Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Wiiii Wiiiiii Wiiiiii I´m so happy, happy, happy, happy :D

Nu är hon en riktig pärla min lilla skrutt, f-n va lycklig jag är.

Hon har nu lagt av med dumheterna (hoppas för alltid :devil:) och det går sååååå bra. Idag red jag ut på min första riktiga tur ute ensam. Har självklart ridit ut massor innan men med annan häst eller med medföljande sambo på marken. NU kan jag hoppa upp och det blir inga skutt eller bus och jag bara rider iväg... :love:

Tog en uteritt på 30 minuter nu på kvällen och f-n va duktig hon var! Red på ett ställe där jag bara gått med henne några gånger tidigare och hon skötte sig sååå fint. Så nu kan vi liksom rida och börja träna istället för att bara jobba på att sitta kvar.

Hon är superduktig på att flytta sig, och rygga går fin fint oxå. Har ju tränat jätte mycket från marken så det funkar på en gång uppifrån :love:

Sa till min sambo igår " nu äntligen får jag nått för det jag kämpat för i två år!" ...and it feels good :bump:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Härligt!!!! :bump:



Jag är oxå själaglad, sedan ridturen igår. Jag och Tiger har gjort vårat första riktiga galoppombyte :banana: :D

Vi red en kort runda till vår klätterbacke och klättrade för första gången (har mängder med backar på alla turer men denna backen är liksom den backen som vi klättrar intervaller i, dock räckte det gott med en sväng för Tiger :)).

Vi har ju övat på galoppfattningarna (helt plötsligt kunde vi inte alls skilja höger från vänster) så de är lite laddade just nu men blir oftare och oftare rätt och de blir lugnare o lugnare igen. Men nu var Tiger pipp, pigg och skuttade iväg. Vägen sluttar lite nedför (jag utnyttjar sådant väldigt mycket för gratissamling osv) och tackvare att vi även övat lite mer böjning/mer ärlig reaktion för innerskänkeln så räcker det nu med att bara lägga intill innerskänkeln och man får ofta en fin bjudning framåt nedåt runt den skänkeln. Så jag la till den och bromsade på yttertygeln och bushästen höll ihop sig helt underbart! Stod rätt högt över iom klätterlädren men behövde inte stötta mer än så. Och rakan slutar i en liten vänstersväng (vi hade höger galopp) så jag tänkte att va f*n, vi testar. Jag vet inte ens hur man gör ett byte så det var enbart på känsla, jag tänkte nog mest och satt om, i luften, typ och han bara bytte! Helt klockrent, direkt på hjälpen :D :eek: Jag började typ gråta av lycka och klappade honom hela vägen hem. Tiger tyckte han var mycket duktig, hoppas han förstod vad det var som var så bra :angel:

Jaja, nu vet jag iaf att han har lika lätt för det som jag trott och känt andra gånger han bytt i svängar o så. Fast precis som det så har han jättelätt för att gå i fel galopp utan minsta balansproblem, så det handlar verkligen om vad jag som förvirrad pilot gör där uppe....

Idag var vi ute med cykeln. Trav o lite galopp i 40 min iprincip i sträck (förutom när vi mötte bilar o gjorde halt). Trav bekommer honom knappt alls längre så det är lagom stärkande att växla med.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Vad kul att det går bra för alla :bump:

Nu har ja haft min lilla prinsessa i snart en vecka och hon har skött sig utmärkt:love: Tänkte höra hur länge ska era få sommar bete?
 
Sv: 04:ornas tråd!

Min vilar inte alls eftersom jag bara bor hemma på sommaren. Så han får sina vilor/lugna perioder höst/vår då jag bara är hemma på helgerna.

Dessutom lyckades han pricka in en tillväxtperiod under mina tentaveckor och är piggare o fräschare än någonsin innan just nu så vi jobbar på :)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Van Remo har nu haft sommarlov i 2 veckor & det är sååå tråkigt!:D Som tur är har jag min andra häst som jag kan rida - annars skulle jag dött av tristess:p Bebishästen ska i alla fall ha sommarlov 1 månad till är det tänkt.

Jag funderade på en sak. Van Remo har alltid varit underbyggd - högre manke än kors - på nästan 5 cm. Nu har han helt plötsligt vuxit så att det är tvärt om, men visst kommer han växa så han jämnar ut sig på det "gamla vanliga" & har högre manke igen, eller?... så har i alla fall jag lärt mig. Bara en fundering.
 
Sv: 04:ornas tråd!

En månad låter ju rimligt tror inte ja klarar att inte rida längre än så :angel:
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Toppen som har varit så cool och orädd hela tiden har nu hamnat i en spökperiod.. Ser spöken överallt och blir jätterädd och kastar sig och har sig, idag var han rent vidrig! Stack utan förvarning och senare på turen så blir han jätte rädd för något som jag inte ens såg och kastade sig helt hysteriskt rakt ner i ett tvåmetersdike.. Matte var inte glad idag!!!!!:mad::mad:
 
Sv: 04:ornas tråd!

kl

Några bilder på ligamedlemmen Molly :D





Molly o hennes fölkompis som för dagen använde molly som tuggpinne, haha :D


 
Sv: 04:ornas tråd!

Ny medlem och upptäckte nyss denna tråden.. Verkligen en bra idé att samlas och prata om sina unghästar. :) Själv har jag en 04a efter Camiell-Flamingo Z. En liten envis dam som efter att äntligen börjat hoppträna och förberedas inför breederskvalet inför hösten, kastade av mig så jag bröt armen. :( Illa nog nu ca 1,5 månader sedan är jag mycket osäker på Breeders. Vad skulle ni gjort? Nån som ska/har kvalat? Rider just nu min äldre och lugna häst, men hade tänkt komma upp på odågan nästa vecka. Blir intensivt, men kanske värt att prova att kvala. Vill och kommer absolut inte pressa henne, men VILL så gärna eftersom det gick åt skogen i treårstestet i fjol.
Tacksam för lite rådande ord!
 
Sv: 04:ornas tråd!

*knapp*

Hallå alla!

Jag har ju inte skrivit här nu på lääänge, ganska förklarligt kanske... Hur som haver, så är jag snart inte med 04 längre :( Nästa vecka är det 6 veckor sedan ringskon åkte på och läget är stillastående. Jag vet inte hur det går till med utdömningen, om jag måste åka till Skara igen eller kan fixa det via telefon, iom att han kunde blivit utdömd på plats för 6 v sedan.

Dock har jag redan börjat kika på andra hästar, vilket kan ses som icke-ortodoxt av vissa, men man gör vad man måste för att överleva. Men som mamma sa igår; Det är ödet. Och just nu måste jag tro stenhårt på det, annars finns ingen mening.

Så jag vill önska er andra all lycka med era små sötnosar, och hoppas ingen behöver gå igenom något som det här! *kram på er*
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag tror du tar rätt beslut. Han är en ung häst o kan han inte bli helt återställd så ska han gå hela livet o vara begränsad. Jag skulle ha gjort samma sak som dig, även om de är ett otroligt tungt beslut att ta.

Att du tittar på ny häst tycker jag är sunt, de är juinte så att en ny häst ersätter din unghäst, fö rhan kommer alltid ha en plats i ditt hjärta.

Garibaldina: Välkommen till tråden och hoppas din arm blir bra.
Angående breeders så har jag bestämt för att kvala o har hittills gjort en felfri 1m.
Tycker du kan prova att kvala o går de inte så är de inte mer med de, bara att ta nya tag till nästa år isåfall.
Känner du dig dock osäker på hästen o är rädd efter fallet så kanske de är bättre att dämpa o få tillbaka allt förtroende, alt låta någon annan kvala henne i början.
Sen finns ju alltid kvaliten, går hon bra där så kan hon direktkvala.
 
Sv: 04:ornas tråd!

glömde att jag själv skulle uppdatera :angel:

Calle och Q komme rikväll få gå hoppträning för den duktiga unghästtränaren igen.
Meningen var att bara calle skulle gå men fick plats med Q oxå :D

Lasttränade Calle igår eftersom de var meningen att han skulle åka själv på träningen o han är inte allt förtjust i o åka finka ensam.
Att åka går prima men att få in honom, envisa kusen växer fast i marken.
Men igår så gick vi igenom finkan några gånger (går ut genom fronten) och sen provade jag att dra longerlinan ett varv runt bommen o halade in honom medan jag själv stod bakom för o kunna stänga o han knatade in direkt. duktig pålle.

I morse innan han skulle ut i hagen gjorde jag samma sak, var lite tveksam först så jag gick in med honom o sen backade ut o lät honom gå in själv o då funkade de.
Så de är nog snart löst de här lilla bekymret.

Hade på honom repgrimman som funkade väldigt bra, vanliga grimman kan man dra i hur mkt som helst o han struntar i de, men med denna så räckte de med o bara hålla emot.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Tack för dom orden. Klart, rädslan att en gång kanske bli rädd uppe på henne finns där. Men å andra sidan är jag väldigt taggad för revansch och har klarat min rehabilitering av armen över förväntan bra. Men kvalitéen, hur funkar det? Nån som vet? Jag har nog en gång läst det eftersom man skulle kunna ha det som ett andrahandsval. Någon som vet om den går i Skåne? Någon som ska satsa på det i stället för Breeders och isåfall varför? :)
Tackförmig.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Kvaliten brukar gå på lite olika ställen i landet, alldeles säker på att de finns i skåne någonstans.
Man får ha koll på sitt läns avelsförening så finns info där.
Kvaliten går i September månad och du ska visa hästen veterinärt (precis som på en tävling, dom klämmer o känner o sådär) samt mäta den.
Sen visas den riden två o två i dressyr. Där ska man visa alla 3 gångarter o domaren säger precis vad den vill se, skritt på lång tygel, samla upp , arbetstrav,lägg en volt, öka, minska osv.
sen får man hoppa av, ta av sadeln o visa hästen för hand o sen får man betyget.

en halvtimme senare (cirka) så visar man hästen hoppad uppsutten eller löshoppning (måste visa uppsuttet för o kvala till breeders). Man får hoppa en liten bana med en kombination (två språng emellan) o sen snett igenom o en långsida.
Banskiss finns att se i reglementet för kvalitets som finns på asvh.se.

Sen får man hoppbetyget o om man får 8.5 (tror jag)i snitt som hopptalang o minst 8-8 på hoppbetyg så direktkvalar man.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Så, har läst lite om kvalitéen nu. :) Verkar helt klart som ett bra alternativ som ger en väldigt komplett bedömning. En sak bara, attans så dyrt det blir. :S Deltagarbevis behövs samt en bra kostnad för anmälan. Aja, man får allt se. Denna bedömningen är bra att den finns tycker jag. Man ger många lite mer "gröna" fyraåringar en bättre chans. Vi får allt se hur det går för oss. Hoppas jag möter någon av er ute på någon av bedömningarna i allafall! :P
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag ska på kvalitén med min ena 4 åring. Om allt vill sig!
Han är lite efter i utbildning pga diverse sjukdomar i sin ungdom. Så jag skippar breeders och satsar på kvalitén istället!
Vi missade treårs pga sjukdom, så jag ser detta som sista chansen att få en bedömning på honom.

Han går för tillfället på bete och ska göra det 1-2 veckor till, sedan rider jag igång och satsar på att komma ut på någon liten tävling som övning inför bedömningen i september.
Jag bor också i skåne, jag tror att det är flyinge, bollerup och plönninge(halmstad) som anordnar kvalité i år som är "nära".
 
Sv: 04:ornas tråd!

Va kul, det går i Flyinge tydligen den 14 september tror jag. Jag hade också tänkt mig hoppträna, sedan ut på tävlingar och se hur det går. Skönt att det finns. Lycka till i allafall! :)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Uppdaterar lite...;)

Fröken rids varannan dag nu, har begåvats med munkorg och ser ut att fungera precis så bra som jag vill:D.
Ridbanan1.jpg

Ridbanan13.jpg

Lilly3_080624.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 235
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp