Ytterligare en passfråga!

Sv: Ytterligare en passfråga!

Om hästen är registrerad i ARAB och du står som ägare så kostar det 500 kr att byta ut regbeviset mot pass. Du måste dock ta ut en ID-kontrollant och göra en ID-kontroll och den kostnaden tillkommer (brukar ligga på två - tre hundra inkl resa).

Sen skickar du in registreringsbeviset i orginal ihop med konturdiagrammet du får av ID-kontrollanten och så skickar du med ett litet brev där du talar om att du vill ha pass.´

Sen väntar du en halv evighet och sen kommer en räkning på 500 riksdaler (om de inte höjt väldigt nyligen), du betalar den och väntar en halv evighet till och sen kommer ett grått pass med silverglittriga sidor (det är sant, tvärlöjligt men kitschigt så det förslår) på posten. DESSUTOM får du en signerad/stämplad kopia på registreringsbeviset. Tappa inte bort det. Passet i sig är nämligen INTE en ägarhandling i sig.. (knäpp tycker jag..). Regbeviset i orginal behåller ARAB (fullt logiskt..)

REKOMMENDERA gärna brevet till arab med registreringsbeviset i, kostar ca 50 spänn men är värt pengarna anser jag, iom vad det kostar att skaffa en dublett på registreringsbeviset om det kommer bort.

/Alexandra - med två bararber, en med pass och en vars pass är på väg.

Passa gärna på att chipmärka i samband med ID-kontrollen om du vill ha det gjort, det blir billigare då än att göra det i efterhand. Det finns idag INGET krav på chipmärkning dock, så det är helt valfritt. Jag har chippat båda mina, då det ju går 13 skimmelaraber på dussinet liksom, och det dels känns som en extra trygghet med chip, dels att om (när..) det blir lag på det så har de redan det. Ska hästen tävla som/mätas in som PONNY så ska den vara chippad dock..
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

en liten fråga till en icke så insatt ;) Vad är ARAB (nyfiken i en strut)
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Whatahotgirl skrev:
en liten fråga till en icke så insatt ;) Vad är ARAB (nyfiken i en strut)

ArabRegistraturen AB, sköter registrering, ägarbyten, passutfärdande etc för svenska araber (och partbreds, dvs korsning med arab, beroende på vad de är korsat med kan de dock reggas på andra ställen istället om man vill).
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en passfråga!

räkna med att det tar iaf runt ½ år innan du får ditt pass på din arabhäst. Det är LÅNG väntetid där just nu.
räkningen får du dock relativt snabbt.
 
Deponeringsavgiften?

Hur blir det med deponeringsavgiften som jag betalade in för att få hästens registreringsbevis (i original) när man skaffar hästpass? Får man tillbaka den? Jag tror den var på 300 kr. I så fall blir ju kostnaden för passet bara 200 kr. Eller behåller ARAB de pengarna och skickar tillbaka dem först när man skickar in hästpasset, vid försäljning eller om hästen dör?
 
Sv: Deponeringsavgiften?

havreflinga skrev:
Hur blir det med deponeringsavgiften som jag betalade in för att få hästens registreringsbevis (i original) när man skaffar hästpass? Får man tillbaka den? Jag tror den var på 300 kr. I så fall blir ju kostnaden för passet bara 200 kr. Eller behåller ARAB de pengarna och skickar tillbaka dem först när man skickar in hästpasset, vid försäljning eller om hästen dör?

De behåller ARAB sålänge, dvs passet förändrar inte de.
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Alexandra_W skrev:
Om hästen är registrerad i ARAB och du står som ägare så kostar det 500 kr att byta ut regbeviset mot pass. Du måste dock ta ut en ID-kontrollant och göra en ID-kontroll och den kostnaden tillkommer (brukar ligga på två - tre hundra inkl resa).

Sen skickar du in registreringsbeviset i orginal ihop med konturdiagrammet du får av ID-kontrollanten och så skickar du med ett litet brev där du talar om att du vill ha pass.´

Sen väntar du en halv evighet och sen kommer en räkning på 500 riksdaler (om de inte höjt väldigt nyligen), du betalar den och väntar en halv evighet till och sen kommer ett grått pass med silverglittriga sidor (det är sant, tvärlöjligt men kitschigt så det förslår) på posten. DESSUTOM får du en signerad/stämplad kopia på registreringsbeviset. Tappa inte bort det. Passet i sig är nämligen INTE en ägarhandling i sig.. (knäpp tycker jag..). Regbeviset i orginal behåller ARAB (fullt logiskt..)

REKOMMENDERA gärna brevet till arab med registreringsbeviset i, kostar ca 50 spänn men är värt pengarna anser jag, iom vad det kostar att skaffa en dublett på registreringsbeviset om det kommer bort.

/Alexandra - med två bararber, en med pass och en vars pass är på väg.

Passa gärna på att chipmärka i samband med ID-kontrollen om du vill ha det gjort, det blir billigare då än att göra det i efterhand. Det finns idag INGET krav på chipmärkning dock, så det är helt valfritt. Jag har chippat båda mina, då det ju går 13 skimmelaraber på dussinet liksom, och det dels känns som en extra trygghet med chip, dels att om (när..) det blir lag på det så har de redan det. Ska hästen tävla som/mätas in som PONNY så ska den vara chippad dock..
ETT FEL...reg. bevis i ORGINAL SKA skickas tillbaka till ägaren och ingen kopia!!!! Punkt!
 
Sv: Deponeringsavgiften?

havreflinga skrev:
Hur blir det med deponeringsavgiften som jag betalade in för att få hästens registreringsbevis (i original) när man skaffar hästpass? Får man tillbaka den? Jag tror den var på 300 kr. I så fall blir ju kostnaden för passet bara 200 kr. Eller behåller ARAB de pengarna och skickar tillbaka dem först när man skickar in hästpasset, vid försäljning eller om hästen dör?

Deponeringsavgiften sänds tillbaka då
1) en hingst kastreras (ska verifieras med vet.intyg som ska skickas in till ARAB)
2) hästen säljs, då erlägger ny ägare dep.avgift
3) hästen exporteras
4) hästen avlider. Reg.bevis i orginal, pass och intyg på att hästen är avliden ska skickas in till ARAB

mvh
Carina
 
Sv: Deponeringsavgiften?

Varför har de en denoneringsavgift på ston och hingstar? Är det så inom alla raser?
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Om ägarbyte sker ska man ju rapportera detta till Avelsföreningen Svensk Ridponny (ASRP) eller dyl. så att den nya ägaren står skriven i registreringsbeviset. Tänkte bara fråga om ni vet hur man gör då?
 
Sv: Deponeringsavgiften?

Macken22 skrev:
Varför har de en denoneringsavgift på ston och hingstar? Är det så inom alla raser?

Deponeringsavgift har man för att man ska göra det jag skrev nedan:
1) en hingst kastreras (ska verifieras med vet.intyg som ska skickas in till ARAB)
2) hästen säljs, då erlägger ny ägare dep.avgift
3) hästen exporteras
4) hästen avlider. Reg.bevis i orginal, pass och intyg på att hästen är avliden ska skickas in till ARAB
{/QUOTE]

För att man ska registrera dessa händelser....

Har absolut ingen aning om man har sådan system inom andra raser. Sysslar enbart med Arabiska Fullblod

mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Cesam skrev:
ETT FEL...reg. bevis i ORGINAL SKA skickas tillbaka till ägaren och ingen kopia!!!! Punkt!

Okej, då är det 'bara' när du ansöker om pass vid registrering som du får en kopia då? För jag har INTE registreringsbeviset i orginal på unghästen, jag har passet samt en undertecknad fotostatkopia av hennes regbevis?
 
Sv: Deponeringsavgiften?

Tack!!!

Men när man kastrerar en hingst får man tillbaka summan. Hur blir det då en valack avlider? Då har man inga "pengar" deponerat. :confused:

Jag var bara lite nyfiken på vad de gör med summan, eftersom den betalas tillbaka vid olika händelser! :)
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Jag skulle också vilja veta vad de gör med dessa pengar?
Är ARAB den enda registraturen i Sverige som kör med detta?
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

Alexandra_W skrev:
Okej, då är det 'bara' när du ansöker om pass vid registrering som du får en kopia då? För jag har INTE registreringsbeviset i orginal på unghästen, jag har passet samt en undertecknad fotostatkopia av hennes regbevis?

men då har Du fått fel!
NÄR fick Du detta? Efter ordinarie personals sjukskrivning?
Då förstår jag att det är fel...Du ska kontakta ARAB och genast få tillbaka orginalet och inget annat!

mvh
Carina
 
Sv: Deponeringsavgiften?

Macken22 skrev:
Tack!!!

Men när man kastrerar en hingst får man tillbaka summan. Hur blir det då en valack avlider? Då har man inga "pengar" deponerat. :confused:

Jag var bara lite nyfiken på vad de gör med summan, eftersom den betalas tillbaka vid olika händelser! :)

Du får ju tillbaka deponeringen på 300:;- när Du skickar in att hingsten kastrerats! Då kan Du ju inte få 300:- till när den dör....Du har ju fått dem EN gång.....
Du betalar ju inte deponering flera gånger!

mvh
Carina
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

jag fick reg beviset i orginal åter.
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

CK skrev:
Jag skulle också vilja veta vad de gör med dessa pengar?
Är ARAB den enda registraturen i Sverige som kör med detta?
Vad är det som är svårt att förstå? :confused:
Deponeringen används för att man ska skicka in t.ex. vid äagrbyte så att ARAB har en korrekt lista på vem som äger vilken häst.
Nu fingerar det inte fullt ut ändå, efersom många skiter i att t.ex. registrera ägarbyte.
De "gör" inget med pengarna.....utan det är för att man ska skicka in reg.beviset vid förändringar. Är det så konstigt? Det är en liten hållhake på densom äger hästen så att rätt uppgifter finns inne på registraturen.

Men nu var det så att man fick ändra om pengarna för deponeringen, eftersom skattemyndigheten inte godtager "deponeringar" som en post för då blir det en skuld. Så man har flyttat runt pengarna så att skattemyndigheten blir nöjd, men pengarna (deponeringen) finns kvar hos ARAB (om nu inte ordf. gjort slut på allt genom alla sina utredningar och annat skit :devil: :mad: :mad: :mad: ).

Maila mig gärna eller ring så ska jag förklara mer om det är oklart fortfarande :confused:

mvh
Carina
 
Sv: Ytterligare en passfråga!

__Stilett__ skrev:
jag fick reg beviset i orginal åter.


BRA!
Får man FEL saker tillbaka eller det är något som inte ser korrekt ut i reg.bevis, pass o.s.v. SKA man ju kontakta vederbörande och erhålla orginalen tillbaka. Det säger sig själv tycker jag!

mvh
Carina
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag bokade just ett inrikesflyg till Umeå med Norwegian (för jobbet) men kom på att jag inte har förnyat mitt pass. Funkar det med...
Svar
18
· Visningar
1 170
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp