07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså idag är jag verkligen helt överväldigad över hur underbar min ponny är! Hde som mål att lotsa runt ett lugnt program dag utan att sätta tryck eller egentliga krav, bara rida runt noggrant och enkelt. Höll min plan och det kändes väldigt bra i magen när jag red ut från banan. Red iofs fel i första skänkelviknngen, men förlåter mig själv med tanke på denna veckans mentala påfrestningar... Hade inte riktigt förväntat mig poängn, 66,6% i LA4! 8,5 på inridningen och 8 resp 7,5 på bakdelsvändningarna! Kom tvåa efter ett jättefint sto med stor gång e Bocelli. Sjukt hlad och nöjd med min alldeles underbara ponny:love:! Extra kul var att en klubbkompis kom trea:)

Vi är små där i mitten:D
11755817_10206187306433526_1879976288823944863_n.jpg


Ännu en blå tll samlingen:D
11822440_10206187305433501_2052798597411167354_n.jpg
Hurra vad ni är duktiga! Och grymt att kunna släppa allt det jobbiga och lyckas fokusera. Heja dig!


Jag blir fö såååå trött av att vara på meeting. Hade helt glömt bort att jag la in den där bilden och inlägget i fredags. Förlåt för spam. Nu fick ni se eländet i alla fall haha...
 
Tack alla som sagt positiva grejer om lilla GP, det är roligt att läsa. Och det peppar en hel del att läsa om alla andra också.

@Amanda_F en sån lärorik helg för er! Inte så tokiga resultat heller, skönt med bra känsla I LAn.

@Gabby_Ossi en sån bra och bred utbildning den hästen har fått genom dig. Jättehärliga bilder! Håller med Amanda om att ni är modiga som sysslar med fälttävlan.
 
Senast ändrad:
Programridning för tränaren ikväll. Ariel kändes helt okej under uppvärmningen och sedan fick jag EXAKT den där känslan när jag red programmet. Dvs hon tappar tempo/bjudning och känns tung och trutig. :banghead:

Kruxet är bara att tränaren inte såg någonting fel, tyckte det såg helt okej ut och att Ariel förvisso kunde ha mer tryck i traven, men att det inte var någon fara på något vis. Vi fick rida om galoppdelen mest för att träna galoppen, sedan mixtrade vi lite med när jag skall bryta av galoppen (efter hörnet blev bäst) och så gjorde vi ett par uppridningar med halt.

Skall bli intressant att höra vad domaren säger på torsdag. Vi hade sedan teori om programridning och nu förstår jag äntligen HUR jag skall rida ökningarna på diagonalen. :p Stackars Ariel har det inte lätt med en matte som gör fel hela tiden. :meh:
 
Tävlade LB:3 igår och VI VANN på 66.96% !!! :banana::bump:

Känns overkligt, och förbannat bra att få en liten boost i självförtroendet. Nu vet vi att vi kan :)
Kände mig stel och spänd bitvis under ritten men lyckades ändå få till det istället för att fastna i det och glömma att rida. Även om det inte var som på träning, så var det klart bäst hittills och ett fall i rätt riktning, bevisligen. Tappade upptagen från mellangaloppen, men jag tror att hon var lite matt. Det var 4e dagen med dressyrridning. I övrigt var det nån övergång från galopp - trav - ny galopp där hon stretade emot men inga jättestora bekymmer.

Hon är dessutom tokbrunstig och springer runt och skriker som en hingst så fort man inte sätter henne i fullt arbete, så fokus är inte på topp från hennes sida. Till det spöregn och en bana som var full av vattenpölar. Man kan inte vara mer än stolt :)

Framförallt är jag jävligt nöjd med att mitt upplägg blev bra. Tränade ju tors och fre, tänkte bara jobba lördagkväll när vi kom dit för att känna på banan. Men hon var så jäkla vild att det bara var att rida ordentligt. Jogga var ej att tänka på. Ridhuset där framridningen skulle vara är dessutom sjukt litet och trångt, och enda framridningsbana. Så jag insåg att detta skulle bli katastrof och knökfullt och jag kan inte rida då.
Så jag gick upp kl 6, red henne en timme i lugn och ro innan tävlingarna startade vid 8. Tog igenom det jag fokuserat mkt på nu, dvs övergångar och att rätta in framdelen. Tempoväxlingar osv. Hon kändes väldigt fin. Sedan fick hon stå inne i lugn och ro till vi skulle starta på em. Jag hade då planerat att bara gå in och värma henne lite snabbt i ridhuset och sedan ta resten inne på banan då det var rätt god tid på sig innan man fick signal.
Som vanligt blev det felberäkning av tiden och jag red fram lite för länge, men eftersom hon kändes så fin och framriden redan då jag tog tyglarna så behövde jag inte rida så mkt utan kunde skritta länge i väntan på att ekipagen före skulle bli klara.

På banan dock kom ju alla hemska vattenpölar fram och domarens bil osv så jag red på henne ordentligt med skänklarna och mkt tempo i galopp så hon inte fick utrymme att fundera kring saker. Kändes inte strålande men jag tänkte att nu ska jag bara fokusera på att rida som jag planerat. Och det gick ju hem sen när vi fick startsignal :)

Idag har hon vilat, eller rättare sagt levt jävel i hagen och sprungit runt och hingstat sig. Sedan tog det nästan 2 tim att köra hem i det urdåliga väglaget. Imorgon startar jag inte förrän på kvällen, så jag rider igenom henne på morgonen och sedan satsar jag på en kortare framridning. Blir ju dock en resa på 1,5 tim däremellan men det kan jag inte göra nåt åt. Då är hon iaf rastad och genomriden en gång innan, vilket jag tror är bra för henne.
 
Tack @Amanda_F :) Ja jag tycker det. Allt slit jag lägger ner på detta har äntligen lönat sig, känns verkligen bra att vi lyckats nu och även om vi får dåliga dagar så vet man att det finns att ta fram. Detta kom mkt lägligt efter eländet på förra tävlingen :) Vi fick bla en 8a på gångarterna, och uppfödaren var väldigt nöjd ;)

Mina kompisar tyckte det var en skam att jag inte red även LA:3. Men jag tyckte inte vi var redo för det, och det är vi inte. Däremot funderar jag på att rida LA:3 13/9 då det blev att jag anmälde mig till ett meeting 25 mil bort. Vi blir ett helt gäng som åker och har dessutom gratis boende där så det blir en kul grej (jag slipper dessutom köra i avsaknad av e-kortet :o). Är ingen efteranmälningsavgift så jag har tid att fundera. Det är årets sista start och även om jag inte har några ambitioner i LA i år så kan det vara kul att iaf ha ridit igenom det.
 
Tack @Amanda_F :) Ja jag tycker det. Allt slit jag lägger ner på detta har äntligen lönat sig, känns verkligen bra att vi lyckats nu och även om vi får dåliga dagar så vet man att det finns att ta fram. Detta kom mkt lägligt efter eländet på förra tävlingen :) Vi fick bla en 8a på gångarterna, och uppfödaren var väldigt nöjd ;)

Mina kompisar tyckte det var en skam att jag inte red även LA:3. Men jag tyckte inte vi var redo för det, och det är vi inte. Däremot funderar jag på att rida LA:3 13/9 då det blev att jag anmälde mig till ett meeting 25 mil bort. Vi blir ett helt gäng som åker och har dessutom gratis boende där så det blir en kul grej. Är ingen efteranmälningsavgift så jag har tid att fundera. Det är årets sista start och även om jag inte har några ambitioner i LA i år så kan det vara kul att iaf ha ridit igenom det.
jag tycker ju att det är lättare att rida LA:3 än LB:3 så jag tycker gott att du kan prova. Dessutom är det ett roligare program. Det är också, om man vill upp till MsvC, vilket du vill, ganska likt C.1-programmet så det är inte ett gigantiskt steg däremellan, även om det inte är litet heller...
 
Tävlade LB:3 igår och VI VANN på 66.96% !!! :banana::bump:

Känns overkligt, och förbannat bra att få en liten boost i självförtroendet. Nu vet vi att vi kan :)
Kände mig stel och spänd bitvis under ritten men lyckades ändå få till det istället för att fastna i det och glömma att rida. Även om det inte var som på träning, så var det klart bäst hittills och ett fall i rätt riktning, bevisligen. Tappade upptagen från mellangaloppen, men jag tror att hon var lite matt. Det var 4e dagen med dressyrridning. I övrigt var det nån övergång från galopp - trav - ny galopp där hon stretade emot men inga jättestora bekymmer.

Hon är dessutom tokbrunstig och springer runt och skriker som en hingst så fort man inte sätter henne i fullt arbete, så fokus är inte på topp från hennes sida. Till det spöregn och en bana som var full av vattenpölar. Man kan inte vara mer än stolt :)

Framförallt är jag jävligt nöjd med att mitt upplägg blev bra. Tränade ju tors och fre, tänkte bara jobba lördagkväll när vi kom dit för att känna på banan. Men hon var så jäkla vild att det bara var att rida ordentligt. Jogga var ej att tänka på. Ridhuset där framridningen skulle vara är dessutom sjukt litet och trångt, och enda framridningsbana. Så jag insåg att detta skulle bli katastrof och knökfullt och jag kan inte rida då.
Så jag gick upp kl 6, red henne en timme i lugn och ro innan tävlingarna startade vid 8. Tog igenom det jag fokuserat mkt på nu, dvs övergångar och att rätta in framdelen. Tempoväxlingar osv. Hon kändes väldigt fin. Sedan fick hon stå inne i lugn och ro till vi skulle starta på em. Jag hade då planerat att bara gå in och värma henne lite snabbt i ridhuset och sedan ta resten inne på banan då det var rätt god tid på sig innan man fick signal.
Som vanligt blev det felberäkning av tiden och jag red fram lite för länge, men eftersom hon kändes så fin och framriden redan då jag tog tyglarna så behövde jag inte rida så mkt utan kunde skritta länge i väntan på att ekipagen före skulle bli klara.

På banan dock kom ju alla hemska vattenpölar fram och domarens bil osv så jag red på henne ordentligt med skänklarna och mkt tempo i galopp så hon inte fick utrymme att fundera kring saker. Kändes inte strålande men jag tänkte att nu ska jag bara fokusera på att rida som jag planerat. Och det gick ju hem sen när vi fick startsignal :)

Idag har hon vilat, eller rättare sagt levt jävel i hagen och sprungit runt och hingstat sig. Sedan tog det nästan 2 tim att köra hem i det urdåliga väglaget. Imorgon startar jag inte förrän på kvällen, så jag rider igenom henne på morgonen och sedan satsar jag på en kortare framridning. Blir ju dock en resa på 1,5 tim däremellan men det kan jag inte göra nåt åt. Då är hon iaf rastad och genomriden en gång innan, vilket jag tror är bra för henne.

Wow, Grattis, heja er ! Jätteroligt :) LB:3 är mitt värsta program så klarar du det och vinner så klarar du säkerligen LA också.
 
@sassiball Jag tycker LB:3 är ett roligt program. Det jag är skeptisk till i LA:3 är att komma ihåg vägarna, men vi har heller inte ryggat eller ridit förvänd på 1,5 år... Jag gillar ju LA:1 men nackdelen är att det är kort bana = trångt som fan.
Tur jag har tid på mig att fundera. Övriga klasser jag kan rida på det meetinget är LC:1 som isf blir en uppvärmning + LB:2 på lör och LB:3 på sön, och så ev LA:3. Blir det LA:3 så stryker jag LC:1.
 
Men så himla roligt @stjarnfrugt ! :banana::banana::banana::banana: Helt grymt hur du kunde fokusera med en brunstig tjej, vet precis hur de brukar bli. ;)

Jag skulle definitivt starta LA:3, så kul med meeting, men se det mer som en kul grej/säsongsavslutning och inte lägga så stor vikt vid procenten.
 
Så himla roligt @stjarnfrugt:)! Grattis!!!

Ska starta den 22..Lb:1 och la:1. Är på hemmaklubben. Känner mig tämligen otaggad:(, då självkännslan är i botten. Jag kunde ju lägga ner tävlandet ett tag och bara träna på att bli lite bättre med min häst men det komplexa är att jag känner att jag måste träna på att tävla också:p..Vill ju ändå liksom ut och tycker det verkligen har sin tjusning. Sen är det få möjligheter då jobb, relativt långa avstånd och tonårsungar som också rider sätter p för hur ofta och mycket. Är samma domare som sist så jag får väl verkligen försöka träna på det som jag bör. Måste lära mig komma ner på henne och inte balansera i tyglarna. Rida henne rundare och mer uppåt. Kröp ihop, hamnade bakom lod en del sist på tävling. Samt klantmissar med galoppanslag och minikort halt innan ryggning så jag bara fick en 5:a trots att hon ryggade jättefint..

Slänger in en liten bild på oss från tävlingen för ett par veckor sedan:
11817079_984377451583774_97123557258393321_n.jpg


Hagbild från igår
11781665_984378031583716_4147731345902478164_n.jpg


Å så 06:an och lilla Ruthie:heart
11230971_984378688250317_8342456213914487394_n.jpg
 
@polly p Klart du ska ut och träna, jag red ju samma program på 55,15% för 4 veckor sedan och det kallar jag uppryckning till 66,96% ;)
Det låter som vi har liknande bekymmer på tävling, dvs fastna i tyglarna, hästen kryper undan och går inte framåt. Numera har jag ett mantra i huvudet att slappna av i armarna och handen och rida mer med skänklarna så fort jag känner att hon tänker tanken att backa av och släppa fram. Det räddar upp oss :)
 
@stjarnfrugt Grattis! Så himla roligt för dig, det är du verkligen värd!

Kl
Vi försöker att komma in i våra nya rutiner. Hästarna är fortfarande lite stressade men börjar lugna ner sig så smått. Igår tömkörde jag och då kändes han lugn och avslappnad iaf.
 
@polly p Klart du ska ut och träna, jag red ju samma program på 55,15% för 4 veckor sedan och det kallar jag uppryckning till 66,96% ;)
Det låter som vi har liknande bekymmer på tävling, dvs fastna i tyglarna, hästen kryper undan och går inte framåt. Numera har jag ett mantra i huvudet att slappna av i armarna och handen och rida mer med skänklarna så fort jag känner att hon tänker tanken att backa av och släppa fram. Det räddar upp oss :)

Det tipset tar jag med mig på tävling också. Tror det kan vara något sådant jag gör med Ariel också, även om hon bara tappar lite tempo och inte kryper bakom någonting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 553
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 431
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 903
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp