Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Det är ett begrepp jag använder istället för att skriva "ädlare häst med en del temperament, i tävlingskondition" vilket vi även diskuterat flertalet ggr i denna tråd genom åren. Därför mkt enklare att uttrycka det så och folk vet vad man menar.
Jag har då varit med om förhållandevis få hästar i den kategorin som man rider ut på samma sätt som de som i dagligt tal kallas promenadhästar och kan lunkas ut av vem som helst i alla gångarter både ensam och i grupp. Inte nödvändigtvis då att man inte alls kan rida ut dem, men att man helt enkelt får vara lite mer rutinerad och alert då de ofta är betydligt snabbare och mer dramatiska i sina reaktioner.

Är nog inget speciellt ovanligt, speciellt inte bland dressyrhästar. Där jag stod i Mälardalen var jag en fridlyst art som red ut min dressyrhäst, tom flera dagar i veckan, och som kämpade på med det trots att hon inte var helt enkel. Här uppe är det mer vedertaget att man rider ut, antagligen för att träningsmöjligheterna i ridhus/bana är sämre men samtidigt eftersom det är en betydligt större andel skogsryttare bland hästägare.

;)

Jag bor nog på samma planet som @mackan även om jag förstår vad du menar i sak. Vi rider ut alla våra hästar oavsett ålder (i alla gångarter) och är ganska noga med att utsätta dem för alla möjliga miljöer just för att de ska fungera bra på tävlingsbanan framöver. Jag tycker generellt att vi svenskar är duktiga på att rida ut på våra hästar -även dressyrhästarna. Jag har bott i Mälardalen och även där reds dressyrhästarna ut på tur. Visst är det vissa som är stojigare än andra men det brukar ge med sig med lite mer träning alternativt att man sätter lite mer jobb i dem även ute. Får man dessutom en konvalescent så är det ju en förutsättning att kunna skritta igång ute för det är ju döden att skritta runt runt i ett ridhus. :wtf:


..just nu är det dock inte lika rofyllt att rida ut för jösses vad älgloppor det är ute nu! :cautious:
 
Älgloppor är vidriga!! Har aldrig träffat på dem förut, men nu hittar jag dem på mig och hästarna hela tiden. Blörk!!

På min planet är det främst hobbyryttarna som aldrig tävlar som aldrig rider ut heller. De vågar inte. :crazy: Men det är ju de som är uppstallade på en stor anläggning, de som bor ute i skogarna rider nog ut.

I stallet jag stod innan red jag ut mest, och den som vågade hänga på och som faktiskt hängde med var den ryttaren som tävlade upp till MsvA-SG med sin häst. Hoppryttarna skrittar ut.
 
I november kommer Mads Hendeliowitz upp hit och ska ha en clinic och träningar. De har efterlyst ryttare som vill rida clinicen och jag har anmält mig:D. Tveksamt om jag är så intressant att ha med, men det hade varit himla kul:). Ska hursomhelst vara med och rida en träning. Även om det inte är något kontinuerligt hade det varit kul att få lite extra inspiration inför vinterträningen.
 
@smulan87 Alltså jag försvarar inte ridhusnötandet. Det borde ha framgått rätt tydligt i denna tråd? Jag rider ut i alla gångarter och har alltid så gjort, alla mina hästar jag både haft själv eller ridit regelbundet. Men det är ett faktum i vissa klaner att man inte rider ut, jag tycker dressyrryttare är överrepresenterade iaf där jag befunnit mig. Att moderna ridhästar har mer nerv och temperament än dåtidens vagnshästar eller nutida mer sävligare raser är knappast heller nåt nytt eller förvånande..? Detta i kombination med att fler har häst, eller att det är lättare att skaffa häst utan stor egen kunskap är nog en bidragande orsak till att man håller sig hemma i ridhuset med den. Min nuvarande häst går då iaf inte att jämföra i temperament med de jag hade innan, och då anser jag att jag är mer rutinerad nu än då jag var tonåring så det är knappast för att jag rider sämre.
Jag tycker att alla hästar ska ridas ut, det är knappast bra för varken fysisk eller psykisk hållbarhet att gå runt på banan, med samma underlag och böjt spår varje pass. För att inte tala om hur mkt man har igen av att ha en miljötränad häst när man kommer till tävling. Om man nu inte vågar själv kan man ju anlita nån som vågar, eller kanske skaffa en lättsammare häst. Men det är ju min åsikt.
 
Så, nu är Billy ute på annons. Söker antingen fodervärd eller köpare. Fick reda på ett ekonomiskt bakslag idag så nu blir ekonomin väldigt pressad.
Och sen orkar jag inte med en häst nu.
Kommer en tjej imorgon som ska testa honom. Det är lite jobbigt. Men det finns hästar i stallet jag får låna när ridsuget blir för jobbigt :heart

Och idag kommer det en som ska provrida.
 
*kl

Jag kan ang foderdiskussionen konstatera två saker:
1. Ha ponnyer
2. Bo där det finns bete under en längre betesperiod

;)

3. Jobba på lantbruk :angel:

Min ponny kostar mig typ noll och ingenting i foder. Höet har jag jobbat in, inte alls så att jag fått tänka extra på att jobba flera dagar utan det blir per automatik att man jobbar längre dagar och hoppar in där det behövs, alltså känns det inte alls som att man anstränger sig extra för att få ihop höet. Sen äter hon bara ett par nävar betfor och en dl mineraler. En betforsäck räcker en hel vinter (köper pellets på 40kg) och det går väl kanske två hinkar mineraler på stallperioden, så 260+750x2=1760 kr på en hel stallperiod. Hur lång den blir beror ju mycket på vädret, men ca 8 månader. Så 220 kr/mån. :angel:

Förut har hon även ätit lite lusern, kanske fodrar på med mer protein framåt våren inför fölningen, det får vi se då.
 
Alltså tycker ingen ska klaga på foderkostnader utom jag och Amanda faktiskt :p
Fast jag klagar inte heller, det är svindyrt att ha häst i Stockholm, det är ju liksom ingen överraskning.


Hos oss är jag nog den som rider ut minst av de 65 hästarna på gården och jag rider ut 1 gång i veckan. Jag tycker folk rider ut för mycket och tränar för lite :p
 
Alltså tycker ingen ska klaga på foderkostnader utom jag och Amanda faktiskt :p
Fast jag klagar inte heller, det är svindyrt att ha häst i Stockholm, det är ju liksom ingen överraskning.


Hos oss är jag nog den som rider ut minst av de 65 hästarna på gården och jag rider ut 1 gång i veckan. Jag tycker folk rider ut för mycket och tränar för lite :p

hahahaha helt ärligt så är jag med @stjarnfrugt till 100% i denna uteritts diskussion. Bara i den lilla byn jag bor i kan jag räkna upp ett x-antal som bara rider på bana alternativt i ridhuset. Det jag mest märker av, rör mig ju i dessa kretsar, är ponnymammor som daltar med sina barn så jag blir tokig och ponnyer som blir feta som grisar för de rids av barn på banor och inte ute i skogen. Mammorna är livrädda för att släppa ut sina telningar i skogen på ponnyer som antagligen inte skulle röra ett öra om en atombomb ramlade ned i huvudet på dom...så vad jag vill säga är att detta med att inte rida ut är mer vanligt än ovanligt nuförtiden.
Min svarta är nog en sån som vissa hade låtit bli att rida ut på, hon är vaken, snabb och reagerar. Men efter att ha kämpat på med detta o inte gett mig så är hon nu fullt utridbar ensam i alla gångarter. Hon är ju en sporthäst som står högt i blod, tyvärr en sån som många köper och inte klarar av, och det första som stryker på foten är ju då uteritt.

Och nej, @Jfrelin, jag hinner med min dressyrträning ändå för jag tränar ute i skogen vareviga dag! :p skänkelvikningarna fick vi äntligen till på grusvägen och igår satt de i ridhuset också. Öppna och sluta gör jag också varje dag på väg hem då hon är pigg o glad o har gratis framåtbjudning. Mellantrav tränar vi i svaga uppförslutor och galoppen roar vi oss med i alla register på skogsvägarna!:devil:
 
Sen ang klädsel på startfälttävlan, @Fiorano, så har de flesta här faktiskt kört enl TR tävling, dvs kavaj o vita ridbyxor i dressyr och hopp, lämplig långärmad tröja och lämplig ickesammetsklädd hjälm i terrängen.
 
Helgen och måndag + tisdag har gått i ett. Tävling/sadelutprovning/träning.
Jag har varit ledig från jobbet och kunnat dricka kaffe i solen på stallbacken precis hur länge jag vill.
-Då slår det verkligen mig vilken nörd jag är.
Om jag får göra precis vad jag vill en ledig dag så kan jag absolut vara i stallet nästan hela dagen. Umgås med hunden och hästen och putsa och fixa och grejja. Det finns liksom alltid något att göra :D

Igår hade vi hoppträning. Fick till min icke-förvåning träna på att komma upp lite lagom ur sadeln. (har den tendens att sitta ned för tungt mellan hindrena). Det gick väl helt ok för att vara första gången. Speciellt eftersom hindrena till slut låg lite högre än de brukat hittills.
Fina, fina C bara hoppar trots att jag lägger henne fel ett antal gånger. Och kudos till mig som faktiskt på något vänster alltid är följsam och med i matchen hur språnget än blir. Längtar så himla mycket efter lite mer rutin! Jag vill verkligen kunna göra min häst rättvisa i alla lägen! :heart

Hur högt kan detta vara? 130? stöden är inte från SS och jag tänkte inte på det förrän jag joggade av så de blir gissning helt enkelt!
Kul att få känna på hennes kapacitet! Jag har ju inte hoppat höjder p.g.a min ringrostighet. Så det känns skönt att veta att divison III är peanuts sett ur hästens perspektiv i alla fall :love:
12081233_944177982309597_282957586_n.jpg
 
Alltså tycker ingen ska klaga på foderkostnader utom jag och Amanda faktiskt :p
Fast jag klagar inte heller, det är svindyrt att ha häst i Stockholm, det är ju liksom ingen överraskning.


Hos oss är jag nog den som rider ut minst av de 65 hästarna på gården och jag rider ut 1 gång i veckan. Jag tycker folk rider ut för mycket och tränar för lite :p

Touché.
Jag väljer att vara lite skönt förståndsbefriad och säga "Jag märker inte av att det är så dyrt med foder i Stockholm, eftersom fodret är inbakat i vår hyra" :banghead:
 
ok. då är det mest synd om mig :angel: eftersom foder är inbakad i min stallhyra och jag ÄNDÅ måste betala extra för att han inte vill ha hösilage längre. Så motsvarande att min häst skulle äta 25 kilo om dagen ungefär betalar jag. Tur att jag bor i den här stan där det är möjligt att tjäna pengar... Månadskostnaden för C är ju typ 10 t kr och ändå skulle jag inte byta bort honom för allt i världen.
 
@Novali01 Hmm hela tävlingsoutfiten för att hoppa 60 cm. Vi kommer tydligen även få funktionärsupppgifter under dagen så jag chansar nog på hel och ren (så länge det varar...). Hjälm utan sammet äger jag inte. Äger inte heller en säkerhetsväst så det har jag fått låna. Inser hur bortskämd en är med att tävla dressyr:D. Behövs ju knappt nånting!
 
Sen ang klädsel på startfälttävlan, @Fiorano, så har de flesta här faktiskt kört enl TR tävling, dvs kavaj o vita ridbyxor i dressyr och hopp, lämplig långärmad tröja och lämplig ickesammetsklädd hjälm i terrängen.

Men! Jag som tänkte ut min klädsel så bra igår kväll. Brunt i dressyren och hoppningen, svart och rött i terrängen. Måste jag tänka om igen? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
19
· Visningar
1 904
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 822
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp