Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Ja, dressyrhästar behöver ju verkligen detta är jag helt övertygad om. Jag har ju en relativt skottsäker häst bokstavligt talat, men det är alltid till fördel för dressyren om dom är vana vid stök.

Ska bli roligt att följa dig och din "nya" häst :) Och är sååå avundsjuk på att kunna ha två och träna med. *sitter på hästnet och glor*


Fast dressyrhästar behöver vare sig ditten eller datten om de blir hanterade som de hästar de är precis som andra hästar ....
Ja det är verkligen jätte jättebonus att rida mer än en häst i alla aspekter ! :)
 
@mackan Så är det. Men jag tycker att just dressyrhästar blir lite väl särbehandlade ibland vad det gäller lull lull, "tystnad tagning" och allt ska vara tillrättalagt för dem hela tiden. På vissa håll kanske mer än andra dock. Jag vet ett ställe där det tex inte fick öppnas eller stängas dörrar medan ägaren red, musik var bannlyst och det var ungefär i tyshetsgrad som på en golftävling för att inte störa koncentrationen hos dennes hästar. Men är det nån disciplin som verkligen kräver att hästen inte hakar upp sig på störningar så är det ju dressyren så den typen av träning talar ju ganska starkt emot det man vill åstadkomma på tävling dvs fullt fokus...

... eller så har det väl blivit att om man är rädd för att hoppa och rida terräng så kanske man ägnar sig åt dressyr. Då kanske man vill ha det lugnt omkring mest för sin egen skull ;) Jag är ju skitfeg när det kommer till hoppning osv men jag vill heller inte ha en hysterisk häst. Så i mitt gamla stall red jag i ridhuset när dom byggde om läktaren och hade fullt av byggjobbare, maskiner och det som hör till ett bygge. Miljöträning är bra. Men jag var tämligen ensam ryttare där inne ;)
 
@stjarnfrugt jag förstår vad du menar men extra viktigt då blir det ju att gemene man inte faller för att dressyrhästar är ngt annat eller kräver ngn specifik behandling etc . Tycker man ser tendensen till det att vanliga dressyrhobbyryttare får för sig att "de har en dressyrhäst" osv och " dressyrhästen kräver ditten och datten" . Det blir så galet tokigt .

Jag tycker det blir så konstigt ibland allmänt hur hobbyryttare och även andra ser på störningsmoment i samband med tävling och allmänt ..
Hos oss på anläggningen har vi emellanåt westerntävlingar. Då är det hundra människor/hästar/tävlingsekipage på plats hela dagen på en ganska liten anläggning i fråga om yta . Man märker typ inte att de är där för allt är så lugnt ....
 
@mackan Ja. Jag drar mitt strå till stacken. Faktiskt var jag en underlig dressyrryttare när jag bodde söderut - jag både red ut, hade hästen ute länge och såg till att den fick hoppa. Jag kom väl undan med att jag aldrig hann ut och tävla ;)

Skämt åsido. Men jag tyckte det var en annan mentalitet där jämfört med här uppe. Om det beror på att det är fler dressyr-tävlingsryttare där eller om det beror på att det är mer rekreationsryttare här och de generellt rider mer varierat det låter jag vara osagt. Skillnad är det i vart fall. Här är jag snarare konstig åt andra hållet, som inte gärna rider ut i grupp och galopperar... Lovar att folk tycker jag är märklig och en fegis. Men jag ser inget syfte i att träna min häst i att springa utan kontroll med mig hängande i tyglarna, gärna uppbetslat för att jag ska få stopp. Då rider jag hellre sansat på tränsbett om än det är ensamt.
 
@stjarnfrugt tänker mest att poängen borde gå åt bägge håll . Säkert stod du bland ekipage i Skåne som fått för sig att en dressyrhäst ska bete sig på x sätt osv, och nu står du ngn annan stans där andra ryttare tycker det är norm att använda hästarna på y sätt osv .
Oavsett vilket så är min poäng lite densamma . Om folk kunde sluta klassa in sig själva eller omvärlden i vissa fack skulle det gå bättre för de flesta .
 
@mackan håller med dig.
Jag tycker det är svinbra miljöträning för hästen att vara på hopptävling, dressyrhäst, eller inte. Det händer mycket och iallafall här i trakterna så är det ganska rörigt på hopptävlingar. Divan var inte speciellt tittig på dressyrtävlingar förr men efter hon började tävla hoppning så kan i princip vad som helst hända och hon kommer inte bry sig.

Folk tycker jag är konstig som låter min häst gå med andra, rider med senskydd ganska ofta och inte rena "dressyrskydd" dessutom rider jag alltid fram utan skydd på tävling för jag orkar inte ta på och av skiten :)
Divan åker till och med utan skydd i transporten.


Däremot gillar jag inte när det är rörigt i ridhuset när jag rider men det är mest för att jag inte kan hålla min plan och blir för fokuserad på vad andra gör men det är ju mer ett eget problem än ett "dressyrhäst"problem så att säga :p
 
Jag var iväg med min unghäst och tränade förra veckan. Högst behövligt, blev sitsträning hela passet. Nåja, hade min dotter med också som sprang och gömde sig mellan träden och gömde sig bakom dressyrbokstäverna mm. Hon är 6 år och kan inte vara stilla. Fick beröm för att min unghäst inte brydde sig om det alls. Men just det är en vanesak, mina hästar är vana vid det. Värre var det förr när man åkte iväg och skulle träna och någon galning hade barn :eek: med sig, mina hästar blev livrädda.

En gång för några år sedan hade jag en spekulant på en häst hemma, spekulanten hade tre barn med sig som började klättra upp I trädet I hagen haha att inte hästen dog ! Men den hästen var nog van sen innan för hon brydde sig inte.
På tal dressyrhästar och miljöträning.

Måste nämna en gång till angående provridning.

Jo jag hade ett fullblod som jag köpt direct från banan, skulle rida till o sälja tänkte jag. När det var dags för provridning så får min kära pappa för sig att lägga om plasten på vitkålen! Fälten är précis bredvid min paddock och när man lägger plast så ser man till att få lite vind under seglet så att säga, plasten reser sig flera meter upp i luften och så med lite varsamt handlag flyttar man den till vald plats. Och detta gör farsan utan att säga något till mig, när spekulanten sitter på hästen. Men hästen brydde sig faktiskt inte. Men puls gick upp någon kan jag säga.
 
@Amanda_F Superfina är ni som alltid :) Varje gång jag ser er på bild blir jag sugen på att köpa en ny häst :o
Det där ridhuset i bakgrunden känner jag igen, vilken klubb är det?

@Jfrelin Jag har också funderat på Joline. Kul att hon kommer hem, hon måste tillhöra den här tråden så jag slipper läsa i 08:ornas :o Samma gäller fö @Fiorano och Juno ;)
Det känns som att folk i den här tråden är närmare hästkompisar än de jag har i samma stall. Verkligen bra sammanhållning här :)

*kl

Idag har min häst varit på sitt livs första hopptävling. Är supernöjd :) Hon skötte sig exemplariskt hela dagen. Dels fick hon åka i min kompis släp med hennes häst och sedan stå där halva dagen, dels när han gick iväg till sin klass och dels ihop. Inga bekymmer. Inte ens tjafs trots att dom inte känner varandra.

I 0.80 hade hon tre nedslag. Till stor del ryttarrelaterade eftersom tjejen som rider inte känner min häst och hennes egen är helt olik. Hon fick inte riktigt till trycket i galoppen och hon hoppade lite flackt och stort. Min häst har inte styrka och rutin att reda ut såna situationer så det blev tre ner. Men hon gick rakt på med öronen framåt och inget tittande eller tjorvande alls.
I 0.90 fick ryttaren till en mkt bättre galopp och flyt, hade en tydlig plan att rida efter sedan klassen innan. Tyvärr vinglade dom framför ett hinder och rev en bom, men hela rundan var superfin och jämn och trevlig.

Detta gör vi om. Min häst tycker verkligen att det är kul att hoppa, och all världsvana är bra. Ju mer vi åker iväg och rider fram på nya ställen och tittar på nya tävlingsbanor ju bättre blir det även för mig :)
Tack! :bow: Vi är aningens fotogeniska, ögonblicken är bättre än jämnheten men det är så det ska vara.

Jag vill också åka på hopptävling! Det satsar vi på till nästa höst. Först ska han förstå att livet är lugnt och så ska vi hitta någon hoppgrupp för orutinerade.

Ska börja kolla på hästsläp, Ume tänker jag mig. Z har ett sånt och C står bra i det och luckan skallrar inte som på Boj eller vad de heter nuförtiden.

Fö höll jag på att bli korthårig idag. Han kunde inte hålla sig när jag kliade honom och kliade tillbaka med tänderna i min tofs helt plötsligt. Fnula med mulen får han men tänderna är inte ok... Tofsen klarade sig med blotta förskräckelsen. :o
 
Vi hade lite miljöträning idag när svensexan kom på besök. Min häst blev faktiskt lite rädd när 15 glada män med paraplyer dök upp vid paddocken. Har aldrig paraplytränat henne. Hon blev faktiskt så misstänksam att hon skyggade när några kom fram för att hälsa på henne (en och en då, inte i flock). Intressant, har aldrig sett henne reagera så på människor förut.

Däremot var hon inte rädd för brudgummen, kan vara för att han uppförde sig lugnt och naturligt, och aldrig höll i nåt paraply. Chatsi stod blickstilla när han klättrade upp, och svarade direkt när han klämde med skänklarna. Skrittade snällt runt och han fick träna på att svänga och stanna. Han tyckte det var lite otäckt först, men kom snabbt in i det.
Varför är karlar såna jäkla naturbegåvningar när det gäller ridning? Man blir ju hur avundsjuk som helst.

Sen tyckte hans kompisar att det gick alldeles för långsamt, så vi tränade lite trav också. Första gången blev det typ 4 steg, men efter bara några minuter kunde han trava en hel långsida och rida lätt i nästan rätt takt. Avslutade med att rida lite slalom runt hinder på stora banan, och sen sen sväng i skogen. Synd att regnet vräkte ner bara, den här sporten är roligare när det inte regnar.
Allt förevigades givetvis på ungefär 15 olika kameror, hoppas jag får nån bild sen framöver på spektaklet!

På eftermiddagen åkte vi och tränade dressyr, red igenom LA:1an några gånger. Red en bra lösgörande övning i uppvärmingen, förvänd galopp på fyrkantsspåret, och sen ställa utåt. Fick in ytterbogen jättefint då.
 
Vi hade lite miljöträning idag när svensexan kom på besök. Min häst blev faktiskt lite rädd när 15 glada män med paraplyer dök upp vid paddocken. Har aldrig paraplytränat henne. Hon blev faktiskt så misstänksam att hon skyggade när några kom fram för att hälsa på henne (en och en då, inte i flock). Intressant, har aldrig sett henne reagera så på människor förut.

Däremot var hon inte rädd för brudgummen, kan vara för att han uppförde sig lugnt och naturligt, och aldrig höll i nåt paraply. Chatsi stod blickstilla när han klättrade upp, och svarade direkt när han klämde med skänklarna. Skrittade snällt runt och han fick träna på att svänga och stanna. Han tyckte det var lite otäckt först, men kom snabbt in i det.
Varför är karlar såna jäkla naturbegåvningar när det gäller ridning? Man blir ju hur avundsjuk som helst.

Sen tyckte hans kompisar att det gick alldeles för långsamt, så vi tränade lite trav också. Första gången blev det typ 4 steg, men efter bara några minuter kunde han trava en hel långsida och rida lätt i nästan rätt takt. Avslutade med att rida lite slalom runt hinder på stora banan, och sen sen sväng i skogen. Synd att regnet vräkte ner bara, den här sporten är roligare när det inte regnar.
Allt förevigades givetvis på ungefär 15 olika kameror, hoppas jag får nån bild sen framöver på spektaklet!

På eftermiddagen åkte vi och tränade dressyr, red igenom LA:1an några gånger. Red en bra lösgörande övning i uppvärmingen, förvänd galopp på fyrkantsspåret, och sen ställa utåt. Fick in ytterbogen jättefint då.
Duktig häst du har ! Ser fram emot bilder :)
 
Varför är karlar såna jäkla naturbegåvningar när det gäller ridning? Man blir ju hur avundsjuk som helst.

Min sambo lärde sig också rida supersnabbt. Första gången han galopperade åkte han förvisso av (hästen svängde men inte ryttaren ;)). Efter det var det som att han fattade hur man håller balansen och han kan galoppera på min pålle och sitter kvar även om det görs ett eller annat bussprång.

Att se sina favoritkillar ha kul ihop värmer lite extra i hjärtat :love:
 
Har ridit Joline på morgonen. Gick mycket bättre än när jag var och hälsade på. Kan bero lite på att min sadel är typ 1000 ggr bättre än den hon hade :p
Hon gick till och med i form största delen.
Mycket att jobba med men det ska bli kul. Hon är sjukt positiv och tog nytt ridhus med ro. Vi har ganska tittigt ridhus med cafeteria långt ner på ena kortsidan med glas.

Däremot är jag mycket förvånad över hennes shivering eller vad det nu är. Ser så sjukt konstigt ut... hon verkar dock inte bry sig nämnvärt och det är ju inget som märks när man rider men måste skaffa något hönät/höhäck så hon slipper äta på golvet.
Har hämtat min kompis Passier också och ska prova den imorgon.

Divan fick paus och käka gräs istället mellan 8-12. Tydligen blev hon och kompisen så mätta att de inte orkade äta lunchen :D
 
Har ridit Joline på morgonen. Gick mycket bättre än när jag var och hälsade på. Kan bero lite på att min sadel är typ 1000 ggr bättre än den hon hade :p
Hon gick till och med i form största delen.
Mycket att jobba med men det ska bli kul. Hon är sjukt positiv och tog nytt ridhus med ro. Vi har ganska tittigt ridhus med cafeteria långt ner på ena kortsidan med glas.

Däremot är jag mycket förvånad över hennes shivering eller vad det nu är. Ser så sjukt konstigt ut... hon verkar dock inte bry sig nämnvärt och det är ju inget som märks när man rider men måste skaffa något hönät/höhäck så hon slipper äta på golvet.
Har hämtat min kompis Passier också och ska prova den imorgon.

Divan fick paus och käka gräs istället mellan 8-12. Tydligen blev hon och kompisen så mätta att de inte orkade äta lunchen :D
Så kul det låter att komma igång med "nya" pållan :) Hoppas inte shiveringen är något att hänga upp sig på.
 
Hm, provhoppningen gav ett lätt oväntat resultat. Jag fick själv sitta upp för att till slut övh få henne över hindren. När jag väl gjort det så gick det bättre även för provryttaren som sedan också kunde lösa det när det blev någon ny låsning. Jag skämdes nästan hur hon betedde sig och stod tämligen förvånad över hur det blev.

Visst funderar jag i banorna om det trots allt känns i knät hon skadade samtidigt som hon gick från tvärnit redan i svängen för anridning mot 50cm räcke till att fem språng senare ta en oxer på knappa metern utan att blinka.

Vi sa att vi får prova en gång till och se om de kan hitta knapparna hos varandra och om det går bättre annars får jag dels kolla henne och dels kanske helt enkelt skita i hoppningen. Hade önskat en roligare utgång av det här.
 
@Kirre Det lär ju inte helt enkelt. Men visst är hon ett ritigt sto din häst? Inte helt ovanligt att de kan sätta sig på tvären om de inte stryks lite medhårs ibland. Och ibland funkar inte kemin bara.

Barbie har också haft ny ryttare på ryggen idag. Det såg trevligt ut och Barb är verkligen en lättsam ponny. Stundvis blir hon dock rätt mycket ponny och bjuder inte riktigt till mer än hon behöver och möjligen inte ens det heller. Inte så himla lätt för tjejen som red heller att verkligen våga trycka till då när jag står där och ser sträng ut:p. Blir genrep för dom tillsammans imorgon och så tävling på lördag:D.
 
@Fiorano @Jfrelin Jo visst är hon ett sto, det visar sig ganska sällan dock (om man jämför med vad en del av er andra med ston skriver att era gör) och det brukar hjälpa om man "ryter" lite, iaf när jag gör det. Nu blev hon tvärtjurig som sagt och hoppade nästan baklänges vid ett par anridningar med ryttaren på ett sätt jag aldrig känt, med mig har hon ju stannat när vi kommit till hindret.

Intressant dock hur ryttaren kunde analysera hela hästens hoppkarriär efteråt. Och ha fel. :p Jaja, man har svar på allt när man är 20....

Vi testar en gång till iaf så får vi se om de kommer mer in på samma spår och lillskit förstår att det inte är fegmatte som sitter på. Känns halvt bra för mitt självförtroende iaf att jag fick henne att sluta tjura och hoppa igen. ;)
 
@Kirre Divan kan man ju typ bara rida om man är totalt nybörjare eller ganska duktig. Hon surar ur rejält om personen drar för mycket i handen, inte sitter tillräckligt still eller skänklar för mycket.
Divan hoppar som en klocka jämt och har aldrig vägrat men kan mycket väl tänka mig att hon skulle kunna göra som din om ryttaren inte är som hon tycker den ska vara.

Igår kunde inte 18-åringen svänga varken vä eller hö men när jag satt på gick det självklart hur bra som helst :p

Testa en gång till och funkar det inte då så kolla upp henne och är det inget fel på henne så får du försöka hitta en ny ryttare :D
 
@Jfrelin Kan ju vara så med min också bara att jag inte vet för det är typ bara jag som ridit henne och nu hon som har henne en gång i veckan och hon är rätt mild i sin ridning och sen några som lpnat och skrittat ut på henne.

Tyckte ändå att framridningen såg ok ut men något var det iaf som störde och som hon tyckte hon kunde testa sig förbi.

Jag känner ju absolut ingenting i övrig ridning och hon blir mer och mer jämn så har svårt att tro att det är knät men absolut värt koll om det fortsätter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 790
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp