07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Vilken Equipemodell är det du ska prova? Är du fortfarande på jakt efter en mer öppen sadel? Equipe har väl inte riktigt nån sån modell, men det kanske är en hybrid?
 
@mackan vi börjar med ett snabbt stopp i Chicago sen flyger vi till Memphis på måndag, hänger där några dagar sen blir det Dallas, Galveston, New Orleans, Mobile, Panama City, kanske ett besök på Harry Potter World i Orlando och sen 1 vecka i Clearwater Beach.

Lyckades böja tummen baklänges när jag red idag så tur att jag ska på semester. Tror inte den är bruten iallafall :p
Så sjukt kul ! Visst har du varit runt i USA även tidigare ? Hoppas ni får en toppenresa !
 
Blev ett bra pass idag. Försöker tänka på min sits hela tiden och det gör ju faktiskt nytta. Mycket tempoväxlingar och inte fuska med halvhalterna. Blir att träna mer i morgon och sen kommer tränaren på måndag och då hoppas jag att det skett någon förbättring av sitsen sedan senast :)
 
Igår kväll var vi iväg på personalfest. Jättekul ända tills arbetsgivaren sa att alla skulle rida den elektriska tjuren haha jag fick nästan en chock. Är ju en ganska tillbakadragande person och vill absolut inte dra uppmärksamheten till mig på det viset på ett uteställe :eek: Hade väl iof kunnat neka men då fyra personer bland oss i gruppen som var uppe på eländet var 60 plus så kände jag mig liksom tvungen. Flög av rätt kvickt och fick lite ont i ena axeln. Flög av rätt över huvudet på tjuren :laugh: Ja lite kul var det ändå men fyfan, vad obehagligt.
 
@Marvin @stjarnfrugt
Jag vet bara en trevlig dressyrhäst som är till salu. Stensäker MSV B och säkert inte så superdyr.

Skicka mig ett PM så får jag titta :o

Önskar dig en riktigt trevlig resa, och en trevlig GP-häst när du kommer hem ;)

@polly p Apropå att hitta häst så kan jag oromantiskt nog säga att jag köpte min häst för att det är min kompis som fött upp den :o Jag hade tittat på hur jäkla många hästar som helst, hittat en men den gick inte igenom besiktningen. Sen var jag hemma på julhelg och min kompis sa en dag att hon skulle sälja en av sina. Hon hade flera ggr försökt få mig att rida unghästen när jag var på besök men jag var aldrig speciellt sugen på det för jag var ringrostig och kass och ville inte rida en unghäst (som dessutom var döpt till Bockmaskinen), men nu skulle hon sälja den och tyckte jag skulle prova. Så jag tänkte att vafan, det är iaf en häst jag inte blir lurad på. Jag kan all historik och det jag inte kan det ringer jag och frågar om, och går det åt helsike skickar jag tillbaka den till avsändaren ;)

Så ja, jag provred henne en gång. Vi skrittade ut en runda på 15 min och sen red jag i ridhuset samtidigt som min pojkvän lallade runt på hennes mammas nordsvensk, jag på Bockmaskinen och min kompis på en annan häst. Trångt och hemskt var det i det pyttelilla ridhuset. Min häst skötte sig men bjöd på lite sånt där typiskt för unghästar som inte är framme för skänkeln. Men snäll var hon ju. Den dagen :grin:
Så jag åkte mina 100 mil tillbaka söderut efter julhelgen och funderade och sen blev det att jag iaf köpte henne. Hon var då 4,5 år. Helt superkorkat egentligen, för jag var en superkass ryttare efter enbart skogsridning några år och efter det ett år på ridskola, efter 6 år helt utan ridning. Jag hade liksom inte suttit på en "verklig" häst på typ 10 år. Och hur det gick vet ju alla som följt den här tråden genom åren :angel:
 
@sassiball Ja usch såna håller jag mig långt borta ifrån. Alla tror ju att bara för man rider så är man grymt bra på elektrisktjur också:eek:
Ja fyfasen det var hemskt! Jag kan säg att jag tyckte inte det hade några likheter précis med en bockande häst.... och där slipper man ju oftast publik också.
 
@sassiball Jag har aldrig behövt prova en sån där tjur. Det fanns en på jobbets julfest förra året, men jag kom undan för att jag hade skitsnygg 50-talsklänning och strumpbyxor och glöm att jag sabbar det med att åka på en sån där... Däremot hade jag kunnat tänka mig att prova utan publik, iförd helskodda ridbyxor ^^
 
@sassiball vilken taktlös oinsiktsfull chef som väljer en sån aktivitet. Väldigt udda minst sagt . Stackars dig , har full förståelse att du kände dig obekväm . Dessutom är det ju faktiskt en stor risk att ngn slår sig lite - "kul" att vara den chefen sen som drog ut sina anställda på aktivitet som de kände sig manade att utföra . Bäddar ju för en jättebra arbetsvardag sen ;)
Fast du kan ju precis alltid , säga nej tack ! Du är för snäll ...:(
 
Senast ändrad:
Min kompis som var nere på breeders nu och red femårsklassen fick rida en sån där tjur på hennes företags kick off, det kanske är vanligare än vad man tror? Hon hade tydligen slagit något rekord men hon är en sjukt duktig ryttare också. Själv skulle jag inte våga, har ingen som helst vana vid knasiga djur...

Är såååå trött nu, och då har vi inte ens flyttat allt. Idag bäddade jag i boxen och flyttade den Hö och Halm som skulle med. Och så har vi gått i 1,5 mil också. Och så skrittade vi 30 min och gjorde jättefina skänkelvikningar och ryggningarna var också ok. Traven kommer få vänta för han har klantat sig och har massa sår så då kan han inte ha benskydd. (Skritta kan jag göra utan men i traven behöver han dem). Detta kommer bli jordens långsammaste igångsättning men det är nog ingen som dör av det..
 
@mackan Ja jag skulle säga att det var lite under min värdighet att göra en sån grej, vissa personer tycker bara det är en kul grej men nja jag är inte en sådan person helt enkelt. Jag vet ju att jag hade kunnat neka, men det kändes bara så dumt att säga nej när andra gjorde det. Men fyy det var hemskt. Fast å andra sidan, hade jag inte blivit övertalad så hade jag nog aldrig gjort det, nu kanske jag provar någon mer gång. Fast jag tycker det är lite pinsamt att jag inte klarade längre...
Nästa gång tänker jag hålla i trådarna, då ska alla i gruppen fånga in varsin 30 kg`s gris på halt underlag :devil: :laugh:
 
@stjarnfrugt jag hade ju gudskelov ingen klänning på mig för jag tror inte jag kommit undan ändå. Däremot var jag grymt kissnödig när vi gick mot "aktiviteten" tänkte att det där fixar jag sen, trodde ju inte att jag skulle upp på tjuren.
Är också grymt imponerad av min arbetskamrat som blir 65 nu i vinter, han var spiknykter och är liksom mig ingen som hörs o syns på fester utan håller lite låg profil. Jag slog honom med ynka 2 sekunder. Man får ju skämmas.
 
@stjarnfrugt, jag har ju inte koll på tidigare historik med din häst men det låter ju verkligen som du gjort ett bra jobb och hittat ihop väl med henne nu:)!
Jag kom på idag att Bellona är den första häst jag köper som sas är mer färdig.
Väldigt dumt att jag inte gjort det tidigare. Båda dom andra inköptes som föl. Dock gick det väl bättre med 06-an som bor här nu än 97:an..
 
@mackan jajamensan! Blir väl typ 17 gången på 11 år :p
Detta blir sjätte road tripen så har sett ganska mycket också.
Highway 1 + Vegas
Washington DC, north Carolina, s Carolina, Georgia, Tennesse, Kentucky, West Virginia tillbaks till DC
Colorado över prärien till Yellowstone, Montana, Idahoe, Washington
New England + Vermont + Niagara
Vegas till Tucson
Och nu denna.

För övrigt jet laggad och klarvaken sen kl 03 här.
 
@mackan Jag är också lite på sadeljakt. Min hemmatränare har en elev med en Frank Baines Omni som jag ska provrida idag. Har efter lite sökande i mina gamla trådar här hittat att det va en sådan jag kärade ner mig i för många år sedan men den passade inte förra hästen så de ska bli spännande att prova igen!
Har aldrig ridit i equipe men dom ser ju så vackra ut:love:
 
@stjarnfrugt, jag har ju inte koll på tidigare historik med din häst men det låter ju verkligen som du gjort ett bra jobb och hittat ihop väl med henne nu:)!
Jag kom på idag att Bellona är den första häst jag köper som sas är mer färdig.
Väldigt dumt att jag inte gjort det tidigare. Båda dom andra inköptes som föl. Dock gick det väl bättre med 06-an som bor här nu än 97:an..

Då har du köpt din pålla nu då ? Grattis :)

Hur många hästar har du?

Min 07, GP, köpte jag som mest färdiga häst, då var hon 5 år och man kan väl säga grundriden. Övriga har jag köpt som oinridna projekt och sen fött upp några själv. Har köpt ett par föl också.

Ibland saknar jag den tiden, var så himla roligt att åka iväg o titta på en billig häst, komma hem med en långhårig spetsryggad sak och börja med att lägga upp en foderplan/träninsplan/inridning eller vad som nu väntade. Riktigt kul! Och de förändrades så snabbt också, och alltid till det bättre. Vilket är väldigt upplyftande för en själv som hästmänniska.
 
Startfälttävlan idag alltså. Barbie hade definitivt roligare än mig:p. Dressyren tyckte hon var dödens tråkig, vi red ryttarmärke II och det är ett hysteriskt tråigt program men jag gillar ändå att det är en sån enkel och bra nivå på ett sånt här arrangemang. Red bara fram ca 20 minuter för att det skulle vara en lång dag och att hon inte skulle bli trött. Men nä, nåt trött var hon då inte när det kom till hinder inte:D.

På framhoppningen busade hon till det så pass att jag åkte i backen efter ett hinder:o:D. Vår runda på banan är jag väldigt nöjd med. Hade bättre galopp än förra helgen även om den säkert borde vara ännu bättre. Men fint flyt och noll fel är gott nog.

Sen var det det där med att hoppa terränghinder. Först var det uppsutten banvisning och det var en ordentlig miss att jag inte ridit fram innan den. jag trodde enligt tidsschemat att framridningen var efter visningen. Barb var helt tossig under visningen, ville inte gå ner i vattnet och höll på att resa sig och ha sig, studsade och for i skogen och när jag valde att gå bredvid när andra skulle provhoppa ett hinder laddade hon ur så pass att jag hoppade av. Gick bort med henne till ridbanan och rastade av henne ordentligt innan jag gick tillbaka till ängen för att försöka hoppa lite terräng.

Är jättenöjd hur vi tog oss runt faktiskt. Det var knappast nåt fälttävlanstempo men det är inte så konstigt eftersom varken jag eller hästen har gjort nåt sånt förrut. Vi travhoppade ett hinder (som hon var livrädd för på banvisningen) och så fick vi två språng ur skritt. Däremellan fick vi riktigt fina språng och ffa den svängen de hade inne i skogen gav en härlig känsla!

För Barbs skull kommer det bli mer hoppning och ges tillfälle kommer vi göra om det här också. Hon tycker att det är så himla roligt och det känns lite som min skyldighet att ge henne detta när jag envisas med att dressyra.

Film från hoppningen:

Och en liten snutt från terrängen:
 
Då har du köpt din pålla nu då ? Grattis :)

Hur många hästar har du?

Min 07, GP, köpte jag som mest färdiga häst, då var hon 5 år och man kan väl säga grundriden. Övriga har jag köpt som oinridna projekt och sen fött upp några själv. Har köpt ett par föl också.

Ibland saknar jag den tiden, var så himla roligt att åka iväg o titta på en billig häst, komma hem med en långhårig spetsryggad sak och börja med att lägga upp en foderplan/träninsplan/inridning eller vad som nu väntade. Riktigt kul! Och de förändrades så snabbt också, och alltid till det bättre. Vilket är väldigt upplyftande för en själv som hästmänniska.

Jag har 06:an som går med föl född midsommarafton. Bellona 07:an:)och d-ponnyn, en new forest på 7år som ska säljas. Så fyra nu och förhoppningsvis tre sedan..
 
Och så lite foton från dagen!
12037955_10206623467457279_8918791949173564187_n.jpg


12119042_10206623467857289_2972662852806528624_n.jpg


...och min groom drog inte riktigt åt skydden:p
12107784_10206623467177272_4274970745887194589_n.jpg


12118981_10206623466577257_2122381874712074051_n.jpg


11214282_10206623466457254_6250537762813678092_n.jpg


12079591_10206623466897265_4659396387950905135_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
14 034
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp