Bukefalos 28 år!

Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Nu har jag läst igenom hela tråden ordentligt. Det är helt otroligt hur flera stycken pratar förbi varandra hela tiden. Många verkar så fokuserade av att framföra sin "sanning" att de inte läser vad andra skrivit ordentligt.
Sen kan man konstatera att det finns vitt skilda åsikter om hur skolorna ska ridas rätt och hur hästen ska röra sig. Det är nog ingen ide att föröka övertyga andra om att de "gör fel". (även om det är tydligt att vissa kämpar med det) Det går att rida felaktiga skolor ett tag men sen tar det stopp. Det kommer att visa sig förr eller senare för dem som har hamnat fel i skolorna. Utvecklingen avstannar och kan bli till avveckling istället.
Så länge man är på rätt väg utveckas häst och ryttare. Förhoppningsvis har de flesta en instruktör som är med och hjälper till på vägen också. Vad som sen är "rätt" eller "fel" kommer att visa sig.
p.s kommer ni ihåg att trådskaparen ställde en fråga om yttertygel? Vart tog den frågan vägen?
 
Sv: Yttertygel.

OK, så egentligen räknar du alla dessa till "ridhästar", som du räknade upp? Jag undrar eftersom du skrev om dem som en enhetlig grupp, vilket det ju inte är då..
 
Sv: Yttertygel.

Kanske inte om yttertygel direkt men...

Antar du tänker på skillnaden mellan "skänkelvikningsöppna" o riktig öppna där bakdelen går fram men framdelen är flyttad innanför pga olika mkt av böjning?

va jag menar är att bäckenet tippar när hästen tar ett steg även då, såhär:

Nej vad jag talar om är hur hästkroppens vikt fördelas över dess fyra fötter.
att den måste vara någorlunda jämnt fördelad för att hästen skall kunna arbeta i balans.


Angående tippning...
Bäckenet tippar som en del av den axiala rotationen ( en av ryggrörelserna ) ja det är korrekt, men i slutet av av swingfasen och flexfasen så kommer bäckenet att var tippat åt andra hållet.

På en rak häst så rullar ju den axiala rotationen lika mycket åt båda hållen under rörelse - bortsett från galoppen som inte är liksidig
Men de bilder jag la in så har ju hästen tippat för gott.... och tippningen (för mycket) har ju satt hästen ur balans hela vägen upp till öronen...
Den tippning som syns på bilderna är inte orsakad av den axial rotationen utan på en felaktig belastning av hästens fyra fötter - pga av otillräcklig ridning :angel:

Sedan ett tillägg - ja en häst skall alltid ha en axial rotation i ryggen ( inte bara bäckenet - då jobbar den fel) , men ju mer hästen samlas desto mer stabiliseras alla ryggrörelser - men igen avsaknad av ryggrörelser är också fel.


Jag tycker yttertygeln är en del av ramen YTTERTYGELN BESTÄMMER HUR MYCKET VIKT HÄSTEN SKALL SÄTTA PÅ YTTER BAK

Men för att den skall kunna fungera så - måste även resten av ramen fungera korrekt - det går inte _bara_ med yttertygel -då blir det fel :devil:

- en fysiologiskt korrekt rörelse är inte det lättaste sättet att arbeta för hästen - det är inte det som går åt minst energi till - däremot är det av vikt för hållbarheten att hästen jobbar så - och också en förutsättning för att komma vidare i hästens utbildning.


Där håller jag med bigganL - om man gör rätt kommer att visa sig längre fram - kommer man vidare :confused: Eller fastnar man nånstans...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygel.

Problemet sitter i häst som blir framtung. Äg vet att det beror på dålig bärighet. Tränarna har hittills velat öka trycket och även kraften i tygeln för att få känsla av energi i hästen. Det ger en stark häst som är ngt otrevlig att rida.

Jag tror att alla hästar svarar på pedagogiska signaler. Signaler som de kan svara reflexmässigt på. Grannens häst som lallar runt med äg kan kännas riktigt ok efter ngr minuters ridning som jag utövar på kallblodet.
Dvs så separerade hjälper jag kan, och krav på respons för hjälperna. Och timing för att inte stjälpa obalanserad häst.

Precis detta har jag upplevt i min värld också, och min tolkning av detta är att vissa, som är inne i ett tävlingsliv, är så fokuserade på att "plocka ut det bästa" ur varje häst, att det kommer före förmågan att se vad ekipaget egentligen behöver - på lång sikt.
Medans andra kan och vill hästens och ryttarens bästa...
Inget fel i tävlande, men till vilket pris?
 
Sv: Yttertygel.

1.Vad har du,
för erfarenhet av att rida det du kallar "ridhästar"?
Ca tolv år på ridskola med olika sorters hästar. De
var en del ganska högt utbildade. Köptes in som tävlingshästar/MSV De trevligaste var fullblod -Fälttävlanshästar. Ridning på sköthästarna. Uppklassad till mSV (hästen)men hade problem med bytena.(tror det funkade så)

Det är ju mer än 25 år sen jag öht satt på en ridskolehäst, men som ung när jag red på ridskola (jag har ridit massor på ridskola som barn och tonåring och även efter det, många ridskolor dessutom) så kände jag en period att jag inte ville rida alls på de stackars hästarna och tyckte inte heller ridningen gick framåt i de perioder jag enbart red på ridskola.

Det finns många bra seriösa ridskolor och jag vet inte hur din var. Men bilda inte din uppfattning om dressyr utifrån att enbart ha varit ridskoleryttare innan du red nordisarna. Det finns så mycket mer inom dressyrridning som du kanske inte hunnnit se. Och att rida en normalridskolehäst (som ändå mer eller mindre trubbas av pga många olika ryttare) är något helt annat oftast än en välskolad dressyrhäst.
Jag minns när man fick rida de nya unga hästarna som ännu inte var i verksamheten riktigt, eller ridskoleägarens tävlingsdressyrhäst så var det som en dröm:love: Visst blev de mindre känsliga sen, mer benägna att hänga på, mer stela i kroppen.
När jag någon gång låtit bekanta som rider på ridskola sitta på mina har de insett hur det också kan kännas att rida :idea:

Helt OT, jag vet, men jag tycker det är så synd att du så konsekvent har framfört en inställning ang "ridhästar" och "dressyrridning" som jag tror att du inte har så stor grund för.
Har tyvärr inget halvblod som du kan få prova, men du kan få prova fullblodet om du har vägarna förbi:p
 
Sv: Yttertygel.

Tillägg: Detta svar hade kanske passat bättre i den andra tråden som avhandlar just ridskolor, såg jag.:o
 
Sv: Yttertygel.

Skolorna är ett bra verktyg för att börja samla hästen, men då måste den få hjälp av sin ledsagare.
Om man böjer för mkt får man ingen samling alls.
Då kan den inte hålla balansen o / eller styrkan att börja sin samling på yttre bak, utan trillar inåt- på bogarna.

Ja självklart är det mycket upp till ryttaren om hästen avancerar till samling eller inte. Böja för mycket tror jag egentligen inte är någon större risk eftersom hästen inte skulle klara det om den inte är redo. Då blir den inte bra böjd utan felböjd/banan. Vilket dom iofs ofta är i den lätta böjningen också, min poäng är att innan man fokuserar på att "böja hästen till samling" bör man såklart vara medveten för om man har en ärlig böjning eller inte. Själv upplever jag det som att hästarna säger till när de är redo, ofta genom att allt oftare få med lite samlade steg.

Om din poäng är att det verkar som att alla ryttare tror att man kan få ut samling ur skolor så ja, då håller jag med om att så är det ju inte. Det kräver sin ryttare. Men om man bara är medveten om pusselbitarna och får in känsla för avslappning/böjning och allmänt hur hästen använder sin kropp så tror jag att skolor är ett av de mest effektiva verktygen för samling. Särskilt om man har inställningen att hästen ska samla sig, inte ryttaren åt hästen, då är det mindre risk att man får en oärlig form än om man samlar upp på spår rakt fram (min erfarenhet, säkert olika vad man är bra på).
 
Sv: Yttertygel.

Sedan ett tillägg - ja en häst skall alltid ha en axial rotation i ryggen ( inte bara bäckenet - då jobbar den fel) , men ju mer hästen samlas desto mer stabiliseras alla ryggrörelser - men igen avsaknad av ryggrörelser är också fel.


Jag tycker yttertygeln är en del av ramen YTTERTYGELN BESTÄMMER HUR MYCKET VIKT HÄSTEN SKALL SÄTTA PÅ YTTER BAK

Din signal är att yttertygeln bestämmer hur mycket vikt som skall sättas på yttre bak, men det GÅR att använda andra signaler/metoder. Sin egen sits och tyngdpunkt framförallt. Och att man korrigerar med halvhalt - viktförändring/sitsförändring om man behöver förtydliga på en lite ojämn häst.
Det går garanterat att använda olika metoder och att "rida hästen till yttertygeln" verkar de flesta vara överens om (förutom att vissa föredrar att ta kontakt med yttertygeln istället) men man behöver inte (alltid) fysiskt ta i yttertygeln för att få viktfördelningen. Personligen undviker jag yttertygeln i början av träningen för att verkligen uppmuntra till längning av yttersidan. När grovjobbet är gjort få yttertygeln vara med i leken men den används inte lika mycket som sitsen. Hästen måste vara väldigt accepterande av bettet och "lös i munnen" för att inte spänna emot och få viss felböjning i ryggen när man tar ett tag i yttertygeln på böjt spår. Blir lite som när man backar en bil, tar jag i yttertygeln (och hästen inte slappnar av fullt ut med bettet) så går bakdelen åt tygelns håll om än så lite så märks det i ryggen :p

Sen är det ju tyvärr så att inte alla hästar klarar att gå med perfekt viktfördelning och ryggrörelse. Av fysiska skäl. Skulle gissa att antalet ändå är relativt stort.
 
Sv: Yttertygel.

Det finns många bra seriösa ridskolor och jag vet inte hur din var. Men bilda inte din uppfattning om dressyr utifrån att enbart ha varit ridskoleryttare innan du red nordisarna. Det finns så mycket mer inom dressyrridning som du kanske inte hunnnit se. Och att rida en normalridskolehäst (som ändå mer eller mindre trubbas av pga många olika ryttare) är något helt annat oftast än en välskolad dressyrhäst.
Jag minns när man fick rida de nya unga hästarna som ännu inte var i verksamheten riktigt, eller ridskoleägarens tävlingsdressyrhäst så var det som en dröm Visst blev de mindre känsliga sen, mer benägna att hänga på, mer stela i kroppen.
När jag någon gång låtit bekanta som rider på ridskola sitta på mina har de insett hur det också kan kännas att rida

Helt OT, jag vet, men jag tycker det är så synd att du så konsekvent har framfört en inställning ang "ridhästar" och "dressyrridning" som jag tror att du inte har så stor grund för.
Har tyvärr inget halvblod som du kan få prova, men du kan få prova fullblodet om du har vägarna förbi
När får jag komma?!

Håller med om ridskolehästar över lag! De få jag kan tycka kan användas som exempel därifrån var de som aldeles nyss köpts in och tävlats o ridits av en o samma person tidigare. och snacket gick om den där högt utbildade nya superhästen, och så fick jag bli besviken då den var fruktansvärt tungriden och okänslig. lite som en maskin som behövde sparkas framåt och tog alla chanser att "falla ihop". Men ett exempel gör ingen teori!:o
Hyrhästarna var lärorika (halvblod)! Men de hade kanske inte den optimala kroppen och energin för den ridning jag idag vill ha. Lite för explosiv kraft som inte är så smidig att "hantera o kanalisera". (är en harmonitörstande fegis)
Unga nordisen vi har nu har lite av samma energiutväxling. Det bär iväg då det bär... Häftiga på lina, och att titta på, men att få en jämn ström av den energin utan att tappa helt eller explodera, det kommer att bli en liten utmaning! Mer av det på stoor häst :eek:Hjälp!

Har varit sk tävlingsskötare oxå och fick lite intryck från de åren med den hästen. Fint halvblod! Lättare typen som även reds mkt mjukt o självgående.. Kunde få dela ryttarens frustration bara över hur ofta bedömningar misstämde med den egentliga upplevelsen hon hade av ritterna. Det lätta och äkta som hon var nöjdast med kunde bedömas ner, vilket gjorde henne (o mej)less och förvirrad över vad som eg önskades av domarna och "systemet"
men ofta vann de faktiskt!:):bow:

Ska hålla igen på hårddragna generaliserande spontana inlägg. De gör ingen nytta..:o

Sorry för jättemycket OT-surr! Men det är kul att dela erfarenheter!
 
Sv: Yttertygel.

KL

(Har inte hängt med från början i tråden och av tidsskäl har jag bara skummat igenom de sista inläggen)

En liten anekdot: En bekant till mig red för en "vanlig" dressyrtränare som började passen med fokus på innertygeln och med mer eller mindre passiv yttertygel. Bekantingen sa upprört efter sitt första lektion för ovan nämnda tränare att "BT [hennes fd ord tränare] skulle få hjäääärnblödning om han sett detta". Hon bestämde sig trots allt för att ge denna i hennes tycke bakvända ridning en chans, och se, det gick alldeles förträffligt - hon rider än idag för tränaren och hästen har utvecklats mycket. Många vägar bär till Rom?

En fråga: Om man kommit så långt att man rider på bara stången ..Hur ser man på det här att "rida på ytter- eller innertygel" då? De finns ju inte längre..
 
Sv: Yttertygel.

En fråga: Om man kommit så långt att man rider på bara stången ..Hur ser man på det här att "rida på ytter- eller innertygel" då? De finns ju inte längre..

Nu klassar jag mig inte som någon som "kommit så långt" har testat det ett par gånger med ganska bra resultat men bara skrittjobb och lite trav. Iaf så kan jag tänka mig att det inte blir någon innertygel/yttertygel MEN inner fram/ytter fram (bakdelen får man då styra m hj av halvhalter och sits). Dvs gör man en förhållning så tar man hänsyn till vart frambenen befinner sig (och till viss del bakbenen) för att få rätt effekt.
Men så är ju tanken att hästen ska vara hyfsat rakriktad och lärt sig böjas för sittbenen, fungerar bra framåt/nedåt, har ganska bra balans osv innan man ens funderar på att rida på blank stång. :p Kan den böja igenom hela ryggen för sittbenen så bör den också kunna hållas "rak" med sittbenen på rakt spår. Och den bör redan söka sig till yttertygeln, även där för sittbenen om man följer den strategin.
 
Sv: Yttertygel.

Hästen borde väl i det läget vara så självständig och rakriktad att den kan ridas mest bara genom sitsen, och stången reglerar hästen i "horisontalplanet".
Om bridongtyglerna under utbildningen regelerar hästens respektive bakben och böjning, så har det behovet kanske minskat såpass att man övergår till att rida fram hästen i böjning, tvärning, fotflyttning, takt och tempo med hjälp av sittben, bäckenvinkling, viktförflyttning, över o underskänkel och hållning, och använder enbart stångens inverkan för att bibehålla längden på överlinjen då den riskerar att kortas av.

Kan tänka då jag ser bilder på ekipage som rider samlat och bettlöst, att det ser förkortat ut någonstans mellan kors och nacke. har nog aldrig sett en helt harmonisk överlinje på en riktigt samlad häst utan bett. Kanske samma fenomen här, att tränsbettets inverkan inte duger till i de mer samlade övningarna då det blir kritiskt med längningen. Att stången bär fram budskapet snabbare och tydligare.

I varje ökning av samlingsgraden kanske stången kommer in mer för att inte få en förkortning av överlinjen. Och då man kommit så långt att man jobbar mindre med kontakten hand-bakben och sidornas form och mer med arbete i samlad form och viktförflyttning till bakdelen, då kan man helt plocka av bridongen för att showa off lite.
För varför ta bort den eg. Den stör väl inte så mkt och de flesta råkar väl ut för lägen där man vill reglera lite och korrigera.

Håller med om att blank stång inte hör hemma på hästar tidigt i utbildningen. Men säger inget än om att rida på blank stång öht.
Eller att rida på stång och bridong tidigt.
Men just det att för snabbt plocka bort det bett som kan reglera hästens sidor och lättare ger en kontakt och bjudning från bakbenen till handen känns fel och lite dumt.
Som att göra det svårare för sig. och framför allt svårare för hästen, som kanske ännu inte klarar av att särskilja alla signaler genom sitsen, eller inte har fysiken för att svara på dem utan att behöva korrigeras och visas tydligare..

fat jag vet inte. Återkommer en vacker dag då jag provat att rida min häst i en perfekt piaff, passage och levad på enbart tränsbett!:D Eller får man gissa innan?
 
Sv: Yttertygel.

Jag har ju som sagt testat ett par gånger att rida på blank stång. Och beroende på hur hästen var riden sen tidigare så gick det katastrofalt elle riktigt bra :p
Tar man på stången för tidigt kan den visserligen ge mer längning, vilket är anledningen till att jag kombinerar kapson + stång lite då och då, man kommer åt andra delar av ryggen, men de kan orsaka spänningar på andra ställen också. Om man rider en häst som inte har avslappningen i ryggmärgen på blank stång, eller om man så bara använder stången till att be om avslappning så upplever jag att det nästan alltid blir mer eller mindre oärlig avslappning. Kan den det riktigt bra på tränsbett däremot så brukar det bli ännu bättre på stång. Men så snart man använder stången till annat än lätta halvhalter börjar det bli risk för spänningar.
Hästarna spänner sig ju på tränsbett också, men där tycker jag personligen det är lättare att känna om hästen är ärligt avslappnad och eftergiven eller om det finns motstånd/spänningar.
 
Sv: Yttertygel.

Hästen kan inte böja hela sin ryggrad. Den är ytterst marginell.

Sen vill iallafall flera av de svenska landslagsryttarna helst bara rida på tränsbett, vilket de gör till vardags.

det är många som rider på bara bridongen o låter stångtygeln hänga lite.
 
Sv: Yttertygel.

Hästen kan inte böja hela sin ryggrad. Den är ytterst marginell.

Sen vill iallafall flera av de svenska landslagsryttarna helst bara rida på tränsbett, vilket de gör till vardags.

det är många som rider på bara bridongen o låter stångtygeln hänga lite.

Håller med!
Bland hobbyryttare förefaller det ibland som om stången är ngt slags övernaturligt magiskt instrument, som framkallar stordåd i och av sig själv, av sin egen kraft och natur.
 
Sv: Yttertygel.

det är många som rider på bara bridongen o låter stångtygeln hänga lite.
Ja, så gjorde jag oxå mest då jag provade. Och tar upp stångtygeln då det behövs. behövs den inte så kan den ju hänga. Nu hade jag stången för ett syfte, att få en tydlig signal till häst som nött in ett beteende att lägga tryck mot bridongen (delat träns/körbett)och skjuta på framåt med styv rygg.
Där hade stången fin effekt på överlinjen. Sedan då det rörelsemönstret börjat sitta kan hästen behålla längningen och regleras på bridongen (annan betsling, tränsbett).

Om hästen har fin sökning och längning, så behövs ju inte stången?!
På hästar som inte har problemet att de kortar av överlinjen då samlingen blir högre borde väl stången inte behövas.
 
Sv: Yttertygel.

Håller med!
Bland hobbyryttare förefaller det ibland som om stången är ngt slags övernaturligt magiskt instrument, som framkallar stordåd i och av sig själv, av sin egen kraft och natur.
Håller oxå med om att böjningen är marginell, det som menas är väl att böjningen ska vara jämn på så vis att de rörligare delarna inte överböjs.

Stången är verkligen inget magiskt instrument. Snarare obehagligt svårhanterat och ger en massa risker för biverkningar. Som att hästen undandrar sig handen.

Men det märks väl då det händer. Om man är uppmärksam, och då är det ju fel instrument för dagen!

Det är även tråkigt att rida på tränsbett på en häst där det inte ger verkan och hästen inte kommer loss helt i övningarna.
ja huga vad svårt det är..
Särskilt att välja väg och tro på det man väljer. :crazy:

Fast nu handlar väl tråden i grunden om inner och yttertygel med tränsbett. Då man inte har samma effekt med hävstångseffekt i tyglarna.
kanske ska återgå till frågan...:idea:
 
Sv: Yttertygel.

Stången är verkligen inget magiskt instrument. Snarare obehagligt svårhanterat och ger en massa risker för biverkningar. Som att hästen undandrar sig handen.

Men det märks väl då det händer. Om man är uppmärksam, och då är det ju fel instrument för dagen!

Nej jag tror inte alla märker det, nej. Därför att folk smäller på en stång utan att egentligen veta vad de håller på med, eller vara på nivå att hantera ett sånt bett. Då har man inte referensramar nog att ens fråga sig vad som händer på det sättet. Ser det då och då.
Men visst, låt oss övergå till trådens fokus igen.
 
Sv: Yttertygel.

Ja, så gjorde jag oxå mest då jag provade. Och tar upp stångtygeln då det behövs. behövs den inte så kan den ju hänga. Nu hade jag stången för ett syfte, att få en tydlig signal till häst som nött in ett beteende att lägga tryck mot bridongen (delat träns/körbett)och skjuta på framåt med styv rygg.
Där hade stången fin effekt på överlinjen. Sedan då det rörelsemönstret börjat sitta kan hästen behålla längningen och regleras på bridongen (annan betsling, tränsbett).

Om hästen har fin sökning och längning, så behövs ju inte stången?!
På hästar som inte har problemet att de kortar av överlinjen då samlingen blir högre borde väl stången inte behövas.

på samma sätt argumenterar folk när de tex lägger på en hjälptygel, tex graman.
 
Sv: Yttertygel.

Den där sökningen kommer av sig själv om den är lösgjord.
varför inte försöka med det- först.

Chambon är ett mkt snällare o tydligare sätt att hjälpa den med det.
Där kan inte ryttaren göra ngt fel-såvida den är rätt reglerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
470
Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Simskola?
  • Betyg idrott högstadiet
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Tungband
  • Olika sätt i olika länder

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp