ytterkläder inomhus

Summerade tråden lite snabbt för sambon som blev lätt förfärad över att

Jag kan bara jämföra med alla mina vänner från andra länder och jag tycker absolut att svenskar, inklusive mig själv här!, har nån form av inneboende självgodhet eftersom många av oss anser oss komma från typ världens bästa land.

Ingen här har rynkat på näsan, pratat om smuts, pratat om bökigt, pratat om konstigt, när jag sagt att i Sverige tar vi av oss skorna. Väldigt stor skillnad mot när samtalsämnet kommer upp i Sverige kan jag säga.
Just skor inomhus har jag aldrig diskuterat med någon.
Men den där inneboende nationella självgodheten kan man hitta lite här och var, det är min personliga erfarenhet. OBS! Det var inte nedlåtande menat. Vi är människor, vi har känslor, vi tycker olika saker. Vi är inte perfekta. No big deal.
 
@Tass Det kan mycket väl vara hänt att du har rätt, det har du säkert. Det kanske bara blir mer påtagligt för mig eftersom jag konstant hör hur svenskar brer på om hur vi minsann har det i Sverige och fem skäl till varför det är så mycket bättre.

Jag skämdes när jag förra veckan hörde svenskar förklara för spanjorer varför det är äckligt att man har skorna på sig inne här.
 
Jag har lite svårt att förstå det här med att det skulle vara äckligt att ha skor inne?
Visst att man kan tycka att andra seder är lite konstiga. Men äckligt?
De allra flesta av oss brukar väl ändå inte trampa omkring i bajs och kräks utomhus?
 
@Tass Det kan mycket väl vara hänt att du har rätt, det har du säkert. Det kanske bara blir mer påtagligt för mig eftersom jag konstant hör hur svenskar brer på om hur vi minsann har det i Sverige och fem skäl till varför det är så mycket bättre.

Jag skämdes när jag förra veckan hörde svenskar förklara för spanjorer varför det är äckligt att man har skorna på sig inne här.
Jag förstår dig fullkomligt!!! :yuck: :yuck: :yuck:
Vad är det för knäppgökar?
Dessutom så är inte Sverige så dj-a bra jämt.
 
Jag har lite svårt att förstå det här med att det skulle vara äckligt att ha skor inne?
Visst att man kan tycka att andra seder är lite konstiga. Men äckligt?
De allra flesta av oss brukar väl ändå inte trampa omkring i bajs och kräks utomhus?
Samma argument kan dessutom användas FÖR skor inomhus. För vem vill ha fotsvettiga strumpor direkt på sin matta?
 
Samma argument kan dessutom användas FÖR skor inomhus. För vem vill ha fotsvettiga strumpor direkt på sin matta?

Under mina ar med andra "hem lander" an Sverige har jag faktiskt stott pa just det har flera ganger. Det anses pa manga stallen mycket ohygieniskt att ta av sig skorna och ga med strumpor eller barfota (och eventuell fotsvett) direkt pa golv och mattor innomhus. Darfor finns det oftast bra dorrmattor dar man kan torka/borsta av skorna undertill innan man gar in.

I USA beror det pa var i landet man befinner sig om man tar av sig skorna eller inte. De flesta "blota" stater norrut har samma seder som i Sverige vad det galler att ta av sig skorna, medan i de "torrare" staterna soderut behaller man skorna pa nar man gar in. Bor man i ett okenomrade drar man dock inte in mer an mojligen lite damm sa det enklaste och mest hygieniska ar nog att behalla skorna pa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp