07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Effekten av placebo ska inte underskattas! :D Hade gramanen igår också men använde dn knappt utan den hängde mest längs sidorna. Pålle var snällare än snällast men hans matte red inte bra i värmen. Kände mig som en svettblobb och fick inte ordning på mig själv.

@Amanda_F Om en hade haft din sits alltså :love:
 
Idag gick bara allting åt helvete. Gick hyfsat bra på framridningen, men dog totalt när vi kom in i collecting ring. Hade hela hästen bakom skänkeln helt plötsligt och vi kunde inte göra nånting. Knappt svänga. Lyckades rädda situationen lite genom övergångar och tydlig yttertygel och fick tillbaka stödet i handen och styrningen men sedan fick vi tyvärr startsignal. Hon gick emot handen hela programmet, fick sparka in henne i ena galoppen som istället för vid medellinjen efter volten blev först vid A, i ungefär varje hörn slog hon upp med huvudet och sista halten snubblade hon tom in i. Så lite gick vi framåt.
Efter min värdelösa ritt, som fö fick mig att längta till utridningen, så kände jag bara att nej, nu ger jag upp. Jag säljer den här hästen och köper en skogsmulle. Då kan jag rida i skogen och tänka att jag är helt okej bra, eftersom motsatsen aldrig kommer att bevisas där. Grät och svor på väg tillbaka till mitt stall när ingen såg mig. Har aldrig känt mig så jävla värdelös. Det känns knappt värt att fortsätta tävla när det ska gå såhär dåligt. 55,152% liksom. Rent pinsamt. Hemmatävling dessutom, folk kände sig väl tvungna att peppa mig och vara snälla. Men nej, det går inte att peppa. Rider man så dåligt som jag gjorde idag då är det inget att peppa. Vill typ hänga mig och gräva ner mig själv. Det är rent tragiskt att detta är vad jag lever för, för jag kan ju inte påstå att det är nån vidare kvalitet i det...

Det absolut enda positiva med dagens insats var att gårdagen genast kändes som en miljon i jämförelse.

:turd:
 
Men du.... @stjarnfrugt, såna där starter har vi alla haft! Jag minns en tävling förra året när Lilla Svarta helt plötsligt kändes som ett skepp jag skulle välta runt...:mad: inte hade jag några längre sporrar med heller men raggade upp såna till nästa klass o tryckte på madam när hon tänkte göra samma slowmotion insats. Blev sån skillnad att det finns inte! Så ibland är det ju faktiskt så att hästarna måste hjälpa till, räcker inte med att rida bra för en häst som bestämt sig för att leka snigel den dagen har ju bestämt sig.
 
@Novali01 Jag vet inte. Uppenbarligen är det ju nåt jag gör, eller inte gör, på banan. För det går ju halvkasst varje gång, idag var det en ren katastrof utan dess like och inte bara halvkasst. Men vi fick ju också livets sämsta poäng, inte ens i vintras när hon var låst och ojämn, och dessutom bockat sig igenom hela framridningen och knappt gick att styra runt i rätt gångart på banan - inte ens då fick vi så här dåligt...
Jag tycker att det känns skit. Och nej man kan inte skylla det på hästen även om hon nu bevisligen bestämde sig idag för att det inte gick att bjuda till alls. Utom på framridningen då för där skötte hon sig minsann. Hon har nog aldrig någonsin varit såhär jävla trutig som just de här minuterna vi var inne på banan. Så antagligen betyder det att jag blir för stel i handen. Eller nåt. Kanske slutade använda skänkeln. Nånting måste jag ju ha ändrat radikalt eftersom hon gick från helt okej och stundom bra till total katastrof inom loppet av ett par minuter. Tror inte ens underlaget kan förändra det så pass. Det var inte perfekt men det var iaf inte leråker som igår och inte ens då var hon i närheten av detta, om än tendenserna alltid är med oss på banan (vilket bara ännu mer tyder på ryttarfel)

Känner mig så värdelös så det saknas ord. Skäms över hela min uppenbarelse. Ridsjälvförtroendet är på precis lägsta nivå efter den här helgen och jag har faktiskt ingen lust att åka på nästa tävling. Jag måste verkligen lära mig att rida. Ordentligt. Hur nu i helsike det ska gå till. Ensam bitter halvgammal kärring som inte kommit nån vart i livet.

Nu har jag skrivit åt min nya instruktör att hädanefter är det 2 pass i veckan som gäller de veckor det är möjligt. Det här går bara inte. Ska man rida såhär dåligt kan man lika gärna stanna i skogen.
 
Nejdå så är det inte. Du har ju en tendens att åka bergodalbana o nu har du tagit Atmosphere ner (åkattraktion på Liseberg om du inte åkt den kanske...:D) så nu är det bara att hoppa på Uppskjutet upp igen! (Ja den åkturen heter så faktiskt!) För som jag sa, vi har alla upplevt detta, kolla allas vår @Jfrelin som glatt delar med sig av sina ups and downs, hon har precis samma glidiga procent som du men skillnaden är att hon inte bryter ihop o totalsågar sig själv.
Jag har ju sett hur du rider och du rider inte dåligt, tvärtom är du riktigt duktig, så kom igen nu, av med offerkoftan o upp på hästryggen igen, anmäl till en tävling o träna dig dit!
 
@Novali01 Tack för pepp... Dagens skit är dock skit. Jag red nåt fruktansvärt dåligt oavsett annat, just idag var det ingenting annat än 55% värt. Och har man dessutom en häst som aldrig gör nånting gratis och inte är ett dugg förlåtande överlag, då gäller det att man ser till att ens egen lägstanivå är rimligt hög.
Jag måste lära mig att rida program, för jag är en tävlingsmänniska och ska jag bara lulla runt varv efter varv på volten när ingen bryr sig när man byter väg... då kan jag lika gärna skita i detta. Finns ingen anledning att fajtas med en sporthäst för det. Då kan man köpa nåt som går av sig självt.
Jag måste helt enkelt lära mig att lösa saker inne på banan också, inte bara fortsätta rida dåligt utan faktiskt kunna få igenom saker samtidigt som det ser någorlunda snyggt ut. Men först ska jag vara arg och tänka på döden i några dagar. Och rida i skogen. Enbart.
 
@Novali01 Jag har inte tid att bara rida i skogen, eller tvingas rida barbacka, eller vänta på nån annan jävla skitskada som ska ställa till det för oss. Om jag nånsin ska kunna rida bättre på tävling så måste jag rida dressyr, från och med nu. Annars kan jag lika gärna skit i det helt.
Anledningen till att jag inte kommit nån vart än är för att jag slösat för många år på att inte träna och tävla. Av diverse inte helt självvalda anledningar förvisso. Men tar jag inte tag i det nu kan jag lika gärna lägga ner ridningen helt. Det ger mig inte ett skit att lalla runt i skogen enbart. Till det behöver man inte betala för att ha en häst utan det duger gott med hunden.

Mest rädd är jag för att jag ska tröttna av att allting bara är en evig motgång, slit och kämpa och banka pannan blodig. Jag tänker att nån gång tar den där obelönade energin slut och då har jag ingenting kvar som är nåt att slösa sin tid på.
 
@stjarnfrugt varför ska du rida i skogen några dagar? På't igen direkt. Ska det bli bättre så kan du inte hålla på sådär. Ridhus eller bana 5 ggr i veckan 1 gång ut 1 dag vila.
Sen måste du börja fokusera på att förbättra EN sak åt gången. Du kan liksom inte korrigera sitsen, formen, tempo, takt och storlek på volt samtidigt. Bestäm dig för att träna på en grej och håll dig till det. Fokus fokus och åter fokus

*kl*
Jag har träffat @Amanda_F idag. Supertrevligt och hoppas hon vill bli min stallkompis.
 
@Jfrelin Därför att 1. Min häst är ingen robot, hon checkar ut om vi rider på banan/ridhuset varje dag. Det funkar att rida ett par dagar på bana och sedan ut en dag däremellan. Dessutom är hon helvetet att rida ut om det görs för sällan, och konditionsträna gör vi bäst ute 2. För att jag inte har tillräckligt med ideer för att rida dressyr varje dag på egen hand. Därav att jag vill träna flera dagar i veckan, så att jag hittar en röd tråd att jobba på sen på egen hand. Bevisligen har det ju inte blivit speciellt bra av att sitta och känna efter och rida ensam. Jag behöver en rejäl skjuts framåt innan jag kan lägga upp saker på egen hand och göra nåt vettigt av det tror jag. Jag har slösat alldeles för mkt tid på att vara ineffektiv i min ridning, och jag måste få verktyg för att sluta vara det.
 
@stjarnfrugt Du rider verkligen inte dåligt! Att kunna prestera inne på banan kräver för oss allra flesta rätt mycket träning på att rida program och vara därinne mellan staketen. Du har knappt haft möjligheten att träna och än mindre att tävla, så hur ska du ha kunnat skaffa dig den rutinen? Sen kan det även vara så att din häst inte är typen som heller funkar så himla bra två dagar i streck och därför sa upp sig på banan idag. Som ryttare kan det också vara svårt att hinna ladda om mentalt-antingen gör en för mycket eller för lite i viljan att bli bättre andra dagen.

Massa massa pepp!!
 
@stjarnfrugt att du vill träna fler gånger i veckan köper jag fullt ut. Jättebra.
De behöver dock inte vara robotar för att gå fler dagar på banan. Jag är ledsen att säga det men anledningen till att ni inte går framåt är inte enbart för att du tränar för sällan utan för att du inte rider tillräckligt mycket och fokuserat på banan. Om jag inte minns fel så började @Fiorano rida mer på banan för typ 1 år sen, kan ha alzheimers nu :p, och märkte jättestor skillnad ganska fort.
Du behöver inte ha mer kondition på henne än det du rider på banan och konditionsträna kan du göra ute 1 gång i veckan. Är hon dessutom mer igenomriden och framme på hjälperna kommer det inte vara ett problem att bara rida ut 1 gång. Du kan ju skritta ut innan eller efter eller båda två när du rider på banan.
Jag kan garantera dig att hon klara av att gå mer på banan utan att dö och bli tråkig. Vad är viktigast att hon är bra på dressyr som du vill tävla eller på att rida ut? Du måste sänka kraven på att allt ska vara perfekt hela tiden. Du kanske får ta att hon blir lite jobbig ute om det ger resultat på banan liksom.
Divan går på banan 4-5 ggr i veckan normalt och har gjort så i flera år. Hon är definitivt ingen robot men man får ju variera träningen. Ena dagen bara övergångar, andra dagen sidvärts, tredje dagen programrörelser, fjärde dagen trav på olika sätt, femte dagen galopparbete. Man kan dessutom byta ut ett pass mot cavaletti, longering eller tömkörning. Jag skulle så gärna vilja att du testade några veckor och se vad som händer. Tränar du tex sidvärts så är det det som är fokus och när hon gör det bra är passet slut och du ska skita i att tänka för mycket på din sits, hur en volt ser ut osv.
 
@Fiorano Ja så är det väl, men det känns ändå skit. Mest irriterande är just de obefintliga chanserna jag haft att genom åren bli bra på detta som faktiskt är typ det enda jag vill vara bra på. Utom mitt jobb då, men det gör jag bara för att kunna ägna mig åt detta...
Hela upplägget sista veckan blev ju dessutom bara skit med tanke på barbackaepisoden. Fick välja mellan att tävla i helgen utan nån form av dressyruppladdning eller att tävla i helgen med risken att det blev för mkt dressyr. Det blev kanske det senare. Men jag tror inte det blivit bättre på det andra viset heller, eftersom det jag faktiskt tyckte vi blivit bättre på var sånt jag tränat stenhårt nu efter träningen i onsdags. Hade jag inte fått repetera detta, tex upptagen och tempoväxlingarna i galopp, så hade även det varit kattskit.
 
@Jfrelin Självklart rider jag med för dåligt fokus. Det går för mkt tid innan jag hittar dit jag vill i mina pass. Därav att jag vill träna oftare, för att hitta detta. Samt då gärna hitta detta utan att jag slösat 50 min redan. Dock har passen kortats något, till att ta 40 min istället för 50 min. Men ändå. Det är för mkt samma lika innan jag kommer dit jag vill. Jag måste hitta en vettig framridning som jag kommer igenom hyfsat effektivt för att sedan koncentrera mig på det jag ska göra för dagen. Men bevisligen lyckas jag ju inte ta mig dit ensam ><

Självklart ska jag prova det upplägget. Jag har inte direkt nåt att förlora på det. Men för att jag ska tycka det är försvarbart att träna 5 dagar på banan så måste jag hitta en bra framridningsgrund och ett upplägg som håller. Jag ska komma ihåg ditt.
 
@stjarnfrugt jag tror du är lite som mig. Du vill att det ska kännas bra på en gång. Vår huvudgrej är att vi måste ha tålamod och tro på att vi kommer dit vi vill innan passet är slut. Vi är tillräckligt bra ryttare för att klara det.
När du rider fram så tycker jag att du ska känna att hon är mjuk i sidorna. Jag brukar göra detta genom att ställa inåt och utåt på fyrkanten. Att hon går framåt och att hon inte får hänga sig i handen. Har du den början så kommer du långt!
Du KAN rida.
Herregud vad jag red under 60% innan jag bytte till LA.
 
@Jfrelin du minns ganska rätt:p! Det var i vintras under igångsättningen som jag började dressyra mer. Barb hade ju små reaktioner i framkotorna som behandlades i oktober och i min rannsakan var det blivit fel var det bland annat att jag ridit för LITE dressyr på banan som var felet. Så istället för 2 och sällan 3 pass på banan är det numera minst 4 dressyrpass i veckan. Det blev stor skillnad ridmässigt på mindre än en månad. Och kan säga att hon nu känns mycket fräschare än nånsin! Om där är reaktioner i höst igen bryter jag ihop.

@stjarnfrugt Den stora skillnaden för mig i att dressyra mer på banan var inte bara att hästen blev mer lösgjord snabbare utan också att jag lärde mig att hitta en struktur i passen. Jag blev noggrannare med detaljer eftersom jag nu känner att det inte gör nåt om jag inte hinner med att rida dom där skänkelvikningarna/skolorna/vägarna som jag hade tänkt från början-jag kan göra det nästa däg istället. Passen blir ändå ganska lätta att variera, jag är ganska mycket opportunist i mitt dressyrarbete-känns traven bra för dagen så gör jag ett travpass, känns traven dålig så galopperar jag osv. Varierar även med att skritta ut innan eller efter passen.
 
Barb har fått vila i princip hela veckan. Det där att rida när det är 33 grader varmt undviker jag i mesta möjliga mån. Iofs går det att rida i vårt härliga isolerade ridhus, men att ens orka sadla liksom:o:p. Idag var det tillbaka till normala mulna vädret, lite vind och +18. Perfekt ridväder mao:)! Skrittade ut en timme men travade en kort bit och än igen ger hon mig ett leende från öra till öra-hon känns helt underbar att rida:love:! Jag skäms nästa över hur mycket jag älskar att rida den ponnyn! Imorgon ska det regna och tänkte rida lite lösgörande i ridhuset.
 
@Jfrelin Det är nåt sånt jag brukar göra i framridningen. Skrittar först 10 min till ridhuset, sedan skrittar jag säkert 10 min till där jag kortar tyglarna och checkar av att hon är följsam i sidorna, flyttar för skänkeln, ökar och minskar nån volt. Sedan liknande i trav, ställer utåt och inåt på fyrkanten och gör svaga sidvärtsflyttningar från hörnlinjen ut till spåret som tar ungefär en långsida. Det funkar bra för att aktivera henne och få henne på ytterhjälperna. Galoppen tar jag lite senare när jag tycker att det funkar i skritt och trav, det funkar bäst så för oss just nu. Förr brukade jag galoppera henne tidigare i passen och mest för att få igång henne, men jag provar detta nu istället eftersom jag tyckte att hon föll isär lite för mkt och inte var på plats. Numera när jag gått igenom checklistan i skritt och trav funkar oftast galoppen direkt jag börjar med den.

Tycker iofs att vi oftast har hyfsade pass på hemmaplan. Klart att det känns tuggummi ibland men det är ändå inte speciellt ofta. Jag brukar försöka dressyra 2 dagar, rida ut en dag, dressyra igen och rida ut eller vila nästa. Det beror på vad jag känner för. Ibland när jag jobbar tex 12-timmars eller nätter blir det inte lika engagerat från min sida och då tycker jag det funkar bäst att klättra eller konditionsträna. Men det behöver hon ju också göra.
Markarbete försökte jag ägna mig åt också en dag, men det slutade jag ju med när hon hostade. Dags att återuppta det nu. Är lättare på sommaren när man kan ha hinder och bommar på banan utan att behöva bygga bort och fram varje gång.
 
@Marvin Gud så roligt och utvecklande att få låna en välutbildad häst :) Tråkigt dock att ställa av Chatsi,.Är hon snäll att rida ut på kanske du kan hitta nån fodervärd som håller igång henne så att vägen tillbaka inte är lika lång,?
Har hon bra stam eller varför funderar du på att ta föl på henne? Hon verkar ju rätt knepig vad gäller ridbarhet osv så det kanske inte är egenskaper man vill avla på i första hand tänker jag? :o

Jag hade inte tänkt ta föl på henne förrän hon hade presterat något. Men nu har hon ju en förvärvad nackskada som enligt veterinär och tränare påverkar hennes ridbarhet och prestation. Svårt att veta hur hon varit utan den och med en bättre ryttare. Annars är hon ju fantastisk att hantera på alla sätt och vis.

Vi red mer terräng idag, i 32 graders värme och stekande sol. Är man knäpp eller vadå. Min stackars pollenallergiske medhjälpare dök upp i buskarna ibland och filmade, bra träning för tävling där det plötsligt sitter hinderdomare mitt i skogen. Tyvärr inget vatten i det nya vattenhindret, det var ju attans eftersom jag hade tänkt träna just nerhopp i vatten. Red inte så mycket i taget, och inte så länge. Chatsi kändes pigg och fräsch så länge vi galopperade, men var rättså flåsig sen när vi pausade.



 
@stjarnfrugt usch, det är sämst att känna att det går åt h-e med ridningen. Men som sagt, alla har sånna dagar. Jag minns en tävling förra året när jag knappt red ihop 52 % för det galoppombyten i serier i hela programmet, i travökningar och när helst hästen kände för det. Och när det var byten på riktigt så var de inte ens rena. Men det var bara att göra om och göra bättre nästa gång.

I alla fall: Det jag tänkte på var att jag en dag för ungefär 4,5 år sen funderade på vad jag ville med den hästen jag hade då och vad jag ville nå om jag skulle tillåta mig själv att drömma lite. Och sen satte jag mig ner med en av mina tränare och funderade på vad som behövdes för att jag skulle kunna komma dit. Vi gick igenom allt. Allt från hur mycket jag skulle sova och vad jag skulle äta och inte äta. Både till vardags och innan träning och tävling. Hur jag kunde träna utan hästar och med. Hur mycket jag kunde jobba och vad jag var beredd att offra för att nå mina mål. Det var hur jag ville att en ideal träningsdag eller tävlingsdag skulle se ut (typ om det var viktigt för mig att hästen gick ut på morgonen, att jag skulle få något att dricka innan jag kom in på banan, vad som gör mig nervös och hur jag kunde hålla fokus på framridningsbanan och på tävlingsbanan. Det har varit en liten resa med en PT, en näringsanalys (slutade äta gluten vilket gjorde under för mitt humör), byte av jobb, minst 200 timmar yoga, x antal timmar hos sjukgymnast, coach osv. Man behöver inte göra det lika noga som jag men om jag skulle vara du (@stjarnfrugt ) skulle jag ta tag i min familj (för det är ju de som håller dig kvar uppe i norr) och så skulle jag ringa till/skypa med min tränare eller någon inom ridsporten jag känner förtroende för och så skulle jag göra en plan. För att öka dina egna chanser att ta några steg framåt i den takten du vill!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 525
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 330
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 982
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp