Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Det där är jag faktiskt nyfiken på vad det kommer ifrån och varför det anses som en så bra väg/enda rätta vägen.

I all gammal litteratur som jag hittat så pratar de väldigt varmt för att börja med traven och jag upplever själv att det är mycket enklare att koppla ihop hästen och hitta form, bjudning, sökning osv i traven.

Jag kan se vissa poänger på en del typer av hästar, men absolut inte generellt.

Traven är egentligen lite "farlig" att jobba för mycket i (anser jag) eftersom hästen går mer stilla med huvudet i trav, därför kan man tro att hästen är samlad och i bra form sas även när den inte är det. lättare för oss ryttare att lura oss själva :p andra anledningen är att traven är diagonal, därför är det extra viktigt att hästen är rakriktad och hyfsat jämnstark. Annars kommer den belasta andra diagonalen mer hela tiden utan att man kanske märker det, behöver ju inte vara i stor grad, likaså har hästen lätt för att böja lite fel i ryggen utan att man märker det lika lätt som i t ex galopp. Hästarna har lättare att låsa ryggen än i skritt och galopp, och som sagt så är det svårare för oss ryttare att märka.

Men som sagt, det där var mina åsikter, enligt AR så är det som jag fattat det för att RYTTAREN har lättare att rida hästen i skritt/lägre gångarter och tempon medans man är i ett inlärningsstadie och innan hästen har styrkan nog att gå på samma sätt i trav. Man kräver ju samling och skolor ganska tidigt i traven när man väl börjar, för att det inte ska bli för pressande för hästen är det bra om det sitter ordentligt i skritten innan man går över till trav. Vad gäller galoppen är det ju också viktigt att allt sitter innan man fattar galopp för när man väl galopperar är det svårare att göra korrigeringar utan att störa galoppen. Då gäller det att den redan har bra bakbensteknik, styrkan och lydnaden. Men just den biten har väl dressyrtränare också oftast som filosofi? Att man börjar med en ny rörelse i en lägre gångart innan man gör samma sak i högre gångarter? Även om de inte tar det lika petigt och bokstavligt utan går snabbare framåt :p
 
Sv: Yttertygel.

För övrigt så har till och med jag använt stång nyligen, på inrådan från en tränare som jag provade. För det skulle inte gå att samla en häst på det bettlösa jag använder normalt. Eller ja... jag skulle i alla fall inte klara av det Men det gick inge vidare, min krullmästare krökte ihop sig så mycket han bara kunde (och det är inte lite det) trots hängande tygel. Sökningen till handen som vi jobbat på länge, och som numera sitter rätt så bra, var helt bortglömd. Och inte blev det nån vidare samling av att klämma på stångtygeln heller...
Hehe, ja blir det sån effekt kan man ju snabbt konstatera att betslingen inte var så effektiv och rätt!
 
Sv: Yttertygel.

Vad har huvudets stillhet att göra med samling:confused:
att den pendlar med huvudet i skritt spelar ingen roll-om man är föjlsam med handen- likväl som i de andra gångarterna.

sen undrar jag hur den ska få styrka av enbart skrittarbete:confused:

den behöver få styrka i ALLA sina gångarter.
De flesta hästarna är inte födda med 3 bra gångarter o måste få hjälp att stärkas där- genom träning.

Jag tycker att galoppen - på ridhästar- är lättast att börja med samling i, iom att den sätter under bägge bakbenen samtidigt o inte som fotflyttningen är i skritt o trav.

Varför skulle hästen arbeta mer med en diagonal?
Det är upp till ryttaren att kunna läsa o träna upp hästen till liksidighet o det är ett ständigt heltidsarbete.

Av den anledningen ser jag det svårt om man alltid rider " bananridning" o aldrig ens ger hästen en chans på att få träna på att bära sig på alla 4 o bli liksidig.
När hästen kärvar eller i början av passet- visst.

Få ryttare kan läsa sin häst eller har kapacitet att känna av o förmå den att arbete lika med sina bakben.- som det oftast handlar om.
Nu pratar jag inte om hästar med defekter!!

dessutom är både hästen från ung ålder oftast hanterad o ledd från vä. sida. 90 % av hästarna har svårt att longeras i höger varv av den anldeningen.
Sen sitter vi upp från samma sida o är man hö. hänt är man oftast även hö bent- starkare i hela sidan.

Om man inte är medveten om det eller trimmas hårt av tränaren kommer liksidighet aldrig att uppnås.

Vad jag vill komma fram till är - att man måste träna på att rida rakt.
hur vet man annars vad som är rakt?
 
Sv: Yttertygel.

haha

Jag har också provat på enbart stången.

Min häst tyckte INTE om det, och jag rider ändå bara på "halv stång" (på körbett finns flera lägen)
Däremot så var det ju efektivt - det gav hästen ingen möjlighet att fundera om han skulle med eller inte

otäckt faktiskt
 
Sv: Yttertygel.

Jag har ridit kurs på stång eller hack mm.

Det var en FT-häst med sår i mungipan- inte min:cool:

Tränaren bara suckade.
gick det bra?

Nää:crazy:
 
Sv: Yttertygel.

Traven är egentligen lite "farlig" att jobba för mycket i (anser jag) eftersom hästen går mer stilla med huvudet i trav, därför kan man tro att hästen är samlad och i bra form sas även när den inte är det. lättare för oss ryttare att lura oss själva
Jag tycker nog tvärtom, att i traven är det lättare att få hästen att "trampa på mot bettet" eller hur axel uttryckte det. Och att det är lättare att få en ärlig form där hästen suger mot handen och länger överlinjen. Lättare att hitta påskjutet och att koppla ihop bakdelen med handen - och det är med det man måste börja. Har man inte det kan man inte gå vidare till att samla - även enligt den AR-tränare jag träffade sist, om jag tolkade henne rätt. Men där verkar det finnas olika teorier även inom AR.
 
Sv: Yttertygel.

Dett problemet har ju inte Nordisar - de ka nju också fås dit på en stång - men jag har inte sett någon lyckas på tränsbett
Hehe, nej, då får man nog såga järnet!:D De slår på okänsligheten om man möter deras spänningar med våld. och blir ännu hårdare. Samt stressade inombords, och så är samling och samspel omöjligt!
Många gånger kallas nordisar "pansarvagnar" och jag vill poängtera att det är en nordis som inte spänt pilbågen utsan springer med sänkt rygg och därför inte kan böja sig- men det ger också en fingervisning om att problemet ser lite annorlunda ut på en Nordis.

Om du kan få stången att bara skapa eftergift i atlas så har du ju fått en anspänning av pilbågen framifrån - sedan krävs det ju ridning med sätet för att få den bakifrån också.
precis. och det är så långt vi kommit på stång. För att sätta ihop hela hästen och rida fram bakbensaktivitet och takt, behövdes sedan ett tränsbett. Så vissa gånger kan man behöva börja framifrån för att sedan ha något att rida på med sitsen. Ryggen på plats, sedan vidare med sits kombinerat med tränsbett. Känns det som iaf. En känsligare häst vill nog inte ignorera ett tränsbett utan faller till föga med små medel. Araben tex. Gick utmärkt att hitta rätt på tränsbett, eller bettlöst! Katastrof med stång!!
För att spänna pilbågen med stång krävs en ryttaren med en fristående hand från sitsen - och det har inte de flesta ryttare så även nordisar visar oftast upp fulkrokar ridna på stång.
Ja, det är svårt att inte inverka fel. Kanske kräver en tajming och som du säger, så fristående hand att det kanske aldrig blir läge för en halvgrön ryttare. Får aldrig bli kvar eller låst.
Man får ju aldrig inverka mer framifrån än bakifrån oavsett ras och utrustning.
Nej, då stannar energiflödet upp.

Det som skall ske framifrån är ju en gräns för hur öppen hästen får vara i formen - ofta så är gränsen väldgt stark framifrån - och inget får in det där bak.

På en häst med hals som en trädstam kan det vara svårt att överhuvudtaget sätta en gräns. Men stången skall ju vara en gräns för att hindra hästen att öppna ganaschvinkeln helt efter tycke och smak, gör den mer - gör den för mycket

Det skall aldrig vara en skarp vinkel mellan ganasch och hals
Nej, men med tajming och efterföljande frihet i tygeln, inverkan av säte eller skänkel, så kan man i stället för skarp vinkel få höjd halskurva, öppen vinkel och höjd rygg. alltså, effekten av stången tas ännu längre bak än till nacken.
TACK för ett inlägg som kan föra diskussionen vidare och inte låser sig vid, nej, det är fel, så här är det!:bow::love:
 
Sv: Yttertygel.

Jag tycker fortfarande inte att det är okey att rida enbart på stång, för just den inverkan behöver man inte hela tiden - utan kanske enstaka gång under ett pass.

stången är inte till för att förhålla med tex.

Därför tycker jag heller inte att det är vettigt att inverka likadant med stången och bridongen dvs använda den som en förstärkning/förfining.

men allra viktigast är ju HUR DET SER UT

För mycket inverkan framifrån med tränsbett eller stång ger fulkrok

ger fulkrok ger fulkrok ger fulkrok.
Tack igen! För att du finns!:rofl::bow:
 
Sv: Yttertygel.

Vad jag läst i samtliga och repeterade inlägg/motiverande förklaringar är att den tex. och specifikt funkade bra att förhålla med, för halvhalter och för att generellt den då gav efter med huvudet/munnen då den normalt drog emot bettet. och att det föreföll när den slutade knäppa emot som den då slappnade i ryggen och arbetade rätt.
Var har du läst om halvhalter???
Stångens inverkan nedåt mot lanen ger en annan effekt än ett tränsbett som går bakåt i mungipan på häst som är för öppen i formen. Då hästen snabbt rättar in sig i en vettig utgångsform (givetvis utan våld och bråk) kan inverkan genom sitsen och bridong/tränsbett börja.
Ett sätt att snabbt vara tydlig och komma till arbete. I stället för att tjata på en häst med dubbla signaler, då den redan har mycket att sortera.

Enda anledningen att diskutera just det här fallet är väl att det är ett stort undantag. Och det förekommer i många raser. Även ett halvblod kan låsa sig mot tränsbettets verkan gissar jag.. Men det är aldrig konstant. Så fort önskad grund-grundform uppnåtts och man kan rida hästen och jobba vidare på lösgjordheten, är tränsbettet en underbar återgång.
Annars skulle inte heller jag sätta stång på unghäst. men snabbt till sunt arbete är viktigt tycker jag.
Vill inte slita på och nöta i en osund form länge för att kunna kalla det äkta från the beginning.

Jag tror oxå att efter tex en skada/överansträngning/felaktig träning eller vid omskolning, kan man måsta bryta mönster. Muskelminne och kroppens inövade reflexer kan sätta så stora hinder i vägen att vi måste byta och bryta med det gamla. Börja om, kanske med nya redskap.

Samma som att efter skada kommer kroppen inte att våga ta ut den ursprungliga rörligheten om man inte hjälper den på traven. Visa kroppen att den gamla rörelsen är möjlig och bana väg. Utan bråk och tjat. Handlar inte om att tvinga igenom något som smärtar eller är stumt.

Jag tycker att lite hävstångeffekt banade väg för den korrekta rörelsen och sedan är det öppet att använda vad för verktyg man gillar för att fortsätta skolningen.

Kuriosa!
Nordisen, som hade stång på ca tio min häromkvällen, var ju extra lösgjord sedan då tränsbettet kom på. Den där låsningen någonstans mellan bogarna var borta, och dagen efter sprang han tidernas motionsjobb och sambon var lyrisk och chockad. Helt rak i vagnen och med driv och lätt på tömmarna. :bump: kanske det var inbillning...?! han kanske var avknäppt någonstans?!
-Tror nog att vi kom åt något väl dolt som han lyckats komma runt med tränsbettet på sista tiden!
 
Sv: Yttertygel.

Så din häst blev lösgjord på stång trots att bakbenen var "på kafferast" (eller hur du beskrev det tidigare)? :confused: Jag hänger inte riktigt med här.
 
Sv: Yttertygel.

Jag tycker nog tvärtom, att i traven är det lättare att få hästen att "trampa på mot bettet" eller hur axel uttryckte det. Och att det är lättare att få en ärlig form där hästen suger mot handen och länger överlinjen. Lättare att hitta påskjutet och att koppla ihop bakdelen med handen - och det är med det man måste börja. Har man inte det kan man inte gå vidare till att samla - även enligt den AR-tränare jag träffade sist, om jag tolkade henne rätt. Men där verkar det finnas olika teorier även inom AR.

Mja, hoppas det inte låter som kritik, men det där "suget" kan ju också bero på att hästen INTE bär eller spänner emot någonstans :p Jag själv skulle nog ha svårt att avgöra det, sen är det såklart olika hur man VILL att hästen ska gå och olika hur bra känsla man har för att avgöra vad det är man får.

Hästarna behöver inte trampa på framåt som i framåt tempo och skjuta bra med bakbenen enligt de filosofier jag följer för att få sökning till handen. Det är en solklar fördel om de bjuder framåt och annars blir det svårare att komma dit, men framåttänk har ju inte med tempo/påskjut att göra.. Att få hästen framåt/nedåt och acceptera handen är nog alla här överens om är en viktig början, men att man måste få det genom att få bra påskjut innan man börjar få bra bärighet tror jag inte på! ;)
 
Sv: Yttertygel.

Men om det är en låg form man vill ha för att skola om en fd. tävlingstravare- är chambonen mkt mer vettigt sätt att lära den.

en stång griper tag om hela underkäken o ger tryck på nacken., inte bara lanerna, utan mer på bara tungan hördu.

På nordisen blev det kanske ett verktyg- för att komma åt den- respekt.
Men av detta kanske den kände- AHA här var det rätt behagligt att gå.
Tror ändå på att just uppkäkade hästar mår bra av att gå med chambon ibland.
 
Sv: Yttertygel.

På nordisen blev det kanske ett verktyg- för att komma åt den - respekt.
Men av detta kanske den kände- AHA här var det rätt behagligt att gå.

tackar, du hajjar :love:

Det är ju det som stången är till för - att komma åt underlinjen lite extra.

Det som sägs om den moderna sporthästen är ju att dess underkäke - har blivit så nätt att benen kanske bara är 3 mm och vassa - så de blir väldigt mycket mer känsliga i munnen,
än den gamla sortens halvblod, med en mycket grövre mun.

Först med stången kunde jag ställa i axis, och det underlättade ju alla sidvärtes helt klart...
 
Sv: Yttertygel.

Mja, hoppas det inte låter som kritik, men det där "suget" kan ju också bero på att hästen INTE bär eller spänner emot någonstans :p Jag själv skulle nog ha svårt att avgöra det, sen är det såklart olika hur man VILL att hästen ska gå och olika hur bra känsla man har för att avgöra vad det är man får.

Nja du kan ganska lätt skilja på när du får till suget och en häst som skjuter mot handen.

På en häst som kliver in i handen - går förhållningen igenom till bakfoten ( det är det som är hela grejen - att först när hästen kliver in i handen kan den komprimeras genom att böja bakdelens leder = samla - istälelt för att bara korta sig med låst rygg)
På en häst som skjuter mot handen - möts du av betong framtill.

Lätt att skilja på:idea:


Hästarna behöver inte trampa på framåt som i framåt tempo och skjuta bra med bakbenen enligt de filosofier jag följer för att få sökning till handen. Det är en solklar fördel om de bjuder framåt och annars blir det svårare att komma dit, men framåt tänk har ju inte med tempo/påskjut att göra.. Att få hästen framåt/nedåt och acceptera handen är nog alla här överens om är en viktig början, men att man måste få det genom att få bra påskjut innan man börjar få bra bärighet tror jag inte på! ;)

Jag tror AR gurun har missförstått en del grejjer lite.

Jag tycker det blandas ihop påskjut och att skjuta mot handen.

Skjuter mot handen gör en häst med sänkt rygg

Påskjut är något helt annat Det uppnås när hästen sitter ihop och beskriver bara hur kraften som transporterar hästen framåt går genom hela kroppen ända fram till nacken.

Såsom det blivit har påskjut blivit något dåligt - när det bara beskriver en häst som; avspänd och i balans rör sig framåt. :idea:

Att hoppa över påskjutsfasen är som att försöka springa innan man kan gå.
men det händer i alla inriktningar - men ger problem senare....:angel: för det blir ju aldrig nån samling att skryta med
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygel.

Tror ändå på att just uppkäkade hästar mår bra av att gå med chambon ibland.
Ja, och just den här har aldrig haft nytta av ngt käk för den går högre än kusken haft lust att dra upp. Vi ska lägga på springrem nästa lopp för att hindra honom från att spana bland molnen då han känner kuskens annorlunda tömtag.
(från gjorden upp till huvudlagets spärrgrimma.) För att bryta upptrappningen av adrenalin. Då huvudet kommer så högt tar ju tömmarna inte så bra och effekten blir än värre då kusken vill lugna och dämpa!

Tyvärr verkar inte all positiv träning hemma i låg och normal form hindra hästen från att springa med huvudet bland molnen i starten. Kontrollbehov, stress och energiupptrappning!

Ovan ganska OT..

Angående chambon. Skulle mkt väl tänka mig att prova nästa gång jag träffar på en liknande häst. Bara dumt att fördöma saker utan att prova. Man kan ju missa något som underlättar livet!:)
 
Sv: Yttertygel.

med risk för att jag inte håller isär dina hästar....

Ja, och just den här har aldrig haft nytta av ngt käk för den går högre än kusken haft lust att dra upp.

Men då är det ju en Nordis ;)

Rapportera hur det går
 
Sv: Yttertygel.

Så din häst blev lösgjord på stång trots att bakbenen var "på kafferast" (eller hur du beskrev det tidigare)? Jag hänger inte riktigt med här.

Ja. Delvis. Lösgjord genom ryggen men någon bäckenvinkling blev det inte att tala om. bara den grad som kommer av att ryggen höjs. men så mycket att den skulle bära sig väl i traven fick vi inte till Den ville behålla sin alltför låga form och vila sina bakben.
(det jag tror många stångryttare fastnar i! På bogarna med lång o låg form. Jättesvårt att kontrollera bakbensaktiviteten i detalj!)

På tränsbettet sedan behöll han den fria känslan genom ryggen och började trampa på med fin kontakt i handen och fick bakbenen bättre på plats.
Olika delar kan lösgöras. Först då hela hästen sätts ihop blir ju arbetet bra.
Intressant att försöka analysera exakt vilken del som felar, och välja metod för att lossa/aktivera där.
 
Sv: Yttertygel.

Mja, hoppas det inte låter som kritik, men det där "suget" kan ju också bero på att hästen INTE bär eller spänner emot någonstans :p Jag själv skulle nog ha svårt att avgöra det, sen är det såklart olika hur man VILL att hästen ska gå och olika hur bra känsla man har för att avgöra vad det är man får.

Hästarna behöver inte trampa på framåt som i framåt tempo och skjuta bra med bakbenen enligt de filosofier jag följer för att få sökning till handen. Det är en solklar fördel om de bjuder framåt och annars blir det svårare att komma dit, men framåttänk har ju inte med tempo/påskjut att göra.. Att få hästen framåt/nedåt och acceptera handen är nog alla här överens om är en viktig början, men att man måste få det genom att få bra påskjut innan man börjar få bra bärighet tror jag inte på! ;)
Nu tror jag att du har tolkat mig aldeles galet... Jag pratar inte om framåtbjudning som i övertempo och jag pratar inte om sug som i när hästen hänger i handen och jag pratar inte om påskjut som när hästen skovlar med bakbenen så han nästan ramlar framlänges... :smirk:
Jag pratar om att koppla ihop bakbenen med överlinjen med handen (så som axel mfl också försöker skriva om) och jag upplever att det på många hästar är betydligt lättare i trav utan stångbett.

men det där "suget" kan ju också bero på att hästen INTE bär eller spänner emot någonstans :p Jag själv skulle nog ha svårt att avgöra det,
Självklart kan en viss sorts "sug" bero på detta men jag tycker mig kunna avgöra skillnaden ;)
 
Sv: Yttertygel.

Men då är det ju en Nordis

Rapportera hur det går
Jahaa!:)
Och ändå, lite konstigt nog, har jag eller min travgalne sambo ALDRIG sett en kallblodstravare utan käk eller med springrem, vilket är vanligt på varmblod. De dras upp än värre än de skulle komma på själva, med usel rörelse som följd! -Hängmattor!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Septicemia
·
  • Artikel
Hästnyheter Om ridkonst, grundridning och varför du ska lyssna på din gråhåriga ridlärare.
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp