Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att deras pannband brukar sitta rätt illa, för stora och på den där knölen nedanför örat. Och på Z provade jag ett PS men märkte ingen skillnad, men han skulle ju hellre dö än att säga vad han tyckte. Spännande ska det bli i alla fall :)

Tycker att Emelie Ns Floppy Disc är väldigt söt i sitt High Jump så jag hoppas att C är lika söt i det om jag nu bestämmer mig för ett sånt.
 
De nya PS ska ju vara bättre i kvalitén. Jag klämde super mkt i Falsterbo och ngt bättre är de, men verkligen ingen höjdar kvalitet. För 3000 SEK ska de inte va indiskt skitläder vilket de va tidigare. För samma pris har jag köpt OS träns med fantastisk kvalité. PS pannbanden verkar dessutom glida ner som någon skrev. Men om man ska köpa skulle jag vilja klämma ut rätt träns och inte beställa över nätet....
 
Sakta men säkert har min häst återtagit sin form :banana: Bara senaste veckan har det hänt mkt, lite för mkt kan jag tycka så jag har redan börjat mata på henne igen. Ett angenämt problem möjligen, men jag vill inte att hon tappar fel saker.
Hon har alltid haft lätt för att tappa hull vilket märkts i tex pälsfällningstider då man knappt hunnit med, och nu när hon rids fullt ut och dessutom inte står på fri tillgång på mat så har hon kommit ikapp sig själv igen. Det är dags att börja fodra upp för att häva tempot. Det trodde jag inte för ett par månader sedan och det är 1,5 år sedan jag fick passa upp med detta :o

Hon har fått tillbaka sin överlinje, idag kunde jag ta av gelepaddarna från hoppsadeln och den låg precis som förr :love: Det är den som legat sämst på henne nu när hon varit lite... felformad. Dressyrsadeln har inte varit lika illa, om än inte perfekt. Ska se hur den ser ut nu utan paddarna. Skulle vara fantastiskt skönt att slippa dom där fladdriga och kletiga gelehistorierna.

Har hittills gett henne 8-9 kg hö + 1 kg lucern + halm. Hon har inget gräs att tala om ute, bara det hon noppar åt sig under staketet. Har nu börjat ge 9-10 kg hö och 1,5 kg lucern. Mkt störande är dock att jag inte fick analyserat hö, men det är väldigt svårt att hitta här. Och jag skickar knappast in analys för 2 balar då det blir att byta när vi flyttar.
Jag hade gärna velat ge henne nåt kraftfoder nu men det känns vanskligt innan jag har analyserat grovfoder, vilket jag kommer få när vi flyttar om 2 veckor. Har ju gett Krafft Muskel innan, det har passat med alla grovfoder vi gett under vintern. Slutade med det och bytte till lucern under våren då vi fick ett hö med värden där det räckte. Frågan är hur jag ska göra nu? Ge Muskel och chansa, blir ju inga mängder och med tanke på proteinvärdena på fjolårets samtliga grovfoder så lär det inte föreligga nån risk för överutfodring av protein. Eller fortsätta smacka på med mer lucern och hoppas att det täcker upp. Hur hade ni tänkt?

Hon har alltså inte fallit ur, hon har hull kvar över revbenen och det tycker jag hon ska ha att bygga muskler av men jag ser på hennes överlinje att den är bra nu. Och vis av erfarenhet tappar hon den jäkligt snabbt om man inte hänger med. Det vill jag motverka nu. Hon rids ju dessutom fullt ut, dvs ca 1 tim per dag i alla gångarter.
 
Vilken underbart härlig kväll jag haft! Byggde till en dressyrbana på vår stora utebana och märkte ut för bokstäver osv, hoppas innerligt att folk nu kan låta den vara kvar-är gott om plats att hoppa på andra delen. Hade en tanke om att rida genom LA4, men eftersom Barb vaccinerades i veckan kör jag på regeln att inte rida svettigt på en vecka därefter. Så det hanns som inte med på vårt korta pass. Men hon känns ganska bra iaf:).

Sen så red jag Fancy och hon är så himla härlig. Precis som henne vill jag att min nästa ponny ska vara; ambitiös, het, känslig hon viker aldrig ner sig utan kämpar helt fantastisk även om jag begär precis på gränsen av vad hon klarar. Hennes lilla ryttare har problem med att hon inte går att svänga vänster på hoppbanan, idag försökte ponny gör samma med mig. Men vi hamnade mitt i staketet, sen svängde vi vänster och hon gjorde aldrig om det. Det är liksom en ponny och hon är smart. Nu är hon ungefär på en fyraårings nivå, och jag tror hon kommer på så himla fin!
11742883_10206109951299696_6386787537219820023_n.jpg
 
Ikväll var Ariel och jag iväg på hopptävling på klubben. Ovisst in i det sista om vi skulle komma iväg, då jag lyckats vricka till foten. Men den höll för lite hoppning! :bump:

Det var poänghoppning, dvs en bana med nio olika hinder, alla utom ett koppelräck med någon typ av farlighet/svårighet (smalhinder, vattenmatta, ballonger, björkris, däck etc). Alla hinder var på 50-60 cm förutom ett hinder som var på 80 cm då utfyllnaden under krävde den höjden. Man fick hoppa hur man ville, på 60 sekunder. Jag hade tänkt ut en bana där vi fick hoppa så många hinder som möjligt (hann med 8-9 hinder) och struntade helt i poängen. Ariel tittade inte på ett enda hinder, utan hoppade allt hur lätt som helst. :banana: Så himla härligt!

Vi hamnade på fjärde plats av elva startande, så vi fick en fin röd rosett. :love:
 
@Habina Både ock, eftersom det gått lite väl snabbt neråt nu sista veckan. Har ju överlag varit dåliga proteinvärden på fjolårets grovfoder, därav att jag ger lucern även om jag inte vet värdena på det här höet. Det är knappast så att hon klarar sig på det eftersom det varit brist i alla andra foderstater jag räknat på. Dessutom tänker jag som så att mkt protein från grovfoder (lucern) inte är nån skada skedd, så det är bara att mata på så länge plånboken håller för det. Kostar ju roliga 20 kr/kg :crazy:
 
@stjarnfrugt har du provat att ge henne fodergäst? Jag har gett Granngårdens till mina hästar och det funkar super. Rekommenderades också när jag var på flyinge på kurs. Bra med proteiner och B-vitamin och hjälper dessutom magen.
 
@Amanda_F Det har jag aldrig gett. Har inte sett vitsen med det, jag har gett levande jäst periodvis för att komma åt den positiva inverkan på matsmältningen som tydligen inte ska finnas i foderjäst då den är avdödad. B-vitamintillskott tycker jag inte behövs då hästen tillverkar det själv i tarmen. Vid pälsfällning etc har ju forskning visat att det är protein man ska ge, i förväg, och att b-vitamin inte har den effekt man tidigare trott...
Vad är det för näringsvärde i det? Är det bättre att ge i det här läget än annat?
 
@Amanda_F Det har jag aldrig gett. Har inte sett vitsen med det, jag har gett levande jäst periodvis för att komma åt den positiva inverkan på matsmältningen som tydligen inte ska finnas i foderjäst då den är avdödad. B-vitamintillskott tycker jag inte behövs då hästen tillverkar det själv i tarmen. Vid pälsfällning etc har ju forskning visat att det är protein man ska ge, i förväg, och att b-vitamin inte har den effekt man tidigare trott...
Vad är det för näringsvärde i det? Är det bättre att ge i det här läget än annat?
Det är en massa andra vitaminer också, som hjälper till att transportera slaggprodukter och håller igång magarna. Jag ger Caspian det, 0,5 liter havre och typ 5 kilo för utom att han går på bete på dagarna. Han fick det i våras också och var ju snarare rund än något annat. Samma med min ponny. Båda bygger muskler fint. Krafft protein plus är det som min veterinär använder för att hennes häst ska hålla överlinjen i skick..
 
Fö var Caspian inte nöjd med PS-tränset, dök och var sur. Men så passade det inte då bra, gled fram och pressade på öronen. Skulle vilja prova ett Dyon med ännu extremare plats för öronen, men jag vet inte någon som har ett sånt...
 
@Amanda_F Ska googla på det :) Min vet rekommenderade ett tillskott som består av raffinerade oljor och heter Kompeet, som sägs vara fantastiskt för att just transportera bort slaggprodukter. Min häst har tydligen en sådan muskelstruktur som kan behöva hjälp med nåt sånt. Jag är alltid skeptisk till mirakelmedel, men det är även min vet och hon har provat detta på sin häst som liknar min och resultatet har varit jättebra. Jag tänkte ev prova ge det nu när min häst äter tillskott igen, förr ratade hon ju allting för att hon inte var hungrig pga fria tillgången, men nu nä hon äter lucernet med god aptit kan det inte vara svårt att få i henne nåt pulver :)

Trist med tränset, eller så inte. Är ju praktiskt att slippa köpa dyrt med dålig kvalitet. Men trist om man försöker hitta en lösning om man har nåt bekymmer med vanliga standardträns...
 
@stjarnfrugt jag har nog mest problem med att jag rider så dåligt i förhållande till vad han skulle behöva. Har tankar på att lämna honom på tillridning men jag tror inte att han skulle må bra av det mentalt. Tränset är nog mest att gripa ett halmstrå eller vad man nog säger.

Det fina med foderjäst är att det inte är något konstigt. Det är väl beprövat och utan konstigheter. Min kompis hästs hovar växte lite för snabbt när hon fick jäst men det är den enda jag vet som inte är nöjd. (Kan vara min kompis som helst skodde var åttonde vecka som var för snål för att fortsätta ge det...)
 
Måste bara säga att jag är mkt nöjd men min häst just nu :) Hon är på bra humör, lagom pigg, hyfsat lagom i hullet även om lite buk behöver jobbas bort. Kort sagt så är hon nog snart den där trevliga hästen som jag blev av med när hon fastnade i väggen. Behöver bara mera dressyrridning men det kommer väl om hon håller sig såhär träningsbar som hon gör för tillfället.

Vi red ut en runda idag eftersom det var trevligt väder. Jag hade hoppsadeln och tränade min tvåpunktssits. Min häst talade emellanåt om för mig att det blev för mkt sitsträning och för lite ridning, det gör hon genom att hitta saker att skygga för. Det betyder alltid att man aktiverar henne för lite :idea:
Vi krockade lite med ett vägarbete som höll på att starta, de höll på att lasta av maskiner för asfaltläggning dvs ångvält, "blåslampa på hjul" och hade fullt av blinkande lampor och avspärrningar. Jag tänkte att detta är perfekt miljöträning och red rakt igenom och min häst gick helt avspänd på halvlång tygel och ärligt talat så stirrade vägarbetarna mer på oss än vad hon stirrade på deras maskiner. Min häst är ganska cool :love:

Hon är verkligen en guldklimp när hon är sig själv, vilket hon är bara hon skulle kunna låta bli att skada sig och måsta vila regelbundet :meh: Lite luftigare gång och bredare register hade varit önskvärt, men i övrigt är nog detta en häst jag kommer att ha väldigt svårt för att göra mig av med så länge hon är frisk och ridbar. Även om jag ofta tänker att jag är så ruskigt trött på henne. Hon har så många kvalitéer som man blir bortskämd med, tex detta att hon går rakt igenom vägarbeten och andra stora störningsmoment utan att tveka. Att jag kan utsätta henne för att gå ensam i en tråkig hage utan kompisar inom synhåll, och hon är fullständigt lugn där 10 tim per dag. Hon bor ensam i stallet nattetid, samma sak. Jag kan åka iväg med henne helt ensam (om nån håller i när jag sadlar utanför släpet ;)).
Skitgrejjer kanske vissa tycker, men jag som aldrig har hjälp med mitt hästeri värderar hennes okomplicerade personlighet massor - supergångarter eller ej. Det känns inte som att man kan räkna med att hitta en likadan om man bytte ut henne, och dessutom skulle jag inte få några pengar för henne ändå.
 
@Amanda_F Det låter som en biverkning man kan leva med ;)

Eller ja, ska väl inte säga för mkt. Jag är så trött på hovslagarläget här. Sommartid har jag fått sko min var 5-6e vecka alla år jag haft henne. Men det går ju inte här, hovslagaren har semester. Jag hade tur som råkade sko så att det i tid passade med att det blev 8 veckor mellan. Det finns vissa av kunderna som säkert får vänta 10 och det hade varit total katastrof.
Jag får raspa hovarna flera dagar i veckan för att de vill på att komma utanför skon. Sedan 1,5 vecka tillbaka har sömmarna börjar krypa ur, ser inte roligt ut och jag får nita om var tredje dag. Snart kommer jag att behöva dra ur och slå i nya, dessa håller max till onsdag. Idag rök ena tåkappan fram. Och det är 2 veckor kvar till hovslagaren kommer och jag ska dessutom tävla en tävling däremellan... Funderar på att bara rida henne varannan dag för att spara på skorna, men det känns ju inte så roligt nu när hon går så bra i ridningen :(
 
Och jag klantade mig med hovslagaren idag. Hade skrivit upp bokad tid imorgon, den var visst idag. Inte alls bra och jag känner mig bra dum:(.
 
@Amanda_F Det låter som en biverkning man kan leva med ;)

Eller ja, ska väl inte säga för mkt. Jag är så trött på hovslagarläget här. Sommartid har jag fått sko min var 5-6e vecka alla år jag haft henne. Men det går ju inte här, hovslagaren har semester. Jag hade tur som råkade sko så att det i tid passade med att det blev 8 veckor mellan. Det finns vissa av kunderna som säkert får vänta 10 och det hade varit total katastrof.
Jag får raspa hovarna flera dagar i veckan för att de vill på att komma utanför skon. Sedan 1,5 vecka tillbaka har sömmarna börjar krypa ur, ser inte roligt ut och jag får nita om var tredje dag. Snart kommer jag att behöva dra ur och slå i nya, dessa håller max till onsdag. Idag rök ena tåkappan fram. Och det är 2 veckor kvar till hovslagaren kommer och jag ska dessutom tävla en tävling däremellan... Funderar på att bara rida henne varannan dag för att spara på skorna, men det känns ju inte så roligt nu när hon går så bra i ridningen :(
Du kanske kan rida mer på mjukare underlag så sliter det mindre? Jag promenerar ju gärna på asfalten med C men han sliter skor något helt sjukt så jag får sko väldigt ofta. Påminner mig om att jag måste boka skoning, det har hans gamla ägare gjort när hon har skott de andra i stallet...
 
@Amanda_F Jag försöker, men det är inte så lätt :( Vi har ju de preparerade ridvägarna och på dem är det grus och sand, jag rider alltid samma runda där det är mjukare sand. Men vägen dit är ju grus, och så kopiösa mängder mygg så man tyvärr måste trava för att hålla sig undan. Rider ju dock bara ut 1-2 ggr/vecka nu och en orsak till det är för att spara skorna. Jag klättrar inte heller nu denna skoperiod eftersom det är stenigt och risken för skotramp är för stor.

I ridhuset är det fibersand eller sand/flis och det senare försöker jag hålla mig i den mån det går att välja. Utebanorna är sand. Vi har tyvärr inga gräsytor vi får rida på, det är inte det utbudet här. Det hade varit bäst ur slitagesynpunkt. Nu sover hon ju inne och då sliter hon ju inte på fötterna nattetid iaf.
Enda fördelen med den här regniga sommaren är ju att marken är mjukare. Men det gör ju även hovarna skörare så det går väl jämnt upp.
 
Börjar bli nervös för min lilla debut på onsdag..Ska rida Lb:3 och la:1. Känner lite prestationsångest men måste intala mig att jag gör det för att träna på att tävla och få en arbetsorder inför fortsatt tävlande:)..Men ändå..känner mig så orolig att allt ska gå åt pipsvängen:(..

Btw..inspirerad av andra här i tråden började mitt ridpass under framskrittning med mycket sitsövningar. Sen jobbade vi på med lite galoppövergångar mm. Rätt vad det var sträckte jag mig på insidan av låret..Damn..Så är det när man är smidig som ett kassaskåp;)..

Red ut istället..
Sen tog jag en spray jag har som är bra mot muskelvärk mm..
Men jag tänker inte i detalj förklara varför den nog inte ska användas just på insidan låret. Typical me:p..

Imorgon bär det av till tränaren. Hoppas jag kan få känslan av mer rund och ihop häst som tar båda galopperna.
Det gör hon egentligen, bara att jag måste vara snabb och ha henne mellan hjälperna/samlad något..
Borskämd med min andra som fattar lätt i alla lägen..

@stjärnfrugt måste säga att din häst låter väldigt lik min 06:a i egenskaper:)! Känns som hon skulle gå genom eld sen är hon mer bösig och påhittig än 07:an på ett sätt..
 
Måste bara säga att jag är mkt nöjd men min häst just nu :) Hon är på bra humör, lagom pigg, hyfsat lagom i hullet även om lite buk behöver jobbas bort. Kort sagt så är hon nog snart den där trevliga hästen som jag blev av med när hon fastnade i väggen. Behöver bara mera dressyrridning men det kommer väl om hon håller sig såhär träningsbar som hon gör för tillfället.

Vi red ut en runda idag eftersom det var trevligt väder. Jag hade hoppsadeln och tränade min tvåpunktssits. Min häst talade emellanåt om för mig att det blev för mkt sitsträning och för lite ridning, det gör hon genom att hitta saker att skygga för. Det betyder alltid att man aktiverar henne för lite :idea:
Vi krockade lite med ett vägarbete som höll på att starta, de höll på att lasta av maskiner för asfaltläggning dvs ångvält, "blåslampa på hjul" och hade fullt av blinkande lampor och avspärrningar. Jag tänkte att detta är perfekt miljöträning och red rakt igenom och min häst gick helt avspänd på halvlång tygel och ärligt talat så stirrade vägarbetarna mer på oss än vad hon stirrade på deras maskiner. Min häst är ganska cool :love:

Hon är verkligen en guldklimp när hon är sig själv, vilket hon är bara hon skulle kunna låta bli att skada sig och måsta vila regelbundet :meh: Lite luftigare gång och bredare register hade varit önskvärt, men i övrigt är nog detta en häst jag kommer att ha väldigt svårt för att göra mig av med så länge hon är frisk och ridbar. Även om jag ofta tänker att jag är så ruskigt trött på henne. Hon har så många kvalitéer som man blir bortskämd med, tex detta att hon går rakt igenom vägarbeten och andra stora störningsmoment utan att tveka. Att jag kan utsätta henne för att gå ensam i en tråkig hage utan kompisar inom synhåll, och hon är fullständigt lugn där 10 tim per dag. Hon bor ensam i stallet nattetid, samma sak. Jag kan åka iväg med henne helt ensam (om nån håller i när jag sadlar utanför släpet ;)).
Skitgrejjer kanske vissa tycker, men jag som aldrig har hjälp med mitt hästeri värderar hennes okomplicerade personlighet massor - supergångarter eller ej. Det känns inte som att man kan räkna med att hitta en likadan om man bytte ut henne, och dessutom skulle jag inte få några pengar för henne ändå.
Det där du nämner är verkligen mycket värt. Grand Prix har ju fått lite damp nu under sin vila och klarar inte ens av att en av stallets tre hästar lämnar stallet utan att hon håller på att riva boxen och det är faktiskt skitjobbigt. Halvblodet står och sover I boxen bredvid medan GP vandrar runt runt, sparkar, gnagar osv. En dag jag kom in I stallet efter att ha lett runt dottern lite på ponnyn så hade hon tom ett snyggt skrapsår mitt på nosryggen, flera cm långt. Sådant är väldigt nervpåfrestande.
Nu gör jag så att när jag tar in hästarna så rider jag GP först så är hon åtminstone rastad innan någon annan häst lämnar stallet. Men att det ska behövas.... annars är det inga problem att ta in henne själv i stallet och då kan man lämna henne själv utan att hon blir helstirrig, men lugn är hon inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
34
· Visningar
3 169
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 317
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp