Zebra och andra råttkunniga!

MikaTela

Trådstartare
Min vän har lite bekymmer!
Hon skaffade råtta i december. Då var råttan ohanterad och 5-6 månader gammal.
Hon har försökt hitta info om hur hon ska vänja henne vid att bli hanterad. Hon får klappa henne men hon skriker och hoppar när hon försöker lyfta henne.

Hur ska hon gå tillväga?
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

I det fallet hade jag själv skaffat en till råtta i första hand. Råttor kan trigga varandra till att våga och en ensam råtta är mer utsatt och inte lika trygg som en flockråtta. De är trots allt flockdjur och ska inte bo ensamma - det är inte ens lagligt att ha råttor ensamma, såvida de inte är rent av agressiva eller så.

Sen beror det på hur hon reagerar i övrigt också. När hon redan är lyft, kan hon med att bli hållen, sitta på axeln, i knäet osv? Varför hoppar hon iväg, vill hon bara inte bli lyft, är hon rädd, har hon ont, något annat?
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Vi funderar på vad hennes råtta är av för kön också! :o
Dom på djuraffären (inte bästa stället köpa djur men men gjort är gjort) visste inte. :cool:
Hur ser man skillnad på hane och hona? Underlättar om vi letar efter nytt sällskap. :)
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Här ska kollas på min kompis råtta. :devil: haha
Jag måste erkänna jag är lite småfeg mot råttor, kollar gärna på håll. ;)

(jag har addat dig på msn. ;))
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Jag har lovat mamma, INGA mer djur nu! :angel:
Tror dessutom min pojkvän halshugger mig eller nått om jag skaffar mig råttor också! :rofl:
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Ja jag tränar honom. ;) Han håller just på och får vänja sig vid grisarna och hamstern :p hamstern går rätt bra, honom har han blivit polare med ;)
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Jag har redan flyttat hemifrån men dom hjälper mig med ekonomin. :p
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Men bor du inte hemma så kan du skaffa ändå, så när de kommer på besök stuvar du bara in de i nån garderob :angel::D
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Jo men hur gör jag om det nån gång skulle bli så att jag kanske måste flytta hem för det inte funkar ekonomiskt? ;)
 
Sv: Zebra och andra råttkunniga!

Men bor du inte hemma så kan du skaffa ändå, så när de kommer på besök stuvar du bara in de i nån garderob :angel::D

:rofl:
Är nog bara jag, men fick helt plötsligt den absurda visionen av att öppna en garderobsdörr, och se små råttor klättra omkring i de illegala plantorna... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 520
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 672
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 709
Senast: Madalitso
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 279
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp