Bukefalos 28 år!

Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Nu är jag tjatig!
Mottrycksteori.
En häst relativt fri från yttertygeln som går i en öppna. Kommer förmodligen att ha mindre tryck i sitt yttre bakben och lägga ner mer belastning på inner bak.
Pga att yttersidan har mindre tonus och arbetar mer bärande än ifrånskjutande. Alltså mindre mottryck i yttre bakbenet gentemot tygeln.

Den hästen utan mottryck i sin yttersida och enbat sin egen tonus för att hålla ihop sig själv, kommer att ta ett kortare steg med ytter bak bakåt, och snabbare lägga ner vikten på inner. betonar inner!

Ut och gå i öppna med er och känn efter!

Nu måste JAG vara tjatig:crazy:
Du har inte svarat på mina tidigare frågor. Nu har jag en till:

Har du ridit någon öppna?

Du har två ben och hästen har fyra vilket bör innebära en viss skillnad tycker jag. Hästens bakben går rakt fram i en öppna.
 
Sv: Yttertygel.

Den bruna bakifrån.

Ser det som att den är för böjd i halsen men för rak i kroppen. Med en ryttare som belastar yttersidan och inte har hästen under sig i balans.
Att den är på väg in mot mitten av ridbanan, stoppas av tygeln och blir hindrad i sitt inre bakben. Att den inte kommer till en samlad öppna just pga att inner bak inte kan komma dit det ska, pga flera anledningar.
Den går ju inte rakt fram med bakbenen utan strävar inåt, och ser ut att hållas kvar på spåret av innerskänkeln som får ryttaren ur balans av trycket som krävs.
 
Sv: Yttertygel.

Nu måste JAG vara tjatig
Du har inte svarat på mina tidigare frågor. Nu har jag en till:

Har du ridit någon öppna?

Du har två ben och hästen har fyra vilket bör innebära en viss skillnad tycker jag. Hästens bakben går rakt fram i en öppna.
Hm, har jag ridit någon öppna, ja. Kanske några hundra felaktiga och några riktigt bra. De felaktiga ger en enormt bra bild av alla fel de beror på och hur de bör undvikas.

Jag har två bakben och två framben/armar, som kan illustrera precis hur hästen rör sig.
Människa o häst har samma uppbyggnad fastän vi skiljer oss åt som fyrbenta o rättuppstående djur..
Jag kan gå i en öppna med händerna, axlarna och bålen placerade som hästen, och känna vad som händer i kroppen då jag betonar takten på respektive "bakben"
 
Sv: Yttertygel.

Hur som haver så bär ytter bak för lite

Jag letade efter bild en sluta bakifrån - jag vet att jag sett en jättefin någonstans - men hittade den inte.

Allting börjar ju bakifrån
Ett av kriterierna för att hästen arbetar korrekt är att öronen är på samma höjd. De kan de inte vara om inte bäckenhalvorna är i samma höjd..

Det börjar ju bakifrån fortsätter fram över revbenskorgen - blir revbenskorgen felaktigt belastad roterar hela ryggraden och tynger ner mer på inner fram.

tippar det bakifrån så tippar det vidare framåt. Ryggggkotorna sitter ihop liksom halkotorna

I själva verket så höjs juinsidans rygghalva mera än den yttre i en korrekt sluta eftersom det bakbenet kliver framför det andra - det lär den juinte få plats med om bäckcnet tippas - samlingen - ryggvälvningen hindras
 
Sv: Yttertygel.

Den bruna bakifrån.

Ser det som att den är för böjd i halsen men för rak i kroppen. Med en ryttare som belastar yttersidan och inte har hästen under sig i balans.
.

Aber doch nein.

tornutskotten tippar - hästen lutar åt samma håll som rytatren har sin större procent av vikten.

NU ringde vet - hejsvejs:)
 
Sv: Yttertygel.

Ursprungligen postat av Lusidor
Nu är jag tjatig!
Mottrycksteori.
En häst relativt fri från yttertygeln som går i en öppna. Kommer förmodligen att ha mindre tryck i sitt yttre bakben och lägga ner mer belastning på inner bak.
Pga att yttersidan har mindre tonus och arbetar mer bärande än ifrånskjutande. Alltså mindre mottryck i yttre bakbenet gentemot tygeln.

Den hästen utan mottryck i sin yttersida och enbat sin egen tonus för att hålla ihop sig själv, kommer att ta ett kortare steg med ytter bak bakåt, och snabbare lägga ner vikten på inner. betonar inner!

Ut och gå i öppna med er och känn efter!
Det är nog mer du som ska prova tvärtom:idea:
skulle jag rida som du vill på tävling skulle jag få betyg 3:crazy:

Du hade väl ett halvblod som du kan prova på.

du kommer att få ett AHA- om du gör rätt.

Vem har du ridit för som säger att du gör rätt:confused:
 
Sv: Yttertygel.

Men den där fuxen framifrån i öppna, den stämmer ju inte med det som diskuterades förut. Att om hästen sänker inre bäckenhalvan blir den sned och lutar inåt.

Den här är ju snarare spänd och lyftad i innersidan och skruvar sig fram.
Ser ut att måsta jobba fram inner bak i spänning. Lyfter upp inner höft.
Det stämmer ju att den skulle behöva minska påskjutet på ytter och bära mer, men även balansera om sig i höfterna, placera inner bak på rätt ställe och få lyft i framdelen och bli rak hela vägen bakifrån och fram.
Nu ser den inte ut att kunna hinna få ett lyft (tryck) upp genom ryttaren från inner bak utan kommer att springa vidare mer framtung än bärig.
Behöver få genomsläpp i insidan. Mjukna i sidan och få styrka ifrån benet.
 
Sv: Yttertygel.

tornutskotten tippar - hästen lutar åt samma håll som rytatren har sin större procent av vikten.
Jo, men att den lutar betyder väl inte att den inte samtidigt kan vara för rak för att utföra en korrekt öppna!?
 
Sv: Yttertygel.

Jo, men att den lutar betyder väl inte att den inte samtidigt kan vara för rak för att utföra en korrekt öppna!?
här har vi ryttaren som utför den fel eller är mitt i nåt slarv eller kommunikationsmiss.
visst blir det en inåtlutning för att kompensera den bristande böjningen o den är i alldeles för skarp tvärning/ förböjd i halsen- då händer detta.
Om ryttaren i detta läge gör en halvhalt- sätter hästen lite o kortar upp yttersidan blir det nog genast bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttertygel.

Du hade väl ett halvblod som du kan prova på.

du kommer att få ett AHA- om du gör rätt.

Vem har du ridit för som säger att du gör rätt
Hm, så ett halvblod vilket som helst, kommer att visa mig om jag gör rätt?

Den som berättar vad som är rätt, är ju hästen. Oavsett ras eller förutsättningar. Varför skulle ett halvblod visa bättre än en arab/kallblod/fullblod?

Då jag ridit för instruktörer och känt att, nu är det rätt. har instruktören bekräftat.
Har i princip alltid upplevt den rätta känslan i samma sekund (lite innan) instruktören hunnit öppna munnen och säga, -bra där, nu blev det rätt. Vilket stärker tron på de egna upplevelserna.

Förutom på ridkolan där man oftast sa, bra, så där ska det se ut, det vill domaren se, skit i känslan...

Om vi uppfattar saker olika. Kankse pga olika mål och viljor, så behöver det inte betyda att någon av oss är korkade eller har helt fel.
 
Sv: Yttertygel.

Men var det inte du som visade tramp på ett halvblodssto:confused:

Kan anta att den är högre utbildad än dina andra.
Därför skrev jag så.

Jag fattar inte vad många har för erfarenheter.
Vaddå -domaren vill se:confused:

De vill se att man utför sakerna som man förväntas utföras- så väl utförda som möjligt, på den plats som anvisas- inte bara ngt spel för galleriet.

Jag har inte ens känt ibland när tränaren sa- Där har du det:angel:

Allvarligt- prova tvärtom-tänk.

Ridhästar o speciellt de som är framavlade för dressyr. har en medfödd lätthet att utföra rörelser. än en som är byggd att springa fort eller att dra tungt- Helt skilda förutsättningar o visst går det- till en viss gräns att utveckla andra.
Fullblod har ofta en bra skritt o galopp som gör att de harlätt för sig i allt det jobbet,
 
Senast ändrad:
Sv: Yttertygel.

Hm, har jag ridit någon öppna, ja. Kanske några hundra felaktiga och några riktigt bra. De felaktiga ger en enormt bra bild av alla fel de beror på och hur de bör undvikas.

Jag har två bakben och två framben/armar, som kan illustrera precis hur hästen rör sig.
Människa o häst har samma uppbyggnad fastän vi skiljer oss åt som fyrbenta o rättuppstående djur..
Jag kan gå i en öppna med händerna, axlarna och bålen placerade som hästen, och känna vad som händer i kroppen då jag betonar takten på respektive "bakben"

Men det är inte samma som att du kan känna hur en öppna ska vara genom att knalla runt själv. Vet du hur den ska kännas på hästen? Dina svar gör mej tveksam.

Och de andra två frågorna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygel.

Men det är inte samma som att du kan känna hur en öppna ska vara genom att knalla runt själv. Vet du hur den ska kännas på hästen? Dina svar gör mej tveksam.

Och de andra två frågorna?
Och nu vet jag inte vad jag ska svara..
Jag skrev just att ja, jag rider och har ridit öppna. Även om hälsan begränsar antalet timmar till häst till ganska få för tillfället.
Då det känns bra, vad skulle kunna "bevisa" för andra om jag känner rätt. Räcker det med de gånger instruktörer hållt med om att det är rätt? Ska man räkna år, antal hästar, namnge instruktörer eller vad?
Faktiskt så är numera känslan det starkaste vapnet. Den förvissningen kan ingen argumentera med. Även om tekniken eller förutsättningarna tryter. Och har känslan en dålig dag, besparar jag hästen min klumpighet och gör ngt annat.

Vad var de andra frågorna??

Axel, ok förstår. Det var inte jag som hade bilder på trampande halvblod.
Det halvblod jag ska få provrida snart är dressyrhäst, men extremt framtung och hängig i handen för min smak. Så jag bävar!:) Ägaren kämpar med sämre bärighet än jag upplever på kallblodet.. Fast de har ju högre krav på arbetet. Det duger inte med något varv på volt i bärig lätt trav, eller en halv långsida öppna eller så mkt hästen gör lätt. Utan det ska ridas med kvantitet för att träna inför tävling. kanske det är det som stjälper den lite framtunga dressyrhästen.
Att inte få sluta innan den tappar sin form.
Sitter inte i hästen alltså, utan i träningen. och symptomen på problemet blir tråkig tung häst som vill hänga i handen. Lite OT!
 
Sv: Yttertygel.

Mer OT
Vad klassar du som dressyrhäst?
vilken nivå o med tanke på ålder.

Hästar blir som vi gör dem- i mångt o mycket.
De är oftast bara inkörda på EN ryttare.

Om du satt upp på min häst skulle den troligen inte röra sig likadant.
Hästen är van vid mina hjälper o förstår mina signaler, så det blir många missförstånd.:confused: o bara lalla omkring:angel:
Pga det får man inte bilda sig en uppfattning om hästen. Hästar är sällan maskiner utan får hjälp med sin kropp via signaler.
om hästen inte får samma hjälp- ja då går det inte alls.

Man måste ge hästen credit för att den försöker att förstå.
en skicklig ryttare ger alla hästar rätt signaler o kan då kommunicera betydligt snabbare´med dem.
 
Sv: Yttertygel.

Och nu vet jag inte vad jag ska svara..
Jag skrev just att ja, jag rider och har ridit öppna. Även om hälsan begränsar antalet timmar till häst till ganska få för tillfället.
Då det känns bra, vad skulle kunna "bevisa" för andra om jag känner rätt. Räcker det med de gånger instruktörer hållt med om att det är rätt? Ska man räkna år, antal hästar, namnge instruktörer eller vad?
Faktiskt så är numera känslan det starkaste vapnet. Den förvissningen kan ingen argumentera med. Även om tekniken eller förutsättningarna tryter. Och har känslan en dålig dag, besparar jag hästen min klumpighet och gör ngt annat.

Vad var de andra frågorna??

Dina svar göra att jag ofta undrar över v ad du grundar din erfarenhet på. Därför jag frågar.

De andra frågorna var i en annan tråd men såg inga svar där och med det du här skriver om ridning och om det där trista halvblodet du ska rida så passar frågorna här också. (Du skrev väldigt generaliserande om "ridhästar" i andra tråden)

1.Vad har du, (och du behöver inte hålla inne med åsikterna)
för erfarenhet av att rida det du kallar "ridhästar"?

2.Vilka räknar du dit? Kan du ge några exempel för du menar inte enbart svenska halvblod antar jag?

Har man åsikter får man ju motivera dem.
 
Sv: Yttertygel.

Jag förstår inte riktigt varför du förklarar detta igen. Jag skrev ju bara att man givetvis skolar båda bakbenen, inte enbart det ena. Då blir liksom din övriga förklaring helt överflödig. Jag trodde du missuppfattat det och därför ville jag bara förklara att vi skolar båda bakbenen inom AR. Däremot gör inte inner bak och ytter bak samma sak i en rörelse så de skolas alltså inte till samma sak samtidigt.
 
Sv: Yttertygel.

Vad grundar du dina åsikter om vad "domaren vill se" på? Vilken erfarenhet har du av halvblod? Bara nyfiken....
 
Sv: Yttertygel.

Vad grundar du dina åsikter om vad "domaren vill se" på? Vilken erfarenhet har du av halvblod? Bara nyfiken....
Jag har själv inga erfarenheter eller åsikter om vad domare vill se. Tävlar inte. men tränare sa ofta kommentaren "det ser bra ut, det vill domare se" till sina elever på klubben. Trots att eleven klagade på dålig känsla i ridningen.
Det var det jag sa.
 
Sv: Yttertygel.

--------------------------------------------------------------------------------

Mer OT
Vad klassar du som dressyrhäst?
vilken nivå o med tanke på ålder.

Hästar blir som vi gör dem- i mångt o mycket.
De är oftast bara inkörda på EN ryttare.

Om du satt upp på min häst skulle den troligen inte röra sig likadant.
Hästen är van vid mina hjälper o förstår mina signaler, så det blir många missförstånd. o bara lalla omkring
Pga det får man inte bilda sig en uppfattning om hästen. Hästar är sällan maskiner utan får hjälp med sin kropp via signaler.
om hästen inte får samma hjälp- ja då går det inte alls.

Man måste ge hästen credit för att den försöker att förstå.
en skicklig ryttare ger alla hästar rätt signaler o kan då kommunicera betydligt snabbare´med dem.
Denna hästen rids av både ägaren och ett par tränare (då och då). Och tränarna går på hästen hårdare och kräver mer än äg. De tycker den ska klara mer. Medans äg helst vill ha bättre kvalite. Tex inte använda hjälptyglar, tvång och hög press och tryck i tygeln.
Problemet sitter i häst som blir framtung. Äg vet att det beror på dålig bärighet. Tränarna har hittills velat öka trycket och även kraften i tygeln för att få känsla av energi i hästen. Det ger en stark häst som är ngt otrevlig att rida.

Jag tror att alla hästar svarar på pedagogiska signaler. Signaler som de kan svara reflexmässigt på. Grannens häst som lallar runt med äg kan kännas riktigt ok efter ngr minuters ridning som jag utövar på kallblodet.
Dvs så separerade hjälper jag kan, och krav på respons för hjälperna. Och timing för att inte stjälpa obalanserad häst.
 
Sv: Yttertygel.

1.Vad har du, (och du behöver inte hålla inne med åsikterna)
för erfarenhet av att rida det du kallar "ridhästar"?
Ca tolv år på ridskola med olika sorters hästar. De
var en del ganska högt utbildade. Köptes in som tävlingshästar/MSV De trevligaste var fullblod -Fälttävlanshästar. Ridning på sköthästarna. Uppklassad till mSV (hästen)men hade problem med bytena.(tror det funkade så)

2.Vilka räknar du dit? Kan du ge några exempel för du menar inte enbart svenska halvblod antar jag?
Ridit på många typer av hästar. Inte ardenner dock. Har arab o kallblodstravare nu. Har haft många halvblod runt omkring tidigare. Sista åren enbart de egna hästarna och provat någon annan här o där. På ridskolan var favoriterna de som stod högre i blod. Även om ett o annat jättehalvblod kunde funka bra.:)
Har man åsikter får man ju motivera dem.
Ja. Men från andra håll tycker jag motiveringarna kan tryta och svaren bli: vad kan du egentligen, vad har du lyckats med eg? !
Varför inte bara svara med väl underbyggda motargument så kanske jag får ändra den nuvarande åsikten om saker o ting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp