Bukefalos 28 år!

Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det finns såna på forumet bara att titta. Och nej, jag anser inte att sitsen förändras särskilt mycket för att man inte ridit alls på länge eller inte tränat på länge, man har en grundsits helt enkelt.

det jag vänder mig emot är ditt expert utalande att du inte anser att 90% av folks hästar är något för dig att rida på, för det är fel på dom. Jag tycker det blir ironiskt när som sagt, du helt klart inte är någon klass ryttare. själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att tänka eller påstå ngt liknande och min sits är betydligt bättre än din.

jag fattar inte ett jota om hur ni kan få det till att en bra och korrekt sits skulle vara SKADLIGT för en häst som inte är rak från början.

Hoppsan, här blir åsikter direktklassade som expertuttalanden... Intressant. Smickrande iaf att du ser mig som expert! ;)
Vore intressant att se hurpass du kollar upp veterinärerna du anlitar. Får dom göra dressyrtest innan hästens behandling eller? För lite överdrivet låter det att man inte får ha några ridbrister själv om man ska få uttala sina åsikter om träningsupplägg och ridning kontra fysiken.
Var och en gör så gott man kan -och som sagt - självklart är sitsen en viktig del i det. Men inte den enda delen. Och min poäng från första början är att man inte bör låsa sig till en del, utan se till helheten och göra så gott man kan inom alla områden.
Det känns ganska mycket sandlådenivå att börja snacka vem som har bäst nivå av vad. Och grymt irrelevant när man pratar om en helhet. Helheten gör att vissa saker kan kompenseras, OM det inte blir på alldeles för låg nivå så det är dömt att misslyckas (typ fodra med mögligt hö som jämförelse), och för att hålla en bra helhet bör det såklart vara så högt som möjligt inom alla områden.

F ö så håller jag inte med i ordet "grundsits". Ju längre tid man har haft en "bra" sits desto mer sätter det sig i muskelminnet, eller ryggmärgen som man brukar säga. Det är jag med på. Sen sätter du dig på nästa häst som plötsligt blottar en brist som man inte ens visste att man hade, eller en väldigt kass sadel för den delen. Eller så hade den där "bra" sitsen inte befästs nog så några månaders barbackaridning i skogen räcker för att man ska behöva jobba tillbaka den.
Iofs vet jag inte om det känns som någon idé att gå in på den diskussionen. Med tanke på nivå´n så lär det inte ge något ändå.
För mig kändes det iaf skadeglädjande nog skönt att se att även en erkänt duktig ryttare med god sits fick samma typ av sitsproblem som mig i dåläget med samma sadel och kuse. Det betyder knappast att jag skulle dissa den ryttaren från att ge mig råd om sits eller ridning för att "h*n kunde ju inte själv!".
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hela tanken med att kalla ngn för skicklig- är att den känner av bristerna o vet hur den ska agera.

För det krävs det många många hästar, talang o en kunnig tränare- som kan se. Samt hjälper som hästen behöver för att förstå vad man vill-sätta den i balans o bli liksidig- till att börja med.

en skicklig ryttare känner om hästen är ofräsch eller om det går att rida till den- rak. Den fortsätter inte i absurdum för att få hästen att bli sdn- vet skillnad på frisk, stel eller ofräsch häst.

Vi som inte är så duktiga behöver ännu mer hjälp, men fortfarande inte av ngn medioker tränare som inte har känslan.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag håller med. Håller även med i övrigt i tråden av Susan, Solis, Scata, Mackan, Flash etc.

Man kan inte vara för bra ryttare. Om man pressar hästen över dennes förmåga så är man inte en bra ryttare. Och som Axel säger så krävs det att man rider flera hästar, tränar mycket och som någon sa lyssnar till hästen(om man då har tillräckligt med kunskap att tolka hästens signaler och känner rätt, det är det en BRA tränare ska lära ut).

Jag håller med om att många hästar inte rör sig fullt ut, deras fulla kapacitet används inte. Men det beror mer på att de inte kommer loss och igenom. Och att se till att de gör det är ryttarens jobb. Dock ser inte jag det som att de är ofräscha.
Och det beror väl på att tränaren inte förmått lära ut. Jag håller med om att man borde bli väldigt orolig om man inte under lektion ett märker en markant skillnad i hästen.
Jag ser många som år efter år harvar runt för kassa tränare som inte ens lyckas få hästen att slappna av och genom det "tillåta" ryttaren att komma till ridning. Hade det varit så då jag red lektion hade jag fått panik. Detsamma då jag rider en häst eller hjälper någon annan som rider.
Får man inte till det ens med tränares hjälp tycker jag man ska få en jäkla panik. Jag tycker man har för hög tolerans i fråga om att inte avancera snabbt nog som elev här i Sverige. Det borde ställas högre krav på förmåga att lära ut. Och detta för hästarnas välmående, både fysiska och psykiska.

Totola:
Jag har bara en fråga: Hur menar du att hästen var sliten i lederna? Vilka leder och hur?
Att rida en häst bättre om den har muskulära prob i stil med stelheter kan jag förstå. Då kan man mjuka upp den. Detsamma om den är muskelfattig någonstans. Då kan man bygga upp den. Är den sliten i lederna i fram kanske ridning kan göra den bättre genom att stärka bakdel/rygg/mage och avlasta fram genom att skjuta vikten bak och lätta i fram.
Men jag förstod inte var din var sliten och hur ni visste det?
Tyckte vet att ni skulle rida den?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hoppsan, här blir åsikter direktklassade som expertuttalanden... Intressant. Smickrande iaf att du ser mig som expert! ;)
Vore intressant att se hurpass du kollar upp veterinärerna du anlitar. Får dom göra dressyrtest innan hästens behandling eller? För lite överdrivet låter det att man inte får ha några ridbrister själv om man ska få uttala sina åsikter om träningsupplägg och ridning kontra fysiken.

Nej det har du fått om bakfoten, jag ser dig inte som expert, men du själv uttalar dig som om du anser du är det : )
Låt oss återvända till påståendet att du helst inte rider andras hästar för att det är fel på dom. Det var där debatten började. Och jag säger igen: rid några andra hästar, UTAN problem och utan fysiska defekter, så att du får lite perspektiv på skillnaden, och inte bara utgår från din egen häst med skavanker. Då skulle du kanske mycket troligt, modifiera ditt tänk en hel del och få både en och tio aha upplevelser.

ang. veterinär liknelsen förstår jag inte vad du cyklar efter ö.h.t. Nej, jag anlitar inte vilken veterinär som helst.

axel och Tuaphua: bra sista inlägg häller helt med.

Man kan inte vara för bra ryttare. Om man pressar hästen över dennes förmåga så är man inte en bra ryttare. Och som Axel säger så krävs det att man rider flera hästar, tränar mycket och som någon sa lyssnar till hästen(om man då har tillräckligt med kunskap att tolka hästens signaler och känner rätt, det är det en BRA tränare ska lära ut).
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

det är lätt attdet blir antingen eller i diskussionen

det du och Jacko kallar för bra ryttare - skulle jag nog kalla en okänslig, som inte har tilrläckligt erfarenhet att förstå att alla hästar är inte "ridna av mig" och att hästen är en person som man först måste lära känna och också hitta ett sätt att kommunicera med. Man checkar av att man pratar om samma sak

Jag har också erfarenheten att hästar kan bli rädda av andra ryttare - men det är oftast ryttarens brist på balans som stressar hästarna.
Brist på balans blir hård i munnen = hindrar särskilt i galoppen där nordis behöver mycket hjälp.

J ag kan se andra scenarior, där kanske enhäst fått gå och spara sig och en ny ryttare får tag i den, och den protesterar Gud så jobbigt - det vill inte jag , men det ger isg om det är en bra ryttare - och det ger sig fort - annars är inte ryttaren bra

Jag kan förstå en del i ditt resonemang om en för bra ryttare, det är en ryttare som kan forma hästen bra och då kan råka be om för mycket - för att den är van att rida en mindre talangfull häst, men jag sätter en spänn på att ni som talar om för bra ryttare - itne riktigt har kläm på hur lite faktiskt en bra ryttare gör - och att det hjälper hästen, det tvingar den inte

Det är det som är själva grejjen - om båda dansar tango blri det bättre

Det ni menar är en ryttare som försöker dansa flamenco på en tangohäst - det är inte en bra ryttare - det är inte ridning över huvud taget helt enkelt.

En bra ryttare är en bra dansare - inte kan det vara jobbigare att dansa med en bra kavlajerr - än ett skåp att baxa runt. tvärtom

Jag tror det är därför vi har så olika åsikter - att vi är helt oense om vad essensen i ridning är. Att i alla fall jag anser att Less is More. det rä det som gör det bra hos en Bra.

Hella har inte den största verktygslådan - Hella har lyckats sålla bort bruset - och då blit ridning enkelt och harmoniskt :idea:

De gånger jaggjort det - och upplevt mig ett med hästen - har också hästen gillat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag håller med om att många hästar inte rör sig fullt ut, deras fulla kapacitet används inte. Men det beror mer på att de inte kommer loss och igenom. Och att se till att de gör det är ryttarens jobb. Dock ser inte jag det som att de är ofräscha.
Och det beror väl på att tränaren inte förmått lära ut.
Jag ser många som år efter år harvar runt för tränare som inte ens lyckas få hästen att slappna av och genom det "tillåta" ryttaren att komma till ridning.

Jag tycker man har för hög tolerans i fråga om att inte avancera snabbt nog som elev här i Sverige. Det borde ställas högre krav på förmåga att lära ut. Och detta för hästarnas välmående, både fysiska och psykiska.

Håller med i ovanstående :bow: Framförallt att hästar inte kommer loss = i balans i min värld. och detta beroende på bruset somkommer av en sits som inte är självständig

Det är så enkelt - antingen kommer man till ridning eller inte - och att komma till ridnig är för mig är att klara av det som är på ens nivå.
Hästen skall gå stadig i formen framme på bettet med näsan ute och den skall svara framåt och bakåt och utan hack och man skall kunna byta riktning och övning och det skall vara någorlunda likt i båda varven - annars har man inte kommit till ridning

och det finns tillfällen närman inte gör det - men då måste man ju ta reda på orsaken och inte harva runt år efter år

Själv blev helt vansinnig närjag för 20 gången fick samma isntruktion till höger galoppen och det för 20: e gången inte gick- det är bara frustrerande för både mig och häst.
och inte bra på en häst som redan är tänd inför galoppen och gör terre a terre i glädjefnatt

Nästa tränare hade verktyg i verktygslådan - vilket visserligen räckte till högergalopp - men det blev sken i ridhuset - för att man bara behandlade det som ett problem hos hästen...
Jag vet de som rider travare som skenar i flera år...

nästa tränare fick hästen att lägga sig som en motorcykel i kurvorna - den tappade ryggen och tränaren märkte inte det (bokstav)

det gäller ju att börja tänka själv någonstans, inte att lösa det själv, men att inse att det här tränaren hjälper mig faktiskt inte med mitt huvudproblem -

Jag måste hitta en annan tränare med en annan infallsvinkel så att jag kommer förbi mitt problem - Man skall inte ha samma problem i flera år - då utvecklas man ju inte. :devil:


Ja hästen blir starkara och orkar gå längre stunder i denna obalans = ej rak och ej korrekt överlinje och det ser för den okunnige mer avancerat ut
- men utvecklas gör man inte :cool:

utvecklas gör man när man LÖSER problem

Om man utvecklas så kommer man klara dert svåra bakbenet och upptäcka ojsann det andra var visst inte okey det heller:o För att lära sig det och upptäcka oj vi hade problem här också :rofl:

samma problem i flera år är inte hästens problem - det är tränarens:devil:

och ryttaren är i "denial"
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Men det du beskriver i svaret till mej är ju inte en skicklig ryttare, för en skicklig ryttare samspelar ju med hästen, den sitter inte och tvingar en häst att gå si eller så:confused: Det är där jag inte fattar vad du och jacko pratar om när det gäller ridning alls, just nu i denna diskussion:confused:

Ja visst, du har rätt i att jag vet hur känsliga hästar är:laugh: Men jag håller ändå inte med, visst kan de reagera på en ny ryttare och gör det ofta, men så fort de känner att ryttaren ÄR en skicklig ryttare enligt ovan, så blir de nöjda och belåtna, oftast visar just såna hästar pinsamt tydligt hur de vill ha det genom sina reaktioner på en verkligt skicklig ryttare.....

Det behövs inte någon lång invänjning för hästen, aldrig i livet, det är ryttaren som kan behöva lång tid för att lära om på en känsligare häst.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag pratade om rakriktning. Något som är ganska jobbigt för en otränad, sned eller felriden häst. Det är det jag menar man får ta i portioner.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Självklart anser jag att ryttaren ska sitta så rakriktande som möjligt, men jag tror att det kan krävas lite styrketräning för hästen innan hästen tål en helt korrekt, rakriktande sits.

Det, i kombination med att du skrev att din nya häst var så känslig att den inte klarade din rakriktande sits:confused: Jag kan ha missförstått vad du menade men det låter sammantaget väldigt konstigt för hur kan en korrekt sits vara fel, och vad är annars alternativet:confused: Det gäller ju som flera sagt att anpassa hela arbetet till vad hästen klarar dessutom, men att INTE sitta korrekt kan väl aldrig vara ett alternativ? Och där har väl inte hästens känslighet med saken att göra?

Däremot håller jag med ang vad du skrev om att det är svårt att behålla sin position på en häst som verkligen vill sticka iväg med bogen, det kräver mer av ryttaren, men för det är det ju önskvärt att ryttaren verkligen klarar det?
Kan som sagt ha misstolkat dej.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej, han klarade inte av att korrigera i den takt jag trodde jag kunde korrigera. Jag satte in den erfarenhet jag hade på förra hästen, och den var fel. Det var helt och hållet min bristande kunskap som ställde till det.

Jag hade utbildat min förra häst något högre, och han var av en helt annan typ än den nye. Jag hade inte erfarenheten att moderera min sits.

Jag tror vi lägger in lite olika saker i "korrekt" och "rakriktande" sits här, kanske är det det som gör att du blir :confused:?

Jag anser inte att man sätter samma sits på en välutbildad 13åring som man gör på en relativt outbildad 5åring t ex. Det är liksom det jag fikar efter.

jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig förvirrande.

En korrekt sits är alltid korrekt, det håller jag helt med om. Men sen tycker jag det finns fler saker i sitsen, t ex rakriktande sits, och det var den jag for efter.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Nej jag förstår ändå inte. Jag är fortfarande :confused:

Det låter mera för mej som att du hade ett ridsätt som inte passade den nya men som den gamla var van vid och som fungerade för er.

Jag ser det inte på samma sätt, nej, vi tänker nog olika.

Egentligen ska väl inte sitsen vara olika på en 13-åring än en outbildad eller felriden 5-åring, dvs i grunden?

Men sen hur du använder och inverkar med din sits och övriga hjälper skiljer sej förstås beroende på krav och utb nivå. Men det handlar ju mer om grader av inverkan och om du som ryttare har en bra grundsits på 13-åringen så fungerar den på 5-åringen också, du ändrar väl inte hela ditt ridsätt:confused: Eller?

Det som kan hända är att en ryttare som är van vid att kunna rida mer "kraftfullt":o får en känsligare häst att bli helt perplex och inte fatta nåt, men det handlar som sagt mera om en okänslighet i att anpassa sin ridning och har inte mycket med "korrekt sits" att göra.

Nu säger jag inte att det var så för dej, bara att jag inte kan förstå annars vad du menar, för jag ser inte att en korrekt sits innebär enbart ett sätt att inverka utan i det ligger att anpassa efter varje häst, men det är fortfarande en korrekt sits.´

Sitsen ÄR rakriktande i o m att du sitter rakt över hästen, i balans, inte snedbelastar, inte låter hästen placera dej på ena sidan osv. Det är rakriktande därför att det visar hästen vägen hur man vill att den arbetar, och därför måste sitsen vara "rakriktande" redan från start på varenda häst.

Dvs det är ett mål man måste ha, sen vet jag tyvärr att jag själv verkligen inte är kapabel att sitta korrekt oavsett, men det hindrar ju inte vad målet måste vara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Något som stör hästen mest är om man börjar att bromsa den. Om man börjar med att bara följa med o känner efter, blir det sällan trubbel- oavsett hur känslig den är.

den kan tappa sin balans o börja fråga vad tusan det är frågan om- oavsett god sits.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror vi lägger in lite olika saker i "korrekt" och "rakriktande" sits här, kanske är det det som gör att du blir :confused:?

Jag anser inte att man sätter samma sits på en välutbildad 13åring som man gör på en relativt outbildad 5åring t ex. Det är liksom det jag fikar efter.

jag är också :confused:, måste jag säga

För jag har ingen aning om vad du menar med korrekt och rakriktande sits:confused:

För mig handar en korrekt sits om en fysiologiskt följsam sits så handen kan vara fri och självständig.
Och en raktriktande sits om en sits som är i samma rörelse som hästen dvs i balans. Jag använder min balasn för att hjälpa hästen till sin - finsn inget tvingande i det

Så ja vi måste lägga helt olika innebörd i orden - och också hur man når målet :confused:


För mig handlar rakritning om att underlätta för det svagare benet och det är ännu viktigare på en ung häst. Det är av största vikt när man rider in en häst och mer outbildad kan man knapast vara.

Det kräver mer av mig som ryttare att rida den helt oridna hästen för den blir livrädd om man sitter snett och inte på mitten och om man hamnar efter i rörelsen tex. Så den behöververkligen en korrekt och rakriktande sits i min bok.

Skillnaden när jag rider en 25 åring och en 3 åring är vad jag ber den om.
En unghäst skall vända korrekt dvs gå runt i en sväng utan att ramla runt svängen, men man går inte djupt in i hörnen och i galopp så blir det inga hörn alls, man hjälper den bara med balansen i svängen så att den inte ramlar på innerbogen

Så jag undrar verkligen vad du menar med rakriktande sits
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sitsen ÄR rakriktande i o m att du sitter rakt över hästen, i balans, inte snedbelastar, inte låter hästen placera dej på ena sidan osv. Det är rakriktande därför att det visar hästen vägen hur man vill att den arbetar, och därför måste sitsen vara "rakriktande" redan från start på varenda häst.

Dvs det är ett mål man måste ha, sen vet jag tyvärr att jag själv verkligen inte är kapabel att sitta korrekt oavsett, men det hindrar ju inte vad målet måste vara.

WORD :bow:

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Och jag menar att det som gör tex Hella till just Hella -är just ovanstående

Det är ju de gånger som man lyckas med det som hästens potential kan visa sig. Den som Tuaphua skrev om. den som finns där men som aldrig syns för hästen kommer aldrig till balans - aldrig till arbete

Hella och sådana som hon får ju hästen till balans och därmed till arbete. Det blri ju störstskillnad på de hästar som rids av ryttare som har noll koll på detta, och därmed hämmar sin häst

De är ju inga trix beridarna har utan bara god grundridning i en bra balans

Jacko - det är ju ännu yngre och mer outbildade hästar det handlar om. och som sagt skillnaden blri ju störst på de innan felridna :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Dvs det är ett mål man måste ha, sen vet jag tyvärr att jag själv verkligen inte är kapabel att sitta korrekt oavsett, men det hindrar ju inte vad målet måste vara.

Jag håller med i allt du skriver :bow:
Och tänk om man kunde sitta korrekt jämt :love:
Jag tror dock att det allra viktigaste är att man faktiskt känner när man INTE sitter korrekt, och att man då omedelbums gör något åt det. Att man hela tiden är medveten om hur man sitter och hur hästen påverkas. Att man inte bara accepterar en brist i sin egen sits. För brister har vi väl alla :angel:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

En god inverkande sits är inte en där man sitter på skrevet i framvikt med benen rätt ut o då båda för långt bak.
En lodrät sits är INTE som om man står på marken, utan även våra ledgångar- höft, knä o fotled måste vinkla sig ngt. Lodrät sits är där man kan dra ett lod genom axel, höft o häl. Vid lätt sits-axel, knä o tå.

Om man ska få en god böjning är benens placering av största vikt.
hästen böjer sig någonstans runt sadelgjorden o därför ska den skänkeln ligga där o den andra- som formar inte vara på samma ställe, utan lite tillbakaförd.

Jämför med att hålla i ett spö. Försök att böja det genom att hålla på samma höjd med båda händerna. Nej det går inte. samma sak med hästen- man måste vara tydlig o veta att man GÖR RÄTT.

Som regel blir sitsen rätt i alla övningar per automatik, om man följer ridhandböckernas anvisningar till hjälpgivning för varje rörelse.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Orkar hästen rakriktas? Sant rakriktas, inte bara spåra med fötterna.

Det är det jag menar.

jag lägger in mer i sitsen än en sits rakt över - vilket kan vara nog så svårt, precis som ni säger.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vad exakt lägger du in mer då?

För det du talar om är för mej fortfarande inverkan, grad av inverkan (från den korrekta sitsen bla) . Du höjer kraven gradvis, du kräver inte allt direkt av en häst som inte klarar av det, naturligtvis. MEN det innebär inte att du kan sitta snett o obalanserat tills den orkar:o Helst ska man väl aldrig sitta annat än korrekt :confused: (men sen irl är vi ju dödliga:angel:)

Om man resonerar som du kan man aldrig ha en korrekt sits då, eftersom man alltid har lite kvar som hästen inte orkar, upp till GP-nivå och även där kan man ju stärka den vidare :confused:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Orkar hästen rakriktas? Sant rakriktas, inte bara spåra med fötterna.

Fattar inte hur du menar?
En första förutsättning för att den NÅGONSIN ska orka, är nog att man börjar med att rida den så rakt att den spårar..... : ) Eller hur? Om man som ryttare inte ens gör det, utan argumenterar att "hästen är inte van att gå rak så jag vill inte rida den rak", ja då förstår jag inte hur man ngnsin anser att det blir rätt i framtiden? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 613
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp