Bukefalos 28 år!

Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Men hästen kan inte arbeta avspänt och liksidigt genom kroppen utan att vara rakriktad, dvs inte bara gå rakt fram rakt utan vara rakriktad.

Hur var detta riktat till mig? En häst kan vara rakriktad på böjt spår också så jag förstår inte varför det skulle säga emot något som jag skrivit :p
 
Sv: Yttertygel.

KL
Intressant med bakbenens funktion. Jag ser på det som att om hästen använder sina båda bakben lika vad avser kraft så går hästen rakt fram. Använder den höger bak mer så går den till vänster och tvärtom.

Håller med om det mesta du skrivit men jag anser inte att hästen nödvändigtvis är rakriktad för att den använder bakbenen jämnt. Det är en viktig del i rakriktningen men inga garantier för att ryggen är rak istället för en s-kurva :p Men du kanske menade att hästen inte kan få lika mycket kraft i båda bakben om den inte är rakriktad snarare än att det bara är bakbenen man ska gå efter för att få rakriktning?:confused:
 
Sv: Yttertygel.

Hur var detta riktat till mig? En häst kan vara rakriktad på böjt spår också så jag förstår inte varför det skulle säga emot något som jag skrivit :p

Ja en häst kan vara rakriktad på böjt spår, det var därför jag skrev som jag gjorde. Tänkte bla på detta som du skrev:

Och eftersom rakriktning är ett ganska stort projekt som vissa kanske alldrig uppnår helt så jobbar man böjt ganska länge. Den är ju egentligen inte redo för "raka" rörelser t ex piaff förrän den är ganska rakriktad och kan belasta bakbenen jämnt.

Men jag kanske missförstod dej då?
 
Sv: Yttertygel.

Jag håller med om mycket, i stort sett, men det är ju samtidigt så att de flesta inte är lika starka i båda bak ännu och då måste man förstärka på olika sätt för att aktivera det svagare bakbenet. Och här kommer tex öppnatänk in.
Jag tycker också att öppna, rids mycket genom sätet och hur mycket skänkeln används, när man pratar om den, är nog olika, beroende på ryttare och häst. Om jag tex säger lägga till ytter så handlar det inte om att lägga till så kraftigt att hästen ändrar riktning:cool:, precis som allt annat handlar det om känsla för vad som krävs för att få det man önskar uppnå. Jag tex låter ytter ligga emot och ha kontakt, inte mycket mer, det behövs inte. Och visst bär ytter i öppna :confused:
 
Sv: Yttertygel.

utifrån min nya lilla bok om biomekanik så är det nog så att det ben som är placerat under kroppsmassan som bär mer vikt procentuellt sett.

Och på det sättet så blir trampa in under tyngdpunkten begripligt.
Men det är bara ena halvan av en rörelse som tex öppna.

Skillnaden mellan en öppna och en utskjuten bog är att hästen är rak dvs bäckenet (och bogarna) är i horisontalplan och inte tippat inåt.
För att bäckenet skall hålla sig i horisontalplanet så måste ytter bak svikta mer = samla.

Balansen utgåt ju också från ytterbak så på det viset måste ju det benet "jobba" också.

Benet kan ju då jobba på olka sätt - svikta/bära , skjuta på framåt , i sidled.

Det finns ju också flera olika hjälpgivningssystem.

I min värld så är den sidföranade skänkeln; glasyren på kakan. Dvs den sista finishen när allting annat är på plats

Sedan så består skänkeln av flera delar, den översta delen; sittbenet flyttar man fram och därmed lättar det och släpper in och igenom inner bak.

Men som du säger det finns olika sätt

I "det klassiska SRS /tyska" är yttertygelns uppgift är att bestämma ramen i längsled dvs hur kompimerad /samlad hästen skall vara , hur mycket den skall sätta sig...

Därför måste man ju ha hästen på yttertygeln innan man ens går in i öppnan - om den skall vara samlande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygel.

Jag säger inte emot dig, men tittar du efter en gång till har jag inte nämt ett ord om att hästen ska BÄRA på inner bak... ;) Jag har pratat om att AKTIVERA inner bak för att få kontakt med ytter tygel, och min erfarenhet är att för att få kontakt med yttertygeln är det i huvudsak inner bak som ska aktiveras. Ytter bak ska givetvis också med i sammanhanget men jag upplever det som nästa fas, när kontakten med yttertygeln är etablerad och man genom tyglarna kan känna vad bakbenen gör och därmed korrigera rätt bakben.

Kanske blev det otydligt, men min beskrivning ovan handlar om skillnaden jag ser mellan tävlingsridningen och den klassiska ridningen (och även AR i det här fallet). Att istället för att ta tag i yttertygeln och se till att kontakten upprättas den vägen så vill man att hästen själv ska sträcka sig fram efter ytterhanden så att kontakten upprättas genom hästens längning av yttersidan, inte ryttarens kortning/sträckning av tygeln. Ett sätt som jag upplever som mycket effektivt är att aktivera inner bak för att därigenom få hästen lösgjord på insidan och på det viset få hästen att länga utsidan och söka kontakten självmant.

Måste få fråga. Jag kommer nyligen tillbaka från ett träningspass nu. Det min "nya - dressyrtränare" och även "gamla - både dressyr och hopp" tränare har varit noga med är att ha kontakt med hästens mun med bägge tyglarna, men formen genom hela kroppen sker med att aktivera bak och det genom att hjälpa honom med drivning och framför allt flytta honom lite sidvärtes. Därigenom får jag ett sug till handen.

Är det samma sak vi pratar om?
 
Sv: Yttertygel.

berätta mera - altså hur gör du i sätet

Det är alltid svårt att beskriva exakt, det är något jag gör och inte tänker jättemycket på hur egentligen. Öppna - halvhalt för säte i första hand, vikten ngt på ytter, och faktiskt kanske ngt lite fram m yttre sittben och sitter liksom med i rörelsen.:confused:
Använder även tygelhj o sk hj självklart men själva impulsen och understödjandet kommer från sätet.
Ska känna efter i kväll och kanske ha en bättre beskrivning.
 
Sv: Yttertygel.

Måste få fråga. Jag kommer nyligen tillbaka från ett träningspass nu. Det min "nya - dressyrtränare" och även "gamla - både dressyr och hopp" tränare har varit noga med är att ha kontakt med hästens mun med bägge tyglarna, men formen genom hela kroppen sker med att aktivera bak och det genom att hjälpa honom med drivning och framför allt flytta honom lite sidvärtes. Därigenom får jag ett sug till handen.

Är det samma sak vi pratar om?

Jag tror man måste skilja på vad syftet är med arbetet är, när jag arbetar med det inledande lösgörande är inte den jämna kontakten mitt främsta fokus, men jag vill ha kontakt på bägge (för det mesta, det finns undantag från allt). Däremot när jag känner att hästen är på rätt väg så vill jag ju också ha den jämna kontakten på båda tyglar.

Handen är ju bara det som ska ta emot det som kommer bakifrån (som bekant), så skänklarna är ju de som aktiverar bakdelen.

Så pratar vi om samma sak? Det tror jag, men man vet aldrig när det kommer till ridning och diskussion på nätet. *skrattar*
 
Sv: Yttertygel.

Precis,
är hästen lika stark i bakbenen samt att den går med lika stöd på tyglarna så kommer inte ryggraden att böja sig. En följd av detta är då förstås att kan man få hästen att använda benen olika (eller lika för att röra sig rakt) eller för all del att ge den olika stöd i handen så kan man också få den att göra vad som helst. Och som jag skrev tidigare så ger stödet i handen effekt på hur bakbenen uppför sig!
Ghastly
 
Sv: Yttertygel.

KL
Hm. Känner det nog som att hästen då den finner sin balans söker sig mot yttertygeln, inte som att jag "tar" den och ger ett stöd i yttertygeln.
och då balansen finns och hästen går i tex sluta, då regleras ex ytter baks aktivitet/tvärning lätt med yttertygeln.

Tänker mottryck. Tryck i tygeln ger ökad aktivitet bak. Tryck skapar en viss spänning och spänningen ger ökat driv bakifrån. Sedan så ger hästens eget driv det där suget fram, man erbjuds ett svagt tryck från hästen för att möta upp kraften bakifrån.

Som ett ömsesidigt spel med aktivitet och kraft. Vi kan uppmana till aktivitet eller hästen kan erbjuda en "uppsamling" av den aktivitet den skapar bakifrån.

Därav vill jag vara ganska fri från inner tygeln i öppnan. För att få innerbak att träda in och innersidan att mjukna. Inte aktivera i bemärkelsen öka spänningen/påskjutet, utan bjuda till avspänning och flyt. Fri öppna som bara rinner på.

Och jämnt spårande på tex böjt spår ha lika tryck i båda tyglarna för att få ett jämnt driv framåt på spåret.

Ska tänka mera snart!
 
Sv: Yttertygel.

Fast jag tror Axel tror/menar att vissa tycker att inner bak bär i öppnan och ytter i slutan. och menar att det är fel, att ytter bak bär i öppnan. Kanske att ytter bak alltid bär och inner mest ska sträva uppåt framåt och hänga med framåt?!
 
Sv: Yttertygel.

Det är alltid svårt att beskriva exakt, det är något jag gör och inte tänker jättemycket på hur egentligen. Öppna - halvhalt för säte i första hand, vikten ngt på ytter, och faktiskt kanske ngt lite fram m yttre sittben och sitter liksom med i rörelsen.:confused:
Använder även tygelhj o sk hj självklart men själva impulsen och understödjandet kommer från sätet.
Ska känna efter i kväll och kanske ha en bättre beskrivning.

Såg att jag glömde yttertygeln som självklart har kontakt och reglerar, men den ska ju finnas med hela tiden, även genom halvhalten.
 
Sv: Yttertygel.

Aha. Ja det är ju en helt annan diskussion så den ska vi nog ta i en egen tråd i så fall.
 
Sv: Yttertygel.

Hmm.. får förtydliga (fast jag tyckte jag var ganska tydlig :p ) man rider på böjt spår mycket inom AR för att det är lättare att rakrikta hästen på böjt spår, och rakriktning är ett ganska stort projekt, därför rider man böjt så länge/mycket i utbildningen. Rakriktning kan såklart ske både på böjt och rakt spår men jag upplever det nästan omöjligt att korrigera den på rakt spår utan att någon annan kroppsdel blir vajsing :crazy:
 
Sv: Yttertygel.

Fredrik.. "Skillnaden mellan en öppna och en utskjuten bog är att hästen är rak dvs bäckenet (och bogarna) är i horisontalplan och inte tippat inåt.
För att bäckenet skall hålla sig i horisontalplanet så måste ytter bak svikta mer = samla."

jag har sett de som att i öppna tränas inner filémuskel mm att dra fram bäckenet så det tippar lite mer än normalt när ett ben lyfts och att det är en av poängerna m öppna så att när filemusklerna tränats mkt till slut kan de tippa bäcken, korta o få hästen bära sig själv bättre bak tillsamans m mage etc etc..men så ser du inte det?
 
Sv: Yttertygel.

Men vi menar nog inte samma sak med rakriktning.
Det ni kallr rakriktning är mer att få hsäten liksidigt stark

Det är "lättare" att rida hästen "rak" på rakt spår för det kräver mindre från hästen.

Däremot har ryttaren svårare att känna om hästen inte är rak på böjt spår - särskilt om ryttaren inte upplevt hur rak "känns" - rakt fram

Att rida hästen rak på böjt spår är svårt för att inte säga omöjligt om man inte har den rakt innan böjningen
 
Sv: Yttertygel.

men en häst med tippat bäcken är inte rak - den kan inte knyckla ihop utsidan bakben - den sätter sig inte - och samlar sig därmed inte.

Det är här som den stora skillnaden i kvalitetskrav kommer in.

Hur ser en korrekt öppna ut :o
 
Sv: Yttertygel.

angående muskler så är msuklerna en del av en enhet

Just illiopsoas som du pratar om är helt avhängig av att andra msuker gör sitt jobb - innan den kan göra sitt

Andra muskler behöver stabilisera ( hålla rak - i balans) för att Illiopsoas skall kunna gör aitt jobb - i huvudsak böja höftled och även välva länden ytterligare i just framförandet av benet

Det ser man ju på hästar som inte stabiliseras (= raka) i ryggen det bakbenen får ju inte plats uppåt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Septicemia
·
  • Artikel
Hästnyheter Om ridkonst, grundridning och varför du ska lyssna på din gråhåriga ridlärare.
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp