07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, efter tre provridningar och trots att de verkligen gillade hästen och ville köpa så blev det ingen affär den här gången heller, de kom inte överens om priset. Så jag borde väl vara glad, typ, men är mest irriterad på att jag nu tappat 3 veckor där jag inte kunnat tänka på något annat, inte tyckt det varit lönt att leta efter ny hoppsadel, inte vågat åka på träningar eller anmäla till någon tävling. Igår kände jag bara för att säga till ägaren att jag inte vill ha honom kvar oavsett, att vill hon tvunget ha ut så mycket pengar för honom så får hon sätta honom hos någon som kan ta honom sista biten till att kunna starta MsvB med bra resultat eller ta upp honom i klasserna i FT eller hoppning. Eller så får hon sälja honom för lite mindre till de här som verkligen tycker om hästen och som funkar bra med honom.
Men egentligen vill jag nog ha honom kvar, känner bara att de här veckorna verkligen har tagit hårt på mig, igår började jag gråta i bilen för att jag inte fick till backningen när jag skulle parkera släpet, tror knappast det berodde på det egentligen :cautious:.

Och just det, jag blev tvungen att välja mellan att ställa in antingen terrängträning eller Falsterboplaner nästa vecka för att visa för någon ny spekulant. Som antagligen kommer tycka han är för spänd eller för dyr eller kanske inte dyka upp alls när det väl är dags...

Men idag har jag iaf efteranmält till vår hemmahopptävling imorgon, 90 och 1m, trots att jag inte hoppat på över 3 veckor. Så vi kommer såklart få starta först och jag kommer inte hinna gå banan eller hoppa fram ordentligt... Men det får väl gå som det går :meh:.
 
@Gabby_Ossi fy så drygt :(
Finns inget tråkigare än att visa ngn annans häst på utdragna försäljningar tycker jag eftersom det som du skriver tar så mycket tid , engagemang och flexibilitet osv .
Låter konstigt att ägaren velat sälja så himla länge och ändå inte får sålt samtidigt som den inte kan tänka sig gå ner i pris .

Kl
Är 29 plus här och riktigt varmt men hästarna bryr sig inte särskilt . Jag red träning igår på 00an och det var varmt för mig deluxe men hästen brydde sig inte . De klarar värme bra allmänt det är mest vi som blir påverkade .
07 har dock väldigt mycket flugor och broms där hon står så de är väldigt besvärade av det . Skippade ridning på henne igår eftersom ingen möjlighet att rida inne finns där .
 
  • Gilla
Reactions: fio
Åh @Gabby_Ossi din krake! Inte kul alls när det blir så o det hade ju varit bättre både för dig o hästen om han blev såld till någon som verkligen gillade honom. Är trist när det bara är lite extra cash som gäller o inte att hästen får det bra. Förstår din frustration verkligen. Men det kommer gå bra på din tävling i helgen I promise!:bump:
 
Fy vad jobbigt @Gabby_Ossi jag tyckte att det var jobbigt att provrida för att jag inte visste hur det skulle gå om man upptagit någons tid i onödan. Sen var det all väntan på besiktning, osv.

Men nu har det inte varit så mkt väntan denna veckan. idag gick köpet av både sadel och trailer igenom. Så nu ska det inköpas ett extra trailerlås och sadelgjord i morgon. Sen är det shoppingstopp ett litet tag. Inte helt billig månad helt enkelt.
 
Alltså, det här finns ju inte :arghh:

Efter efteranmälan, tagit ledigt från jobbet, badat häst och putsat saker, lånat transport eftersom syster också ska på samma tävling, stigit upp tidigt och virrat runt huset för att hitta alla saker, så inser jag när jag ska lägga ner passet att jag har missat vaccinationen :banghead::banghead::banghead:. Så det fick bli strykning idag och återtagen anmälan till stilterräng om 2 veckor och istället boka in vaccination under dagen så att vi i alla fall precis hinner få startberättigande till Öved 1/8. Jaja, transporten får jag ju i alla fall användning för :grin:.
 
Alltså, det här finns ju inte :arghh:

Efter efteranmälan, tagit ledigt från jobbet, badat häst och putsat saker, lånat transport eftersom syster också ska på samma tävling, stigit upp tidigt och virrat runt huset för att hitta alla saker, så inser jag när jag ska lägga ner passet att jag har missat vaccinationen :banghead::banghead::banghead:. Så det fick bli strykning idag och återtagen anmälan till stilterräng om 2 veckor och istället boka in vaccination under dagen så att vi i alla fall precis hinner få startberättigande till Öved 1/8. Jaja, transporten får jag ju i alla fall användning för :grin:.

Åh, så typiskt! :meh:

Vi ska iväg på skåne-tripp idag. Terrängträning idag, och sen åker jag till Falsterbo på lördag, och söndag tänkte jag lägga in lite mer terränghoppning på hemvägen. Insåg med fasa att jag ska jobba natt nästa vecka igen, jag har inte hämtat mig från förra veckans omgång än! Och då har jag ändå varit hemma sjuk två dagar denna veckan. :mad:
I nästa vecka ska jag dessutom rida min terrängtränares häst när hon är iväg på semester. Hennes lilla älskling, knappt att jag vågar! Chatsi får ta det lite lugnare då.

Har funderat mer på kommande året och blir lite stressad. Ska Chatsi bara stå vill jag ändå passa på att betäcka henne, men inser att jag har väldigt dålig koll på avel. Det finns ju hur mycket hingstar som helst att välja på!
 
@Gabby_Ossi Vilken jäkla otur mitt i all annan "skit".

Själv är jag i Skåne nu sen i söndags, och kommer vara här ca 5 veckor. Hästen är kvar hemma och kommer ridas av beredaren hela sommaren. 6 månaders vila räckte för i år. Fick rapport i går att hon sköter sig. De varma vädret är perfekt för henne.:D På måndag åker jag vidare till F-bo och blir där 5 dagar. Riktigt lyxigt att komma iväg med bara tjejkompisar, bo tillsammans och leva och prata häst.
Så blir inte så mkt uppdateringar från mig förarens i augusti. Då är de dax att jag börjar rida hästen som jag inte suttit på sen i november 2014.
 
Red ut en sväng med en stallkompis dag och trimmade sedan en kortis på banan. Jag hade graman på från start (longerade även lite kort innan jag satt upp för att checka av vad han tyckte om gramanen). Han var så lugn och fin idag! På inrådan av tränare så fäster jag gramanen på sidan av sadelgjorden så att den liksom ramar in bogarna, och det kändes nästan som att han trivdes med det? Eller så var det jag som blev tryggare och red stadigare för det kändes som att gramanen gav oss en ram redan från start. Vi travade och galopperade i en ganska låg, rund form och ridkompisen som också är utbildad ridlärare hjälpte mig att hitta rätt känsla.

Jag är verkligen inget fan av hjälptyglar och särskilt inte en så skarp sådan som gramanen men så som situationen är nu tänker jag ändå att det får vara värt att testa. Blir han lugnare och mer tillfreds för att han känner sig mer inramad så är det ju bara bra.
 
Tack för stödet, man kan alltid räkna med att få pepp och medlidande i den här tråden. :)

Och egentligen har det ju varit väldigt lite försäljningskrångel under de här 3 åren jag haft Bruce, ett fåtal provridningar men det här är första som egentligen kändes som potentiell köpare även efter provridning. Jag får ju ha en fin häst att rida på helt gratis. Och missad vaccination är ju ingenting mot de som har hästar som faktiskt är skadade på riktigt.
 
@Gabby_Ossi men vad drygt. Jag är dock glad att du får ha kvar Bruce ett tag till. Skulle vara så tråkigt om du tagit honom hit och inte får skörda frukten helt.

@snow jag tänker vara fräck och säga att det är du som känner dig tryggare med graman. Känner du dig trygg så blir din ridning bättre och han blir trygg. Ingen annan rider ut på graman på Divan för det behövs inte men JAG behöver den för att våga rid ut och då går det jättebra :p

@stjarnfrugt svårt dilemma med jobb igen. När du inte bodde hemma så saknade du din familj men hästmöjligheten var bättre. Nu saknar du hästmöjligheten fullt ut och har det jobbigt på jobbet om jag inte minns fel men är nära din familj. Oavsett vilket beslut du tar så bestäm dig för att det ska funka. Blir du kvar så kanske du får släppa att det inte kommer finnas massa träningsmöjligheter och förlika dig med det. Då kan du inte ödsla energi på vad som inte går.

*kl*
Red ett kort pass i ultravärmen. Kändes helt okej och nu sitter enkla bytena och skolorna 6 av 10 ggr så tills nästa tävling, första helgen i augusti, så hoppas jag det sitter 10 av 10 ggr, vilket jag har som krav för att det ska vara värt att rida MSV C. Annars kan vi fortsätta hålla oss till LA. Konkurrensen här i Sthlm i de klasserna är sinnessjuk.
 
@Marvin Kul med lite ridning på en annan häst :) Men har jag missat nånting här eller, varför ska Chatsi stå i ett år..?!

För att jag inte har tid/stallplats/möjlighet att ha två hästar och jag ska låna tränarens andra häst till hösten och då måste jag hitta nånstans att lämpa av Chatsi...

Vi tränade terräng i stekande sol idag, 29 grader. Vi hade dessutom pga lite missförstånd privatlektion, så det blev ganska intensivt. Jag var lite loj först, och då gör inte Chatsi många knop, men sen fick vi lite bättre fart. Hon hoppade sunken road utan tvekan och faktiskt hoppade hon fint ner i vattnet över stocken också! Duktig!

Vi gav oss på den stora trakhenern också, då solen dessutom låg så att det var sol i anridningen och sen stod hindret i skugga. Hon fegade faktiskt ur några gånger, men på tredje försöket tog hon ett jättehopp och sen hoppade hon fint gången efter. Därefter över en kulle, ut över en smal stock med djuplandning, böjt spår till en spets och sen 3 språng till en trippel brush.

Lite svettigt var det, Hon var typ vit och grårandig när vi var färdiga. Nu går hon själv i en stor hage där hon kan se andra hästar, verkade lugn och nöjd. Fick lite hö då det var rätt nedbetat.
 
*kl*
Red ett kort pass i ultravärmen. Kändes helt okej och nu sitter enkla bytena och skolorna 6 av 10 ggr så tills nästa tävling, första helgen i augusti, så hoppas jag det sitter 10 av 10 ggr, vilket jag har som krav för att det ska vara värt att rida MSV C. Annars kan vi fortsätta hålla oss till LA. Konkurrensen här i Sthlm i de klasserna är sinnessjuk.

Jag tänkte fråga hur gammal Divan var för jag tycker du har haft henne i evigheternas evigheter...


Sen insåg jag :idea::D:laugh:

Fast iof så är det knappt någon som ens har en 06a kvar i den tråden utan alla möjliga andra åldrar figurerar där så man vet ju aldrig ;)
 
@fio :p jag har ju iofs haft henne sen hon var 3 så det är ju länge.
Trodde vi skulle vara etablerade i MSV B vid det här laget..... Ligger typ 1 år efter planen. Typiskt hästar att vara så jädra oförutsägbara
 
@Jfrelin Vi ska nog inte tala om att vara efter sin plan :o här sitter man och harvar runt i LB på knappa procent. Det var ärligt talat inte min plan efter 3,5 år. Nu var det ju förvisso inte direkt så att vi kände oss redo för tävling förrän hösten 2013, men som sagt... jag hade tänkt att etablera stadigt i LA i år och iaf nosa på MSVC nästa år. Men det kan man ju stryka från planerna.

Ang livet och jobbet så jag vet - jag måste förhålla mig bättre till det som är. Planen var ju att stanna här ett år och verkligen ge det en ärlig hans, funkar det inte hästmässigt så är det som det är. Då har jag förhoppningsvis haft en ridbar häst så pass länge att det går att utvärdera utan dessa ständiga avbrott som inte har nån betydelse för vart vi bor.
Men vill jag ha en chans till att bo där i krokarna jag kom upp hit ifrån, så är det detta som gäller. Det finns ett fåtal arbetsgivare i närområdet som skulle fungera, och den här har jag haft ögonen på innan. Men man vet aldrig, de kan ju ha en tjänst nästa år igen, ska man följa statistiken är det dock några år bort.

Det stämmer att jag saknade familjen, och det är vad som gör det svårast att flytta igen om det nu ska bli så. Jobbet är helt okej, det jag haft svårt för är mentaliteten hos många av mina kollegor. Den har ju inte ändrats, men jag har sagt mitt om vad jag tyckte om det som riktades mot mig personligen. Och resten försöker jag blunda för. Inget ställe är perfekt, men arbetsuppgifterna passar mig hyfsat.

@Marvin Gud så roligt och utvecklande att få låna en välutbildad häst :) Tråkigt dock att ställa av Chatsi,.Är hon snäll att rida ut på kanske du kan hitta nån fodervärd som håller igång henne så att vägen tillbaka inte är lika lång,?
Har hon bra stam eller varför funderar du på att ta föl på henne? Hon verkar ju rätt knepig vad gäller ridbarhet osv så det kanske inte är egenskaper man vill avla på i första hand tänker jag? :o
 
Tävlade idag, 60,500%. Gick jättebra på framridningen tycker jag, men jag är ju kass på att beräkna starttid och det blev väl en kvart för länge att rida fram misstänker jag. Förra gången blev det 20 min för kort. Aldrig blir det då lagom iaf :o

Skitväder hela natten och fm och banan var en leråker och tung. Red fram inne för att spara energi men lyckades inte riktigt få till det på banan. Dock har vissa delar blivit bättre, som ökningarna och upptagen. Jag ska bara lära mig att sitta kvar i mellantraven, det studsar så ini helsike så jag orkar bara hålla ihop det halva diagonalerna :o I övrigt fick jag inte till det där flytet nu heller, det hela känns alldeles för av-på och bjudningen ojämn. I skritten dör hon och i vissa avbrott dyker hon på näsa och tappar takt.
Kände mig jättebesviken direkt efteråt då jag hade velat få fram känslan från framridningen, men jämfört med de andra starterna i år så var detta ändå den bästa känslan tror jag. Men det är väl bara att träna och tävla mer och kanske nån gång få göra en uppladdning utan vilopauser så kanske det ska börja fungera... Blir på sin höjd tre tävlingar till i år, väldigt nära varandra i augusti och sedan är säsongen slut för mig. Känns tråkigt. Men man får väl använda uppehållet till att träna.
 
@stjarnfrugt hade de inte fasta starttider? Det är det värsta som finns på dressyrtävling, för även om man kan schabloon-tiden så är det alltid kortare eller längre.

Jag och C har varit hos NB idag. Det har gått framåt denna veckan. Har ju ny sadel och en ELT-gjord och en del av mig vill inte tro att utrustning kan göra så stor skillnad men det är fantastiskt vad mycket lättare det är att rida honom nu. Och lite svårare, eftersom han har börjat röra sig större men inte klarar av att samla sig.

Bäst med idag är att han är totalt fokuserad på mig för det mesta när vi är ute. Han tyckte min tränares GP-häst var väldigt spännande men skötte sig fint. Ska sägas också att det bara är andra gången den här tränaren ser oss och förra gången var kaos från vårt håll. Hade med mig en medhjälpare som filmade och fotade lite. Det är en av ponnytjejerna från mitt förra stall som nu har fått över min gamla ponnyutrustning. Den betalar hon av genom att hjälpa mig. Win-win!

Film och lite bilder:

11695034_10155735970780497_3452697951683724325_n.jpg

11540935_10155735977750497_8571210370909244746_n.jpg

11540935_10155735977760497_4375960780753128884_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 305
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp