Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

om du menar min polle så är det en basjkir häst :d:love:
lägger in några bilder också :)





 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Hihi, tack!:) Nja, jag vet inte riktigt, tål att tänka på... jag vill ju ha honom så stor!:D Men däremot kan Van Remo kanske få lite av din pålles "maffighet".:laugh: ^^
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Idag har jag & Van Remo vart ute & gått. Vi kom till en liten bäck, som var max 2 cm djup & 20 cm bred:p men det var tillräckligt läskigt tyckte bebishästen. I alla fall så ville jag få honom att gå över den lilla bäcken, så jag gick först. Jag behövde knappt "övertala" honom att följa efter.
Första gången tog han ett bamseskutt:D men sen tyckte han inte att det var så läskigt så då gick han över, t.o.m. före mig(så jag behövde inte vara "draghjälp")! Jag är bara såå stolt över honom!:laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Vi har varit ute och tränat lastning, Tom och jag. Han går snällt in i transporten nu, och äter lite ur krubban därinne, både med mig inne med honom, och när jag står kvar utanför. Så i morgon ska vi åka en liten sväng med, bort till betet för betessläpp. Och så hoppas jag att hans vrickning i knät kommer att läka medans han går och strosar.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Ja vi får hålla tummarna att han blir bra tills vilan var tänkt att vara över!
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Jag håller tummarna så att de värker.. Men jag har inte bråttom med honom heller, han är alldeles för sen för att vara med i ngn kvalite´i vilket fall som helst, så han har gott om tid att läka ut. Men visst vill man ju ändå att han ska vara frisk och fräsch! Fast man håller ju på och pysslar och så i vilket fall, så nu när man inte kan rida så tränar vi annat istället. Sånt som man oftast inte hinner annars.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tips tack:)
Hur mkt kommer ni rida era 4åringar under höst/vinter?
Min bebis har fått 2 månaders vila i sommar o ska sättar igång om ett par veckor. Blir det för mkt/för lite tror ni med 4 dgr i veckan kanske tis,tors,lör,sön under resten av året? Med nån veckas vila där det behövs? O sen köra två dagars intervaller med ridning efter julvila?
Vad kommer ni kräva att de ska kunna när året är slut?
Ungefär alla fall:) Jag tycker det är svårt när det är många olika som vill ge tips(har lika olika tränare, stallkompisar, osv) så det vore bra att få lite synpunkter på folk som faktiskt har en unghäst;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Just nu har ju min vrickat knät och ska ut på en månads bete i morgon. Men sen har jag tänkt att skritta igång i augustis slut, köra lite skritt och trav i skog o mark i september, med ngn dags löshoppning och ngn dags longering i ridhuset. Två dagar i veckan har jag tänkt att han ska få vila/softa. Sen ska vi öka på ridturerna till att de ska innehålla galopp innan vintern, och sen ska han få tre veckors vinterbreak med endast lätta skrittpromenader i skogen. Efter det breaket ska vi testa att hoppa lite. Han är sent tagen och jag har ingen brådska att få honom tävlingsklar, han är dessutom relativt stor, 175, och vinglig i modellen, så jag vill att han ska hinna med att stärka sin taniga kropp. Har tänkt att vi ska kunna börja åka och träna för instruktör i dressyr och hoppning om ett år, tills dess är det skog och mark som ska få honom i form.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Jag tycker att varannan dags ridning är perfekt och kommer även jag att köra på det med min 4 åring i höst/vinter. Och sedan att lägga in någon veckas vila lite här & där om man känner att det behövs. :)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Haha, hade faktiskt tänkt att göra precis som du:D t.o.m. planerat att rida de dagarna:D så det låter bra tycker jag;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

*KL*

Allmän fråga:)
Vad behövs för att få starta i kvalitéts? Behövs hästlicens? Behöver jag något mer än lokal ryttarlicens? Osv....

Tacksam för svar:bump:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tror inte att du behöver mer än Lokal licens (om ens det) då nedanstående gäller för breeders (dit du kan kvala via kvalitetsbedömning). Det är bara till finalen som hästlicens och regional ryttarlicens krävs

Licenser för häst och ryttare
Svenskt Avel och Sportchampionat betecknas som en Nationell tävling
För regional tävling och högre gäller:

För ryttare under 18 år Juniorlicens
För ryttare över 18 år Seniorlicens

Dressyr, hoppning och fälttävlan:


Ryttaren Hästen
Nationell tävling: Junior/Seniorlicens Hästlicens


Särskilda bestämmelser för:
3-årschampioant i gångarter och hoppning

Hästlicens behövs ej.
För ryttare krävs Senior/Juniorlicens, undantag görs för visare vid löshoppningen där enbart Grönt Kort krävs. Dock gäller TR som om licens innehas. Om visare saknas Grönt Kort kan särskild dispens ansökan hos E. Swede Horse AB.

4-årschampionat i dressyr

Uttagning via championat:
Hästlicens behövs ej, oavsett uttagningsplats.
Ryttare måste ha lokal ryttarlicens.
Finalen: enligt gällande TR se ovan.

4-årschampionat i hoppning

Uttagning via semifinal:
Hästlicens krävs ej för deltagande i semifinal.
Finalen: enligt gällande TR se ovan.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Vad kul att se Troll! Kommer ihåg er sedan föltiden. Roligt att ni har fastnat för körning, det gillar jag och min 04a Lasse också!

-kl-
Kul att läsa om alla "nya" som presenterar era hästar i tråden :bump:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tack så mycket för din pedagogiska förklaring:) Läste samma text som du kopierade in men förstod först inte iaf. *Dumb blond today*:p
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

-knapp-

Allright, jag ska försöka att inte vara vidskeplig. Och kan nu berätta att jag för tillfället alltså har TVÅ 04or i stallet. Hazze är ju kvar än men inte särskilt länge till...
Och igår hämtade vi nya stjärnskottet i Skåne. Åkte med transport på vinst och förlust för det var så långt bort. Men allt kändes kanon och nu går hon här i hagen och betar :)
Czhisan, arabsto, endast 150 och ser ut som en ponny haha. Väääldigt betesfet, så hon ser nog större ut när hon fått banta lite. Bilder finns här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10972330&posted=1#post10972330
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Vilken sötnos! :love: Superkul att det blev ännu en 04:a så vi får fortsätta se dig här i tråden :D


Jag tror att du har gjort ett bra val som skaffat en ny häst redan, då har du en ny pärla att fokusera på när hazze får vandra vidare!

Du måste ju berätta mer om den lilla tösen! Vad har hon gjort innan och så!?
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Ja, jag behövde verkligen det här. Blir ju kollrig av att inte kunna rida och nåt måste man ju fokusera på för att hantera allt... att jogga varje dag räcker liksom inte :cool:

Ja, hon kan faktiskt inte så mkt. Hon är inriden och inte mkt mer. Ganska "stel" av sig, går absolut inte ner i form av sig själv eller har minsta intresse av banarbete. Sto som hon är så hade hon en tjurig dag när jag provred :p Så har inte ens testat galoppen än, hon kan nämligen inte galoppskänkel så bra utan man får helt enkelt säga GALOPP! och hoppas på det bästa :D Har en önskan om att köra in henne, hon har verkligen mentaliteten för det (kolugn och allmänt 'whatever'attityd;)).

Så vi har massor av arbete framför oss men det är precis så jag vill ha det. Ett projekt liksom. Helt annorlunda projekt än Hazze men det spelar absolut ingen roll. Ska fasa in henne mot westerndressyr samt distansridning :) Än så länge är hon bara foderhäst under ett år sen får vi se om det blir köp eller lämna tillbaka, förhoppningsvis det första valet ;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Åh vilken snygging:love: Tror det kommer att gå kalas bra för er! Välkommen in i sto-klubben:p
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Så fin hon är!,:love: ser riktigt mysig ut.:laugh: Kul att det blev en 04:a så vi får ha kvar dig här i tråden.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Pengy
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 350
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 678
Senast: liiinnea
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp