07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huuuu! Jag förstår precis vad du menar, kan nästa se kaoset framför mig :crazy:
De som flytt till Öljersjö verkar stortrivas där.

Men du lösdrift, det är himla smidigt ;)

Ja, jag funderar som sagt allvarligt på det. Men tänker att det är ännu smidigare om man har lösdriften hemma på sin egen gård, inte på någon annans 3,5 mil iväg.
 
@Marvin Förstår ditt dilemma. Men tänk dig för ang restiderna. Jag hade min 3 mil enkel väg (åt fel håll) innan jag flyttade hit, sista 2,5 mån jag bodde söderut. Det var ett helsike, och bensinkostnaden hade finansierat en dubbel stallhyra på närmare håll. Du verkar ju inte ha överdrivet med tid i ditt liv heller...
Dessutom vinner du ingen tid på att ha en lösdrift som sparar tid vad gäller arbete, om det innebär att du ändå måste transportera för att kunna träna eller rida vettigt.
 
Jag har min häst hemma i eget stall..Drömmer ibland om lyxen att ha på en anläggning för att kunna maximera träningen, eller åtmindstonde ha nära och även få lite socialt. Det andra kan jag vara utan:p, räcker med att jag fick kruppanfall och andnöd i morse för att kidsen mina inte sopat och röjt efter gårdagens ridtur..hur svårt kan det va:devil:.
Nä, skämt åsido. Man känner sig ganska ensam här i skogen ibland..Tur att mina döttrar också gillar hästar. Synd bara att det är dyrt så ingen av oss kan vara 100procentare. Vår sommar och höst, funkar det och är superhärligt ibland. Vintern är dryyyg..

Är inne i en intehalustattridaallsvecka.. Är så mycket andra måsten nu. Hur gör ni om det kommer svackor för att hitta motivationen?
 
Jag har egen lösdrift, och efter att ha haft både medryttarhäst och egen häst på diverse olika anläggningar njuter jag verkligen att få bestämma allt själv. Även om jag kan sakna det sociala ibland. Åker till klubben minst ett par gånger/vecka under vår, sommar och höst, men visst blir vintern rätt seg ibland... Men då försöker jag tänka på den intensiva period som kommer (som jag är mitt uppe i nu) och att det är klokt att ta det lugnt ibland.

@polly p Jag sänker kraven tills jag återfår motivationen. För mig betydde det helvila en vecka för Ariel, det var skönt för oss bägge.

Igår var jag till klubben och red årets långritt. Då vi ville hinna innan älgjakten började, så fick det bli en kortare tur en vardagskväll och fika efteråt, istället för den obligatoriska långturen med grillning... Men två timmar var vi ute i alla fall och Ariel var superpigg. Jag trodde inte hon skulle vara det, så jag red i sidepull... :p Men det gick bra, hon lyssnade ändå okej på förhållningarna och mest blev det ju skritt och trav i alla fall.

Ikväll är det hoppträning, längtar så! :banana:
 
@Marvin dina uppstallningsförhållanden låter regelrätt Vidriga ! :( flytta ?!

Glad att jag står så himla bra ... Enkelt, okomplicerat , tydliga okomplicerade regler , trevligt folk och väldigt harmonisk stämning . Folk är typ aldrig stressade öht! Är man stressad när man kör in på stallplanen faller det bort så fort man klivit innanför stalldörren .
All service utom mockning ingår , går att få mockat mot en blygsam summa av stallägarna men det är typ bara när ngn ska på semester mer än en vecka folk köper den tjänsten - övrig tid hjälper man varandra om ngn skulle behöva mockhjälp någon dag . Tar typ 15 min extra av ens tid.
Vi packar inga påsar eller fixar krafftfoderhinkar alls.
2 helger om året har vi helgen och då är vi två som delar /hjälps åt . Schemat görs i samråd 6 mån intervall så gott om tid att blocka av de två helgerna man har planeringsmässigt i kalendern och det är aldrig storhelger som det gäller .

Ridhus, 2 utebanor och 10 inackar, totalt 16 hästar på gården samt i perioder några fler tillridningshästar/tillfälligt uppstallade hästar . Dressyrtränare på gården som är en av stallägarna och superduktig . Mycket aktivitet i form av träningar för även externa ryttare som kommer och tränar, kurser , och verksamheten från andra stallägaren (maken till dressyrkvinnan) är western så även mycket western träningar, clinics, tävlingar etc på plats vilket är så kul som "motvikt" och inte så vanlig kombo men otroligt kul att ta del av att bevittna och även träffa folk från en totalt annan disciplin regelbundet .
Betalar 2500 . Är jättejätteglad och nöjd .
 
Senast ändrad:
@Marvin dina uppstallningsförhållanden låter regelrätt Vidriga ! :( flytta ?!

Glad att jag står så himla bra ... Enkelt, okomplicerat , tydliga okomplicerade regler , trevligt folk och väldigt harmonisk stämning . Folk är typ aldrig stressade öht! Är man stressad när man kör in på stallplanen faller det bort så fort man klivit innanför stalldörren .
All service utom mockning ingår , går att få mockat mot en blygsam summa av stallägarna men det är typ bara när ngn ska på semester mer än en vecka folk köper den tjänsten - övrig tid hjälper man varandra om ngn skulle behöva mockhjälp någon dag . Tar typ 15 min extra av ens tid.
Vi packar inga påsar eller fixar krafftfoderhinkar alls.
2 helger om året har vi helgen och då är vi två som delar /hjälps åt . Schemat görs i samråd 6 mån intervall så gott om tid att blocka av de två helgerna man har planeringsmässigt i kalendern och det är aldrig storhelger som det gäller .

Ridhus, 2 utebanor och 10 inackar, totalt 16 hästar på gården samt i perioder några fler tillridningshästar/tillfälligt uppstallade hästar .
Betalar 2500 . Är jättejätteglad och nöjd .
2500! F-N, man bor ju så himla fel för att ha häst. @mackan Låter som mkt trevligt stall. Jag trivs bra i mitt stall och de är fantastiskt bekvämt eftersom allt ingår. Men jag saknar fortfarande vännerna och en den bekvämligheter från förra stallet.
@Marvin du borde nog se över möjligheter att byta stall, låter inte kul alls.
 
@Marvin Förstår ditt dilemma. Men tänk dig för ang restiderna. Jag hade min 3 mil enkel väg (åt fel håll) innan jag flyttade hit, sista 2,5 mån jag bodde söderut. Det var ett helsike, och bensinkostnaden hade finansierat en dubbel stallhyra på närmare håll. Du verkar ju inte ha överdrivet med tid i ditt liv heller...
Dessutom vinner du ingen tid på att ha en lösdrift som sparar tid vad gäller arbete, om det innebär att du ändå måste transportera för att kunna träna eller rida vettigt.

Vettig ridning borde man kunna få till utan ridhus såhär långt söderut. Förra vintern var det ju bara fruset några dagar. Belyst paddock finns såklart.
Ena stället är hemma hos min dressyrtränare, det andra är hemma hos min terrängtränare, som dessutom tränar hoppning för samma tränare och i samma grupp som jag, så möjlighet till samåkning finns. Bägge ställena ligger betydligt närmre den klubben jag tävlar för och där jag numera har alla min träningar (4 mil från nuvarande stall, och ibland åker jag flera gånger i veckan). Rider inga träningar alls på anläggningen jag står på.

I vilket fall som helst så tänkte jag inte säga upp stallplatsen jag har, finns bara 2 ställen med ridhus häromkring (fan vilket jävla U-land det här är!), utan isåfall prova någon månad under hösten och se hur det känns och fungerar. Ska dessutom jobba i en annan stad hela september, och det är ytterligare några mil bortåt det hållet, så då ligger bägge ställena på vägen hem.
 
Är inne i en intehalustattridaallsvecka.. Är så mycket andra måsten nu. Hur gör ni om det kommer svackor för att hitta motivationen?

Jag brukar tvinga mig att rida ändå, men sänker kraven, rider ut. Oftast känner jag inte för att rida för att jag är så djävluskt trött, och det brukar bli bättre när jag väl kommer till stallet. Inser att det kan bli ett problem om jag ska ha hästen så att jag inte MÅSTE åka dit, blir nog fler vilodagar då.
Är jag riktigt trött så tar jag en lugnare vecka. Denna veckan blir det ridning varannan dag.
 
2500! F-N, man bor ju så himla fel för att ha häst. @mackan Låter som mkt trevligt stall. Jag trivs bra i mitt stall och de är fantastiskt bekvämt eftersom allt ingår. Men jag saknar fortfarande vännerna och en den bekvämligheter från förra stallet.
@Marvin du borde nog se över möjligheter att byta stall, låter inte kul alls.

Samt till @Marvin som jag såg svarade medans jag postade så :
Det priset är inte representativt här alls , de har helt enkelt inte inackorderade som sin finansiella källa så det är anledningen att det är så lågt ... De tar heller inte in inackar aktivt av samma anledning , utan jag kom in via relation till dem och kontakter . Finns ingen omsättning på inackorderade alls i stort ..... Är väldigt nöjd och tacksam som sagt .
Just ja - ett minus är att inga täcken av och på ingår ;) men det funkar bra ändå med väderprognoser på mobilerna ständigt och att man kan hjälpas åt inackar emellan vid speciella undantagssituationer. Kallstall är det med kyrkhöjd i tak också och bra ventilation så blir inget stort problem att fixa täcke/inte täcke ....
 
Jag brukar tvinga mig att rida ändå, men sänker kraven, rider ut. Oftast känner jag inte för att rida för att jag är så djävluskt trött, och det brukar bli bättre när jag väl kommer till stallet. Inser att det kan bli ett problem om jag ska ha hästen så att jag inte MÅSTE åka dit, blir nog fler vilodagar då.
Är jag riktigt trött så tar jag en lugnare vecka. Denna veckan blir det ridning varannan dag.
Alltså jag är så sjukt imponerad över ditt driv och ork allmänt utifrån att du redovisade tidigare i våras eller ngt hur din tillvaro ser ut med jobb och arbetstider osv och sen häst ovanpå det och du satsar och håller igång med träningar , tävlingar osv som du gör !
Så det kan du ta med dig att du verkligen är superduktig som orkar och är så driven att du får det att funka utifrån hur det ser ut för dig ! När du får en motivationssvacka så tycker jag nog du kan tillåta dig en sådan , fundera på vad som får dig att ladda om bäst och följ den , så kommer du snabbt tillbaka sen tror jag .

Själv tillhör jag typen av folk som i regel inte tar mig igenom ngn motivationsbrist genom att slå ner på takten rid/träningsmässigt . Det har jag lärt mig sen årtjugonden att jag inte funkar så . Så jag är tvärtom mot det några tipsat om funkar för dem att ta en ledig period eller bara rida ut typ ;) känner jag såna svackor brukar det bli bättre att hugga tag och fokusera lite mer , ta upp med tränaren att jag upplever svacka och få lite coachning utifrån det och boka in en extra träning typ . Gör jag det brukar jag få ny energi direkt och lite jävlar anamma att ta tag igen . Men man funkar ju väldigt olika i såna här sammanhang så det viktiga är nog att komma underfund med hur man själv personligen fungerar och vad som hjälper en mest att komma igen med motivation .
 
@mackan Jag fungerar ungefär lika. Motivationsbrist beror oftast på att jag kört fast och ridit för mkt ensam. Träning är boten mot det, och när jag tänker efter har jag inte haft en motivationssvacka sedan jag fick igång min häst och hittade möjligheter att rida regelbundet för tränare :)

@Marvin Om det är möjligt hade jag provat en period, som du är inne på. Helt klart värt om duhar möjlihgeten och inte måste säga upp din plats. din anläggning låter inte rolig. Och om du inte ens tränar där så... ja. Kanske kan du får hjälp av nån av dina tränare som rider hästen emellanåt, och du slipper således åka dit varje dag?

*kl

Idag har min häst fått en kompis och en hage, dvs en riktig hage och inte en ruta. Jag är Så lycklig i själen. Och min häst också. Inget tjafs och pip och skrik, utan dom kramades, har faktiskt aldrig sett hästar kramas på det viset första gången de ses. Hade dom varit giraffer hade dom trasslat in sig...:heart Min häst såg helt lyrisk ut eftersom hon inte fått ha nån kompis sedan midsommar... skäms nästan över det nu idag när jag såg hur bra hon trivdes.
Håller nu verkligen tummarna för att det även funkar när valacken flyttar in. detta vill jag inte missunna min häst. Och funkar det i den här hagen så känns den här stallplatsen väldigt bra...

Ang stall så har jag ju stått så kort tid att jag inte kan säga att jag kan utvärdera. Men hittills trivs jag. Tydliga regler tror jag är A och O, en bra ledning och inga stora utrymmen för att folk ska komma på tusen individuella lösningar... Det gör ju iofs att det är ganska fyrkantigt, men det kanske behövs i ett så stort stall. Bra folk överlag. Det enda egentliga dåliga hittills jag kan komma fram till är hagarna. Möjligen tungt med jourerna när vintern kommer, men det får väl tiden utvisa.
Lagringsutrymme för saker är det dåligt med, och torkmöjligheter för täcken. Men å andra sidan har jag hittills aldrig stått i ett stall där man räknat med att hästsaker tar plats, så det är ingen skillnad här jämfört med annat.
 
Knapplån och totalt orelaterat till ngt öht :

Finns det ngn i denna tråd som har erf av Amerigo Alto , DJ , Vega modellerna ?
Jag har lite önskan om att byta ut min nuvarande dressyrsadel trots att den ligger väldigt korrekt i sig på min häst . Dvs sadeln passar hästen men inte mig då den är för djup så jag blir för låst . Den är skön i sig att sitta i men jag behöver mer frihet i sadeln helt enkelt optimalt.
Behöver en sadel med öppnare säte än den jag har, samtidigt är hästen väldigt trixig eftersom den har stående bogblad och väldigt extrem hög OCH lång manke ( just hög och lång är problemet då få sadlar har sadelhus som verkligen tar längden, inte bara höjden i beräkning .

Erfarenheter tas tacksamt emot .
 
@mackan Vad har du för sadel idag? Jag har en Amerigo Classic idag och jag älskar den, men känner alltmer att ett öppnare säte hade varit trevligt. Känner som sagt att jag blir lite låst i den. @Fiorano har en sadelmodell jag är sugen på att prova om tillfälle ges, det är en Amerigo CC har jag för mig(?), identisk med min men med öppet säte. Hon har även haft en Alto har jag för mig och borde kunna att jämföra dem...
 
@stjarnfrugt classic är inget alternativ då den är är för djup . Jag är mer ute efter om ngn har erf av typen av häst enligt min beskrivning eftersom det är a och o som grund i första hand . Modellerna jag nämnde är ju de som skulle kunna passa mig som ryttare och även potentiellt typen av häst . Övriga modeller kommer inte funka känns det som .
Avser inte att starta en sadeltråd i diskussionen för det finns gott om trådar att beta sig igenom enligt ämnet utan ville mest kolla om ngn satt i en sån och isåfall ville ta det med ett ev pm .
 
Tränade idag. Mkt galopparbete och förvänd galopp. På slutet skänkelvikning i trav. Äntligen en analys av varför mina skänkelvikningar inte fungerar - jag rider för lite mellan yttertygeln och innerskänkeln. Grattis. Jag har alltid haft fokus på att flytta bakdelen men liksom glömt det där med yttertygeln. Så enkelt när man inser vad felet är, nästan pinsamt :o
I övrigt gick min häst mkt bra idag, red mestadels utan stigbyglarna för att slippa bry mig om dom och fokusera på min sits och inramningen i förvända galoppen. Fick bra verktyg om hur jag ska jobba med både förvända galoppen samt skänkelvikningarna. Nu blir det uteritt eller vila imorgon och sedan på´t igen på fredag :)
 
Jag äger fortfarande en CC som jag älskar men som C inte är förtjust i pga långa ortspetsar. Har ägt en DJ till min ponny, som var kort, inte så mkt manke, breda bogar och överbyggd dessutom. Hon älskade den!

Ett tag hade jag en Alto också, den är lite mindre svängd än DJ:n men Z växte ur den ganska snabbt.

Har din häst en rak eller svängd rygg? Är den rak så är det Vega eller CC tror jag som gäller. Önskar att det fanns en Vega CC att prova här i Sthlm men det verkar svårt att hitta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 644
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 933
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp