07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Ok. Då är jag med. Tycker definitivt att du ska ta den här lånehästen i vilket fall. Det går inte att sälja C som avelssto/hobbyhäst då? Hon verkar ju snäll osv så för nån med avelsintresse men utan tävlingsambitioner kanske det är en pärla :)

@Amanda_F Jag skulle gärna göra en sån plan :) Jag funderar ju på allting sånt redan, och försöker planera och rätta in hela mitt liv efter ridningen. I den mån man nu kan som hobbyryttare vill säga, det är ju ingen inkomst utan bara en hobby och för att driva det krävs ett jobb som finansierar och ger tidsutrymme för detta. Det tycker jag nog att jag redan har. Jag jobbar skift vilket ger utrymme för hästeriet på ett annat vis än dagtidsarbete, och det ger även bättre inkomst. Jag skulle inte kunna jobba mindre eftersom jag behöver pengarna mitt jobb drar in, i min bransch jobbar man dessutom inte deltid. Jag har valt ett stationerat yrke så att jag slipper resor, jag har en bra lön i mitt tycke i förhållande till studieskulder och risk för övertid osv. Jag jobbar mina tider och utöver det är det inget om jag inte väljer det själv, bortsett från jouren var 12e vecka.
Tränar gör jag i den mån det hinns och passar mitt jobb, kör ett program med fokus på bålstabilitet och kondition. Klart att jag kunde ha haft mer disciplin där, men det är iaf bättre än för några månader sedan när jag inte tränade alls. Hoppas att det kommer att ge med sig när man får in rutinen. Förra veckan sket sig dock pga tävlingen, eftersom jag inte ville riskera att ha en helvetisk träningsvärk till helgen :o
Kosten är ett livsprojekt för mig som kämpat med ätstörningar i så många år så jag vet knappt sen när. Jag vet att jag äter regelbundet och hyfsat sunt numera och mer fokus än så är inte bra för mig att ha i den frågan. Klart att det skulle vara bra att strukturera upp det kanske, men eftersom jag jobbar skift tycker jag ändå att jag fått ta tag i just regelbundenheten på egen hand. Den dagen det kommer ett livsmedel som ger mkt ork och få kalorier kan jag betala en miljon för det, men det har ju hittills inte hänt. Tills dess får jag välja mellan att vara småfet och orka eller vara smal och orkeslös, för ridningens skull är jag småfet. Dåligt mår jag i vilket fall men jag har iaf ork till att göra det jag gör.

Det hade varit mkt bra att diskutera det med någon som har erfarenhet av just detta med helheten. Tyvärr känner jag ingen sån tränare som kan ge ett sånt heltäckande upplägg, det känns som att det måste vara en person man känner och har en etablerad kontakt med. Nån sån har jag inte. Och pga skadorna hos min häst sista året jag bodde söderöver så har jag heller ingen därifrån jag kan kontakta, pga att ingen känner mig på det djupet i egenskap av ryttare längre.

Förstår dock inte vad du menar med att ta tag i min familj? De kommer inte att hjälpa mig rent praktiskt med hästeriet. Jag är vuxen och är ensam med mitt hästintresse, de är rädda för hästar och har egna intressen som jag inte delar. Som resor och min systers ungar.
 
@stjarnfrugt Min tränare var inte heller den som hjälpte mig hela vägen men hon fick mig att fundera på vad jag trodde skulle behövas för att jag skulle kunna presteras. Vad jag skulle vilja kunna göra och hur jag vill komma dit. För mig har det varit olika bollplank och jag själv har hållit i helheten och lagt pusslet. Sen är jag så klart inte klar eller alltid lycklig, men jag vet att jag har valt mitt eget liv, och det ger mig lite arbetsro. Nästa steg för mig är att jobba med min oro och mitt katastroftänkande. Det är ganska energikrävande tyvärr.

Angående familjen menar jag mer att de är anledningen till att du bor där uppe. Så då kan det kanske vara en idé att prata lite med dem om hur du skulle vilja att det skulle vara. Vad din dröm är. Om det går att lösa att de kommer att hälsa på dig ofta om du flyttar ner igen och hur de ser på situationen.

Usch vad virrigt det här blev. Vad jag menar är att man får ibland se till situationen, se vad man vill och kan ändra och sen prova sig fram lite.
 
@Amanda_F Ok, då är jag med :) En sån grundplan har jag iofs satt ihop sedan flera år. Utan hjälp förvisso men skulle nog behöva bolla det betydligt mer med nån som är insatt i vad hästeriet kräver på den nivå jag vill till...

Jag började ju med att välja mitt yrke utifrån hästeriet. Redan från scratch när jag skulle omutbilda mig satte jag upp en lista som utgick från det liv jag vill leva - kunna ha häst och vettigt leverne på en lön, finnas en arbetsmarknad i hela landet, varierande arbetstider, stationärt. Jag ville tex i många år bli lokförare, men det sket sig på stationärt. Det går inte för mig att ha häst, och sköta det ensam, om jag tvingas resa i tjänsten. Spelar ingen roll att de har några tusenlappar högre lön än jag har nu. De stationära tjänsterna inom det yrket finns inte i hela landet heller.
Det jag saknar är väl att kunna jobba hemifrån och gå ut i ett eget stall när jag vill. Men det är jäkligt svårt att bygga ett kraftverk hemma. Och att börja plugga till nåt man kan sköta hemifrån känns inte aktuellt, det går bort flera år där i studentekonomi och då kan jag glömma att ha häst öht. Inte värt.

Eftersom jag jobbar skift är jag noga med att ta hand om kroppen. Jag äter regelbundet, planerar min sömn och ser till att hålla mig i i vettig form. Det sliter nog på kroppen bara som det är, man behöver inte göra det sämre.

Sedan har jag valt att leva självständigt. Inget får störa mig i mitt hästeri och jag har aldrig kunnat med tanken på att nån annan finansierar det vare sig direkt eller indirekt genom att stå för andra kostnader och frigöra medel för mig. Klart att det hade varit nice att ha det som många man ser, ha föräldrar eller partner som står för en andel av arbete och utgifter. Men hästfamiljen har jag inte, och jag är cynisk och ser bara den dagen förhållandet tar slut och man får avsluta det där hästeriet ofrivilligt pga ekonomiska skäl. Framförallt ska ingen ha nån hållhake på mig eller sätta mig i tacksamhetsskuld. Behöver jag säga att jag är singel :angel: :o

Jag ska definitivt ta det där med familjen den dagen om det visar sig att det är ohållbart att bo här. Men jag måste prova först. Gärna då med en ridbar häst en längre tid, så att jag faktiskt ser hur det är på riktigt. Konvalscenthästar kan man ju ha överallt mer eller mindre. Värre om man ska hålla igång har jag upptäckt...
 
Min häst fick vila i hagen idag, jag behövde ladda om känner jag. For till grannstaden och shoppade med en kompis istället och ikväll hinner jag inte rida då jag ska jobba natt. Var fö på Hööks och tröstshoppade :o Tyvärr utplockat på rean såklart då den pågått ett tag nu, men jag har inte kunnat åka ifrån tidigare eftersom jag inte har Hööks där jag bor.
*Blev ett par blingade vita ridbyxor, CRW Exclusive. Var skeptisk till både blinget och höga midjan med de var väldigt sköna och satt bra, så jag tänkte att för 50% av kan jag ju prova och se vad jag tycker. Betydligt skönare än de jag har iaf.
*Köpte en beige v-ringad tröja från JH, i stl 158/164. tur man kan ha barnkläderna så man hittar överdelar på Hööks. Kan i princip aldrig ha vuxenstorlekarna och de är fö oftast slut på rean också...
*Silikonsnoddar för att slippa bli utan nästa gång när jag knoppat halva manen...
*Flughuva då nuvarande är slaktad och tom öronen sticker ut.
*Ett armband med pärlor och lite bling som jag ska trä runt donuten så jag kan se ut som en riktig tävlingsryttare jag med.
*Ett par gummerade kulsporrar från Sprenger, 30 mm - nu jävlar är det färdigmaskat inne på banan, behöver jag sparka in henne i galoppen med dessa då vetefan :devil:
 
Igår när jag skrittade ut fick Barb som ett hostanfall-var precis som om hon satt något i halsen så tänkte inte mycket mer på det. Imorse hostade hon ytligt en gång vid utsläpp och idag när jag red var det dags igen. Hostade ett par gånger i skritten. Så jag travade ett par varv på ång tygel för att se om hon behövde hosta ur. Men nä, ingenting. Travjobbade tio minuter utan att hosta alls. Efter en skrittpaus började jag galoppera och då drog det igång igen. Var i ridhuset då och luften var möjligen lite väl fuktig. Gick ut (i ösregnet) och red på stora utebanan. Galopperade runt i typ tio minuter utan antydan till att hosta-pigg som tusan och jag satt minsann tom lös när hon brallade iväg en vända!

Det verkar mao som påverkan på hennes luftrör är ännu värre än vad det tidigare varit. Misstänker att infektionen hon hade denna våren har gjort henne ännu mer känslig:(. Funderar på om jag sa ge henne nåt tillskott och isf vad? Typ lakritstrot har jag hört ska hjälpa, men gör det verkligen det? Vårt stall är toppen-det är mycket rymd till få hästar och bra luftgenomströmning, hon är ute 12-17 timmar/dygn och nu har jag börjat vattna höet också.

...och just det, Juno hakar som f-n och fastnar om morgnarna. Är heller inte riktigt så lugn som han borde vara i hagen. Vad gäller honom känns allt hopp ungefär helt bortblåst.
 
@Fiorano Men bajs på allt. Har tyvärr ingen erfarenhet av hosthästar, eller det ska man väl vara glad för.
Vad fick hon förra gången hon hade infektion? Hon kanske behöver en kur igen?

*kl*
Divan och jag var INTE kompisar idag. När jag hämtade henne i hagen så hade jag hunnit halvvägs till ingången när en björk på 20 m gick av på mitten helt plötsligt. Blev ju såklart full rulle i hagen så det var bara att släppa och vänta in att de lugnade ner sig. Vilket typ tog 10 min. De är ju inte så smarta de där djuren direkt.
När jag tog tag i henne igen så ville hon inte följa med så då följde en diskussion på ca 15 min om vem som bestämmer = Jag.
Väl i stallet var allt okej men i ridhuset så var hon "rädd" för en dörr så fick vi ha diskussion om det och sen gjorde hon asbra skolor och skänkelvikningar så hon är lite förlåten :p

Onsdag ska jag träna för tränare 2 och torsdag åker jag till tränare 1 och tränar. Blir kul att åka bort och träna.

Funderar på att åka ner till Sharpman någon dag men vet inte om det är värt det? Finns det något kul kvar på rean? @mackan du bor väl ganska nära?
 
@Fiorano Min hade en streptococ-infektion tidig höst och blev då hostfri efter antibiotikakur. Hostan återkom under ridning i vintras (då kunde han få rätt ordentliga attacker) men han blev hostfri även denna vända när jag började skölja hans hö ordentligt. Tror precis som du att han blev känslig efter infektion nummer ett. Jag har nu bytt hö till ett med bättre kvalitet och det kan han faktiskt äta torrt utan att hosta.
 
@snow @Fiorano När ni säger det s hade ju min faktiskt också en streptokockinfektion under hösten, segdraget elände som krävde 6 veckors helvila. Fick antibiotika som hon givetvis chockade på efter dag 5 tror jag det var. Efter det har hon ju haft lite torrhosta men aldrig innan vill jag minnas. Är väl nån skit man får dras med nu. Tur det regnar varannan dag denna sommar så luften är fuktig...:grin:
 
Grå var ju hosthäst, allergisk mot allt kändes det som, jag provade lakritsrot och carragen, tycker nog att carragen gav effekt men då måste man ju vara lite idog eftersom det kräver att man kokar det. När jag red i dammiga miljöer/fuktiga miljöer så puffade jag honom med Nostrilvet, det funkade till 100% iaf.
 
@stjarnfrugt ah då är du på spåren. :) Hoppas du hittar någon tränare eller coach som kan hjälpa dig. Jag ska erkänna att jag inte kände den coach som jag satte första planen med, inte "på riktigt" i alla fall. Men det var ändå bra. Och hon var så pass duktig så hon kunde hjälpa mig rätt. Det var också lättare då för det var ganska uppenbart att jag inte skulle kunna tävla på den ponnyn jag hade då, den första delen av min plan var lättast att göra. Det är svårare nu.

@Fiorano men vad jobbigt! Aldrig får man vara nöjd mer än någon dag i sänder.. Hur har du tänkt med Junos upphakningar. Påverkas de av arbete och blir bättre eller sämre?

Jag är sjuk idag. Hemma med huvudvärk som jag haft i 3 dagar och som bara släpper när jag ligger helt still och tittar i taket/sover. Så igår fick Caspian vila och massage i stället. Mycket uppskattat, jag fick en ny frisyr på köpet. Han är väldigt förtjust i att pilla mig i håret, jag är inte lika glad i det för han har ofta spånsmulor på mulen och de kliar i hårbotten!
 
@Jfrelin och @snow För tre år sen hade hon en niccoletellainfektion och då behandlades hon med penicillin som enligt resistensbestämning skulle hjälpa. Första kuren gjorde det inte. Så då provades Hippotrim vilket slog ut magen och hon var jättehängig och dålig. Körde på penicillin igen varpå hon chockade tredje dagen (blev tre månaders vila för att bli av med infektionen). Det är den enda behandling hon har fått. I våras fick hon recepfritt slemlösande, då gav sig hostan rätt fort (knappt två veckor).

@Novali01 Köpte ju Nostrilvet i våras i samband med hostan då. Vet inte varför jag fortfarande inte provat det:o. Men det hjälper alltså även vid fuktrelaterad hosta? Den verkar vara det största problemet nämligen. Ska prova rida med det idag iaf, även om jag tänkte rida ute.

@Amanda_F Jo Juno blir mycket bättre med hakningarna om han får jobba. Under förra hösten när han verkligen var igång hakade han inte alls. Nu har han ju vilat i princip helt sen i början av februari. Det lilla han hann igång nu i början av sommaren gjorde det lite bättre-men verkligen inte bra. Så fort han nu ska vila igen blir det sämre. Egentligen skulle han stå i liten hage i två veckor efter senaste behandlingen. Men det kompromissades bort just pga hakningarna. Så i dagsläget hakar och fastnar han samt att brosket inte heller får vara tillräckligt i fred för att läka ordentligt. Ett stort moment 22 här alltså. *peppar peppar* har han inte fastnat och släpat benet efter sig de senast två morgnarna. Men då tar jag in vid 22 och släpper ut vid 5 för att minimera antalet timmar inne.
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka. Puffade ponnyn med Nostrilvet innan ridning och red i ridhuset. Pigg som tusan var hon på vägen dit. Yey tänkte jag. Red fram som vanligt i trav och galopp i 20 minuter och hon kändes precis som vanligt. Fanns en viss antydan till att hon skulle hosta men hon frustade lite och så var det bra med det. Yey igen liksom! Så skrittade jag och när jag tog tyglarna kom en ordentlig hostattack. Jag blev så less att jag skrittade ut 20 minuter och red hem.

Hon har inget näsflöde, ingen feber och är precis som vanligt. Antar att hostan kommer från yttre påverkan men ger det sig inte den här veckan får hon väl åka till kliniken. Det är kul med häst. Kan säga att jag stundvis identifierar mig mycket i känslan som den här snubben uttrycker:
 
Hoppar in i den här tråden igen. :angel: Främst för att jag känner igen mig något så otroligt i det @stjarnfrugt beskriver och vill tacka för alla kloka tips hon (och jag!) fått. :D :bow:

Jag minns inte ens när jag skrev i tråden senast, men Ariel och jag har varit iväg på terrängläger i fem dagar, otroligt givande! Det gav massor med självförtroende, nya infallsvinklar och även lite mer tillit till min häst. :love:

Just nu känner jag att jag spretar någonting helt enormt i min ridning och behöver försöka hitta en plan. Det jag har svårast med är nog att bestämma mig för VAD jag egentligen vill göra. Fälttävlan kan jag nog glömma, finns inga tävlingar häromkring och ytterst få träningar. Så det får bli mer "skojiga tillfällen" än att faktiskt tävla.

Däremot är ju Ariel slutmätt nu, så hoppa på ponnytävlingar avd B kan vi göra samt då tävla dressyr mot stora hästar. Men upplägg/plan/strategi verkar vara svårt att få till. Klart jag har mål och drömmar (tex Fjord-SM någon gång), men det är inget som får mig att se en röd tråd i den dagliga ridningen.
 
@Jfrelin jag tolkar det som att du besökt sharpman tidigare eller ?
Deras reor brukar vara väldigt utplockade snabbt och jag tycker inte de är jätteimponerande , men jag är å andra sidan inte jätteimpad av deras sortiment öht, är väldigt sällan jag handlar där faktiskt . Är oftare på Mantorps travshop där kan man handla vettiga basicgrejer (täcken, schabrak, jackor, byxor, skor samt liniment, salvor, schampon etc främst ) till bra priser inte sällan . Men har du varit på Sharpman tidigare och känner till deras utbud och priser och gillar dem så är det ju bara att köra :)
 
@mackan Har varit där en gång tidigare när jag åkte förbi på väg söderöver. Tyckte det var okej men nu ska jag egentligen inte åt det hållet alls :p Tror jag hoppar det på fredag. Är ju ändå en bit att åka.

@Habina Jag trodde du hade betäckt Ariel eller det kanske var förra året hon fick föl?
 
@Fiorano kunde inte lyssna på videon men den var ju textad. Hm känner igen mig jag också ibland. Just cyklar har jag gett mig på ett par stycken, ush så pinsamt, tur ingen filmade-

Ush vad tjatigt med hostan, har inte något tips tyvärr.

Själv är jag ännu mer trött på hästar nu, än någonsin tidigare. De är roliga att ta foton på. Att leda runt dottern på ponnyn är rätt ok också.
Med GP händer det inte så mycket, hon är fortfarande sned i korset och jag tycker inte hon ser ren ut.
 
@Habina Jag trodde du hade betäckt Ariel eller det kanske var förra året hon fick föl?

Nä, hon betäcktes 2012 och fölade 2013. ;) Sedan fick hon tre sjukdomar/skador relaterade till fölningen, så vi började rida ordentligt igen för ganska precis ett år sedan... På något vis var det ändå värt det, vi kom varandra närmare, hon mognade och jag fick en underbar Ariel-kopia som är snäppet bättre än sin mor. :D
 
@Fiorano Så klockrent med cyklisten. Precis så känner jag mig rätt ofta ang hästeriet :o Jag fick ett liknande utbrott här förra veckan i stallet när vattenslangen gick av i en koppling när jag var stressad och skulle iväg till en kompis som väntade och hade fått stressa hela eftermiddagen med allting. Var dessutom mitt under barbackaepisoden och jag var jävligt less :o Tur ingen filmade.
Så pinsamt att tänka på hur man beter sig ibland, men det behöver laddas ur emellanåt :o

@Habina Välkommen tillbaka :)

*kl

Red ett dressyrpass idag. Energin var tillbaka och bevisligen har min häst ju inga problem att orka gå i en hel timme så länge den sista kvarten inte är i collectingring/på banan...

Har spöregnat sen igår så ridhuset var fullt av sommarlediga som inte ville rida ute. Men lyckades ändå rida ett normalt pass. Blev mest voltarbete av utrymmesskäl, men kände iaf att jag inte blev lika störd av omständigheterna som tidigare. Kanske ett fall framåt.
Tyckte det gick rätt bra, hade fokus på tempoväxlingar och övergångar. Blev inte helt enligt plan men iaf hyfsat.
Dock slapp jag inte det sedvanliga ihopkrullandet och tappade henne ibland i vanlig ordning. Så irriterande och jag behöver verkligen en tränare som kan tala om vad jag gör för fel när det blir så. Hon går ju bevisligen bättre på träning så det är helt klart nåt jag gör ensam som inte händer lika ofta på träning.
Fick henne inte att galoppera genom kroppen heller, fick en väldigt märklig känsla av att benen gick som trumpinnar men det gick inte speciellt fort. Speciellt i höger varv. Märklig tretakt och inget vidare flyt, jättekonstigt. Efter mkt galopperande blev det hjälpligt, men inte helt bra.

Vi har iaf träning på tors. Då ska vi diskutera detta träningsupplägg med 2 ggr/vecka. Kommer ju bli drygt 2500 kr/mån på lektioner, men kosta vad det kosta vill. Såhär kan jag inte ha det.
 
@sassiball Vad jag känner igen mig, jag är inne i en klappa hästperiod.

Hästen själv är inte bättre, han är så sommartrött att han knappt vill röra sig framåt. Så vi peppar inte direkt varandra.

Men i förrgår testade vi iaf en hoppsadel som passade. Så jag funderar på att köpa en sådan när jag får lön :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 540
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 350
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 252
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp