Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Prova nån av prestige modeller då?
Dom går att ändra allt eftersom hästen musklar på sig.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Har inte gjort det än, just nu betar jag av de begagnade som finns här runt i området och för tillfället finns ingen prestige. Otroligt dåligt utbud på begagnat marknaden här. Hade tänkt mig en sadel runt 10 000. Såg att den billigaste prestigen gick på lite över 12´ ny så det skulle vara lämpligt i så fall. Mity har väldigt rak rygg, de flesta jag provat har varit alldels för svängda. Vet du hur prestigen är?
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Om det inte är allt för viktigt med en dyr lädersadel så är Thorowgoods syntetsadlar raka i bommen. Och sköna att rida i :) Sen att man kan byta järn i dem och de har Phish-system så man kan modifiera bomvidden snabbt är ju bara plus i kanten!
Den senaste modellen, T6, har jag bara hört gott om.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Jag lyckades få tag i en prestige leonardo D i mkt bra skick (2 år gammal) för 11 000 o nypris är väl 21-22 000.

Jag är dålig på sadlar men vet att prestige passar på mina två grabbar o dom har samma bomvidd oxå.. :bow:
Jag hade åsn tur så att en sadelutprovare kom upp , visserligen fick jag åka en bit men de var de värt.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Chili: Lustigt att du säger det för faktum är att det är en sådan jag rider runt i nu. Lånat den högst tillfälligt tills jag hittar ngt annat. Nog passar den hästen så det där med raka ryggar stämmer bra:) Dock känns det som om jag ska gå ner i spagat varenda gång jag rider:o:p Hade en Wintec till en av mina ponnyer och fungerade hur bra som helst, men nu när jag sasar lite seriösare så är det bättre med en "rikitig" sadel.

FT_Ryttare: Vilken j*kla tur du har som har två hästar som kan ha samma sadel:) Ska kika runt lite extra efter om jag ser ngn prestige. Tror inte att det finns någon bra sadelutprovare häromkring, skulle mer än gärna åka lite extra för att hitta ngt riktigt bra. Någon som vet om ngn duktig i mellannorrland?
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Oj...har missat att det startats en ny tråd:o. Här jobbas det på. Fröken har fått börja inse att kraven nu ökar. Hon fick en 10 dagars semester då jag reste norrut. Nu har vi satt igång igen och hon svarar bra. Än så länge verkar hon hålla ihop. Igår fick hon en rejäl skritt och travrunda där travinslaget var det överhängande och till på köpet kräver jag en vettig form även i traven nu. Vi ligger ju lite efter de flesta då hon skadades förra hösten.

Inbokat en clinic sista helgen i augusti för westerntränaren Ronny Å. Det ska bli intressant...:angel: Har ju inte varit på träning sen snart 1 år tillbaka... Än går hon hos syrran i en stoflock men planeringen är sådan att när väl hingsten är kastrerad i höst tar jag hem fröken. Ska bli skönt att ha henne hemma igen;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Slänger in lite bilder på fröken och ett av sällskapen...en liten kallblodstjej-07.
Lilly flyger fram:
FlyingLilly.jpg


Ångloket:o
Lilly_OnTheMove.jpg


Kompisar:
Lilly_Backa.jpg

Lilly_Backa1.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Ja jag trodde jimmy skämtade när han sa "de räcker om du provar sadeln på en häst för dom här två ska ha exakt samma mått"
hur ofta händer de liksom :rofl::eek:

Därför kunde jag även lägga lite mer än tänkt på dressyrsadeln eftersom jag bara behövde köpa en ;)

Vår klubb brukar ta upp sharpman o köra en enda stor sadelprovning o jag åker till söderhamn när Jimmy "sadeldoktorn" kommer upp (oftast en gång på våren o en gång på hösten).
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

KL.
Här skrivs det som attan som vanligt ;) skoj!

Chili: Kul med ny -04a! du får uppdatera oss så fort du vet mer :laugh:

Piraja: Vilka härliga bilder! gillar skarpt uttrycket på den 3e bilden :laugh:

MrsQ: De sadelutprovare jag vet i närheten av dig är ju hanngrens och karin åberg.. (men du kanske redan testat dem..?) jag har dock inte någon personlig erfarenhet av dem.. men tror att de är bra :laugh:

Själv så har jag nu bokat tid med en mätman som kommer den 21 juli, så den 26 blir det nog dressyrdebut på ponnyn :laugh: Någon som vet vad som gäller för vuxen på ungponny i dressyr? är man utom tävlan eller tävlar man mot de andra ponnyerna/barnen?
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Var rätt aktiv på Buke då min 04:a blev till & tiden då han var föl, men nu på senare år har jag varit rätt osynlig av mig. :D

Har iaf kvar honom, CharmTroll, korsning vbl/hbl. Mamman är varmblodet CosmicQueen som jag själv ägde, men sålde (eller bytte bort mot en shettis rättare sagt:D) ifjol då jag blev gravid och insåg att jag ej skulle hinna med både henne & unghäst. Pappan är halvblosskäcken Simsalabim.

Troll är inte stor, runt 154 cm, men en rejält kraftig kille. Han blev inkörd sensommaren då han var 2 år och inriden vintern innan han skulle bli 3 år. Det har flutit på utan några som helst problem. :love: Är hoppad 3 ggr nu i sommar. Vi startade ett konditionstest (kortare version av distans) på 22 km i vintras och blev godkända.

Körning & distans ligger mig närmast hjärtat och det är nog det vi kommer att satsa på i framtiden. Han är verkligen kanonfin att köra. :love:

Några bilder då, samtliga tagna nu i vår/sommar.

n740919602_931916_675.jpg

n740919602_987034_8773.jpg

n740919602_987037_9793.jpg

Brevid sin mamma. Om nån undrar över tjockisen som sitter på Troll, så ja, jag är gravid. ;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

n740919602_1044389_222.jpg

n740919602_1044388_9916.jpg

n740919602_1044393_1609.jpg



Den här lilla underbara fröken bytte jag bort hans mamma mot. Hon är osså en 04:a. En shettis vid namn Stormtorpets Aliz, 93 cm hög. Inkörd och inriden.Stam Alfons - Pärlis - Jakobin. Har varit på 2 utställningar, ifjol fick hon 35 p och iår 36 p. Ska visas på premiering i augusti. Har även varit med på tömkörning & precisionskörning tävling, hamnade strax utanför placering i båda klasserna.
n740919602_1027257_8646.jpg


Båda hästarna motioneras ca 3 dgr/vecka. Dom kommer att få vila minst 1 månad i höst ist då jag ska ha barn igen. Båda hästarna är gudomligt snälla, går fram överallt, orädda och lättlärda. :love:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tack för tippsen:) Hanngrens har jag inte mycket för, hört mycket dåligt. Däremot tänkte jag faktiskt ringa Karin Åberg imorgon och höra mig för. Det skadar inte att prova:)

Här kommer lite bilder från dagens bravader, blev ingen film dock. Batteriet tog slut. Provred i en Zaldi Atlanta som jag lånat hem men jag tyckte inte alls att hon rörde sig bra i den. Stoppningen var hård som sten så jag fick för mig att hon blev begränsad. Hamnade även i lite stolsits, så jag skyller allt på sadeln:p

Mity11Juli08004.jpg

Mity11Juli08007-1.jpg

Mity11Juli08010.jpg

Mity11Juli08012.jpg

Mity11Juli08016.jpg


Forts i nästa inlägg!
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Mity11Juli08017.jpg

Mity11Juli08026.jpg

Mity11Juli08028.jpg

Mity11Juli08029.jpg

Mity11Juli08032.jpg

Mity11Juli08033.jpg

Mity11Juli08007.jpg


Klart med bildbombning från mig för denna gång:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tack så mycket:banana: Hon är världens finaste i mina ögon, så himla duktig. Dock ser jag bara mer och mer fel som jag gör när jag tittar på bilderna:eek::devil::p Usch
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Så fin han är!:laugh: och lilla shettisfröken var ju ubersöt!:love::D

MrsQ: Lika fina som vanligt!:love: Hon är så snygg pållan din!

Jag bli sååå avundsjuk på allas ridbilder! Men nu är det bara 1 vecka tills jag ska börja arbeta min bebis igen ju! :D
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Det är så underbart att vara igång igen, 1 månads vila har verkligen varit hemskt:eek: Din häst är inte så dåligt fin heller, det har jag sagt förut. Är lite avundsjuk på hans storlek, du skulle inte kunna skänka en 5 cm kanske?:idea:;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Pengy
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 350
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 678
Senast: liiinnea
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp