Ytterligare passfråga

superstar

Trådstartare
Känner mig hemsk som startar ytterligare en sådan här tråd, men jag hittar inte svaret (och får inte tag på någon på ASVH). Foderhästen har en blå bok märkt med "Hästpass" som innehåller bl.a Identitetsbevis, Medicinsk behandling, Härstamning, Ägaruppgifter, Vaccinationer. ÄR DETTA ETT GODKÄNT PASS? Eller ska det skickas in och bytas?

På ASVHs hemsida står det att om man har en ID-bok så ska den skickas in och kompletteras men denna är ju märkt "Hästpass"?

Luddigt formulerat, ursäkta. Jag blir galen på detta.

Ullis
 
Sv: Ytterligare passfråga

Om jag har fattat rätt, så ska alla identitetshandlingar för hästar födda 2000 eller tidigare, skickas in och bytas. (Yngre hästar har giltigt hästpass?)

Så här står det på ASVH hemsida:
"HÄSTPASS
Har Du en svensk ID-bok, utfärdad mellan 1992 - 1999, skickar Du in denna och får den kompletterad till hästpass. Kostnaden är 250 kr (fr o m 1/10-05 400 kr). Glöm ej att bifoga något som styrker att Du äger hästen (kopia av kvitto/köpekontrakt etc.). Har Du en äldre häst med ett A4-papper, registreringsbevis, måste en signalementsbeskrivning göras. Se www.svehast.se för ID-kontrollanter i Din närhet. Dessa två papper skickas sedan in till ASVH för komplettering tillsammans med kopia av köpekontraktet. Kostnaden är 400: -

För de hästar som är födda eller registrerade under 2000 och som har den gamla sortens hästpass byter vi ut dem kostnadsfritt.
Har du vaccinationer i passet och ska ut och tävla under tiden passet är hos ASVH: Ta en kopia av vaccinationerna, skriv dit hästens namn och registreringsnummer samt få kopian vidimerad (undertecknad av utomstående person som intygar att kopian överensstämmer med originalet)."
 
Sv: Ytterligare passfråga

Det är den där texten jag också har läst och som jag inte riktigt kan tolka. Det borde finnas bilder på olika id-bevis där det står vad som gäller. Hästen är född 1991, men importerades till Sverige 1999. MEN passet som hon har nu (det som jag inte vet är "giltigt") är utfärdat 2001.

Ullis
 
Sv: Ytterligare passfråga

Är det så enkelt att alla pass utfärdade 2001 eller senare är de som gäller?

Ullis
 
Sv: Ytterligare passfråga

Mitt hästpass som jag har (och som är utfärdat av ASVH) är en blå mjukpärmad c:a A5 storlek. Det står hästpass på det. Insidan framsidan av pärmen finns ett ägarbevis. Sedan finns konturavritning, en massa sidor för vaccineringar etc. Tycker att det låter som det är rätt du har!
 
Sv: Ytterligare passfråga

Gud så skönt, tack! Då slipper jag krångla med det. Visserligen har jag ju hästen på foder men ägaren ska utomlands så jag lovade kolla upp det här, men då kan jag sluta tänka på det. En fråga bara, hon har separat vaccinationsintyg trots att det finns plats för vaccinationer i passet. Hur gör man med överföringen av dessa?

Ullis
 
Sv: Ytterligare passfråga

De pass som utfärdades år 2000 och fram till 2001-07-31 är så kallade ”övergångspass”. Dessa är inte längre giltiga som hästpass utan byts ut kostnadsfritt. Har du hästpass utfärdat efter 2001-08-01 och efter detta datum så är det giltigt.

KÄLLA: ASVH
 
Sv: Ytterligare passfråga

TACK! Då vet jag äntligen hur det ligger till. Typiskt, detta pass utfärdades i april 2001. Kunde de inte ha väntat några månader? ;)

Ska man skicka med vaccinationsintyget när man skickar in passet till byte? Så att vaccineringarna förs in? För det är väl krav på att de ska vara med i passet?

Frågvisa Ullis
 
Sv: Ytterligare passfråga

Äh, det gjorde inte jag när jag bytte ut..jag har hälften av vaccinationerna i ett gammalt hederligt vaccinationsintyg och resten i passet...Med nya passena får man vaccinationssidan lös i boken. För mig gör det nada...vaccinationerna finns ju dokumenterade ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 270
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan vet inte om just dett har varit uppe eller ej, men min dator är väldigt seg så sökningen slutade inte så bra. saxat från asvh.se...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: _Peplis_
·
Avel Jag har ett fullblod importerat från England. Hon är DNA-testad, chipmärkt och ID-beskriven (konturdiagram) i sitt engelska pass...
Svar
10
· Visningar
1 142
Senast: Victovie
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 931
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp