- men vad i ditt fall - och hur tänker du runt det?

Vad hindrar hästen att inte ramla på högerbogen?

Vad får den att ramla på högerbogen?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Har aldrig ridit så pass skadade hästar som Totola verkar ha erfarenhet av, men kan relatera till hennes uttalande om att det kanske inte går att placera sig helt korrekt och kompensera på en otränad häst.

Vill bara poängtera att ingen av hästarna "jag ridit" (har jag märkt det så har jag omedelbums slutat rida hästen ifråga) har varit "skadad" i dess rätta bemärkelse. Men går man sisådär 9 år i taskig form och med en sadel som inte passar, då sätter det sina spår.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Fast det säger du ju visst!
du påstår att 90% av andras hästar är ofräsha, och att det är du som kan känna igen ofräshheten, medans övriga 90% glatt rider på.



Jag vidhåller utifrån alla inlägg du gör om dina egna hästar och deras bakgrunder, att du är van vid hästar som är MER ofräsha än majoriteten, men att du ändå rider på dessa, så¨nej, jag håller inte med dig ett dugg, ditt resonemang är rätt i teorin, men inte i praktiken. Vidhåller mitt råd till dig att sätta dig upp på hästar med rätta fysiska förutsättningarna som INTE är knackiga av diverse orsaker, och där du därför inte behöver hitta fel hela tiden. Det är gott om dom, jag lovar : )

Att man har erfarenhet av ofräscha hästar betyder alltså per automatik att man inte har erfarenhet av fräscha hästar? Lustigt resonemang.
För mig är det så gott som aldrig svart eller vitt när det gäller levande varelser, snarare ligger alla på en gråskala i varierande nyans. De 10 % skulle på den gråskalan vara de som skulle kunna ses som vita, de "oförstörda". Men precis som vi människor så drar de flesta på sig nedsatt funktion lite här och där, och även där - i olika gråskalor. Det ska gå ganska långt innan den nedsättningen leder till skada eller sjukdom, men en försvagning från det optimala är ett steg på vägen till en försämrad helhet = mer utsatt.
Sen har man ett lååångt spektra tills man börjar komma till de mörkare gråa nyanserna där hästen redan har dragit på sig en skada/sjukdom eller har såpass nedsatt funktion att allmäntillståndet är märkbart påverkat.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag (vi) tror ev att han haft en skada i vä bak, då han var muskelfattigare kring vä bakknä då jag köpte honom (men det kan ju ev ha varit för att han aldrig använt vä bak korrekt?), och när jag bad om vikt från hö bog till vä bak, blev det helt absurt för honom.

Han har kanske heller aldrig ridits bort från högerbog, och för mig är det rätt naturligt att hästar inte tänker Smultrondoft då. Självklart ska de inte protestera som att de har ont, men min erfarenhet är att hästar inte alltid drömmer om att jobba korrekt, utan snarare att behålla de rörelsemönster de tycker är "rätt". Även om det är fel. ;)

Sen är det givetvis många andra faktorer, precis som du säger. När jag red min nya häst för första gången efter hemkomsten lär jag ha varit en grad nervös. Jag kände inte hans känslighet. Jag satte in min sits som jag kunde ha på min förra häst, som är ett stabilt djur med ett ben i varje hörn. Den sitsen behövdes inte på mitt nya djur. Här fick jag lära mig att snabba upp mitt arsle allt vad jag kunde, något jag inte hade behövt i den utsträckningen på min förra.

Så jag tror det var många faktorer som spelade in just den gången. De gånger det kommer "protester" i dagsläget anser jag fortfarande att det är många faktorer som spelar in. 95% av dem beror på mig. :o

Jag panikringde givetvis in min tränare som kom dagen efter och hjälpte oss en liten liten liten bit. Jag fick backa helt och hållet och rida enbart på lång och halvlång tygel i skritt. Lägga in stora volter här och där, be om halter osv. Inte en protest, och hästen överrumplades inte av mina krav. En annan ryttare hade fattat det här själv, men man lär så länge man lever!
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Men i så fall, om det nu bara är lite svagt grått enligt din skala, kanske hästarna du skriver om skulle ha större nytta av att du fokuserade på dej själv :confused: Om det nu inte är så stora bekymmer i hästens egen kropp (som det lät först med slitna leder mm:crazy:)

Visst har vi människor med åren fått skavanker om det är vad du jämför med nu plötsligt, men då mår vi ju bättre av att träna och att träna på rätt sätt. (Tex när jag fick tendens till musarm så försvann det när jag gick ner i gymmet ;).)

Men sammantaget är det nu ännu mer förvirrat vad du eg skriver om:confused:

Jag svarade dej tex ang detta inlägg:

Både häst och ryttare som är problemet där, ryttaren kan kompensera, frågan är bara om man kan kompensera utan att det blir på bekostnad av annat. Den hästen var väldigt sliten i sina leder av att ha varit stel som en planka i hela överlinjen och förmodligen gått så i många många år. När jag insåg att det inte gick att rida på något vettigt vis utan att riskera att antingen pressa för hårt eller slita på annat sätt istället så fick den bli pensionär. Efter att först ha skrittats omkring på i skogen ca ett halvår-9 mån och sen testats sättas igång i dressyr ett tag, först ca 1½ månad på tillridning.
Svår avvägning det där. I vissa fall tror jag också på att "rida hästen frisk". Inte i det här fallet, med tanke på hur mycket "värre" den var att rida för en betydligt skickligare ryttare som klarade att placera den rätt. "Rätt" behöver ju tyvärr inte vara rätt för hästen om det gör att den blir öm eller man försöker aktivera muskler som inte är i trim för att bli aktiverade så den mer eller mindre måste kompensera på något vis.

Där blir det ju en ursäkt för att sitta snett, dvs att hästen ändå var så skev och inte "klarade" att du satte dej mer rätt ur hästens perspektiv:confused:

Nej, jag tror aldrig att hästen far illa av att ryttaren sätter sej rakt över den i balans, i så fall far den illa av att ryttaren sätter sej på den alls, :crazy::cool:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag förstår!

Jag har heller aldrig ridit en rak häst. :laugh:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Att man har erfarenhet av ofräscha hästar betyder alltså per automatik att man inte har erfarenhet av fräscha hästar? Lustigt resonemang.
.

Inte ett dugg lustigt eftersom du hävdar att 90% av sveriges hästar är ofräsha. Vilka av dina hästar har varit fräsha? Har aldrig sett dig prata om ngn av dem som friska.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag förstår!

Jag har heller aldrig ridit en rak häst. :laugh:

det finns inga helt raka hästar och därmed då så är alla hästar i världen ofräscha :confused:

Jag förstår inte resonemanget alls som verkar gå ut på att den normala hästen inte tål att man sitter rakt i sadeln :confused:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Att man har erfarenhet av ofräscha hästar betyder alltså per automatik att man inte har erfarenhet av fräscha hästar? Lustigt resonemang.

Enligt dig själv så är alltså 10 % av landets hästar fräscha och de är dom du har erfarenhet av?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag kallar inte oraka hästar ofräscha. Jag kallar dem "normala". :)

Självklart anser jag att ryttaren ska sitta så rakriktande som möjligt, men jag tror att det kan krävas lite styrketräning för hästen innan hästen tål en helt korrekt, rakriktande sits.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 612
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp