Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Jag är egentligen inte alls förtjust i blandflock. Men i ditt fall hade jag chansat. Det är trots allt ganska sällan att valacker håller på och betäcka, och OM det skulle komma en valack och OM den skulle betäcka borde det ligga i samtliga hästägares intresse att ändra hagsituationen. Tror att du kommer ha mer ångest för lerrutan än att en valack kanske eventuellt och möjligen kommer flytta dit.
 
@Fiorano Förstår vad du menar, men nuvarande hage blir inte lerig. Den är dränerad. Det är svårt att komma åt en sån här hage, de är kö till dem. Gör jag mig av med denna så får jag den inte tillbaka. Så frågan var om det är värt att byta hage, bli av med nuvarande, och sen (utöver risken med ev valack) måsta ta en nödlösning om det inte fungerar i flocken = bara lerhagar lediga.

Jag har i vilket fall skrivit ett förslag till ridskolechefen och nu hoppas jag att det går hem.
 
knutorna på C ger inte med sig och de sitter lite överallt, en mitt på magen där sadelgjorden sitter bland annat. På andra ställen har de kommit och gått men denna upptäckte jag i fredags och den var kvar idag. Han är pigg på väg att hoppa ur skinnet men vääääääldigt snäll att rida och hantera. Som att han andades ut när jag kom till stallet, efter ha varit borta på mitt landställe i 1,5 dygn och haft mocknings-hjälp.

I vilket fall: hur skulle ni göra med maten om er häst fick knutor vid foderbyte? Det är egentligen inte ett alternativ att byta ut allt grovfoder, men jag kanske skulle kunna byta ut halva till hö från förra ägaren under en period. Vi hade det när vi flyttade till stallet vi står i nu och då var det inga problem. Risken är ju alltid att han får problem igen om vi går tillbaka till silaget. Eller ska jag kanske börja med att ta bort havren? han hade havre på förra stallet också men från en annan leverantör. Han är som sagt pigg och glad och äter och dricker bra och är väldigt fin i både hull och hårrem (för utom knutorna då...)
 
@Amanda_F Jag ger Kraffts MagTarm-balans vid foderbyten som jag inte kan styra över. Jag tycker att det hjälper. Nu har ni ju ändå bott där en tid så det blir väl inte helt optimalt att byta tillbaka till gamla fodret igen?
Måste han äta kraftoder öht när han vilar?
 
@Amanda_F Jag ger Kraffts MagTarm-balans vid foderbyten som jag inte kan styra över. Jag tycker att det hjälper. Nu har ni ju ändå bott där en tid så det blir väl inte helt optimalt att byta tillbaka till gamla fodret igen?
Måste han äta kraftoder öht när han vilar?
Han vilar inte. Han går inte att vila. Vi promenerar 3-5 kilometer om dagen och så joggar jag lite så att han blir av med det värsta. Jag ska träna i veckan igen eftersom han inte är allmänpåverkad (efter att ha pratat med veterinär så klart). MagTarm var ett bra tips! Ska nog satsa på något sånt. Tack!
 
@Amanda_F Ok, jag hade nog missat den detaljen :o Jag tror som sagt att det tillskottet kan göra gott för er. Ofta när dom får utslag eller sånt foderrelaterat så handlar det ju om obalans i magen. Jag tror att man ska ändra så lite i fodret då, utan istället hjälpa magen på traven. förutsatt att han då inte äter nåt som är direkt skadligt ;)
 
@stjarnfrugt eller går gör det nog. Men han behöver mental stimulans för att må bra har jag märkt.

Jo jag har ju tänkt att det är fodret eftersom knutorna kom i bytet. Har faktiskt bett om en analys av fodret samt att jag ska börja packa hans foderpåsar själv så jag har koll på att han inte får någon jästklump eller så som ibland gömmer sig i silaget. Jag packade fram till det att vi gick över till 100 % på stallets foder. Har inte sett något skumt men han verkar ju lite känslig och då är det ju bra att hjälpa honom på traven igen. :)
 
@Amanda_F Va segdraget med knutarna! Har dessvärre ingen erfarenhet av de så inga tips alls.
@stjarnfrugt Jag hade definitivt tagit stor hage till min med tanke på hur mycket piggare och gladare han blivit sedan vi flyttade. Jag hade nog haft en klump i magen om han stod i en grusruta men allt sådant är ju väldigt individuellt så gå på magkänslan.

Jag red träning igår och fick världens skavsår på sittbenen:banghead:. Har kämpat med den där nersittningen i traven och igår fick jag äntligen till de riktigt bra men då fick jag riktiga sår istället. Ska tävla till helgen och känner att skaven kom grymt olägligt :down::down:
Har börjat komma mer till ridning och har varit nöjd nu någon vecka men sen blir jag alltid nervös inför program och tävling. Har som mål att rida lugnt och metodiskt men är lite nervös över hur det kommer kännas på stor bana då jag inte haft möjlighet att rida de innan. Och det är något märkligt med buke för de går inte radera smileys haha :banghead::banana:
 
Idag har jag ridit på Indra för första gången här hemma! Travade runt lite och ände lite på kontakten. Hon är aldrig riden med träns, enbart bettlös kapson, och är kanske riden 20 gånger totalt. Hon skötte sig utmärkt, gick med fin bjudning och ger en fin känsla. Tycker inte hon ser så hemskt förskräckligt pytteliten ut heller, hon fattas ju massor av muskler så tror att det estetiska rättar till sig över tid:)
11935078_10206343867747461_3719915084018503907_n.jpg


11902487_10206343868707485_6118827056336617938_n.jpg
 
@stjarnfrugt Jag skulle tagit stora hagen. Om valacken och jag säger om, så borde ju han åka ur hagen. Min superslampiga häst går med valack och de har gått bra med flera olika utom en. Han va uppe på henne när hon brunsta, men har efter de fungerat bra med andra ston. De jag menar är att de är ju ganska ovanligt att de händer. Vi har många blandhagar i stallet och de funkar fint.
 
@stjarnfrugt jag hade vågat chansa på den större hagen. Vi har våra hästar i blandade flockar så långt det funkar. Är 2 ston som det inte funkar med. Men kan förstå din oro iom skadehistoriken

@Amanda_F jag köpte Billy i juli för 2 år sedan. När vi skulle stalla in 2 månader senare fick han små knutor över hela kroppen. Mest på ryggen. Vi fattade ingenting. Han fick hösilage och lite krafft. Vi, jag och medryttaren, tvättade med Hexocil mm. Ingenting funkade. Sen kom sommaren och knutorna försvann. Då började jag googla, mer än innan, och hittade en som haft samma problem med sin häst vid installning och hela vintern. När det var dags för installning efter kommande sommar testade hon att ge linfröolja och problemet försvann.
Så jag gjorde samma med Billy förra sommaren och sen dagligen året runt och året som gått har han inte haft en knuta! Så testa linfröolja :up:
 
Jag hoppas kunna hitta ett nytt hem åt Grand Prix. Sorgligt men det är nog det bästa för oss båda. Sen vet jag inte om det går ens, hon har ju varit halt I vår och det kan komma tillbaka... men annars vet jag inte vad jag ska hitta på.
Vill absolut inte rida, någon gång ibland funkar inte för Grand Prix, hon blir så himla pigg och stark och det blir en dragkamp. Ush, inget kul. Hon behöver gå en 3-4 ggr I veckan minst för att bli mjuk och lyssna, ta förhållningar och så, då är hon jättehärlig att rida.
 
Tack för all input ang mitt hagproblem :) Jag tänker så det knakar, och väntar på svar från chefen.

@Fiorano Snygg ärta! Om hon känns för liten när du fått henne grundriden så säljer du henne till mig :angel: ;)

@sommarminne Går det inte att använda såna där Duoderm-plåster? Ridsår är ju ett helsike. Kul dock med utvecklingen :)

@sassiball Du kan inte kontakta den som var intresserad av henne sist du funderade på att sälja? Tråkigt att skiljas åt kan jag tro, men samtidigt är det ju en styrka att komma fram till när en känner att en inte kan ge det hästen behöver :/
 
Tack @Magica det ska provas om han inte blir bättre på det svindyra matbalans-medlet jag köpte idag. Han var för övrigt ruskigt fin idag men blir piggare och piggare ju längre jag rider så till sist har han dålig koll på benen och då brukar jag avbryta.

Men... Jag är så jävla ledsen idag. Finaste Fantasi gick med på lektionen som pågick samtidigt som jag red i ridhuset (hon är alltså den läromästare och ridskolehäst som jag tävlat upp till MsvB och som lärt mig allt typ). Helt plötsligt var hon bara tvärhalt. Troligen har hon vridit ett bakknä eller stukat sig rejält i en sväng. Vi förstod allihopa att det var allvarligt. Skulle jag gissa så är det kanske 70 % risk att vi inte kan hjälpa henne så pass att hon blir helt frisk. Känns så jävla sorgligt! Mitt lilla hjärta, hon är verkligen min stora kärlek, än så länge nästan mer än min egna häst. Veterinären är ändå bokad i morgon, så jag kan inte göra mer än att hålla alla tummar jag kan..
 
@sassiball Vad tråkigt men känner man att det inte finns tid, lust och ork är det väl bättre att försöka sälja! Hon är ju så himla grann:)! Förstår ditt dilemma med tidigare hälthistorik dock..


Red idag efter lite välförtjänt vila. Kändes inge ändamålsenligt alls..Red ut men hon var liksom inte med mig men sen började det mullra och åska. Ger mig tusan på att det var det som spökade och det var bara att vända hem i rask takt.
Sen blir jag alltid lite frustrerad när ridningen inte känts kvalitativ men, äh, så är det väl ibland..

Ska tävla igen den 6/9 i lag div II. Kul men pirrigt. Måste få till genomsläppligheten i sidorna och rakriktningen. Hon lägger huvudet på skrå åt vänster.
Nördig som jag e så googlade jag på fenomenet. Hittade en jättebra artikel av Pether Markne.
Hinner bara träna för instruktör en gång innan men tänkte hon skulle få äran att hjälpa mig genom att sitta upp lite och verkligen få henne i ramen..
 
@sassiball vilket jobbigt beslut ang fina GP ! Är ju en väldigt fin häst som du vet att jag alltid varit förtjust i då hon har sån utstrålning och är allmänt väl grundutbildad dessutom .
Jag tror du kan hitta en bra köpare till henne ändå . Det är ju inget stort hon haft i sig och inget fynd som påverkar hållbarheten men visst är det som du säger helt klart en problematik i sig att sälja en häst som nyligen haft en skada . Jag tror du kan hitta en bra köpare ändå även om det kanske tar lite mer tid än om skadan inte varit så pass nyligen och om hästen kanske ridits lite mer i längre tid efteråt . Men det är som sagt en väldigt fin häst så tror absolut du får den såld utifrån det och att den är frisk nu och givetvis till rätt pris . Förstår att det känns jobbigt med hela grejen .

@stjarnfrugt min erf av blandflockar när folk väljer såna i uppstallningssammanhang där det kommer nya inackar dvs du styr inte över de som ska in där , är att problemen med skador och bråk i flock oftare handlar om när det är flera valacker inblandade bland stona . En valack med sto är sällan problem och är valacken klätterbenägen när stoet inbjudit till det så är det ju inte särskilt stor skadestatistik på det i sak - det man inte vill ha är ju en betäckande valack på rutin vid brunst pga infektionsrisk på stoet framför allt . Man ser väldigt snabbt om valacken klättrar , och då får man skilja på dem helt enkelt , största skaderisken är nog på valacken om den skulle ha ngt ovanligt hingstigt beteende att närma sig ett sto som säger ifrån . Vissa ston med vissa valacker har kemi och då kan stoet typ väcka en död sten som aldrig klättrat tidigare . Valacker är ju inte döda i fråga om manlighet helt vilket ibland man ser att folk tror , bara för att de är kastrerade ,men som flera varit inne på i reflektioner i tråden så kemi mässigt kan det även vara ett intensivt insisterande sto som kan väcka en sten som aldrig tidigare i konstellation visat ngt sånt .
Det är dock som sagt sällan skada i sig sker pga att ett sto inbjuder ngn valack att hoppa på henne . Det viktiga är ju att om ett sånt scenario uppstår , det finns ett konsensus att sära på konstellationen och inte låta det fortgå .
Jag hade kollat utifrån det vad som gäller utifrån dina uppstallningsvillkor och tagit beslut utifrån vad svaret är .
Om inget tydligt finns i fråga om att en valack som hoppar på ston i blandflock kommer avlägsnas därifrån , hade jag inte valt blandflockerbjudandet gällande hage .
 
@mackan Det som gäller är att alla hästar är välkomna i hagen. Den som ställer till bekymmer åker ut. Det innebär alltså inte att den som var där först har rätt att vara kvar, även om det är en ny häst som kommer in i hagen som väcker ett beteende hos den som var där först. Detta gör mig skeptisk, eftersom jag inte vill riskera att jag blir av med nuvarande hage till förmån för att åka ut i en lerhage. Dock ska man ju komma ihåg att min häst gått ihop med alla hästar jag provat med, utan bekymmer, bortsett från valacken som klättrade på henne.

Åker man ut ur hagen så får man ta en hage som är ledig. Dvs en liten tråkig lerhage, de som blir valda sist så att säga. Alla andra är upptagna varav jag har haft tur och fått en dränerad, grusad hage. Om än den är förjävla tråkig, så är den iaf inte lerig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 632
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 572
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 262
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 212
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp