Bukefalos 28 år!

Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Men vi menar nog inte samma sak med rakriktning.
Det ni kallr rakriktning är mer att få hsäten liksidigt stark

Det är "lättare" att rida hästen "rak" på rakt spår för det kräver mindre från hästen.

Däremot har ryttaren svårare att känna om hästen inte är rak på böjt spår - särskilt om ryttaren inte upplevt hur rak "känns" - rakt fram

Att rida hästen rak på böjt spår är svårt för att inte säga omöjligt om man inte har den rakt innan böjningen

Med rakriktning menar jag att hästen ska vara jämn i sin ryggrad/hals. På ett böjt spår blir det jämnt böjd man är ute efter, på ett rakt spår blir det helt rak man är ute efter. Jag uppelver att på hästar som ÄR sneda (vilket väl alla är mer eller mindre innan de kommit en bit i rakriktningen) är det mycket svårt att veta att ryggraden är rak på rakt spår. De kan fortfarande ha en liten s-kurva. Men självklart kan det vara så att du har lättare att känna detta än mig, att du kommit längre inom rakriktningen och därmed vet hur det ska kännas.
Det är ju inte bara styrkan som ska tränas upp utan hela hästens teknik egentligen. På en volt kan jag lättare känna vilken kroppsdel som inte är där den ska, om ryggen är för rak eller bananformad osv. På rakt spår kan jag känna om en häst inte är rakriktad men börjar jag försöka åtgärda detta på rakt spår känner jag att det lättare blir fel någon annanstans utan att jag märker det. Rakt fram är ett bra kvitto på om man lyckats eller ej (om man har känslan för det vill säga) men för mig är det inget bra rakriktningsredskap.
 
Sv: Yttertygel.

Antar du tänker på skillnaden mellan "skänkelvikningsöppna" o riktig öppna där bakdelen går fram men framdelen är flyttad innanför pga olika mkt av böjning?

va jag menar är att bäckenet tippar när hästen tar ett steg även då, såhär:

"Shoulder-in on three tracks (C, C') and on four tracks (D, D') involve both bending and axial rotation of rib cage and pelvis in medium walk." (N. L. Nicholson http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/LegYield1.html)



det du skrev om muskler har jag inte något speciellt att säga om
 
Sv: Yttertygel.

Man ska givetvis inte strunta i yttre bak utan skola båda bakbenen.

T o m på länken så var det det där igen ...- få in inre bak under tyngdpunkten.

Jag är med på att gymnasticera det, men att man samtidigt måste få med yttre bak-för att den ska hänga ihop o kunna börja att samla sig.
Många tror att samling sker per automatik om man rider skolor- vilket är en stor osanning.
Att byta vrv ofta o gymnasticera det ena och SAMTIDIGT styrketräna det yttre leder till liksidighet/ rakriktning.
Jegra skrev att vi drar ihop hästen med yttre tygeln.
Då är det den vanliga missuppfattningen, vi har halvhalter, finger o handkramar, vinkling av handleder o EFTERGIFTER.
Om man låser handen kan inget av detta göras.
 
Sv: Yttertygel.

Många tror att samling sker per automatik om man rider skolor- vilket är en stor osanning.

Per automatik kanske är att ta i, men jag upplever att om man rider skolorna bra och hästen successivt blir starkare så brukar dom samla sig mer i skolorna, särskilt om man successivt ju bättre teknik hästen får i skolorna ökar böjningen. Sen om dom bara gör det i just skolorna eller behåller den i resten av ridningen har såklart med resten av ridningen att göra.
Sen är det väl så också att det är mycket annat som bör sitta för att skolorna ska bli bra och ge någon effekt.

Nu misstänker jag iofs att du inte håller med om det men för mig är böjning nästan lika med samling när hästen klarar av att gå med lite starkare böjning. Eftersom man inom AR vill att hästen ska korta sin innersida och länga sin yttersida så blir hästen mer och mer samlad ju mer böjning den klarar av att gå i. "Böjd rakt fram" t ex är ju egentligen ett mellanting mellan öppna och sluta. OM man har alla pusselbitar på plats, avslappning, sökning, rakriktning osv. Och ju mer böjd hästen är i skolorna, desto mer samling krävs. Men samma sak där, bara om allt är på plats och det går sällan att träna upp alla pusselbitar bara genom att rida skolor.
 
Sv: Yttertygel.

Skolorna är ett bra verktyg för att börja samla hästen, men då måste den få hjälp av sin ledsagare.
Om man böjer för mkt får man ingen samling alls.
Då kan den inte hålla balansen o / eller styrkan att börja sin samling på yttre bak, utan trillar inåt- på bogarna.
 
Sv: Yttertygel.

men en häst med tippat bäcken är inte rak - den kan inte knyckla ihop utsidan bakben - den sätter sig inte - och samlar sig därmed inte.

Det är här som den stora skillnaden i kvalitetskrav kommer in.

Hur ser en korrekt öppna ut

Jag ser för ögonen hur en häst går i en öppna, med ryttare som sitter rakt över hästen, men eftersom inner bak träder fram mot tyngdpunkten (är vi överens om den detaljen? :)) kommer inner höft att sänkas något. Med det inte nödvändigt att hästen lutar, då den bär upp sig med ytter under det att inner bak förs fram, och sedan tar upp den större andelen vikt på inner bak då det sätts ner.

Hästar som av ngn anledning bär upp mer vikt på ena bak, kanske pga diagonala problem, kan få en sänkning av samma sidas höft. (vid stillastående, låst läge) Just för att den arbetat mot tyngdpunkten mer än det motsatta benet.

Så pga det fenomenet tycker jag det låter logiskt att hästen sänker sin inre bäckenhalva i öppnan för att komma längre fram med benet.
Utan att för den skull vara felaktigt sned i rörelsen: luta.
Bakdelen arbetar reflexmässigt kopplat till fram. Så för att inner sänks behöver inte hästen börja luta.
:Tänk kontrapost. Ni som tecknat modell.
Axlar parerar och balanserar bäckenets rörelser, men mittdelen är i balans.

Och för att hjälpa till i den framåtgående rörelsen (den sänkta höften) kommer även lite "total" bäckenvinkling om den rörelsen tillåts av kroppen och början till samling. Som man sedan har nytta av ute på raka spåret.
Tror på totolas teori fortfarande. Att man lättare rakriktar i böjning än helt rakställd.
 
Sv: Yttertygel.

Och om jag får lägga mig i och tro något så är det inte lätt att rakrikta i VARKEN böjning eller rakställning utan genom en KOMBINATION av de båda. ;)
 
Sv: Yttertygel.

Skolorna är ett bra verktyg för att börja samla hästen, men då måste den få hjälp av sin ledsagare.
Om man böjer för mkt får man ingen samling alls.
Då kan den inte hålla balansen o / eller styrkan att börja sin samling på yttre bak, utan trillar inåt- på bogarna.
Såhär har min läromästare hästen visat mig att det fungerar:

Det bakben som inte klarar att bära så mycket vikt utan är starkt i pådrivande läge, det visar sin svaghet i öppnan som inner bak.

Alltså, (tex) vänster bakben är starkt i påskjutande läge och länden svag då den inte dras samman och arbetar i samma utsträckning som höger sidas länd.
I vänster öppna har detta ben mkt svårt att just bära vikt, och hästen vill falla inåt på bogarna.

Om din teori stämmer, så borde vänsteröppnan vara lätt, då hästens yttre bakben är i riktigt fin form och länden välutvecklad.

Högeröppnan flyter som ett rinnande vatten mha enbart viktförflyttning med ytterskänkeln i rörelseriktningen och innerhöften tagen framåt och lite tryck av inner överskänkel.
Ingen ytterligare hjälp behövs för att behålla hästen i övningen.

Med det mer påskjutande benet(svagare i dressyrtermer) som inner däremot. Kommer hästen försöka skjuta ut bakdelen åt vänster för att få bära med sitt starka ytter i en sluta, och då framdelen placeras framför bakdelen igen och hästen uppmanas att gå in i öppnan, då faller hästen igenom inåt och på bogarna, samt vill helst följa tyngdpunkten inåt mot mitten av banan: kräver allehanda hjälper för att bli kvar.

Summa summarum, jag är övertygad om att inner bak måste bära mer vikt i öppnan.
 
Sv: Yttertygel.

Jag ser för ögonen hur en häst går i en öppna, med ryttare som sitter rakt över hästen, men eftersom inner bak träder fram mot tyngdpunkten (är vi överens om den detaljen? :)) kommer inner höft att sänkas något. Med det inte nödvändigt att hästen lutar, då den bär upp sig med ytter under det att inner bak förs fram, och sedan tar upp den större andelen vikt på inner bak då det sätts ner.

Hästar som av ngn anledning bär upp mer vikt på ena bak, kanske pga diagonala problem, kan få en sänkning av samma sidas höft. (vid stillastående, låst läge) Just för att den arbetat mot tyngdpunkten mer än det motsatta benet.

Så pga det fenomenet tycker jag det låter logiskt att hästen sänker sin inre bäckenhalva i öppnan för att komma längre fram med benet.
Utan att för den skull vara felaktigt sned i rörelsen: luta.
Bakdelen arbetar reflexmässigt kopplat till fram. Så för att inner sänks behöver inte hästen börja luta.
:Tänk kontrapost. Ni som tecknat modell.
Axlar parerar och balanserar bäckenets rörelser, men mittdelen är i balans.

Och för att hjälpa till i den framåtgående rörelsen (den sänkta höften) kommer även lite "total" bäckenvinkling om den rörelsen tillåts av kroppen och början till samling. Som man sedan har nytta av ute på raka spåret.
Tror på totolas teori fortfarande. Att man lättare rakriktar i böjning än helt rakställd.
Hennes teori är gammal hederlig ridning.
Lösgjordhet uppnås på böjda spår o leder till rakriktning. Finns i varenda dressyrbok.

Varför tänka att den ska trampa in mot tyngdpunkten?
Om den ständigt ska trampa långt fram- tippar den framåt.
försök istället att få hästens kropp att hamna bakom mittyngdpunkten.

Om man inte lutar sig framåt eller siktar neråt o rider i nerförsbacke är det lättare att uppnå.
 
Sv: Yttertygel.

Det beror helt o hållet på hur man rider öppnan o hur man använder sig av den.
Det är klart att det går att rida så att den bär med inre bak- då lutar den även ditåt pga att den är förböjd/ överböjd, men ngn samling med hela rumpan blir det inte för att den inte är ihop.
/Rinnande vatten låter inte samlande- utan att den bara rinner iväg- samlar sig inte.

Om man har "grepp" på den så kan man öka samlingen mer i skolan utan att öka böjningen.
 
Sv: Yttertygel.

Och om jag får lägga mig i och tro något så är det inte lätt att rakrikta i VARKEN böjning eller rakställning utan genom en KOMBINATION av de båda.
Egentligen tror jag att det är övergångarna som rakriktar mest. Tex bytet av varv eller byte av böjning. Inte konstant ridande böjd eller för den delen konstant ridande rak.

Så ridning rak på långsidor men mycker vändningar och varvbyten ger den effekt jag tror på. Om den rids fint formad efter spåret i vändningarna.
Kanske mer än ridande i samma böjning långa sträckor utan många övergångar till andra sidans böjning.

KL
Det är ju ofta direkt efter en övergång hästen känns bäst. och desto mer trimmande på svagheterna i samma varv/böjning nästan cementerar låsningarna.
Kan ofta gå över i andra lättare sidan för att få en fin linje genom kroppen och sedan återgå till det som brukar krångla. och får då med en rakhet till nya sidan. Om inte problemet görs till ett större problem än det är och kravet är lite svagare än i det lätta varvet, så kan ojämheten likssom tona bort.

Kan komma sig av att muskeln mjukas upp av arbetet som innersida och sedan lättare längs ut. eller tvärt om, muskel som nyss fått tänjas ut lite hittar sin rätta tonus i nya varvet/böjningen.
Växelverkan mellan arbete och vila, lång och kontraherat läge, känns svårt att komma till vid ridning helt rak rakt fram. tex längs rak väg. Inte på ridbana, som ju innehåller böjda partier, som formar och tänjer. (-Om man ska dissekera teorier och vara extrem.)

Det visar körda häster. som inte blir ett dugg rakare av att gå rakt.
Varför skulle inte samma princip gälla med oss ovanpå. För så lätt kan vi inte rehabilitera deras snedheter med vår kropp som korrigerare där uppepå.
 
Sv: Yttertygel.

/Rinnande vatten låter inte samlande- utan att den bara rinner iväg- samlar sig inte.
Det säger du kanske för att man brukar tänka att det som tar, är jobbigt, det ska kännas som det har lite motstånd, och måste behållas med hjälperna. Det nästan stannar upp och går trögare då man hittar rätt läge då hästen arbetar. ja, om den tycker att det är jobbigt.
Så känns öppnan med det svaga benet som inner. Vid rätt läge känns det långsammare och arbetsammare då jag placerar hästen där.

Jag vet hur det känns då en häst "rinner iväg" och det är inte det jag pratar om. Då de rinner iväg från arbete handlar det snarare om att inner bak flyter förbi rätt läge och hästen går sidvärts utan att bära.

Det jag menar, är att öppnan med det starka bakbenet som inner, känns så stabil och korrekt, att hästen bara mha ytterst små hjälper förflyttar sig villigt i övningen. Inga tendenser att lämna övningen förrän den når gränsen för vad den orkar styrkemässigt. tex för många steg eller ökat krav, tex öppna i trav i stället för i skritt.
 
Sv: Yttertygel.

Om man har "grepp" på den så kan man öka samlingen mer i skolan utan att öka böjningen.
Ja, det måste ju vara separata delar. Att ökad böjning automatiskt ger mer samlande effekt, men att man såklart kan samla utan att öka böjningen.
Man kan ju samla helt rak häst.
Med många verktyg.
Kan räcka med ökad energi, har inte med böjningen enbarta tt göra hur samlad hästen är. Kan gå som en krok utan nämvärd samling, men samla sig ordentligt i rakare öppna, av olika skäl. (sits, belastning, energinivå, vilja, hur väl på hjälperna, förberedelse innan osv)
 
Sv: Yttertygel.

Det är klart att det går att rida så att den bär med inre bak- då lutar den även ditåt pga att den är förböjd/ överböjd,
Nu är jag tjatig!
Men varför då??

Varför måste den vara förböjd och luta för att inner bär??
Ytter behöver ju inte ha semester för att det ligger mer vikt på inner procentuellt (gissar o tror).
i belastningsögonblicket mer vikt som läggs på, men över längre period på ytter då det går längre väg!?

Var ute o kutade och har en teori.

Mottrycksteori.
En häst relativt fri från yttertygeln som går i en öppna. Kommer förmodligen att ha mindre tryck i sitt yttre bakben och lägga ner mer belastning på inner bak.
Pga att yttersidan har mindre tonus och arbetar mer bärande än ifrånskjutande. Alltså mindre mottryck i yttre bakbenet gentemot tygeln.

Den hästen utan mottryck i sin yttersida och enbat sin egen tonus för att hålla ihop sig själv, kommer att ta ett kortare steg med ytter bak bakåt, och snabbare lägga ner vikten på inner. betonar inner!

Ut och gå i öppna med er och känn efter!

Om man betonar takten och vikten på inner, då känns rörelsen lugnare och jobbigare för det benet.

med ökat tryck på ytter bak och jämna höfter, känns rörelsen "snärtigare" och spändare. Hästen rör sig mer framåtgående och med lite mer spänning.

Skapat av yttertygeln??
(tryck i innertygeln blir det förböjt och häst som faller in på bogarna!! Ur balans!)

Även det här bekräftas av travarna, som vid högre tryck på ena sidans töm, tar i mer bakom sig. Förs benet diagonalt fram mot tyngdpunkten i körning släpper trycket i samma sidas töm.

Så med ridning i hästen egen balans, utan (konstant) tryck av tygel på yttersidan röstar jag på att inner bak kommer att bära mer vikt.
 
Sv: Yttertygel.

Menar inte alls att det ska kännas jobbigt, utan att den ska lätta mer i sin framdel- luftigare steg fram. Ingen framåt- nedåt sökning, utan på tygeln o uppåt/ framåt.

i öppnan ska bakdelen gå rakt fram o bålen ska vara böjd så att framdelen är lite sned- vara tvärningen med frambenen.

Om den även tvärar med bak är böjningen i bålen för dålig o får därmed tvärning av hela kroppen.

om man förstår det, så fattar man varför inte inre bak ska trampa inåt för mkt.
Lite samma som att ryttaren inte ska vika sig i sidan.
 
Sv: Yttertygel.

med denna http://www.geocities.com/signaturesh/HalfPass.jpg
- denna har för lite vikt på ytter bak och för mycket på inner fram.
Denna är inte rakriktad
jag googlar mer till vet ringer...
Fast jag tycker den snarare skjuter sig fram med ytter bak, än bär med inner, att det är orsaken till att den blir framtung och sned.
Den skjuter sig fram o ned på inner fram med ytter bak.
I stället för att röra sig framåt med paralella bakben men med ökad belastning på inner, för att bära upp den ökade vikt som kommer av den böjda bålen och inåtflyttade framdelen.
 
Sv: Yttertygel.

öppnan ska bakdelen gå rakt fram o bålen ska vara böjd så att framdelen är lite sned- vara tvärningen med frambenen.

Om den även tvärar med bak är böjningen i bålen för dålig o får därmed tvärning av hela kroppen.
ja, mer skänkelvikning än öppna.

om man förstår det, så fattar man varför inte inre bak ska trampa inåt för mkt.
Lite samma som att ryttaren inte ska vika sig i sidan.
men jag förstår inte vad det ena har med det andra att göra.

Jag menar att per automatik då hästen är böjd och framdelen flyttad inåt, så hamnar inner bak närmre tyngdpunkten och får automatiskt bära mer vikt.
Inte att man mekansikt placerar benet längre fram och in.
Att rida hästen för rak och få en sidförflyttning utan samling har väl inget med diskussionen att göra eg.

om man förstår det, så fattar man varför inte inre bak ska trampa inåt för mkt.

Förstår inte vad som menas!
Bakbenet hamnar ju där det hamnar tack vare just böjningen och tvärningen.
menar du att man skulle förstöra den samlande effekten om man på något sätt skulle fokusera på och medvetet rida in inner bak längre än vad som blir automatiskt (förbi tyngpunkten)? Vilket ju stämmer, men det är det väl ingen som menat att man bör göra?!
Eller hur tänker du?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Septicemia
·
  • Artikel
Hästnyheter Om ridkonst, grundridning och varför du ska lyssna på din gråhåriga ridlärare.
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp