07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina För mig är det rätt logiskt. Man drar gärna upp axlarna som en naturlig reaktion på spänning, och man brukar ju även bli lite loj i benen av nervositiet. Med det kommer att man blir stel = fastnar i handen = benen blir lite loja = hästen slutar gå. Jag frösker iaf tänka att det är så.
Nu lider jag tackolov inte av att jag blir nervös på det viset, men det är ju helt klart en anspänning att vara på bortaplan och att det är ett tävlingsmoment. Jag anser att det är nåt som blir bättre med träning så det är bara att nöta på :)

*kl

Red ett pass på fm för att känna på min häst, hon vilade ju igår (läs härjade i hagen). Blev aningen sent eftersom det tog en timme att byta ut 4 söm och raspa hovarna. Sömskallarna är så nernötta att det är en lögn att få tag i dem, och min häst är tämligen less på detta dagliga spikande nu och står inte direkt och sover med benet i vädret. Jag var helt skakis i benen, dyngsvettig och hungrig när det äntligen blev dags att rida. Red med boots runtom och så blir det även ikväll. Tar inga risker med dom jävla skorna. Men förhoppningsvis ska de nya sömmarna göra att skon kan ge fan i att kasa bak 3 mm mellan varje gång jag tittar... såg iaf okej ut efter jag ridit så fan om de inte sitter till jag går ut från banan ikväll.

Hon kändes pigg och mjuk när jag red så jag gjorde inget avancerat. Först trav och galopp på lång tygel några minuter. Sedan övergångar skritt -trav -skritt i båda varv, noga med bogarna. Ett par uppridningar och sedan tempoväxlingar, framförallt i galopp eftersom hon känns fin i traven så det var ingen ide att nöta det. Faller ju isär i upptaget från mellangalopp men det är inget jag tänkte harva henne trött med nu idag, det blir vad det blir, är ju iaf korta diagonaler så hon hinner väl inte bli så lång förhoppningsvis. Får försöka komma ihåg att höja handen så hon inte hamnar i onödig framvikt.
 
@Habina För mig är det rätt logiskt. Man drar gärna upp axlarna som en naturlig reaktion på spänning, och man brukar ju även bli lite loj i benen av nervositiet. Med det kommer att man blir stel = fastnar i handen = benen blir lite loja = hästen slutar gå. Jag frösker iaf tänka att det är så.
Nu lider jag tackolov inte av att jag blir nervös på det viset, men det är ju helt klart en anspänning att vara på bortaplan och att det är ett tävlingsmoment. Jag anser att det är nåt som blir bättre med träning så det är bara att nöta på :)

*kl

Red ett pass på fm för att känna på min häst, hon vilade ju igår (läs härjade i hagen). Blev aningen sent eftersom det tog en timme att byta ut 4 söm och raspa hovarna. Sömskallarna är så nernötta att det är en lögn att få tag i dem, och min häst är tämligen less på detta dagliga spikande nu och står inte direkt och sover med benet i vädret. Jag var helt skakis i benen, dyngsvettig och hungrig när det äntligen blev dags att rida. Red med boots runtom och så blir det även ikväll. Tar inga risker med dom jävla skorna. Men förhoppningsvis ska de nya sömmarna göra att skon kan ge fan i att kasa bak 3 mm mellan varje gång jag tittar... såg iaf okej ut efter jag ridit så fan om de inte sitter till jag går ut från banan ikväll.

Hon kändes pigg och mjuk när jag red så jag gjorde inget avancerat. Först trav och galopp på lång tygel några minuter. Sedan övergångar skritt -trav -skritt i båda varv, noga med bogarna. Ett par uppridningar och sedan tempoväxlingar, framförallt i galopp eftersom hon känns fin i traven så det var ingen ide att nöta det. Faller ju isär i upptaget från mellangalopp men det är inget jag tänkte harva henne trött med nu idag, det blir vad det blir, är ju iaf korta diagonaler så hon hinner väl inte bli så lång förhoppningsvis. Får försöka komma ihåg att höja handen så hon inte hamnar i onödig framvikt.

Jag ÄR ju inte nervös. Inte ett dugg. Men uppenbarligen är min kropp ändå annorlunda än när jag rider normalt. :p Så jag tar med mig det till på torsdag och lördag, ser så fram emot att få tävla igen. :love:
 
Alltså skjut mig...... Ska tävla i helgen och idag när jag tar in så har hästen fått lymfangit av ett jävla skitsår. Så jävla tröttsamt. Om det inte hinner bli bra är det tredje året i rad jag får stryka mig från samma tävling pga sår....... Nu har hon spritbandage de luxe och så är det bara att hålla tummarna
 
Alltså skjut mig...... Ska tävla i helgen och idag när jag tar in så har hästen fått lymfangit av ett jävla skitsår. Så jävla tröttsamt. Om det inte hinner bli bra är det tredje året i rad jag får stryka mig från samma tävling pga sår....... Nu har hon spritbandage de luxe och så är det bara att hålla tummarna

Men nu måste du ju iväg när du tom övertalat din hagkompis att stalla in !! :eek:

Väteperoxid brukar göra underverk!
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@fio Hon är installad sen igår. Blev så att jag flyttade stall helt :p
Såret kom i lördags men är bara ett lite fint jack. Har ridit både lör, tränade söndag, hoppade igår och idag är hon svullen hela överarmen på höger fram och halt. Hon går på benet men haltar. Om inte spriten gör susen i natt så får jag testa väteperoxid. Lägger jag det på en kompress då mot såret?
Är hon ohalt och jag kan rida fredag så åker jag. Behöver bara rida en dag innan.
 
Jag har ridit med nytt bett idag, bara joggat i 20 min men ändå. Gick förvånansvärt bra och jag fortsätter nog med mitt Pessoa Magic.

I morgon ska han få gå ut med Z i hagen. Hoppas verkligen att de är snälla mot varandra, båda behöver en ny kli-kompis!
 
Kl
Grattis till alla framgångar för de som tävlat !
Skriver och hänger med så lite så bättre med en allmän kommentar ;)

@Jfrelin men vad ?! Är det konstaterad lynfangit veterinärt dvs står på antibiotika ? Har de regelrätt lynfangit är det ju akut och de behöver antibiotika .
Ang sprit så aldrig ngt annat än väteperoxid på ngt sår om inte vetten ordinerat annat för min del ...och ffa inte sprit och kompress .
 
Senast ändrad:
@mackan pratade med veterinär i telefon och hon sa spritbandage så hon har bomull med sprit, alsolsprit, runt om benet. Skulle återkomma imorgon om det inte blivit bättre och då får vi se om det blir penicillin.
När hon fick lymfangit på ett bakben för 3 år sen var det också spritbandage som gällde när vi var inne på klinik och 2 dagar till.
 
@mackan pratade med veterinär i telefon och hon sa spritbandage så hon har bomull med sprit, alsolsprit, runt om benet. Skulle återkomma imorgon om det inte blivit bättre och då får vi se om det blir penicillin.
När hon fick lymfangit på ett bakben för 3 år sen var det också spritbandage som gällde när vi var inne på klinik och 2 dagar till.
Är det lymfangit så som jag tolkade dig att det var , därav frågan så är ju start utesluten ... Jäklar vilken otur du har senaste året rentutsagt . Så tråkigt ! :( de bilder du postat på Divan senaste så ser hon ju skitfin ut ridmässigt ! Väldigt drygt med ytterligare skit nu för dig :(
 
@mackan nä inte konstaterad ännu men troligen. Blir ju självklart ingen start om hon inte är fräsch eller måste stå på någon medicin.
Trodde jag hade fått mitt för året men tydligen inte :p oavsett så är det här inget som blir långvarigt, hoppas jag, men drygt när man siktat in sig på tävling.
 
@mackan nä inte konstaterad ännu men troligen. Blir ju självklart ingen start om hon inte är fräsch eller måste stå på någon medicin.
Trodde jag hade fått mitt för året men tydligen inte :p oavsett så är det här inget som blir långvarigt, hoppas jag, men drygt när man siktat in sig på tävling.
Ja så sjukt tråkigt oavsett verkligen :(
 
@mackan nä inte konstaterad ännu men troligen. Blir ju självklart ingen start om hon inte är fräsch eller måste stå på någon medicin.
Trodde jag hade fått mitt för året men tydligen inte :p oavsett så är det här inget som blir långvarigt, hoppas jag, men drygt när man siktat in sig på tävling.

Så trist! :(

Minns 2005 (har jag för mig att det var), då hade jag tränat massor med min medryttarhäst för att starta Clear Round 40 km för första gången. En vecka innan fick hon lymfangit och därmed blev det ingen tävling. Var så grymt besviken, ända till tävlingsdagen då det vräkte ned regn hela dagen... :angel: Tror det var 80 mm som kom på några timmar...
 
Herregud @stjarnfrugt vad du kämpar på med dina skor! Jag skulle fått ett tuppjuck för länge sen o lagt mig ned o sparkat o skrikit....:arghh::arghh:. Vilket u-land du lever i när det kommer till hovisar...

Jotack, jag är redan galen. Men förstår ju att hovis också måste få semester, speciellt när det är den enda som är bra i den här trakten och ska man hålla i kroppen måste man får vila ibland. Finns 1-2 till i länet men de skor inte där jag bor. De övriga skopåspikarna anlitar jag inte ens om de vore de sista på jorden. Då gör jag det lika bra själv :o

@Jfrelin Men herreguuuud vilket elände. Jag hoppas verkligen att hon mirakelrepar sig. Min är ju likadan för småsår, så fort jag ser nåt åker Hibiscrubet fram. Det är det enda som duger åt henne:grin:
 
@fio Hon är installad sen igår. Blev så att jag flyttade stall helt :p
Såret kom i lördags men är bara ett lite fint jack. Har ridit både lör, tränade söndag, hoppade igår och idag är hon svullen hela överarmen på höger fram och halt. Hon går på benet men haltar. Om inte spriten gör susen i natt så får jag testa väteperoxid. Lägger jag det på en kompress då mot såret?
Är hon ohalt och jag kan rida fredag så åker jag. Behöver bara rida en dag innan.

Jag tvättar med en bomullstuss som är dränkt i det och sen sprutar jag över sårdelen.. ingen kompress. Det tar bort varenda bakterie och svullnaden brukar ge sig efter typ två dagar.
 
Var iväg och red LB:1 ikväll. Blev en 2a placering på 66,785% :banana:

Min häst är helt fantastisk. Knapphändig framridning då jag som vanligt räknade fel, men åt andra hållet den här gången. Jag tänkte 7 min per ekipage, då det snarare var 4-5 min. Så jag fick ut hästen ur släpet lagom tills jag hade planerat att rida. Var bara att börja jogga på en gång, tur att hon skakat i drygt 1,5 tim på vägen dit och kanske var lite uppvärmd :o
Är trots detta oerhört nöjd då jag höll mig till min plan med övergångar osv i framridningen. Skippade tempoväxlingar då tiden var knapp utan fokuserade på att ha henne lyhörd med hjälp av övergångar. Det var mkt bra tänkt, för det hade bara blivit jäktig och hafsigt annars, nu fick vi till det bra med det lilla vi hann göra.

Inne på banan gjorde jag samma som sist och galopperade på. Travade när jag fick signal och hon kändes rätt seg just då, så jag gjorde en övergång till skritt innan jag red upp och det var ett mkt bra beslut istället för att bli jäktad och jaga in i nåt dåligt. Blev dock en lite överilad start på programmet då jag behövde få fram henne lite, men resten gick tydligen bra :p Tappade lite bjudning i andra 10m-volten men i övrigt ett bra travprogram. Föll isär i mellangaloppen som vanligt men gick faktiskt bättre i det svårare varvet för ovanlighetens skull, och fick där 6,5 på övergången och "bra balans" i kommentaren:confused:

Känslan var ungefär som sist, möjligen lite mindre stelt, men jag är nöjd med att jag nu börjat rida mer medvetet och inte störas av att det går lite dåligt här och var utan lyckas få till det istället för att ge upp. Sen är det ju saker jag fortfarande glömmer, tex att höja handen i galoppen, men överlag har hon varit stadig och bjuder framåt både idag och i förrgår och det är mkt bra jämfört med de tidigare starterna i år :)
 
@stjarnfrugt Stort Grattis. Kul att de går så bra för er nu!
@Jfrelin så jäkla irriterande med såret. :down:

I dag åker vi hem efter 5 veckor i Skåne. Ni anar inte hur ridsugen jag är nu. Har knappt ridit något alls sen förra året, så jag kommer verkligen att känna mig grön. I morgon åker vi till kliniken och skor och sen ska jag komma i gång. Hästen är riden hela sommaren så hennes form är på topp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 547
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 412
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 770
Senast: Fibusen
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp