Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Innan jag flyttade hade vi stubbåker och sommartid även en obrukad "äng" som vi fick rida på. Hur bra som helst. Dock har jag insett att jag har svårt med precisionen när det saknas bokstäver. Jag behöver ramar lika mkt som min häst behöver det. Bevisligen :o
Nu har vi 20 min skrittväg till en stor bana mitt i skogen. Det är jättebra för man kan värma upp en längre runda dit (25 min i skritt och trav) och sen skritta av ordentligt på vägen hem. Men det är inga mått då den är helt oformlig så det är samma sak där, ramlöst :angel:
 
@Gabby_Ossi Innan jag flyttade hade vi stubbåker och sommartid även en obrukad "äng" som vi fick rida på. Hur bra som helst. Dock har jag insett att jag har svårt med precisionen när det saknas bokstäver. Jag behöver ramar lika mkt som min häst behöver det. Bevisligen :o
Nu har vi 20 min skrittväg till en stor bana mitt i skogen. Det är jättebra för man kan värma upp en längre runda dit (25 min i skritt och trav) och sen skritta av ordentligt på vägen hem. Men det är inga mått då den är helt oformlig så det är samma sak där, ramlöst :angel:

Jag tycker det är rätt bra med en massa plats, då kan man anpassa vägen efter hur det känns och behöver inte sluta eller svänga bara för att det kommer en vägg :angel: Jag använder hjulspår ibland om jag villa ha någon "linje" att följa eller för att kolla ut så att volter etc blir den storlek jag tänkt. Men visst, inför tävling vill jag nog ändå rida igenom program på en bana med rätt mått, blir lätt att man flyter iväg annars :p
 
@Marvin Precis! man tycker man är bra när man rider fint på en 30m volt och sen inser man att det är 10m-volter i programmen ><

Eller så har man en supertysk tränare som blir vansinnig och inte låter en göra NÅNTING annat förrän man kan rida korrekta ridvägar. då inser man att om man vill göra nåt kul då får man öva :angel: Och tro det eller ej, förra träningen var den första som det inte gapades om detta...
 
Jag är ju inte så duktig eller avancerad och rider ut mycket och hittar mina egna små "ramar" och riktmärken. Snöstolpar vara mycket bra när dom kommer upp tex;). Eller vid den stubben, stenen etc och göra en övergång si eller så eller vad jag nu bestämmer mig för!
Jag skulle väl egentligen behöva rida mer på bana men min paddock är inte super och kan tycka det blir lite trist. Sen har jag väl 20 min till närmsta ridhus men det är lite tidskrävande också att åka iväg bara för att..

Var så jädrans trött idag så min 15-åriga dotter fick motionera Bellona!
Bad henne rida bettlöst och tänkte hacket då. Men hon hade kränkt på repgrimma:crazy:. Snel hest;)!

Ska ju testa ny tränare på fredag. Alltid lite nervöst. Hoppas det blir bra.
 
Nu är jag på plats på Flyinge och Breeders. Resan ner med häst gick bra och nu är vi och hästen installerade och jag ligger på mitt hotellrum. Så jäkla lyxigt att få 5 dagar av fina hästar och bo själv på hotell.
Elle har gått bra sista vecka och i går satt jag upp helt själv, första gången sen förra hösten. De är STORT för oss. :p Missar tyvärr en träning i helgen, så i stället får min stallägare/beridare åka i väg och rida Elle den träningen. Hoppas att hon sköter sig bra.:nailbiting:
 
Vi har ju vår stora 60x60 bana som känns lite ramlös trots staketet. Rider gärna lösgörande där och rider på stora spår och stora volter. Är kanon med Indra dessutom. När jag däremot dressyrar riktigt vill jag kunna rida programdelar och då är mått och bokstäver ett måste.
 
Jobbade på banan idag, har inte gjort det sedan tränaren var här sön-mån. Valde ut en av övningarna vi jobbade med då, svag öppna och sluta längs långsidorna som var dagens tema. Varför rider man inte lika bra när ingen står i mitten?

Jag fick ändå till det helt okej, men inte i närheten så bra som på träningen. Tyckte jag fick smacka och driva i vartenda steg innan hon insåg att hon var tvungen att gå framåt. Förvisso blev hon rätt fin på slutet och man kände att hon verkligen rörde sig över ryggen, men varför ska det krävas så jäkla mkt ridning? :o Jag tycker jag tappar sitsen när jag måste driva, och då sitter jag istället och toksmackar. Nåväl, är bara att bida sin tid, förr eller senare blir det väl bra. Fock beröm för min sits i helgen och den här tränaren är inte nådig med sitsen, så jag känner mig hyfsat trygg i att det är gångbart...
Skolorna lyckades helt okej på slutet i öppnan (rider mer bara bogen in snarare än öppna) men jag får henne inte riktigt lika eftergiven i innersidan som jag vill ha henne. Slutan är svårare men det ger sig väl.
Imorgon blir det vila och på lör lägger jag fokuset på bjudningen och övningarna vi gjorde med det i fokus. Jag är inte så strukturerad att jag hinner allting i ett enda pass när ingen vägleder mig :o

Hade veterinären i stallet idag och behandlade några andra hästar, hen fick dötid över i väntan på en häst så jag fick en gratischeck av min häst. Kallas detta flyt eller flyt?! Nu såklart ingen regelrätt behandling, men vi gillar att prata båda två och när jag ändå hade min häst inne så visade jag stretchövningarna jag fick av vet i våras, för jag ville se om jag gjorde dem rätt fortfarande. Fick då en ordentlig genomgång och vet stretchade henne ordentligt åt mig så nu vet jag hur jag ska göra framöver. Mkt bra :)

Jag har även blivit ponnyryttare igen. Har fått ta mig an en ponny som skulle säljas av ridskolan, men som fick kotledsinflammation i våras. Nu ska den igång igen och jag blev tillfrågad om jag ville göra detta, samt då rida den lite vettigt inför att den ska säljas. Halleluja, klart att jag inte tackar nej till det. Är det nåt jag inte tackar nej till är det ju att rida en häst till och att dessutom få göra det varje dag är ju så att man tom kan leva med att det bara är skritt några veckor :)
Skrittade ut med den idag och insåg att den hade ju inte gjort nåt sen i våras. Den hade en hel del nerv också visade det sig, slängde sig hit och dit och var allmänt tittig. Men käck ändå, pinnar på och jag tror den tyckte att det var roligt (men läskigt) att få komma ut och lufta sig lite. Men lång tygel bara att glömma om man inte vill hamna på backen. Den är jäkligt kvick :o
 
Helt ot, jag vet, men min kompis kom femma i femårsklassen idag och blev första utanför final. Så sjukt bra ju! Lite ledsen för att jag inte var där är jag såklart, men så glad för deras skull.

Jag och C flyttar till på sön. Han kommer till ett stall där han ska få stå kvar så länge vi vill. Känns superskönt! Fint är det, med eget ridhus och lagom många hästar. Håller verkligen tummarna för att han tycker att det är ok!
 
Helt ot, jag vet, men min kompis kom femma i femårsklassen idag och blev första utanför final. Så sjukt bra ju! Lite ledsen för att jag inte var där är jag såklart, men så glad för deras skull.

Jag och C flyttar till på sön. Han kommer till ett stall där han ska få stå kvar så länge vi vill. Känns superskönt! Fint är det, med eget ridhus och lagom många hästar. Håller verkligen tummarna för att han tycker att det är ok!

Låter som ett härligt ställe! Hoppas så att han skall trivas. :)
 
Vad skönt att du hittat stallplats som känns bra @Amanda_F :) Trist att behöva flytta direkt efter så stora problem med magen men din häst verkar vara rätt cool i grund och botten så går säkert jättefint ska du se !
 
Vad skönt att du hittat stallplats som känns bra @Amanda_F :) Trist att behöva flytta direkt efter så stora problem med magen men din häst verkar vara rätt cool i grund och botten så går säkert jättefint ska du se !
Tack, ja än så länge har han accepterat det mesta jag utsatt honom för. Vi köper läget ihop helt enkelt. Fick lite extra råd från veterinären idag, hur jag ska tänka när jag flyttar en häst som han. Det var viktigt mentalt för mig. Tanken är att han ska gå i en relativt liten hage i början men han får också gå in med de unghästar han ska gå med sen, så länge de inte står och mumsar på hösilage hela dagarna. För det ska han vänjas vid, pyttelite åt gången, i minst tre veckor för att han inte ska få problem igen.
 
@Amanda_F spännande med nytt stall :) vad är det för ställe? närmare restid för dig?

*kl

Min gymnasietränare tycker att jag ska köpa en unghäst, det är en valack som är tre år e floricello. Den är inriden och vettig i skallen. Jag är dock skeptisk till min förmåga att fixa en sån yngling. Men samtidigt litar jag på min tränare, som har ett bra öga för hästar och vet vad som är vettigt. Och jag skulle heller inte bli tipsad om hen inte ansåg att jag fixade detta, det vet jag. Så dressyrmässigt tror jag inte det är nåt bekymmer direkt, men jag är ju så jäkla harig i övrigt. En allmänt spökrädd person är jag och vill såklart inte överföra det på en unghäst. Min nuvarande häst är tämligen opåverkad av mitt spökande tackolov så det hindrar oss inte.
Dyr är den också, men det är en jäkligt fin häst som nog är värd det. Frågan är vad jag vill betala för en unghäst. Men mest handlar det om att jag ska fundera på om jag vågar satsa. Har lite att tänka på nu på jobbet hela natten känner jag...:o
 
@stjarnfrugt Harig har jag ju aldrig uppfattat dig som!
Spännande med unghäst!

Jag har fortfarande världens kval angående hur jag ska göra med Penntrollet. Är ju inget superläge att åka och prova andra hästar direkt.
Jag tror ju att @fio är klok i det hon skriver, men mitt hjärta och själ gör uppror vid tanken på att släppa.
 
@Amanda_F spännande med nytt stall :) vad är det för ställe? närmare restid för dig?

*kl

Min gymnasietränare tycker att jag ska köpa en unghäst, det är en valack som är tre år e floricello. Den är inriden och vettig i skallen. Jag är dock skeptisk till min förmåga att fixa en sån yngling. Men samtidigt litar jag på min tränare, som har ett bra öga för hästar och vet vad som är vettigt. Och jag skulle heller inte bli tipsad om hen inte ansåg att jag fixade detta, det vet jag. Så dressyrmässigt tror jag inte det är nåt bekymmer direkt, men jag är ju så jäkla harig i övrigt. En allmänt spökrädd person är jag och vill såklart inte överföra det på en unghäst. Min nuvarande häst är tämligen opåverkad av mitt spökande tackolov så det hindrar oss inte.
Dyr är den också, men det är en jäkligt fin häst som nog är värd det. Frågan är vad jag vill betala för en unghäst. Men mest handlar det om att jag ska fundera på om jag vågar satsa. Har lite att tänka på nu på jobbet hela natten känner jag...:o
Det är ett privatstall med 10-12 hästar som ligger pyttelite närmare mig, men med motorväg längre bit så det går kanske lite fortare? Jag har en kompis som står där och som trivs så hon tipsade mig. Som vanligt vid flyttar kommer jag vara en orolig hönsmamma i början så det blir nog bra att han kommer ta det lite lugnt ett tag till. Vi kommer nog vara på mycket promenader första veckorna.
 
@stjarnfrugt Harig har jag ju aldrig uppfattat dig som!
Spännande med unghäst!

Jag har fortfarande världens kval angående hur jag ska göra med Penntrollet. Är ju inget superläge att åka och prova andra hästar direkt.
Jag tror ju att @fio är klok i det hon skriver, men mitt hjärta och själ gör uppror vid tanken på att släppa.
Är du kär i hästen kanske du ska köpa, men då får du nog acceptera att det inte blir fälttävlan...
 
@Marvin Jag är skvätträdd som attan, blir oftare rädd för saker när jag rider ute än vad min häst blir :angel: Och när jag har PMS har jag duktiga katastroftankar om att jag ska flyga av och bryta ryggen. De har dock avtagit nu när min häst är igång och inte lika dryg att rida ut, men jag vet att det är en ådra hos mig som lätt väcks till liv om det börjar fladdra för mkt under sadeln i kombination med fel vecka i kalendern eller en dålig period på jobbet. Känslomänniska javisst.
Däremot har jag ju den där jäklaranamma-ådran också som gör att jag inte låter nånting stoppa mig i min ridning. Jag går över lik för att komma dit jag vill även om det inte är roligt alla gånger, jag har ju tack vare detta tagit mig igenom 1 års igångsättande av min häst som är monstruös som konvalescent... Jag känner ju dock henne och vet hur jag löser problemen, men en ny häst vet man ju inte det. Då är jag lätt harig igen tills jag uppfunnit hjulet på nytt och vågar gå på framåt oavsett vad. eller om jag rider en häst under 148 cm, då spelar det ingen roll vad den gör. Skvätträdd är jag ändå, men helt plötsligt totalt odödlig och min rygg är av titan :meh:

Brinner det i knutarna att bestämma sig om Penntrollet? Annars hinner du väl provrida andra hästar efter att du blivit återställd tänker jag?
 
@stjarnfrugt Harig har jag ju aldrig uppfattat dig som!
Spännande med unghäst!

Jag har fortfarande världens kval angående hur jag ska göra med Penntrollet. Är ju inget superläge att åka och prova andra hästar direkt.
Jag tror ju att @fio är klok i det hon skriver, men mitt hjärta och själ gör uppror vid tanken på att släppa.

Jag har tänkt på det över natten nu och kommit fram till att det sitter bara i din hjärna! Dvs du vet vad du har, Penntroll, men inte vad du får och du bygger upp stora mentala hinder för att åka o provrida nåt annat. Hon är inte så speciell för dig, (Chatzi är det), utan hon är bara den som skiljer sig så himla mycket från Chatz i inställning och mot hinder och det är därför du så gärna vill ha henne trots att hon är lite för självmordsbenägen för FT. Om du får prova några hästar till som har rätt inställning till terränghinder så kommer du förstå att Penntrollet inte är ett unikum utan det är Chatzi som är med sin långsamma aktion.

So there.;):D
 
@Novali01

Det är ju inte bara det att hon skiljer sig i inställning och energinivå från vad jag är van vid. Klart jag vet vad jag har, och jämför med allt annat där ute som jag bara kan tänka mig. :eek:

Och då tänker jag mig en stor brun tråkig valack som är stel i sidorna, välter inåt i volterna, rör sig hårt, och så stort att jag får kämpa i åratal för att lära mig att sitta ner, stretar mot bettet, sticker mot hinder, bockar i landningen, far iväg i bockserier i skogen så jag ramlar av och slår ihjäl mig. Ouppfostrad att leda, stökig att ha med på träning och tävling, bankar i boxväggarna, kliver över folk, svår att lasta, bits och tjurar mot människor och hästar (och barn, hundar och katter). Och jo, de flesta hästar stämmer in på åtminstone hälften av ovanstående.

Och nej, jag ser inte alls fram emot att vara utan häst att rida och åka och provrida 20-30 st såna monster under mina lediga helger, och ägna vardagskvällarna åt att tröstmoffa choklad tills jag väger 150 kg och behöver en GBP-operation. :cry:

Och sen ändå desperat köpa en häst som kanske bara stämmer in på hälften av ovanstående, för att jag måste ha en häst att lägga min tid på för att inte bli galen.

Ni ser ju bara på det här inlägget hur knäpp jag blir av att inte rida regelbundet på 2 veckor? :banghead:

Lägger till: Går inte att rida ut på själv. Rädd för kor, grisar, älgar, harar, barnvagnar, trafik. Går inte över broar. Går inte att rida ut på i grupp för bli helt galen. Går inte ifrån gårdsplanen etc etc i all evighet.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 472
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 075
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 179
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp