Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Övning 3. Inrätta höfterna efter hästens höfter och axlarna efter hästens bogar. Det är ju nåt jag faktiskt brukar ägna mig åt, men gör inget att även tänka på det. Betydligt lättare att rida när man vet vart man har sig själv :idea:

Hemma efter en vecka i solen. :love: Ville bara tillägga att jag har hört det där tusentals gånger, men jag får inte ihop det. :banghead: Jag kan på något vis inte tänka HUR när jag sitter på hästryggen, utan då trasslar jag ihop höger och vänster, höfter och axlar, för att inte tala om inner och ytter! :arghh: :meh:
 
Lotten har haft en lugn vecka. Vilade fre lör pga att jag var på begravning (gammal o sjuk, men högt älskad morfar som somnat in) i fredags och sen hade jag ingen ork kvar. :cry: Morfar, som inte var ett dugg hästintresserad, var väldigt förtjust i Lanzelot. Han och en annan gammal släkting mötte mig när jag var ute och red en dag och sen dess fanns det ingen ände på hur fin och duktig etc hästen var.:D Lotten charmar alla. :heart

Idag har vi varit i ridhuset och hopptränat. Stuts och sittsträning. Jag har travat och galopperat runt i lätt sits utan att hålla i tyglar. :banana: Fy s*tan vad det bränner i vader och lår. Jag fick hemläxa. :angel: Hoppa utan att hålla i var ju inte riktigt min grej. Att sträcka en arm rakt ut var ok, men när tränaren ville att jag skulle hålla ut båda armarna tog rädslan över, ett galoppsprång innan stutsen och jag lägger mig platt över halsen, klamrar mig desperat fast i manen och skriker JAG VILL INTE!! Lotten travhoppar/kliver över stutsen och stannar lugnt efter. Min tränare ser ut så här O_o och är för ovanlighetens skull mållös. Det är tre hinder som är så låga att de nästan hade kunnat vara nergrävda så det blev ju inga jätte hopp direkt.

Först på tredje försöket vågade jag att lyfta händerna från hästen, inte rakt ut, men det var nog en 40 cm mellan händerna och manen. :up: Man får vara glad för det lilla. Vi fick i alla fall mycket beröm, har inte tränat för tränaren sen i våras, och hon tyckte att jag satt mycket bättre (avslappnat) och att Lotten var i fin form, han rör sig bättre och galoppfattningarna som vi kämpade med går nu automatiskt.

Det känns lite fånigt att vara rädd när man sitter på en så genomsnäll häst, han gör det man ber om och är alltid lika glad och arbetsvillig. Jag har ett enormt kontrollbehov pga en ponny som jag hade för ca 20 år sedan. Hårdpsykad, ranghög och vig som en katt, som nitade, stegrade, slängde av etc om man var ouppmärksam eller när han inte fick som han ville. När den lille rackaren blivit ridbar hade jag vuxit ur ponny och fick en storhäst (Lottens mamma) som var bombsäker, men ville att allt skulle gå i 180 knyck. Handbromsen uppfanns hastigt kan jag säga..:angel:

Med tanke på att jag fick ta vad som kom ut så hade jag en himla tur och är väldigt glad för min Lanzelot. :heart

Men det är ju jättebra! Är man rädd så spelar det ingen roll att man har en snäll häst. Man tror ju att man inte har det... Självklart är det bra att du rider på en trygg och snäll häst, men rädslan finns ju där "i ryggraden". Så jag tycker du skall berömma dig själv ordentligt för att du faktiskt vågade släppa taget och hålla ut händerna. Nu vet du att det går på Lanzelot, så kanske vågar du det fler gånger framöver. Heja dig! :heart
 
@Marvin klokt beslut (men tufft förstår jag!) att inte köpa, jag förstår att du är uttråkad redan. Jag har provat att vara utan häst och jag fungerar helt enkelt inte. Så för mig, som blir deprimerad av att inte ha häst, så finns det inget alternativ. Sedan är det klart att man inte vill skada sig, men vem vet, du hade kanske blivit påkörd av en bil om du inte ridit. ;)
 
Hemma efter en vecka i solen. :love: Ville bara tillägga att jag har hört det där tusentals gånger, men jag får inte ihop det. :banghead: Jag kan på något vis inte tänka HUR när jag sitter på hästryggen, utan då trasslar jag ihop höger och vänster, höfter och axlar, för att inte tala om inner och ytter! :arghh: :meh:
Just det här tycker jag är hyfsat enkelt, det är typ det enda jag får ihop. Det är roligt hur olika det kan vara.

Jag ska tömköra idag. Till att börja med. Och sen rida lite. Masserade igår och även om han inte direkt påvisar någon smärta så är han spänd i ryggen och då kan det vara bra för honom att värma upp utan den här klumpen tror jag.. Det var länge sen jag tömkörde. Vi ska försöka styra upp en kurs hos oss för det är så himla bra komplement-träning. :)
 
@mooi Precis så känner jag att det kan vara. Och det skulle eg inte förvåna mig.

Men jag har ju mina dagar då jag faktiskt lyckas trycka undan mina negativa sidor och tänka lite mera hoppfullt. Idag är en sådan. Och jag tänker att jag tror att detta är träningsbart, men jag är ärlig mot mig själv med att jag inte kommer att låta det "ta den tid det vill" om jag nu verkligen inte känner för det. Jag är liksom inte nöjd med att lullrida i flera år. Jag betalar inte 6000 kr i månaden för att mysa runt i skogen och träna dressyr på en statisk LB-nivå...
Jag får väl helt enkelt träna vidare, vara lyhörd men ändå inte för mesig. Stärka, rida ut i snön, gymnastikhoppa och rida för vettig tränare. Om detta bakslag alltid kommer när vi ska börja vinkla in bäckenet så är det ju kvitto nog. Om jag då känner för det får jag väl utreda henne då beroende på vart jag bir (här finns inte den expertisen). Eller låta bli. Men jag kan inte döma ut henne nu på första försöket. Vet igår tyckte att ett år kunde vara en rimlig tid att ge det och se vart det bär, så jag börjar med det.
 
Tyckte min häst var allmänt stel idag men inte öm, rätt normalt efter gårdagen. Jag red 45 min i skritt och trav på stora böjda spår. Lätt sits och lättridning. Detta är ett utmärkt tillfälle att träna min balans och att tänka på vilket ben jag rider lätt på osv när min häst ändå bara ska röras på och inte så mkt mer. Tråkgi ridning men det är ju bra att jag ändå har övningar jag kan göra för min egen skull. Win-win och det känns mindre tråkigt än att enbart känna att detta är ett avbrott i träningen.

Min ev nya häst har givetvis en stor del i mitt positiva tänkande. Jag känner verkligen att det är helt rätt i tiden. Jag orkar inte bara ha en enda häst som ideligen ska vara nåt special med och rehab och återfall och elände. All min motivation och ork tar slut bara av att tänka på att jag sitter fast i detta eviga rehabbande av denna häst. Hon må så vara världens bästa när hon är igång och fungerar, men faktum är att det snart är två år sedan hon var det på riktigt. Jag kan inte säga att jag ger upp men jag är inte superentusiastisk. Det kommer att vara jätteskönt att ha en till häst som tar lite fokus från den jag har, om än det bara är lullridning på en unghäst också så är det förhoppningsvis iaf nåt annat än rehab...

@Marvin Normalt sett är jag inte den som köper nåt osett. Men faktum är att jag inte har möjlighet att ha tränare med mig att åka runt och leta. Och det blir då att antingen famla själv i blindo samt då köra halva landet runt eftersom inget finns till salu här, eller så gå på nåt min tränare sett och rekommenderar. Givetvis finns då risken att jag inte klickar med hästen, men jag känner mig rätt luttrad inför det...
Min nuvarande häst är uppfödd av en av mina bästa vänner och jag kände till den i flera år innan jag köpte den. Ändå står jag nu med en häst som jag ägt i 4 år och haft nån större glädje av i knappt 1 år av den tiden, sammantaget. Resten har varit kämpande med skador, rehab och dessförinnan att komma överens vilket i sig tog 1,5 år... det finns inga garantier här i livet. men jag känner att det ska väl vara själva fan om den nya hästen är Ännu jobbigare än min varit. Isf är det väl Guds sätt att tala om för mig att jag ska lägga ner den här hobbyn ;)

Och så är det givetvis så att jag har råd att chansa på den här hästen. För det dubbla priset hade jag inte gjort det. Jag är faktiskt mer nervös över hur jag ska orka med allt extra stalljourande detta innebär med dubbelt upp av 35-40 hästar som ska tas ut, kläs på, fodras och tas in, stallet städas, ett gäng mockas åt osv. Det i sig är en större utmaning för mig än en ny häst känner jag. Men samtidigt tänker jag inte sitta här coh bli gammal och tänka att jag inte vågade chansa för att jag var rädd för stallpassen.
 
Senast ändrad:
Jag är för övrigt förkyld igen. :arghh: Orkar typ fodra i hagen samt ta in i stallet för kraftfoder, that's it. :banghead: Så sjukt, sjukt ridsugen, men det är väl bara att hoppas att jag blir frisk snart. Tredje förkylningen sedan mitten på september och totalt har jag varit frisk i två veckor under den perioden. :crazy:
 
Fy va dålig jag varit på att uppdatera ni men jag har jobbat som en galning så tiden har inte riktigt räckt till.
Jag har bytt bett och nosgrimma efter att ha börjat för den nyagamla tränaren och insett att han blir för tom fram. Jag har verkligen fått en helt ny häst. Han tycker givetvis att det är jobbigt nu när han kommer igenom kroppen mer men han kämpar på riktigt bra:):love:.
Bilen gick sönder i fredags och jag har tillägnat helgen att leta efter någon att låna till tisdagsträningen men mitt släp och häst blir för tungt. Så bittert:(. Hoppas innerligt på att snön inte kommer så vi kan vara med nästa gång:D.
 
Fy va dålig jag varit på att uppdatera ni men jag har jobbat som en galning så tiden har inte riktigt räckt till.
Jag har bytt bett och nosgrimma efter att ha börjat för den nyagamla tränaren och insett att han blir för tom fram. Jag har verkligen fått en helt ny häst. Han tycker givetvis att det är jobbigt nu när han kommer igenom kroppen mer men han kämpar på riktigt bra:):love:.
Bilen gick sönder i fredags och jag har tillägnat helgen att leta efter någon att låna till tisdagsträningen men mitt släp och häst blir för tungt. Så bittert:(. Hoppas innerligt på att snön inte kommer så vi kan vara med nästa gång:D.
Vilka sorter är det du bytt till?

Jag och C debuterade MsvC idag. Och vilken känsla! Han har aldrig varit med mig så bra. Det var en "safe" ritt, utan högspänning på något sätt och vi red ihop 62 % drygt, vilket resulterade i en tredjeplacering (av 17) och första kvalet på första försöket. Jag är helt enkelt bättre på att rida MsvC än Lätta klasser. Sjukt glad tjej:

12241543_10156701958915497_1123275872229849698_n.jpg
 
@Amanda_F Grattis :) Så roligt, speciellt efter allt elände ni haft. Otroligt att han kunnat hämta sig så bra nrä han var så dålig nyss...
Jag tror också att man kanske rider bättre när det händer mer i programmen. Iaf på vissa hästar som behöver aktiveras och inte bara rida volt och snett igenom. Jag tror min är en av dessa hästar, om hon nu visar sig hålla för att gå i sån form som krävs för MSV...
 
Har haft en skithelg på jobbet. 3 st 12-tim skift varav 2,5 av dem varit på helspänn pga tjorv med anläggningen. Tiden går iofs fort men man är så sjukt trött när man kommer till stallet sent och vet att det tar sina timmar där med. Har varit helt slut när jag kommit hem efter 22 och vetat att jag ska upp kl 6 :banghead:
Hade tänkt låta min häst vila och gå på halvfart i helgen men hennes rygg har inte tillåtit det.

Idag hade jag även ponnyn att rida så tänkte att min skulle få vila eller promenera, men såg vid intaget att hennes rygg Verkligen behövde röras. Så det var bara att rida. Dock blev det ett väldigt bra pass, där jag faktiskt kände resultat av min balanssitsträning sista tiden. Kände idag att jag verkligen fick kläm på hur jag ska positionera mig för att verkligen kunna stå upp i hyfsad balans i alla gångarter samt övergångar däremellan. Och det passar ju mkt bra för min hästs rygg att jag står upp mkt nu :angel: Jag red ponnyn först och det kan ju bero mkt på att jag redan var mjuk i kroppen, men jag inbillar mig att jag fått bättre kroppskontroll också av allt detta nötande.
Red i alla gångarter och tyckte faktiskt att jag lyckades få henne i en lång och låg form utan att hon blev framtung. Linimentade sedan ryggen och får se nu hur den ser ut imorgon.

Så, kom hem från stallet strax efter 22.30 och det känns obeskrivligt skönt nu att veta att jag har sovmorgon och börjar först kl 15 imorgon :)
 
@Amanda_F Grattis :) Så roligt, speciellt efter allt elände ni haft. Otroligt att han kunnat hämta sig så bra nrä han var så dålig nyss...
Jag tror också att man kanske rider bättre när det händer mer i programmen. Iaf på vissa hästar som behöver aktiveras och inte bara rida volt och snett igenom. Jag tror min är en av dessa hästar, om hon nu visar sig hålla för att gå i sån form som krävs för MSV...
I slutet av galopp-programmet så höll han på att köra slut på sig själv för han var så ambitiös. Det var helt galet. i stället för att mjukt galoppera på genom en sväng försökte han sig på en kvarts piruett men då smackade jag på och lättade.

F.ö. så sjukt mkt lättare att rida honom när det bara var han och jag i manegen och inte en massa andra i collectingring eller framridning. Min kompis berättade att det var en barnvagn som hade rullat in på läktaren med ett barn som lät i den osv men det märkte varken jag eller C av. Helt fokuserade bara!
 
@Novali01 Tyvärr har stallägaren inga vinterdäck till sitt enkelaxlade släp och det är så litet så jag hade nog fått vika honom dubbel:D.
Så bittert med för vi har varit inne med bilen för någon månad sedan för att det lös någon röd lampa men då hittades ingenting utan dom trodde att det va något fel på varningssystemet men nu visade det sig att det va partikelfiltret som va totalt igensatt och vi har kört med de så de blivit värre:mad:.
Så i helgen lös det både gula och röda lampor rätt som det va men vi kom hem iallafall:angel:.
Ska köpa nytt släp framöver som inte är så tungt så jag kan dra med pappas bil så jag alltid har back up. Eller ta utökat B. Har ni det?
 
@sommarminne Partikelfiltret på Dieselbilar är ju ett hyfsat vanligt område att kolla. Märkligt att en verkstad missat det...

Jag ska ta BE. Det känns som att det är så mkt bättre än B96 (utökat) och det skiljer så lite i pris så det känns motiverat att plåga sig igenom teorin. Anledningen till att jag varit slö och inte fått detta gjort, är för att på min nuvarande bil har det ingen betydelse. Och inte för mitt nuvarande släp heller. Men jag vet att det är bra att ha, och den dagen jag byter bil så är det ett måste då få nyare bilar går att använda som dragbilar till hästsläp. Och med två hästar är det inte ett alternativ öht.
 
@sommarminne Just nu har jag en Volvo 850. Den funkar sommartid men jag vågar inte åka nånstans på små skitvägar när det är halt eftersom den är framhjulsdriven. Jag har kört kortare bitar med hästen till kliniken och ridhuset förra vintern, men det är ju bara inom stan. Tackolov att jag är bosatt där jag inte kommer behöva köra längre vintertid för veterinär osv. Jag skulle aldrig våga ge mig ut på backiga vägar eller snömodd. Körde till en tävling förra vintern men då visste jag att det var välplogade vägar utan överraskningar i form av backar och oplogad snö.
Men jag tycker inte den är en dröm att köra tungt med. Även på sommaren märker man att den svajar när man kör över 70 km/h och blir omkörd av tex långtradare. Jag tycker det är obehagligt. Jämför med mina BE-kortutrustade vänner som kör största släpen från Ifor med Toyota Hilux och liknande bilar, det är som att åka tåg och man känner inte ens att hästen galopperar i släpet.

Men här uppe händer det ju inget så att jag eg behöver dra häst vintertid, finns ju inga tävlingar eller intressanta träningar på andra orter att åka till :grin:
När jag fått tummen ur och fixat BE så kommer jag låna farsans BMW 530 X-drive och våga åka iväg även på vintern. Tills dess kommer jag tvinga honom att köra mig om det kniper, eftersom det är min familjs "fel" att jag tvingas vara här uppe :cautious: :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp