07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin fy fasiken! Att vara i stallet ska ge energi, inte dränera. Där jag står nu är det vuxna och trevliga människor, så skönt! Får ångest av att tänka på att jag måste flytta om två mån :(
 
Tänkte rida ett pass idag med fokus på skänkelvikning i trav. Icke då. Det började fint med att min häst var som sirap i reaktionerna, oavsett hur många övergångar jag red så var det som ett inställt tidrelä innan hon reagerade. Skittråkigt och kändes som tuggummi.
Jag blev vansinnig, jag hoppas ingen såg mig för jag fick sitta som en ponnyunge med skänkeln och gå på både med ben och förstärka med pisken (mest på stöveln men det ser illa ut). Försökte verkligen att inte fastna i handen men jag fick verkligen inte igenom nånting.

Så jag bytte plan. Jag red öppna på volt och längs långsidan. Tog bort stigbyglarna för att verkligen komma ner i sadeln och inte störas av nåt fladder. Min häst stretade lite men gick sedan av blotta förskräckelsen, och jag red med densamma. Jävlar så fint hon gick sedan, tom i galoppen. Inte ens förvända var så svår idag. Tänk om man kunde komma till denna ridning på tävling? Det var säkerligen inte vackert men jäklar så effektivt. Hade jag bara haft lite bättre ork hade det nog tom kunnat hålla ett helt program men jag orkar inte riktigt själv och då dör hon i övergångarna neråt.

Jag är kanske inte supernöjd med min fula ridning i början, men resultatet. Skulle vara mkt intressant med en analys av vad som hände i början, på så vis synd att ingen var där.

Läste en artikel häromdagen om energi, du har säkert sett den också, men det stämde så väl in på dig här ovan, dvs din häst var låg i energin-inget funkade men du SATTE dig själv i en högre energi o överförde det på hästen och plötsligt händer det!:D Tror faktiskt på allvar att det funkar så för jag har ansträngt mig att vara lugn när jag rider min Irländare och nu helt plötsligt är han FÖR lugn så jag måste ta upp oss i energi lite för att det dressyrmässig ska fungera men när vi rider ut ska vi ner i energi. Himla intressant experiment iaf.:)
 
@Amanda_F Ska du flytta igen? Varför?

@Gabby_Ossi Jag måste med beundran i rösten säga HERREGUD att du fått den där busen att fungera så bra i fälttävlan!:bow: Jag hade gett upp för länge sedan av ren rädsla när han bockade som en tok efter hinder...Stort grattis till din fina placering och jag antar att vi ses i Tågarp?
 
@Novali01 jag hyr min Box i andrahand från en kompis. Det är det stället jag helst står på så jag tackade ja när jag fick den här chansen. Hennes häst är i Skåne och ska gå breeders och sen vila upp sig efteråt så första november kommer hon hem till vårt stall igen. Eftersom det är ett så poppis stall och ganska litet (bara 7 privatisar) så är det typ aldrig någon som flyttar. Det är 15 mån sen det hände senast, men jag håller en liten tumme för att det händer så jag får en plats före 1 nov.
 
@Novali01 Intressant, den artikeln har jag nog inte läst. Har du en länk? :)

@Amanda_F Jag rider ut på ett oledat sprengerbett, det har tungfrihet och är inte helt rakt, det har jag bara för att hon ska få variation. Hon blir lite stum och framtung på det men det är ju inget jag trimmar på utan har bara för att munnen ska få vila lite ett par dagar i veckan. Provade dressyra på det för ett tag sedan och det var katastrof, framtung häst utan respons. Hon har å andra sidan aldrig varit svår i munnen.
Jag red en ponny på det också innan jag flyttade, han gick superfint. Det är nog rätt individuellt men han gillade raka bett överlag. Jag har bara provat ett helt rakt en gång på min och hon vägrade stänga munnen ens i stallet så jag red inte på det. Men då var hon 4,5 år så det kan ju ha ändrats.
Rakt bett överlag tycker jag inte är ett dressyrbett i och med att tygeltagen blir lite luddiga. Men man måste ju hitta det hästen accepterar, i ponnyns fall var detta det enda han funkade någotsånär på.

@Fiorano Det tror inte jag heller :o Ibland när jag ser hur vissa hårdhänta ryttare rider till vardags blir jag mörkrädd, det är inte ens 50% av det jag gör när jag fulrider... och dessa stackars hästar har det så dagligen :crazy:
 
@Marvin men fy, låter verkligen som ett hemskt stall! Tur att där är några du trivs med!
Känner att jag har haft tur med stallet jag står i sen 3 år tillbaka. Där har också varit en del skit men de som ställt till med den skiten har åkt ut med huvudet före! Har en mkt vettig stallägare som har klara regler för hur saker och ting ska funka.
 
@Novali01 Jag hittade artikeln i mitt flöde på fb :) Mkt intressant. Fö hade jag precis börjat rida för den tränaren innan min häst skadade sig, hann bara vara med på några kurser. Gud vad jag saknar det...
 
@Novali01 Jag hittade artikeln i mitt flöde på fb :) Mkt intressant. Fö hade jag precis börjat rida för den tränaren innan min häst skadade sig, hann bara vara med på några kurser. Gud vad jag saknar det...

Den tränaren är den som hjälpt mig mest framåt genom alla år -och sedan hon flyttade 5-6 timmar bort (:mad:) har jag inte hittat någon annan som matchat så bra igen :( Så -nu nöjer jag mig med att rida för henne någon gång per år och harva själv mellan gångerna istället :p
 
Ja eller hur @mooi du harvar ju så himla dåligt själv...:D Saknar film på din fining men den ligger såklart nån annanstans?

:p nästa helg ska jag träna för tränare för första gången på över 1 år så det kan ju bli intressant att se vilka olater man lagt sig till med :nailbiting::angel:
Finns film på sista sidan i "filmtråden för dressyrhästarna".
 
@Marvin Vilken mardröm, sådär ska det verkligen inte vara. Jag hade blivit tokig. Sedan är det alltid som ett socialt experiment att dela stall med andra :angel: men det finns ju bättre och sämre "sambos" -och dåliga sådana tar så mycket energi att man inte har ork för det som ska vara roligt.
 
@Amanda_F Ska du flytta igen? Varför?

@Gabby_Ossi Jag måste med beundran i rösten säga HERREGUD att du fått den där busen att fungera så bra i fälttävlan!:bow: Jag hade gett upp för länge sedan av ren rädsla när han bockade som en tok efter hinder...Stort grattis till din fina placering och jag antar att vi ses i Tågarp?

Jag har ju inte gjort så mycket egentligen, bara försökt sitta kvar och om det inte lyckats så har jag hoppat upp igen. Vi har nog varit på fler träningar innan första start än de flesta andra dock :angel:

Nä, men jag börjar känna mig riktigt taggad nu, i helgen ska vi träna på Teds bana igen. Förhoppningsvis ett snäpp upp i svårighetsgrad igen, nu när vi varit i Öved och Vinslöv har vi ju bara hoppat igenom 90-banorna som förberedelse för tävlingarna.

Och Tågarp är planen! :)
 
Jag är sugen på att rida 100-klass med irländaren men nej, han har varit i Sverige i 2 månader fast det känns som jag ägt honom alltid!:D Och innan han kom hade han aldrig hoppat banhoppning en hel bana, dressyrridning lika med noll så nej, jag håller honom/oss på 90 nivå säsongen ut men nästa år så!:bump:
 
Jag blev också sugen när jag såg att de skulle ha i Össjö, men tror det är bättre att köra debut nästa år och ta det på Teds bana där vi känner oss hemma :angel:
 
@mooi Ja, jag har 100 mil enkel väg så det är inte ens att tänka på en gång per år :( Har en i samma klass här uppe 3 ggr/termin. Har en annan tysk beridare jag rider för när tillfälle ges, alltifrån 1 gng/mån till varannan mån. Däremellan har jag harvat ensam med halvkasst resultat, men hittade nu en utbildad ridlärare som själv är och har varit elev hos mina andra tränare. Det fungerar äntligen på vardagsbasis nu så att man vågar känna isg hoppfull ridmässigt.
Mäta sig med K är det dock få som gör.
 
@stjarnfrugt tränarfrågan är ett gissel.. Sen tror jag att du bor mer avsides än mig, men jag tycker ändå att det är svårt att hitta någon man gillar och som funkar med både mig och hästen. Nu när K bygger egen anläggning så ska jag försöka åka upp ett par dagar nästa sommar, alternativt skicka i alla fall hästen dit.
Man behöver en tränare men man behöver då en BRA tränare. skitsvårt.
 
@mooi Precis. Här kryllar av tränare egentligen, iaf med norrlandsmått mätt kryllar det. Men det finns bara 2 externa som jag rider för. Och så denna vardagstränare som fungerar bra just nu. Det är viktigt att det är rätt system tycker jag.
De finns ju de som tränar för allt och alla och det blir bara förvirrat och i slutändan inget jag imponeras av. Jag vet vad jag vill med min ridning och någotsånär hur jag vill komma dit. Då blir det genast svårare.

Jag har sökt ett jobb i krokarna där K bygger. Träningen är en stor anledning, för att inte säga den största, till att jag gjort det. Men det är inte så bara att flytta 100 mil igen och jag flyttade ju hit av familjeskäl kan man säga. De har ju inte ändrats sen dess.
 
@mooi Precis. Här kryllar av tränare egentligen, iaf med norrlandsmått mätt kryllar det. Men det finns bara 2 externa som jag rider för. Och så denna vardagstränare som fungerar bra just nu. Det är viktigt att det är rätt system tycker jag.
De finns ju de som tränar för allt och alla och det blir bara förvirrat och i slutändan inget jag imponeras av. Jag vet vad jag vill med min ridning och någotsånär hur jag vill komma dit. Då blir det genast svårare.

Jag har sökt ett jobb i krokarna där K bygger. Träningen är en stor anledning, för att inte säga den största, till att jag gjort det. Men det är inte så bara att flytta 100 mil igen och jag flyttade ju hit av familjeskäl kan man säga. De har ju inte ändrats sen dess.
Och @mooi hur roligt vore det inte om vi åkte samtidigt på kurs för henne?
 
Betet har börjat ta slut och det är snart dax att stalla in. Och jag har ångest, för jag har verkligen ingen lust att flytta hem till stallet igen. Bortskämda ponnybarn som dräller överallt, deras hysteriska mammor, all skit de lämnar efter sig i stallgången. Ouppfostrade hästar. Svårjobbat, trångt. Behöva vänta på ledig skottkärra för att kunna mocka. Folk som släcker i stallet när man är ute och rider. Ridskola i ridhuset. 2 km genom bostadsområde för att komma till skogen. Intrigerna och bråken och "Min häst tycker om att vara inne, så nu måste vi ta in hästarna kl 14". Släpa andras ouppfostrade hästar ut och in på helgerna. Tanterna som har haft häst i hur många år som helst och fortfarande är clueless och rädda för både sina egna och andras hästar och ställer till bråk om detta. Bråk om parkeringsplatserna. Osv i all oändlighet!

:yuck::turd::turd::turd:

Funderar på att flytta ut i skogen. Lösdrift, behöver inte åka ut varje dag. Ingen mockning, inga utsläpp. Nära till skogen.
Inget ridhus. :( Och väldigt långt att köra, bägge ställena jag funderar på ligger typ 3 mil hemifrån, 4,5 från jobbet.
Sen finns det ju människor i stallet som jag tycker om och kommer att sakna. Och, som sagt. Det finns iaf ridhus, även om de inte är lediga förrän efter 21 på kvällarna. Samt att det ligger på vägen till och från jobbet.

Huuuu! Jag förstår precis vad du menar, kan nästa se kaoset framför mig :crazy:
De som flytt till Öljersjö verkar stortrivas där.

Men du lösdrift, det är himla smidigt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 525
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 332
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 999
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp