Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre nämen en sån buse. Hoppas det går bättre nästa försök. Håller med dig om kommentaren om 20-åringar. Man har ju själv varit där haha.

Har börjat sätta igång lilla GP lite, det känns sådär. Ska ju skrittas lugnt o fint, jo men säkert hon är ju jättepigg och vill inte lyssna alls. Känner mig lite missmodig, hur ska det här gå.. Sen lite längre fram ska hon ha en viktmanshett om 100 gram på det svagare benet. 100 gram, det är ju ingenting på en häst. Men det gör ändå stor skillnad enligt veterinären så jag kör väl på det då.
Kommer betsla upp nästa ridtur, blev bara irriterad av att sitta och dra i henne.
 
@Kirre Skumt! Det låter ju mer som "testning" än smärta om hon nu hoppade bra sen.
@sassiball 100 gram låter väldigt lite, men det blir nog en del på ett helt ridpass. 5 steg = 500 g, många steg blir det.

Jag funderar på att låta någon stå med långpisk när jag rider min och se om det kan hjälpa oss att hamna i ett läge där hon går framåt bättre av sig själv. Om det kan få mig att sluta klämma så mycket hela tiden. Ska se om vi kan prova i veckan.

Vi var på tävling i full storm idag. Det regnade igår och precis när vi körde dit kom en rejäl skur. Gräsbana + regn + två dagars tävlingar = lera och ojämnt/sumpigt på sina ställen. Precis sånt underlag som Chatsi hatar (ni såg ju på filmen).
Hon kändes ändå rätt trevlig på framridningen till LB:1an. Några strykningar gjorde att de låg tidigt, så jag startade lite tidigare än jag tänkt mig. (fasta starttider, men man känner ju sig fånig om man rider runt i collecting ring när alla bara väntar på att man ska rida in.)
Inne på banan tyckte hon inte att hon behövde springa nåt mer och dog. Ja, jag fulred och dängde till henne, hjälpte föga. Dessutom kändes hon sådär oföljsam igen (jaha, tänkte du svänga, jag kanske gör det sen...) Senaste starterna har hon ju ändå känt mer med och följt med och lyssnat i svängar. Nu putade rumpan ut och lite dubbla spår här och där. Kändes ju betydligt sämre än i Gärds, idag fick vi 60,3%, det här är en konstig sport.... Lyckades med en felridning när jag gjorde en uppridning till sista halten och red som i fälttävlansprogrammen, dammit. Upptäckte själv att jag stod på fel ställe och red om.

Till LA:1an bytte jag sporrar till mina längre med snurrande hjul. På framridningen blev hon plötsligt tittig på publiken, vad som fanns utanför banorna, hände det nåt där borta i skogen?? Stretig och tråkig, blev längre och längre och längre... Men hon gick ju mer fram iaf. Fick inte till skänkelvikningarna ens på framridningen (första framridningen funkade de bra). I programmet gick hon ju bättre framåt också än i första klassen, men var stretig och blev lång och öppen i formen. Dåliga skänkelvikningar (5 och 5,5), halkade i leran i svängen till den förvända galoppen och ville inte svänga, blev konstig väg... På andra hållet kom en stormvind precis när jag vände upp som nästan välte mig ur sadeln.

Första gången vi ryggade på tävling, hon blev lite låg i formen men ryggade villigt. Just nu känns det som ett mindre problem om hon dyker lite, med tanke på hur hon kan giraffa annars.
Slutade på 57%. Man ser hur poängen blir sämre och sämre under programmets gång, tills de sista punkterna där vi fick 7:or.
 
Det är ju väldigt svårt det där när man har lata hästar som inte tycker att man behöver tävla i dåligt väder...:mad: Att inte vara på jobbet är ju helt klart ett problem som du får jobba igenom, hon måste ju hitta glädjen i att göra krumelurer o få beröm. Hur som haver så har du kommit långt iaf, var inte längesedan du inte kunnat genomföra några program med i närheten 60% så det ska du vara glad för o klappa dig själv på axeln!:bump:
 
Kl
Eftersom att det numera är officiellt så kan jag ju avslöja här också att vi väntar tvåbent tillökning till årsskiftet. :D Och där har vi då förklaringen till betäckning och inkörning. ;)

Har varit så kopiöst trött, helt slut i hela kroppen, precis som när man har hög feber. All energi bara rinner ut genom fötterna ibland och flera gånger har jag bara tokbölat för att jag inte orkat nånting alls. Så ponnyn har blivit hemskt eftersatt... Tur jag har en go medis som har ridit lite. :) Hoppas hon kan hjälpa mig mycket i sommar!
 
Kl
Eftersom att det numera är officiellt så kan jag ju avslöja här också att vi väntar tvåbent tillökning till årsskiftet. :D Och där har vi då förklaringen till betäckning och inkörning. ;)

Har varit så kopiöst trött, helt slut i hela kroppen, precis som när man har hög feber. All energi bara rinner ut genom fötterna ibland och flera gånger har jag bara tokbölat för att jag inte orkat nånting alls. Så ponnyn har blivit hemskt eftersatt... Tur jag har en go medis som har ridit lite. :) Hoppas hon kan hjälpa mig mycket i sommar!
Grattis, vad roligt! Kommer ihåg den där tröttheten.. man vill bara sova.

Det vill man sen med när bebisen kommit iof.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Kl
Eftersom att det numera är officiellt så kan jag ju avslöja här också att vi väntar tvåbent tillökning till årsskiftet. :D Och där har vi då förklaringen till betäckning och inkörning. ;)

Det där hade jag redan räknat ut när det blev så bråttom att ta föl på Q, men jag tänkte att jag väntar tills du säger det själv ;)

Grattis. Hoppas allt går bra för er båda :)
 
Har på sistone känt mig ganska nere, är väl den kroniska depressionen man var tvungen att födas med som gör sig extra påmind emellanåt antar jag.
Idag blev det såklart pricken över i när jag skulle rida ut och min häst i framskrittningen frustade ut två hyfsat stora gula sega äckliga jävla snorlobbor. Travade litegrann för att se om hon fick upp mer och efter ett tag började hon torrhosta. Jaha. Det var väl vad man kunde vänta sig, hon har ju efter ryggfixet varit i gång nu sedan slutet av mars. Börjar ju bli dags med en viloperiod i vanlig ordning när man fått snurr på henne :grin:

Får väl se nu hur länge hon ska vilas pga detta. Men den där eventuella debuten i LA:1 i mitten av juni behöver jag då inte ens fundera på mer. Det har hon ju löst själv på vanligt hederligt vis.
Blir som vanligt läktarplats för mig då på onsdag när tyska tränaren kommer hit.

Tänkte iaf longera henne imorgon så att det finns möjlighet att hosta upp sånt som ev ska hostas upp. Hon har ingen temp. Tyvärr. För mig hade hon lika gärna kunnat få ebola så jag fick gräva ner henne en gång för alla. Och mig själv med för den delen.
 
Kl
Eftersom att det numera är officiellt så kan jag ju avslöja här också att vi väntar tvåbent tillökning till årsskiftet. :D Och där har vi då förklaringen till betäckning och inkörning. ;)

Har varit så kopiöst trött, helt slut i hela kroppen, precis som när man har hög feber. All energi bara rinner ut genom fötterna ibland och flera gånger har jag bara tokbölat för att jag inte orkat nånting alls. Så ponnyn har blivit hemskt eftersatt... Tur jag har en go medis som har ridit lite. :) Hoppas hon kan hjälpa mig mycket i sommar!

Men åhh grattis! Vad roligt!

Ja det finns en hel del nackdelar med att vara gravid får hoppas att det blir bättre för dig! Men smart att betäcka hästen samtidigt :)
 
Meeen baaajs på er alla som det går så bra för, haha /Kompisklubben

Själv fick man ut hovis idag som inte tyckte hennes fötter såg så illa ut alls :banghead: :wtf:
Då gäller det alltså att tänka om igen; Vad kan det vara för fel på en häst i inte-alls-speciellt-hård-träning, som aldrig varit halt i hela sitt liv förut och som varken är öm, svullen, varm eller har något tydligt ytligt sår någonstans. Överansträngning känns helt orimligt då hon bara gjort uteritter och några lättare pass på banan veckorna innan hältan och jag vet inte hur hon ska ha kunnat skada sig i hagen utan att det lämnat någon slags ledtråd...

Well well, jag ska ge det några dagar till så hon inte är helt nyskodd och kolla henne igen. Är hon fortfarande halt då så är det völ bara att pallra sig till veterinären (som är så dyyyyyyr häääär!):yuck:
 
Meeen baaajs på er alla som det går så bra för, haha /Kompisklubben

Själv fick man ut hovis idag som inte tyckte hennes fötter såg så illa ut alls :banghead: :wtf:
Då gäller det alltså att tänka om igen; Vad kan det vara för fel på en häst i inte-alls-speciellt-hård-träning, som aldrig varit halt i hela sitt liv förut och som varken är öm, svullen, varm eller har något tydligt ytligt sår någonstans. Överansträngning känns helt orimligt då hon bara gjort uteritter och några lättare pass på banan veckorna innan hältan och jag vet inte hur hon ska ha kunnat skada sig i hagen utan att det lämnat någon slags ledtråd...

Well well, jag ska ge det några dagar till så hon inte är helt nyskodd och kolla henne igen. Är hon fortfarande halt då så är det völ bara att pallra sig till veterinären (som är så dyyyyyyr häääär!):yuck:

Mm tjatigt med halt häst, kan bara hålla med. Syntes inte något på min häst heller utanpå ben, leder eller så. Men däremot ojämnt musklad på rumpan. Hoppas det går över :)
 
Även idag har ponnyryttaren ridit Barbie. Gick ännu bättre idag så dom har väl toppat formen till lördag då:D! Är verkligen jätteroligt att se henne från marken, hon är verkligen jättefin tycker jag helt partiskt:p.
11391292_10205748756110042_5813637922302817282_n.jpg
 
Grattis @Maja_Kandi !

Apropå hoppning så ville jag få in lite variation i ridningen då min häst är omåttligt seg och ointresserad i ridhuset för tillfället...så satte upp ett 30 cm cavalettihinder i mitten av ridhuset. Och hon blev så glad! Vi kom i trav mot "hindret" och hon verkligen hoppade över trots avsaknad av höjd...finns inte ett spår av tittighet eller tvekan konstigt nog när det gäller hinder:confused:. Får kanske byta karriär, och hoppa henne lite mer. Tant-hopphäst.:meh:

Maken red efteråt och hon är verkligen sto. Stod som en staty och han försökte skänkla henne frenetiskt.:D Matte fick komma med lite uppmuntran och då gick hon med uttrycket - Jaha, var det det han ville. Men sen gick det riktigt bra och hon är verkligen snäll fast hon kan vara så spänd med mig, inga såna tendenser med husse på ryggen.:love:
 
@sassiball Gud så märkligt... Jag fick en notis från dig för inlägget där du citerat @Docka ???:confused::p
Jag vet varför. Råkade få med ditt citat också. Det strök jag sedan eftersom jag inte hade något vettigt att säga. Men jag hade tänkt säga något, kom bara inte på något bra.

Jo nu kom jag på det haha. Att jag verkligen förstår hur trött du varit på din häst emellanåt, det är sjukt påfrestande att ha en häst som är konvalescent, och som ska igång. Man känner ju inte för att rida alls, eller så känner jag I alla fall :( Sen tycker jag inte hon ser fräsch ut det lilla jag sett I hagen... men men rider väl lite nu som det är planerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 826
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 182
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp