Sv: Zlatan

KL.

Sent inlägg, men ändå.

Det som förvånar mig mest är att Zlatan reagerade så starkt på situationen, på ett sätt som för mig låter som en mycket osäker person. Jag menar, han ÄR en av världens bästa fotbollspelare och alla vet om det. Han behöver inte hävda sig eller påminna någon om detta faktum. Varför reagerade han så starkt? Som om han var - rädd?
Ingen tror på allvar att ens en otroligt bra kvinnlig fotbollsspelare skulle platsa i ett världslag med enbart män - på grund av fysiska attribut som inte har med skicklighet att göra. Att Zlatan och de andra superhjältarna inom fotbollen är "bättre" än sina kvinnliga kollegor, är inget de kan tacka sin talang för, heller, utan är en medfödd fysisk skillnad i muskelmassa, kroppsstorlek etc.
Innebär det att t.ex. en kvinnlig Olympisk segrare på 100 meter, inte bör få någon guldmedalj för sin bedrift, utan en plastmedalj, signerad av den manlige 100-metersvinnaren? Eller borde den manlige vinnaren bli upprörd över att den kvinnliga också fick samma sorts medalj?
På mig låter det som om Zlatan har dålig självkänsla, vilket borde vara orimligt med tanke på hans "storhet". Varför skulle han annars reagera som han gjorde?

(För övrigt såg jag på när brittiskan Jodi Sparrow vann simningsdelen i Kalmar Ironman i augusti i år, 3 800 meter i Kalmarsund och närmsta man låg visserligen vid hennes fötter - men bara för att han på så sätt fick åka snålskjuts i hennes kölvatten, fick draghjälp. Annars slog hon dem alla, även några av världens bästa manliga triathleter . Det var en fin syn! )
 
Sv: Zlatan

KL.

Sent inlägg, men ändå.

Det som förvånar mig mest är att Zlatan reagerade så starkt på situationen, på ett sätt som för mig låter som en mycket osäker person. Jag menar, han ÄR en av världens bästa fotbollspelare och alla vet om det. Han behöver inte hävda sig eller påminna någon om detta faktum. Varför reagerade han så starkt? Som om han var - rädd?
Ingen tror på allvar att ens en otroligt bra kvinnlig fotbollsspelare skulle platsa i ett världslag med enbart män - på grund av fysiska attribut som inte har med skicklighet att göra. Att Zlatan och de andra superhjältarna inom fotbollen är "bättre" än sina kvinnliga kollegor, är inget de kan tacka sin talang för, heller, utan är en medfödd fysisk skillnad i muskelmassa, kroppsstorlek etc.
Innebär det att t.ex. en kvinnlig Olympisk segrare på 100 meter, inte bör få någon guldmedalj för sin bedrift, utan en plastmedalj, signerad av den manlige 100-metersvinnaren? Eller borde den manlige vinnaren bli upprörd över att den kvinnliga också fick samma sorts medalj?
På mig låter det som om Zlatan har dålig självkänsla, vilket borde vara orimligt med tanke på hans "storhet". Varför skulle han annars reagera som han gjorde?

(För övrigt såg jag på när brittiskan Jodi Sparrow vann simningsdelen i Kalmar Ironman i augusti i år, 3 800 meter i Kalmarsund och närmsta man låg visserligen vid hennes fötter - men bara för att han på så sätt fick åka snålskjuts i hennes kölvatten, fick draghjälp. Annars slog hon dem alla, även några av världens bästa manliga triathleter . Det var en fin syn! )

Det går inte att ställa en sport mot en annan eller ett kön mot det andra.

Problemet med damfotbollen är att dess publik inte är beredda att lägga den mängd av kapital det krävs för att bygga de lagmaskiner som idag dominerar herr-sporten.Inte heller sponsorerna är beredda att göra det. En nyckelspelare på internationell manlig toppnivå betingar ett pris som skulle kunna hålla ett helt div 1, damlag igång ett år.

Det är som att jämföra en rally-cross-bil med en folk-race-bil. Det handlar om två världar, budgetmässigt.
 
Sv: Zlatan

Det går inte att ställa en sport mot en annan eller ett kön mot det andra.

Problemet med damfotbollen är att dess publik inte är beredda att lägga den mängd av kapital det krävs för att bygga de lagmaskiner som idag dominerar herr-sporten.Inte heller sponsorerna är beredda att göra det. En nyckelspelare på internationell manlig toppnivå betingar ett pris som skulle kunna hålla ett helt div 1, damlag igång ett år.

Det är som att jämföra en rally-cross-bil med en folk-race-bil. Det handlar om två världar, budgetmässigt.

Jamenvisst, det är därför jag tycker det är så märkligt att han reagerade som han gjorde, på ett nästan aggressivt sätt. Känner han sig hotad? Borde han inte ha större självkänsla än så? Tror han att han ska jämföras? Inte värderas lika högt, eller vad?
 
Sv: Zlatan

Jag tycker synd om Zlatans fru, tänk att behöva leva med en så korkad människa? Fast det är synd om Zlatan också, han klarar uppenbarligen inte att vara "berömd"
Hans storhet har stigit honom åt huvudet, och nu tror han att det är fritt fram att slänga ur sig en massa skit. :(
Tragiskt att han ska vara förebild för massvis av unga killar med fotbollsdrömmar.

* Jenny *

Helena Seger och Zlatan är inte gifta! ;)

Men ganska fräckt att hitta en kvinna som heter Seger i efternamn när man är Zlatan! :D:love:
 
Sv: Zlatan

Helena Seger och Zlatan är inte gifta! ;)

Men ganska fräckt att hitta en kvinna som heter Seger i efternamn när man är Zlatan! :D:love:

:p:p
Ja det är ju sant...*S*

vad gäller Zlatandebatten så har jag inte sett /hört vad han ordagrant sagt... bara vad någon journalist beskrivit.... så... ja....
 
Sv: Zlatan

Ingen tror på allvar att ens en otroligt bra kvinnlig fotbollsspelare skulle platsa i ett världslag med enbart män - på grund av fysiska attribut som inte har med skicklighet att göra. Att Zlatan och de andra superhjältarna inom fotbollen är "bättre" än sina kvinnliga kollegor, är inget de kan tacka sin talang för, heller, utan är en medfödd fysisk skillnad i muskelmassa, kroppsstorlek etc.

Storlek och vikt är inte av absolut betydelse.
En av världens tre bästa spelare idag, Lionel Messi, är 169cm lång fördelat på 67kg. Om man är mindre och muskulärt svagare, får man kompensera med andra förmågor.
 
Sv: Zlatan

Storlek och vikt är inte av absolut betydelse.
En av världens tre bästa spelare idag, Lionel Messi, är 169cm lång fördelat på 67kg. Om man är mindre och muskulärt svagare, får man kompensera med andra förmågor.

Jovisst, men jag utgår ändå ifrån att det är fysiska attribut (av någon sort) och inte "talang" som skiljer manliga fotbollsspelare från kvinnliga. Liksom hos 100-meterslöpare t.ex. På elitnivå.
 
Sv: Zlatan

Jamenvisst, det är därför jag tycker det är så märkligt att han reagerade som han gjorde, på ett nästan aggressivt sätt. Känner han sig hotad? Borde han inte ha större självkänsla än så? Tror han att han ska jämföras? Inte värderas lika högt, eller vad?
Vad han har sagt och hur det ska tolkas ger jag egentligen den i.
Han är bara en fotbollsspelare (en av de bästa) men knappast någon vars uttalande i den här infekterade debatten jag lägger vikt vid.
 
Sv: Zlatan

Storlek och vikt är inte av absolut betydelse.
En av världens tre bästa spelare idag, Lionel Messi, är 169cm lång fördelat på 67kg. Om man är mindre och muskulärt svagare, får man kompensera med andra förmågor.

Nej bollsinne, snabbhet , explosivitet och spelsinne är nog viktigare än storlek.
Men manliga muskelfibrer är tvivelsutan en aning mer explosiva i rörelsemönster..
 
Sv: Zlatan

Jovisst, men jag utgår ändå ifrån att det är fysiska attribut (av någon sort) och inte "talang" som skiljer manliga fotbollsspelare från kvinnliga. Liksom hos 100-meterslöpare t.ex. På elitnivå.
Visst är det generellt sett så. Men inte alltid.
Väldigt många kvinnliga fotbollsspelare matchar Messi i alla fysiska attribut. Men det hjälper inte mot just argentinarens exceptionell‎a talang.

Men jag håller ändå med dig, i princip har du rätt - om man låter bli att leta efter undantagen.
Det är därför som jag skulle vilja se en ändring av de fysiska förutsättningarna i damfotbollen, så att kvinnor frår samma chans att spela fotboll som män.
 
Sv: Zlatan

Och nu har han sagt att han bara skämtade. Och det tror jag också han gjorde.
Det är ju det som är problemet med Zlatan. Han har inte koll på något annat än fotboll.
Omvärlden? Vad är det?
 
Sv: Zlatan

Vad han har sagt och hur det ska tolkas ger jag egentligen den i.
Han är bara en fotbollsspelare (en av de bästa) men knappast någon vars uttalande i den här infekterade debatten jag lägger vikt vid.

Nej, det var bara en reflektion från min sida. Jag tycker hans reaktion är underlig, med tanke på hur "stor" han är.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 881
Senast: Ramona
·
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Skola & Jobb Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite? Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju...
Svar
8
· Visningar
556
Senast: hastflicka
·
Kultur Jag har så tråkigt! Strandsatt i soffan och behovet av något att titta på för att fördriva tiden är stort. Jag gillar det mesta (inte...
2
Svar
26
· Visningar
1 403
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp