07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså idag är jag verkligen helt överväldigad över hur underbar min ponny är! Hde som mål att lotsa runt ett lugnt program dag utan att sätta tryck eller egentliga krav, bara rida runt noggrant och enkelt. Höll min plan och det kändes väldigt bra i magen när jag red ut från banan. Red iofs fel i första skänkelviknngen, men förlåter mig själv med tanke på denna veckans mentala påfrestningar... Hade inte riktigt förväntat mig poängn, 66,6% i LA4! 8,5 på inridningen och 8 resp 7,5 på bakdelsvändningarna! Kom tvåa efter ett jättefint sto med stor gång e Bocelli. Sjukt hlad och nöjd med min alldeles underbara ponny:love:! Extra kul var att en klubbkompis kom trea:)

Vi är små där i mitten:D
11755817_10206187306433526_1879976288823944863_n.jpg


Ännu en blå tll samlingen:D
11822440_10206187305433501_2052798597411167354_n.jpg
Grattis, som vanligt är ni jätteduktiga.
 
Härligt @Fiorano ! Ariel och jag samlar på röda rosetter (passar så bra till hennes outfit. ;) ) men jag ser fram emot den dag det blir blå istället. Eller blågula. :angel:
 
@sassiball vad fin GP ser ut - så härlig häst som jag alltid tyckt !

kl
här har vår nya utebana nyss blivit klar i dagarna , så himla härligt ! nu har vi två utebanor som komplement till ridhuset :) lyxigt då det ändå är en liten anläggning :)
provred lite idag och den känns jättebra , inte mycket den behöver sätta sig så går nog snabbt att den är fullt topp :)
 
@oxo så roligt med flytt! Stallet ser ju väldigt fräscht ut det lilla man ser, förstår jag mycket väl att ni gärna flyttar in I.

Påminner mig om mitt gamla stall som verkligen hade behövt ett ansiktslyft... använder ju iof lösdriften mest men har ju ändå stallet som bas att utgå ifrån eller vad man ska säga. Målar om staketstolpar just nu och lösdriften men tar inte stallet. Mest sugen på att riva skiten o bygga nytt men samtidigt så äger jag inte gården så det vågar jag nog inte. Kör väl något år till som det är I alla fall.
 
Idag åkte jag till ridklubben och red igenom LC:1 och LB:2. Ariel kändes väldigt med och fokuserad, roligt! Räknade ut att det var mitt första dressyrpass utan tränare sedan 10 juli. :p

Programmen kändes helt ok, men det skall bli intressant med programridning för tränaren på måndag (dock endast LC:1), då jag måste göra någonting annorlunda när jag rider program... Ariel är mjuk i kroppen, går i form, reagerar på minsta lilla hjälp, verkligen dansar fram. :love: Sedan vänder jag upp på medellinjen, börjar rida program och vips har jag en häst som inte alls går fram lika mycket, känns framtung och ligger i handen. :banghead:

Vi har ändå gjort framsteg, om jag jämför med hur LB:2 kändes i höstas så är det enorm skillnad. Ett moment där Ariel ändå tände till i var mellangalopp, det var tydligen :banana: att få öka galoppen. :p
 
@Habina Att rida program och verkligen htta ridningen i vägarna är inte så lätt! Rid mycket vägar ur programmen när du rider själv. Tex travdelen ur LB2 är en rätt bra uppvärmnng att rulla runt på med medellinjen, volt, vända över, volt, diagonal och gör om:).

(Ber fö om ursäkt för att mina inlägg är dåligt korrade, min dator är gammal och full av kaksmulor så vissa tangenter säger upp sig då och då, och jag är lat:p)
 
Skriver som vanligt ingenting knappt, men måste flika in ett GRATTIS till @Fiorano. Och @sassiball, shit vad fina ni är! :love: Härligt att hon känns fräsch! Och @oxo, ser jättefint ut det nya stallet! Hoppas ni ska trivas. :)

Så roligt att följa er allihop på håll! Här går pålle mest och skrotar när inte medis tar ut henne nån sväng. Allt fett som jag ägnat så mycket tid åt att jobba bort är nu tillbaka och hon ser ut som en flodhäst... Jag har så galet dåligt samvete för min stackars feta ponny... Skulle behöva en svanskappa igen för nu är magen så stor att den skjuter fram alltihop på en gång bara man går ett par meter. :( Förut gick en 110 gjord runt utan bekymmer, nu får man kämpa ordentligt med en 120... Hon verkar dock trivas och njuter för fullt över sin ledighet, ligger mest och sover... Fick nya skor för några dagar sen, hade lyckats dra av sig en för första gången nånsin.

I övrigt håller vi på att bygga ut sadelkammaren för fullt! Ett projekt som jag tänkt på ända sen vi flyttade in, och nu äntligen blev det av! Kommer bli verkligen toppenbra när det är klart! Storstädade stallet och drog igång med sadelkammaren direkt, yey! Har stora planer på hur jag ska inreda för att få det snyggt. ;)
 
@Habina Att rida program och verkligen htta ridningen i vägarna är inte så lätt! Rid mycket vägar ur programmen när du rider själv. Tex travdelen ur LB2 är en rätt bra uppvärmnng att rulla runt på med medellinjen, volt, vända över, volt, diagonal och gör om:).

(Ber fö om ursäkt för att mina inlägg är dåligt korrade, min dator är gammal och full av kaksmulor så vissa tangenter säger upp sig då och då, och jag är lat:p)

Är tydligen väldigt sällan jag rider själv... Men det var ett bra tips, som jag tar med mig. :)
 
Idag har vi ÄNTLIGEN kommit iväg till elljusspåret och galopperat. Det var helt sjukt skoj! :bump: Ariel var supertaggad första varvet, när vi värmde upp. Flöt fram i traven med spetsade öron och tyckte det var såååå roligt.

Andra varvet började med en rätt så brant backe, växlade upp till snabb galopp uppför, fick peppa lite. Pulsen var på 209 spm när jag kikade... Sedan var Ariel mycket nöjd och tyckte det räckte med träning. :angel: Tog lång tid innan hon var nere under 100 slag, så visst behöver vi galoppera mer. Galopperade fort i ytterligare en backe så vi kom upp över 200 i puls, sedan blev det avjoggning och avskrittning. Efter tio minuters skritt var hon fortfarande på 85 spm, men det är lite svårt det där med pulsen ibland... Hon börjar slappna av och så får hon syn på någonting spännande och vips är pulsen uppe på 110 spm. :arghh:

Men det var roligt att komma iväg, har ju planerat det sedan i maj... Hon var som vanligt lätt att ha med sig, så vi kommer nog försöka åka dit ett par gånger i månaden i alla fall.
 
@Fiorano Grattis! Måste ju ge en enorm bisst för tävlingdnerverna att veta att man presterat även när uppladdningen varit sådär.

@sassiball Skönt att hon känns bra och roligt att du kände det var kul!

@Habina Kul med pulsklocka, vill jag också ha. Fick tänka efter på spm bara, jag är van att använda bpm. :D
 
Vi tog ett pass på banan idag och testade ny uppvärmning. Brukar rida ut och skritta och trava fram men då jag hörde någon säga att de skulle släppa sin häst lös i paddocken som motion idag så tog jag även uppvärmningen på banan för att inte riskera att hamna i att jag måste vänta tills hon var klar.

Skrittade fram och travade sen fram på långa tyglar där jag gjorde lite tempoväxlingar och stora volter och varvbyten. Plockade långsamt upp tyglarna och fick en skön framåt nedåt-känsla helt självmant. Sen fortsatte vi med tempoväxlingarna och lite övergångar och det kändes helt ok.

Jag försöker nu fokusera på gummibanden i armbågarna för att få bra kontakt, jättesvårt, men känner bra skillnad när jag fastnar. Blir ju lite lat när man rider själv och har nog inte hälften så mycket ben som på träningarna och får ju då stöd därefter. Det kan jag dock ta idag för jag fick det jag förtjänade och bad om och det har ju inte alltid varit så.

Inte ett stopp i någon skrittövergång och de flesta igångsättningarna i bibehållen form och på direkten. :up:

Summasummarum ett helt ok pass på egen hand.

Sen ska ridhuset vara klart att rida i till vintern. Det är förvisso närmre nu än någonsin (det har pratats om ridhus i säkert fem år) men är marken fortfarande helt obearbetad hagmark, ej plan, 4m höjdskillnad, så lär det inte finnas ett ridbart ridhus om 4-5 mån. Mig gör det inget dock.
 
@Habina Kul med pulsklocka, vill jag också ha. Fick tänka efter på spm bara, jag är van att använda bpm. :D

Det är superkul med pulsklocka! :D Jag är lite sugen på att köpa till en sulkykabel så jag kan ha den även när jag kör... Har varit rätt lat med att använda den genom åren (köpte när jag började distansträna Ariel 2010) men den gör verkligen det mest tråkiga ridpass roligt. Väl värt pengarna!
 
Jag och Caspian har varit på Gripen och skaffat oss valuta på rutinkontot i helgen. Jag har en häst med en hel del nerv som får energi från hästarna omkring oss. Är de lugna (eller om vi är själva) så är han lugn. Är de inte de så blir han lite knasigare. För utom torsdag kväll då det var helt galet vad de flesta hästar var stressade så har han hållit sig fint i skinnet. Tyvärr har jag inte fått igenom så många halvhalter i helgen då han blivit lite introvert på banan, men det kommer! En hel del styrka behövs nu för att formen ska funka. Det gäller att översätta det där från träning till tävling.

Jag fick filmat mina två första ritter:
LB:2, kom 10 av 34 med 64,4 %. Det blev lite virrigt för han ville inte gå ner till banan så jag fick kasta mig upp och direkt in i ridhuset... Här försökte jag lyfta nosen i stället för att länga ut. Det ska jag inte göra, men jag lyckades inte så bra med tänkandet tyvärr...
LB:2, kom 22 av 34 med 59,5 %. Typ sexor rakt igenom för utom lösgjordhet och framåtbjudning men då ska vi inte ha mer än 5 heller :angel: Han var lite tittig och spänd på den banan och vi båda spände oss för att det var massa gnägg och sånt.

Sen red jag en LA:3 med helgens bästa känsla. Det var samma domare som LB:2 första dagen och typ samma procent men 7 och 7,5 på skänkelvikningarna. och mkt 7 på förvänd.

.. och så red vi en LB.3 igår em och hamnade precis i en hagelstorm precis när vi skulle avsluta på framridningen och vänta på vår tur. Lite otur för han var fin innan. Nu blev han lagom introvert igen och aningens springig. Det resulterar oftast i att han viker in näsan och lägger in turbon. och lättar jag springer han i världens fart på bogarna. Försökte hålla handen i luddet och lätta och ta halvhalter i hörnen, funkade ibland, ibland inte.. 61,8 % med 7,5 och 7 på galopp-trav-galopp-övergångarna. Kändes fint! Efter det här har vi en LB:3 kvar hemma sen ska vi rida MsvC:1 i stället i höst för jag gillar det programmet bättre och han är finare när han får göra grejer för jag kan inte rida rakt fram. :banghead:

och två bilder:
11822793_10156235283570497_6685220043796585292_n.jpg

11828768_10156242861625497_261081050900083506_n.jpg
 
@Gabby_Ossi jag är så avundsjuk på alla er modiga fälttävlansryttare. Jag är så mesig men drömmer om att vara som ni. Så coolt! Och fina bilder blir det ju när ni får rida i så där fin miljö!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 707
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp