Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
På lördag ska jag stängsla om lite, det ska bli kul däremot, ut med spettet o röja lite I hagen. Jag har massor av gräs men släpper inte på hela betet på en gång utan gör då två lite mindre täppor. En liten till ponnyn och en lite större till de stora. Då får GP nämligen gå i stor hage igen.
 
@sassiball Ok, då är jag med...

Jag har inte heller nån lust att rida om det bara är rehabridning. Det ger mig inte ett skit liksom. Hon är inte ens rolig att rida ut i rehabform min häst, så det är inget nöje alls så för mig är det värre med igångsättning än att hon bara vilar. Förstår dig helt och fullt om motivationen till igångsättning är noll. I mitt fall vill jag ju dock hellre rehabrida än vila min, eftersom hon är så fet, men då är det ju bara för att slippa ännu värre bekymmer senare och inte för att det är kul...
Att din ser ojämn ut tror jag handlar om att hon nu är otränad. Min såg inte heller jämn ut ens när hon blev friskförklarad, men hon var ju ojämn av svaghet och inte smärta. Enda medicinen mot det är ju att träna upp styrkan igen.
 
Provad min kompis Passier idag. Jag vet inte jag. Joline rörde sig bra med den man jag tyckte balansen var lite off för mig. Glappade inte när jag red lätt men på stallgången tycker jag den var lite i framvikt. Kanske bara behöver stoppas lite framtill,
Imorgon ska jag testa med padd under och se hur det känns.

Såhär ser ryggen ut




 
@Jfrelin Funkar inte din Bates på henne? Ser ut som om den borde göra det. Passieren ser annars bra ut men är den fel för dig kan det ju kvitta. Ryggen ser rätt okomplicerad ut så det finns lite allt möjligt att testa-det mesta från Amerigo hade jag testat:).
 
Jag har fått lära mig rida i min Passier! Den var inte alls bra i början men nu älskar jag den verkligen! Den kommer helt klart inte passa min nye pålle men då får jag hitta ett alternativ till honom. Så om du har chansen så rid några ggr i kompisens sadel istället o jobba på o utvärdera sen vad du tycker. Är ju alltid bra med en ullstoppad som du kan ändra med stoppning när hon musklar sig, för hon är lite tunn över ryggen eller ljuger bilderna?
 
@Fiorano Batesen låg bra på henne men jag måste ha en sadel till varje häst. Denna får jag köpa för 9000kr.
@tuaphua har nog en amerigo jag kan testa :)

@Novali01 ska rida idag och imorgon också innan jag bestämmer mig.
Bilderna luras nog. Hon är helt platt över ryggen :p fast det är nog lite fett och inte jättemycket muskler.
 
@Fiorano Batesen låg bra på henne men jag måste ha en sadel till varje häst. Denna får jag köpa för 9000kr.
@tuaphua har nog en amerigo jag kan testa :)

@Novali01 ska rida idag och imorgon också innan jag bestämmer mig.
Bilderna luras nog. Hon är helt platt över ryggen :p fast det är nog lite fett och inte jättemycket muskler.
Fett? på den hästen? haha då skulle du se mina ballonger :D Tyckte också hon såg lite tunn ut över ryggen, men bilder kan verkligen luras så hon ser kanske rundare ut i verkligheten.

Om sadlar kan jag inte så mycket så uttalar mig inte om det.

Har hon anpassat sig bra annars?
 
KL
Tack för alla grattisar. :) Känns fortfarande väldigt overkligt, det sjunker väl in mer och mer. Jag ville egentligen inte skriva nånting alls om betäckningen heller just för att jag var rädd att det skulle bli lite genomskinligt, men jag var bara tvungen. :p Nu hoppas vi att lilla fröken grå är lika fertil som hennes matte verkar vara så ska det nog bli fyrbent bebis också till våren! :love:

Men jag är fortfarande så slut i hela kroppen så jag orkar knappt släpa mig runt på jobbet, igår sov jag från ett till fem (då kom sambon hem och väckte mig) och sen var det ändå som att trycka på en knapp när vi gick och lade oss kl 10. Helt sjukt... Jag som aldrig brukar behöva sova nästan. O_o I vanliga fall är jag uppe 05-22 och vaknar av mig själv innan väckarklockan. Men inte nu inte... :o

Min stallkompis kommer iaf ikväll så jag hoppas jag kan masa mig ut och rida en sväng med henne. Det ska dock självklart regna ikväll... Igen. Det har fullkomligt vräkt ner i två veckor nu, bara kallt och regn. Knappt så det är grönt ute ens, har bara kommit upp 1dm på lägdorna runt ikring och björkarna har bara nästan slagit ut. Är så avis på er som kan släppa på bete, mitt bete är knappt grönt. :cautious:
 
Fett? på den hästen? haha då skulle du se mina ballonger :D Tyckte också hon såg lite tunn ut över ryggen, men bilder kan verkligen luras så hon ser kanske rundare ut i verkligheten.

Om sadlar kan jag inte så mycket så uttalar mig inte om det.

Har hon anpassat sig bra annars?

Hahaha alltså ryggraden går typ inåt för att hon är så bred på ryggen med muskler/fett. Det ser man ju ganska tydligt på bilden ovanifrån :p

Annars har allt gått bra. Hon är lugn och verkar trivas bra i stallet. Måste dock sko henne fram och det ska bli intressant då de haft problem att sko henne senaste tiden. Mest bak då pga shiveringen men de säger att hon bli stressad av ljudet när man slår i söm. Vi får väl se men när hon bodde hos mig senast var hon supersnäll att sko på alla 4.
 
Jag hakar på sadelsnacket nu när det ändå var på tapeten i tråden.

Idag hade jag sadelprovning av en Bates dressyrsadel på min pålle. Han har för närvarande en Santa Cruz Sir Arthur som "funkar", men inte ligger optimalt. Nu är det bestämt att jag ska köpa pålle (har varit fodervärd hittills) och då känns det värt att investera i en sadel som verkligen ligger bra på honom. Hur som helst så gick väl sadelprovningen exakt så som man inte vill att en sadelprovning ska gå - jag blev avbockad :meh:. Då kan man ju direkt tänka att sadeln verkligen inte låg bra, men jag tror ändå inte att det var sadelns "fel". Upplägget inför provningen blev kanske inte optimal då pålle skoddes strax innan, och således hade stått inne hela morgonen istället för att få gå ut i hagen med de andra hästarna. Han stod och skrapade en del på gången och var lite allmänt otålig pga detta. När vi gick ut på ridbanan var det en annan häst där från ett annat stall som han kikade lite på, och han kändes rent allmänt lite spänd och tittig. Tog tyglarna ganska snabbt för det som brukar hjälpa bäst när det är så här är att börja jobba honom. I skritt och trav lättridning kändes han först jättefin och jag tyckte att sadeln var skön att sitta i - jag hamnade direkt i en mycket bättre lodrät sits än i min nuvarande sadel. Men så vid ett tillfälle när jag närmade mig ena hörnet av ridbanan - där man har utsikt över klubbens stora hoppbana som var full av hinder från helgens hopptävling - så kände jag att pålle spände till och när jag la till innerskänkeln så flög han iväg i en bockserie. Det är förbannat svårt att sitta kvar när han lyckas med de där kattsprången så när jag såg ett bra läge släppte jag och kastade mig av istället. Pålle bockade ett par språng till och stannade sen snällt. Jahapp. Jag satt upp igen och red. Kan ju säga att jag inte riktigt kom till min bästa ridning efter detta även om det blev bättre och han slappnade av mer och mer efterhand, men riktigt lösgjord kändes han aldrig.

Sadeln hade i alla fall trots denna bockserie inte rört sig eller glidit varken i sidled eller framåt/bakåt. Jag red utan schabrak och stövavtrycket visade en perfekt anläggningsyta, sadeln låg i balans och den kändes skön att rida i (även om både jag och pålle var lite för spända så jag kom inte riktigt till ridning som jag brukar).

HUR hade ni tänkt här? Är man dum i huvudet som köper en sadel när hästen bockade på utprovningen? Dessa bockningar har ju dock hänt förut, i samtliga sadlar jag ridit honom i... Jag kan inte riktigt se något mönster till sadelkramp eller dylikt, däremot till spänning och att han är mer koncentrerad på omgivningen än på mig (detta jobbar vi ju på, konstant). Jag har heller aldrig provat ut någon sadel så jag red säkert lite annorlunda också, man sitter ju och funderar på hur allting känns och det blir inte samma fokus på ridningen som under ett vanligt pass. Jag gillade sadeln och jag gillade att den låg bra på honom "i teorin", men är denna usla provning ett tecken på att jag inte bör köpa just den sadeln?

Ångest ångest.
 
Hahaha alltså ryggraden går typ inåt för att hon är så bred på ryggen med muskler/fett. Det ser man ju ganska tydligt på bilden ovanifrån :p

Annars har allt gått bra. Hon är lugn och verkar trivas bra i stallet. Måste dock sko henne fram och det ska bli intressant då de haft problem att sko henne senaste tiden. Mest bak då pga shiveringen men de säger att hon bli stressad av ljudet när man slår i söm. Vi får väl se men när hon bodde hos mig senast var hon supersnäll att sko på alla 4.
Jag ångrar att jag uttalade mig om fett/muskelstatusen på hästen enbart utifrån ett par bilder. Det kan så lätt misstolkas vilket hände mig en gång. Hoppas skoningen går bra, det gör det säkert :)
 
@snow Har du möjlighet att prova sadeln ett par dagar till? Låter ju inte som att bockningen handlade om sadeln direkt egentligen.
 
@snow Har du möjlighet att prova sadeln ett par dagar till? Låter ju inte som att bockningen handlade om sadeln direkt egentligen.

Mjo, jag funderade på det själv nu i efterhand men glömde såklart fråga om det när jag stod i stallet... Det hade ju varit skönt att rida i alla fall en gång "som vanligt" och inte i sadelutprovningssituation sas.
 
@snow Fråga om du får låna den på prov. Jag tror inte bockandet handlade om sadeln, men det är aldrig fel att rida flera ggr i sadeln. Är den dyr? Annars kan man ju köpa den ändå och prova och sen sälja, en Bates brukar inte vara så svårsåld om den är i gott skick. Dock hade jag inte köpt en splitt ny sadel på det viset, dom tappar i värde så fort man tagit ut dom från affären.

Min häst tjurade och sprang baklänges och slog mot skänkeln när jag provade min Amerigo. Men det gjorde hon typ dagligen på den tiden, så det var inget sadelrelaterat. Möjligen att hon blev extra sur för att jag satt så stadigt i den att jag kom åt henne, jämfört med hoppsadeln som jag då ridit med de senaste 4 månaderna ;)
 
@stjarnfrugt Hade detta hänt vilket annat pass som helst förutom just nu på sadelprovningen så hade jag nog trott att det berodde på spänning och sedan hade jag jobbat honom ordentligt tills han slappnar av och lyssnar på mig. Det brukar fungera när han är på det här "humöret". Nu blev jag nog bara spänd istället och tänkte "hjälp, är det sadeln???" och sedan red jag som en kratta :turd:.

Det är en ny sadel jag tänkt köpa isf, men nog borde man väl få ha även en ny sadel några dagar på öppet köp? Bates är ju delvis ombyggningsbara så det är inget som behöver specialbeställas eller så. Ska nog ringa butiken och fråga i alla fall, för baserat enbart på dagens upplevelse har jag väldigt svårt att bestämma mig slutgiltigt.

Känns så typiskt att han ska få en sån här "knäpp" precis idag. Igår tömkörde jag honom i riktigt stormväder och då var han så fin och lydig och brydde sig varken om plastpåsar som flög genom luften eller ett gäng shetlandsponnyer som red förbi. Han var fullt fokuserad på mig. I söndags red min sambo ut medan jag gick på sidan och pålle både travade och galopperade hur snällt som helst. Men ja, de är ju levande djur och inte statiska föremål.
 
@snow Nya sadlar köper jag aldrig, just av den anledningen att de tappar ca 50% av värdet bara man tar ut dem ur butiken. Oavsett om man använt dem eller ej. Jag tycker det är onödiga pengar, ofta kan man hitta obetydligt eller sparsamt använda begagnade sadlar för mkt lägre pris och dessutom sälja dem för samma pengar nåt år senare bara man skött om dem.
Jag hade åtminstone sökt på beg.marknaden efter den sadeln du provat, storlek och vidd. Den verkar ju ha legat bra.

Ny sadel känns enbart motiverat för mig om den är specialbeställd åt mig och hästen.
 
@stjarnfrugt Förstår hur du tänker och så gjorde jag med nuvarande sadel (provade ut en kompis ex och köpte sedan begagnat). Kollade Hästnet lite snabbt och de begagnade verkar ligga ca 4000 kr lägre än en ny (säkert med viss prutmån - fast ingen fanns nära så den ska ju isf skickas också). Dock är min intention att köpa en sadel som jag kan ha länge, och i så fall spelar andrahands värdet mindre roll. Jag känner även en viss lojalitet mot denna sadelutprovare så jag kan vara beredd att betala några tusenlappar extra för att behålla en fortsatt god relation till henne. Men det är ju förutsatt att sadeln verkligen funkar och att pålle inte tänker bocka av mig varje gång den används...

Varför är det så svårt med ridsport? Innan jag återupptog ridningen höll jag på med cykling - var det bara rätt mått på prylarna så passade allt, alltid ;).
 
@snow Vilken modell av Bates är det? Tycker det låter lite att de bara är 4000 kr billigare.

Min Bates Caprilli kostar runt 15000 kr ny och jag gav 7000 eller om det var 7500 kr för den för två år sen. Knappt använd. Skulle inte sälja den för mindre än kanske en tusenlapp billigare idag. Så, jag tycker det är onödigt att köpa nytt på en sån pass vanlig sadel som är lätt att hitta beg, men det har jag ju redan tjatat om så nog om detta :p
 
@snow Nu ska jag tassa försiktigt fram o inte såra dig på något vis men jag tycker din häst är lite ouppfostrad? Det grundar jag dels på det du skriver här men framförallt hur han betedde sig på filmen du visade. Han uppvisar ett nonchalant beteende mot dig, visar ingen respekt för vad du "säger till" honom och när han känner för det så kastar han sig åt sidan med påföljden att du åker av. Likadant det du beskriver ovan, han glor till på nåt, du lägger till skänkeln o han svarar med en bockserie. Eftersom du inte är så erfaren så kan tyvärr detta sluta med att han gör det till en riktig vana att dumpa dig såfort han inte känner för att göra som du säger. Du har ingen riktigt duktig kompis på klubben med unghästvana som kan uppfostra honom lite från ryggen? Det verkar ju som han lyder dig mer från backen, antar jag från din beskrivning när du tömkörde i blåsten? Men han behöver verkligen lära sig att sluta med sina sidokast framför hinder och bockserier när det passar herrn.

Hoppas verkligen inte att du tar illa upp för det var inte meningen att såra men ibland kan man behöva en liten puff i en annan riktning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 445
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 668
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
23 420
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 266
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp