07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Det som gäller är att alla hästar är välkomna i hagen. Den som ställer till bekymmer åker ut. Det innebär alltså inte att den som var där först har rätt att vara kvar, även om det är en ny häst som kommer in i hagen som väcker ett beteende hos den som var där först. Detta gör mig skeptisk, eftersom jag inte vill riskera att jag blir av med nuvarande hage till förmån för att åka ut i en lerhage. Dock ska man ju komma ihåg att min häst gått ihop med alla hästar jag provat med, utan bekymmer, bortsett från valacken som klättrade på henne.

Åker man ut ur hagen så får man ta en hage som är ledig. Dvs en liten tråkig lerhage, de som blir valda sist så att säga. Alla andra är upptagna varav jag har haft tur och fått en dränerad, grusad hage. Om än den är förjävla tråkig, så är den iaf inte lerig.
Fast har du kollat på vilket sätt den "regeln" gäller ? Rimligen borde det vara så att om existerande hästar som gått där funkat tidigare dvs nu enbart ston , om en valack kommer in och börjar hoppa så funkar det ju inte och då åker valacken ut ?
Hur skulle de rimligen resonera på ngt annat sätt tänker jag ? Hur skulle de döma att det är ditt sto som är felet att den nya valacken hoppar ?
Men om det är det som är regeln som du säger att det är godtyckligt vem som är problemet så nej då hade jag verkligen inte valt blandflockserbjudandet på de premisserna och att du då säger upp en vettigt sanerad underhållen hage hur tråkig den än är eftersom den inte är en ruta på några kvadrat som jag fattat det och att hästen får lunch i grushagen etc .

Hur många nya hästar kan komma till den flocken när "alla är välkomna " undrar jag också över ? Problemet kanske inte stoppar med att det just nu "kanske" kommer en valack - det kanske droppar in ngn ny där närsom om det inte finns specat vad som egentligen är tanken med den hagen och vad som gäller i scenarion blandflock etc ?
Jag hade varit skeptisk deluxe precis som du .
 
Senast ändrad:
@mackan Jo det kan man undra... jag har som sagt frågat chefen om detaljer men inte fått svar ännu.

Grushagen är 12x23m eller vad jag nu stegade den till :o Samma storlek som alla andra hagar utom ovanstående, skillnaden är att den är dränerad.
 
Idag känns ryggen bättre. Men väntar till imorgon med att sitta upp. Inte för att jag blivit rädd utan mer att hästens rörelser i skritt gör förbenat ont. Men hoppas på mindre ont imorgon.
Han har skrittats mest, lite trav, hela förra veckan. Men nu kör vi igång. Medryttaren ska rida 3 dagar. Jag löslongerade igår. Har gjort det rätt mkt med honom så han vet vad som gäller. Men han måste alltid varje gång bocka och busa loss några minuter innan han kan fokusera på uppgiften. När han är färdig med buset brukar han titta på mig och nästan som att han säger: ok matte, nu kör vi! ;)
 
@stjarnfrugt det var ingen stor hage :crazy: har ni verkligen inga andra större hagar? Får man ens ha så små?

Om det funnits ett alternativ hade jag inte haft min häst i en sån hage. Så svaret är nej, det finns inga större om man inte går med på att ha i blandflock. De kan röra sig i alla gångarter så det är godkänt. hur tråkigt det än är så är verkligheten att det finns stall där hagarna är hälften så stora som våra.
 
Ja det är ju sant, om där hade varit alternativ. Ja visst finns det mindre. På ridskolan jag i princip växte upp på, och senare jobbade på, stod privathästarna i rutor på 8×8 m :nailbiting: varje stall hade 4 boxar och dessa 4 fick fördela dagens tim jämt på en sån ruta! Man blir mörkrädd :(

Om jag hade varit du hade jag testat blandflocken
 
@mackan så fint du skriver om GP. Jag har ju varit trött på ridning en längre period men försökt kämpa på. Och ärligt talat känns det lite som "vargen kommer" nu angående försäljning, det har ju liksom varit uppe på tapeten förr....

@stjarnfrugt nej ush vad pinsamt, jag känner mig tillräckligt pinsam som det är. Hon har nog köpt en annan kuse nu hoppas jag.

Mina funderingar angående nytt hem är i första hand fodervärd. Just pga att hon nyligen varit skadad.. och dessutom får jag en paus med ridningen, jag har ju då en chans att återuppta ridningen med GP sen. Jag har sålt hästar förr, och vissa har jag bara varit glad att jag blivit av med, men vissa andra som jag sedan sökt lite information om har visat sig att ägaren fått avliva, tänk en sådan mardröm om det skulle hända. Man känner sig som den största svikaren.
 
Tur två och första galoppen avklarad! Hur enkelt som helst, fattar rätt och flyter på med härlig bjudning! Är såååå löjligt lycklig över hur underbar hon är:D!
11887953_10206349195320647_2310897949298291349_n.jpg
 
Vad härligt @Fiorano ! :bump:

Jag har precis hämtat ut Billys nya hovboots. Vi har provat oss igenom det mesta på marknaden utan att det känts hundra bra. Det mesta i begagnat skick så jag kunnat sälja igen för samma pris. Dock är dessa nya men går att retunera om de ej passar. Så håll tummarna :up:
 
@sassiball Tråkigt att du känner så men det känns som en bra idé att lämna ut på foder. Då kan du ha lite koll och ändå ta tillbaka henne om du vill.

@Fiorano Vad söt hon är din lilla ärta :)

Ridit ut idag igen på en pigg liten häst. Han skötte sig fint, var väldigt spänd i början och uppskattade inte alls när himlen öppnade sig. Vi blev väldigt blöta men ändå skönt att komma ut en sväng :)
 
@stjarnfrugt förstår ditt dilemma men det är så mycket om och men. Vad säger att det kommer en valack som vill gå i blandflock? Sen är det ju som sagt inte säkert den betäcker och gör den det är det ju självklart den som ska ut ur hagen.

@Amanda_F vad träligt med knutorna

@Gabby_Ossi grattis! Himla roligt.

@sassiball så tråkigt men förstår dig. Hoppas du hittar någon som vill låna. Hon är ju så himla fin GP

@Fiorano. Hon är bedårande!

@Magica hoppas du har mindre ont och kan rida snart och att bootsen passar.

@oxo kul att det går bra att rida ut!
 
@polly p när Divan lägger huvudet på sne är det för att hon inte är framme och undan för den skänkeln. Plätt lätt att fixa.......... :p

@sommarminne fy för ridsår. Har gudskelov aldrig haft det så har inga tips förutom att ha bra ridbyxor och trosor.
 
@Jfrelin Jag har pratat med stallchefen ikväll, det kommer en valack om några veckor som ska gå i den hagen. Jag jublar inte, om än den sägs vara snäll och van vid ston och har funkat utan bekymmer. Men jag ska prova ändå, valacken har en väldigt förnuftig ägare och jag känner mig hyfsat säker på att den kommer tas ur hagen om det blir problem pga den. Jag har kvar möjligheten till min dränerade hage ifall det visar sig inte fungera, inom rimlig tid givetvis dådet är kö till de dränerade hagarna.
Nu ska min häst få lära känna damen som går där i lugn och ro först innan den tredje släpps in. Jag hoppas verkligen att detta kommer att fungera, hagen är stor och fin åtminstone när det inte är lerigt. Min häst kommer att trivas bra där så länge det funkar med kompisarna, det finns sysselsättning och nerbetat gräs hon kan roa sig med. Jag hoppas verkligen att gräset inte ställer till problem nu när hon inte betat på hela sommaren. Det är magert gräs som nog är mer sysselsättning än mat.
Jag tror att hon kommer att bli glad, och jag med. Inte samma panik att rida varje dag osv när hon får stimulans av kompis och nåt att göra ute. Hon har även börjar krubbita mer sen vi flyttade och jag hoppas att detta gör saken lite bättre...
 
Eller hur @Jfrelin, sådär plättlätt ;)!
Tack för input dock:). Det ligger säkert mycket i det och jag är väldigt högerstark eller vänstersvag och mindre koordinerad i den sidans både hand och skänkel. Ska verkligen försöka ta med mig denna tanke..
På träningen när vi jobbade vänster sluta och sedan rakt så blev hon inte alls på sned..

Hoppas jag kan få opp tränaren lite nästa gång med. Tror det kan vara till nytta.

Igår körde jag dotter och ponny till hoppträning. Då blev jag nästan lite sugen, både på själva hoppningen och sedan det där trevliga runtikring med tjöt å fika mm..

Åker ofta till min dressyrtränare ledig fm och då finns det liksom inte så mycket av den sociala varan..
Undra om man skulle våga sig på en hoppträning..just för att få lite tantdressyrhoppövningar med sig i bagaget..

06:an har jag ju hopptränat ett fåtal gånger med, tom terräng och jag tycker det roligt..
 
Betet har börjat ta slut och det är snart dax att stalla in. Och jag har ångest, för jag har verkligen ingen lust att flytta hem till stallet igen. Bortskämda ponnybarn som dräller överallt, deras hysteriska mammor, all skit de lämnar efter sig i stallgången. Ouppfostrade hästar. Svårjobbat, trångt. Behöva vänta på ledig skottkärra för att kunna mocka. Folk som släcker i stallet när man är ute och rider. Ridskola i ridhuset. 2 km genom bostadsområde för att komma till skogen. Intrigerna och bråken och "Min häst tycker om att vara inne, så nu måste vi ta in hästarna kl 14". Släpa andras ouppfostrade hästar ut och in på helgerna. Tanterna som har haft häst i hur många år som helst och fortfarande är clueless och rädda för både sina egna och andras hästar och ställer till bråk om detta. Bråk om parkeringsplatserna. Osv i all oändlighet!

:yuck::turd::turd::turd:

Funderar på att flytta ut i skogen. Lösdrift, behöver inte åka ut varje dag. Ingen mockning, inga utsläpp. Nära till skogen.
Inget ridhus. :( Och väldigt långt att köra, bägge ställena jag funderar på ligger typ 3 mil hemifrån, 4,5 från jobbet.
Sen finns det ju människor i stallet som jag tycker om och kommer att sakna. Och, som sagt. Det finns iaf ridhus, även om de inte är lediga förrän efter 21 på kvällarna. Samt att det ligger på vägen till och från jobbet.
 
Tänkte rida ett pass idag med fokus på skänkelvikning i trav. Icke då. Det började fint med att min häst var som sirap i reaktionerna, oavsett hur många övergångar jag red så var det som ett inställt tidrelä innan hon reagerade. Skittråkigt och kändes som tuggummi.
Jag blev vansinnig, jag hoppas ingen såg mig för jag fick sitta som en ponnyunge med skänkeln och gå på både med ben och förstärka med pisken (mest på stöveln men det ser illa ut). Försökte verkligen att inte fastna i handen men jag fick verkligen inte igenom nånting.

Så jag bytte plan. Jag red öppna på volt och längs långsidan. Tog bort stigbyglarna för att verkligen komma ner i sadeln och inte störas av nåt fladder. Min häst stretade lite men gick sedan av blotta förskräckelsen, och jag red med densamma. Jävlar så fint hon gick sedan, tom i galoppen. Inte ens förvända var så svår idag. Tänk om man kunde komma till denna ridning på tävling? Det var säkerligen inte vackert men jäklar så effektivt. Hade jag bara haft lite bättre ork hade det nog tom kunnat hålla ett helt program men jag orkar inte riktigt själv och då dör hon i övergångarna neråt.

Jag är kanske inte supernöjd med min fula ridning i början, men resultatet. Skulle vara mkt intressant med en analys av vad som hände i början, på så vis synd att ingen var där.
 
Idag har jag och Caspian joggat på rakt bett igen. Och jag mår lite dåligt av hur mkt sämre han går på det och hur mycket svårare jag har gjort det för oss under de här månaderna. Med mitt Pessoa Magic, som visserligen är en storlek för brett men i övrigt bra, så är han ju som en dröm att rida i förhållande till det raka bettet. Buhu. Men nu vet jag i alla fall hur fin han KAN vara. Ska, om jag får ledigt i morgon em, åka och träna. Hoppas hoppas hoppas! Jag gör ändå inget vettigt och det finns extremt lite att göra i mina projekt, de rullar igång nästa vecka de allra flesta.
 
@Marvin Usch, låter inte kul alls. :( Jag trivs inte super i mitt stall heller, lite av samma anledningar som du och funderar på hur mycket det påverkat min oinspiration.
Jag försöker dock att ignorera de flesta i stallet och sköta mitt och följa de regler vi har så behöver jag inte bry mig så mycket över resten. Stallet är ändå min fritid där jag hämtar ork genom att vara introvert då jag måste vara extrovert på jobbet. Många tycker nog att jag är en sur kuf men det skiter jag i. :p

Pepp till dig. :)
 
@Marvin Lider verligen med dig med den stallsituationen:(. Det är viktigt att trivas i sitt stall, annars blir det ju inget kul att åka dit. Inser att jag verkligen har tur i mitt stall! Sen det bara är jag kvar som inack har det blivit så himla lugnt och skönt. Har kommit fram en massa så här i efterhand hur mycket det pratades bakom ryggen OM mig som i allra högsta grad inte var sant. Är såååå skönt att slippa gå och undra vad ens stallkamrat har hittat på för dumheter om en från dag till dag...

@Amanda_F Alltså rätt bett kan göra all skillnad i världen! Jag älskar mina Sprengerbett, tycker alla hästar går snäppet bättre på dom:).

@stjarnfrugt Håller en tumme att det funkar i hagen:)! Sen tror jag inte din "fulridning" ser så illa ut som du tror:p. Kul att den ger effekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 551
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 422
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 809
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp