Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Mä du kan ju inte jämföra med dig själv att träna i skogen. Du är ju typ Ulla Håkansson :p

@spinxx Glömde att du också bor här :p Vad fin hon är förresten.

hahahahahhaha VEM ska jag jämföra med då???? Jag konstaterade för länge sedan att om man ska få kondisen att räcka på en FT häst, även om det nu inte råkar vara en FT häst, så måste viss dressyrridning ske i skogen dagligen, och då är det ju lättast på vägen hem. Sen lär sig ju hästarna att ut får man kubba på på långa tyglar i fri form, musklerna värms utan press och efter en busgalopp så kommer lite jobb på vägen hem.
 
@Novali01 Jag är glad om Divan går i hyfsad form ute, finns ju så mycket kul att kolla på :). Nu är ju uteridningen lite mer kravlös från mig så hon har ju vant sig vid det också :) Jag brukar iofs rida lite skolor och bjuds det på passage och piaff så belönar jag det också.
Hos oss rider folk ut i skogen 3-4 dagar i veckan, gärna i grupp så de kan snacka, och så undrar de varför det inte går bättre i dressyren. Spontant tror jag att de är för att de inte rider hästen på tygeln 3-4 dagar i veckan men det får man väl inte säga i det här jävla landet :p:p
 
@Novali01 Jag är glad om Divan går i hyfsad form ute, finns ju så mycket kul att kolla på :). Nu är ju uteridningen lite mer kravlös från mig så hon har ju vant sig vid det också :) Jag brukar iofs rida lite skolor och bjuds det på passage och piaff så belönar jag det också.
Hos oss rider folk ut i skogen 3-4 dagar i veckan, gärna i grupp så de kan snacka, och så undrar de varför det inte går bättre i dressyren. Spontant tror jag att de är för att de inte rider hästen på tygeln 3-4 dagar i veckan men det får man väl inte säga i det här jävla landet :p:p

Nej här får man ju inte säga nåt som är negativt. Du kan själv tänka dig hur poppis jag är i vissa kretsar!:devil: För jag är inte tyst om jag ser nåt som är fel...:o
Nej, som jag sa, om jag red kravlöst varenda dag jag rider ut så skulle min dressyrridning aldrig förbättras, inte heller hoppningen då det mesta ligger i markarbetet även där. Däremot hyser jag ett visst agg mot ridbanor, älskar att rida i ridhuset men är ju lat så att lasta o åka dit är ju jeeeetejobbigt och då får det bli arbete på raka linjer i skogen.:banana:
 
@Habina Jag skulle tro att den största anledningen till att den inte startat om än den kvalat fint, är just att MSVA lyser rätt hårt med sin frånvaro i de här regionerna. Men jag tror väl som min tyska tränare, att detta inte blir ett problem för mig. För när jag kommit till den nivån då bor jag inte här uppe längre :o

@Magica Håller så tummarna för er idag, att det funkar bra med provridningen :)
 
@smulan87 Alltså jag försvarar inte ridhusnötandet. Det borde ha framgått rätt tydligt i denna tråd? Jag rider ut i alla gångarter och har alltid så gjort, alla mina hästar jag både haft själv eller ridit regelbundet. Men det är ett faktum i vissa klaner att man inte rider ut, jag tycker dressyrryttare är överrepresenterade iaf där jag befunnit mig. Att moderna ridhästar har mer nerv och temperament än dåtidens vagnshästar eller nutida mer sävligare raser är knappast heller nåt nytt eller förvånande..? Detta i kombination med att fler har häst, eller att det är lättare att skaffa häst utan stor egen kunskap är nog en bidragande orsak till att man håller sig hemma i ridhuset med den. Min nuvarande häst går då iaf inte att jämföra i temperament med de jag hade innan, och då anser jag att jag är mer rutinerad nu än då jag var tonåring så det är knappast för att jag rider sämre.
Jag tycker att alla hästar ska ridas ut, det är knappast bra för varken fysisk eller psykisk hållbarhet att gå runt på banan, med samma underlag och böjt spår varje pass. För att inte tala om hur mkt man har igen av att ha en miljötränad häst när man kommer till tävling. Om man nu inte vågar själv kan man ju anlita nån som vågar, eller kanske skaffa en lättsammare häst. Men det är ju min åsikt.

Jag förstår och jag håller med dig i att det självklart är annorlunda att rida ut på en häst som står högt i blod och avlad för att vara just reaktionssnabb och känslig. Det är ju toppen att du rider ut så mkt, variation förnöjer för både ryttare och häst och precis som du säger så förbättrar det hållbarheten. Jag vidhåller dock att vi generellt i Sverige är duktiga på att rida ut våra hästar, givetvis finns det de som håller sig i ridhus sju dagar i veckan och ändå har framgångar på tävlingsbanan men jämför med andra länder så är vi duktiga på att nyttja naturen här. Jag har full respekt för att man kan tycka det är otäckt att rida ut, inte minst när det sker sällan för det är ju oftast vid nyhetens behag som hästarna blir lite busiga. Men då får man bli bättre på att hitta variation och motivationshöjare i det vardagliga arbetet på banan helt enkelt. Jag tror vi är ganska så eniga egentligen men jag förstår inte varför så många lägger energi på vad och hur andra gör, alla är vi saliga på vår tro och de som inte varierar sin träning får garanterat tillbaka det på annat sätt som oengagerade hästar, skador osv.. så jag har lärt mig att jag sköter mitt och andra får sköta sitt för jag tror precis som du att varierad träning och miljövariation förhöjer prestation på flera sätt inte minst ens egen timing att hantera hästen i olika situationer.
 
@Habina Jag skulle tro att den största anledningen till att den inte startat om än den kvalat fint, är just att MSVA lyser rätt hårt med sin frånvaro i de här regionerna. Men jag tror väl som min tyska tränare, att detta inte blir ett problem för mig. För när jag kommit till den nivån då bor jag inte här uppe längre :o

@Magica Håller så tummarna för er idag, att det funkar bra med provridningen :)

Det blev en bra provridning. Billy skötte sig nästan super :up:
Tjejen kommer kanske åter nästa vecka. Kändes seriös och vettig :up:
 
Nyss hemkommen från en eftermiddag i ridhuset. Tyska tränaren var på besök och det är så himla nyttigt att delta från marken, bitarna faller väldigt bra på plats när man har tid att lyssna och reflektera. Ibland är det en fördel att man inte rider för då har man så fullt upp med annat :)
Fick bra uppslag till vad jag ska jobba med imorgon. Bla ta tid och se i vilket tempo jag rider ;)

Min häst fick gå ut en runda i skogen idag, superfint väder så man får passa på innan höstregnen drar igång. Älskar dessa fina höstdagar, mkt mer värdefulla för mig än den jäkliga sommaren med alla insekter och värme.Tom en pessimist som jag kan älska livet ibland ;)
Hon ville inte komma in från hagen dock, travade på en fin 20m volt runt mig och övriga hästarna och såg tjurig ut. Hon får såna ryck emellanåt. Sen stannar hon lugnt och fint och är inga bekymmer att ta in alls, bara hon liksom fått motionera lite och tala om att hon minsann kommer när hon själv anser sig vara klar :grin:
 
Red ett pass på banan idag. Fokuserade mycket på min sits och hade som mål att få till vissa delar som vi tränade på förra träningen. Plutten kändes som att han var med på noterna och var avspänd mestadels. Spände till när jag pressade lite men kom tillbaka relativt snabbt. Ett roligt ridpass med helt rätt känsla men med lite kass styrka från oss båda :)
 
Jag förstår och jag håller med dig i att det självklart är annorlunda att rida ut på en häst som står högt i blod och avlad för att vara just reaktionssnabb och känslig. Det är ju toppen att du rider ut så mkt, variation förnöjer för både ryttare och häst och precis som du säger så förbättrar det hållbarheten. Jag vidhåller dock att vi generellt i Sverige är duktiga på att rida ut våra hästar, givetvis finns det de som håller sig i ridhus sju dagar i veckan och ändå har framgångar på tävlingsbanan men jämför med andra länder så är vi duktiga på att nyttja naturen här. Jag har full respekt för att man kan tycka det är otäckt att rida ut, inte minst när det sker sällan för det är ju oftast vid nyhetens behag som hästarna blir lite busiga. Men då får man bli bättre på att hitta variation och motivationshöjare i det vardagliga arbetet på banan helt enkelt. Jag tror vi är ganska så eniga egentligen men jag förstår inte varför så många lägger energi på vad och hur andra gör, alla är vi saliga på vår tro och de som inte varierar sin träning får garanterat tillbaka det på annat sätt som oengagerade hästar, skador osv.. så jag har lärt mig att jag sköter mitt och andra får sköta sitt för jag tror precis som du att varierad träning och miljövariation förhöjer prestation på flera sätt inte minst ens egen timing att hantera hästen i olika situationer.
Håller helt med . Anledningen utöver det är den jag reagerar på att så mycket vanligt folk som faktiskt Hobbyrider , ändå faller in i tänket och argumentet att de har en "sporthäst " som anledning . Jag fattar inte det tänket öht .
Vad är en sporthäst som term nu bland hobby tävlingsryttarna ? Det är ju en vanlig häst som används och uppfostras och hanteras på diverse olika sätt och med olika förhållanden utifrån uppstallning , hållning, ridning osv allmänt ?
Japp - hästarna är avlade annorlunda jmf med för 20 år sen . De är lite lättare, livligare osv på många sätt , men det är ändå ingen större skillnad revolutionärt på just hobby hästarna i sig som köps och används till tävling för folk har ridit individer alltid och individer är olika i fråga om energi /skalle osv oavsett .
Den största förändringen tycker jag verkar vara folks inställning där argumentet " jag har en sporthäst " är ngt helt nytt argumentmässigt som motivering ?
Vad är det för hästar som tävlar lätta klasser av hobbyryttare som är så speciella i huvudet /blodet att de är unika "sporthästar" per definition och är i "tävlingskondition" som motivering till ngt beteende ?
Jag fattar verkligen inte argumenten därav min genuina undran om definitionen "sporthäst" bland hobby ägarna .
Tävlingskondition är alla hästar i som rids och tränas på ett vettigt sätt utifrån uppgiften . För att en häst ska vara i tävlingskondition i lätt klass krävs det inget större alls .
 
@Novali01 Jag är glad om Divan går i hyfsad form ute, finns ju så mycket kul att kolla på :). Nu är ju uteridningen lite mer kravlös från mig så hon har ju vant sig vid det också :) Jag brukar iofs rida lite skolor och bjuds det på passage och piaff så belönar jag det också.
Hos oss rider folk ut i skogen 3-4 dagar i veckan, gärna i grupp så de kan snacka, och så undrar de varför det inte går bättre i dressyren. Spontant tror jag att de är för att de inte rider hästen på tygeln 3-4 dagar i veckan men det får man väl inte säga i det här jävla landet :p:p
jo det får man säga ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
19
· Visningar
1 846
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 806
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp