Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang tillval på bilen så är backkameran GULD värd! :love: Det är så grymt skönt att kunna backa till exakt på centimetern, bara gå ut och sänka ner transporten på kulan så är man klar. Slipper springa ut tio gånger för att kolla och backa om. Däremot undrar jag vad den där gigantiska solluckan ska vara bra för. :p

@stjarnfrugt
Låter som att det är våran bil du vill ha, typ. :p Diesel från 2012, får dra drygt 2000kg. Tar sig verkligen fram överallt, den är grym! :love:
 
Nu har jag varit sjukskriven ytterligare en vecka och känner mig såhär:
:crazy::crazy::banghead:

Det går ju inte att göra nåt vettigt. Finns en massa saker jag skulle kunna läsa, men har inte ro att sitta stilla, det bara kryper i hela kroppen.

Var ute och hälsade på Chatsi igår, hon var sur. Aldrig sur när nån annan hanterar henne, och jag borstade bara lite. :(
Pussade hejdå på Troll som åker till sin nya ägare idag, jätteskönt att det löste sig så snabbt, och jag har ju själv valt det, men ändå tråkigt.

Har läst typ 300 000 hästannonser och hittat superfina hästar! För sådär 500 000.... Hästarna mer i min prisklass hoppar något sämre än den här:

Och alla SNYGGA hästar är dressyrstammade.
:banghead:

TRÅK!!:turd::turd:
 
Grattis @Amanda_F så himla kul:)!
Å @stjarnfrugt, så spännande med ny häst. Tråkigt med småstrul med nuvarande dock..

Jag kör Ford Kuga och har b96. Funkar bra och har släpet typat på 1990.

Går lite trögt med ordentligt ridning nu. Stenhårt ena dagen och skit rusk väder andra. Ska ev iväg imorgon till hemmaklubben och rida för den tränaren där. Super till vardags sådär emellanåt och nära. OM jag kommer iväg..Ska ju bli regn och kan bli snorhalt:meh:.
Skulle åkt på en liten träningsdag för min ordinarie tränare på lördag men valde att hoppa det. Upplägget var sisådär och mer åt att bli en social grej och pållan skulle få stå på trailer för mycket i kylan.
Hade säkert blivit trevligt men njaee. Kände inte riktigt för att lägga 850 spänn på det och dessutom tycka synd om Bellona.
Ska testa en ny tränare nästa vecka då jag tycker det blir lite långt att försöka träna någorlunda kontinuerligt för nuvarande när det tar 55min att åka enkel resa..
Men vi får väl se.

Idag en lång tur i mestadels skritt i månsken. Ganska vackert å det sägs ju att det ska vara ganska nyttigt..
 
Nu har jag varit sjukskriven ytterligare en vecka och känner mig såhär:
:crazy::crazy::banghead:

Det går ju inte att göra nåt vettigt. Finns en massa saker jag skulle kunna läsa, men har inte ro att sitta stilla, det bara kryper i hela kroppen.

Var ute och hälsade på Chatsi igår, hon var sur. Aldrig sur när nån annan hanterar henne, och jag borstade bara lite. :(
Pussade hejdå på Troll som åker till sin nya ägare idag, jätteskönt att det löste sig så snabbt, och jag har ju själv valt det, men ändå tråkigt.

Har läst typ 300 000 hästannonser och hittat superfina hästar! För sådär 500 000.... Hästarna mer i min prisklass hoppar något sämre än den här:

Och alla SNYGGA hästar är dressyrstammade.
:banghead:

TRÅK!!:turd::turd:
:eek: kossan hoppar ju sjukt högt. Köp en snygg dressyrhäst och sluta hoppa och slipp va sjukskriven. ;)
Förstår att de är segt. Du får hitta någon bra serie att fastna i, typ 5 säsonger Breaking Bad, så kommer tiden flyga förbi.
 
Ang tillval på bilen så är backkameran GULD värd! :love: Det är så grymt skönt att kunna backa till exakt på centimetern, bara gå ut och sänka ner transporten på kulan så är man klar. Slipper springa ut tio gånger för att kolla och backa om. Däremot undrar jag vad den där gigantiska solluckan ska vara bra för. :p

@stjarnfrugt
Låter som att det är våran bil du vill ha, typ. :p Diesel från 2012, får dra drygt 2000kg. Tar sig verkligen fram överallt, den är grym! :love:
Sollucka är rent lull lull.:angel: Något sånt måste man väl få ha...
 
@Novali01 Tyvärr har stallägaren inga vinterdäck till sitt enkelaxlade släp och det är så litet så jag hade nog fått vika honom dubbel:D.
Så bittert med för vi har varit inne med bilen för någon månad sedan för att det lös någon röd lampa men då hittades ingenting utan dom trodde att det va något fel på varningssystemet men nu visade det sig att det va partikelfiltret som va totalt igensatt och vi har kört med de så de blivit värre:mad:.
Så i helgen lös det både gula och röda lampor rätt som det va men vi kom hem iallafall:angel:.
Ska köpa nytt släp framöver som inte är så tungt så jag kan dra med pappas bil så jag alltid har back up. Eller ta utökat B. Har ni det?
Jag har vanligt B-kort bara, bilen får dra 1500 och jag har då 710 kg lastvikt. Är så himla nöjd med min bil som trots sitt utseende är en utmärkt dragare. Det är en Merca, CLK. Börjar bli till åren men jag hoppas jag hittar något liknande sen igen.
 
Jag har ridit! :banana::banana::banana::banana::banana: Skrittade ut i minus tretton grader och månsken. Ariel var så överlycklig att hon knappt kunde stå stilla när jag gjorde i ordning henne, försökte tom knyta upp grimskaftet. :p Hade tänkt vända efter tio minuter, men Ariel vägrade lyssna och fortsatte bara vidare. Så vi red rundan som vi har (går på grusväg + genom skogen) i 40 minuter, sedan var hon nöjd. :laugh: Tror det dels var skönt att komma ut på plant underlag när det är så knaggligt i hagen och dels att få ha skoj med matte.

Tror nästan jag måste göra om det imorgon. :love:
 
@Marvin En sån där vill jag ha... kanske måste jag skaffa ;) Har haft tre hamstrar i min barndom. Sjukt lättskötta djur, men ganska tråkiga kanske :o dock betydligt billigare tråkfaktor än en skruttig häst :meh:

@Maja_Kandi Ja jag har spanat länge. Jag hoppas innerligt att jag kan köpa loss den, men idag ligger värdet på samma årsmodell och miltal runt 125k och jag tycker det är för mkt pengar för en jävla bil då jag är helt ointresserad av bilar i annat syfte än att frakta röver från A till B samt hästen + släp. Jag tycker inte om att låna pengar så jag föredrar att köpa kontant. Och ska jag lägga så mkt pengar på en bil... nja va.

@Amanda_F och @Gabby_Ossi Vad får ni dra med era Yeti resp Duster?
 
Idag såg min hästs rygg betydligt bättre ut, så jag vågade mig på en vilodag. Jag frös så kopiöst mkt att jag insåg att jag inte skulle kunna rida vettigt i sakta mak, så vi tog en promenad ute i -12 grader och snålblåst. Är glad att jag fick röra på mig för jag frös halvt ihjäl trots dunjacka :o
Lät henne stå med BoT-täcke samt vintertäcke medan hovslagaren var här och möjligt att jag inbillar mig men jag tycker hon slappnar av med det där BoT-täcket på sig. Trots att jag är skeptiskt till dess mirakulösa egenskaper, speciell nu då jag haft det i 4 år och köpte det beg...

Känner mig lite lätt uppgiven efter hovis besök. Vi burkar surra mkt och kommer mkt bra överens, jag vet att jag är en uppskattad kund. Men jag blir väldigt nervös när jag hör att han börjar känna att han har för mkt jobb och behöver trappa ner. Det är ett faktum att det är en akut brist på hovslagare här uppe, vill man ha en bra är läget tom utrotningshotat. Bara detta får mig än mer övertygad om att jag inte kommer kunna bo här för alltid, än mindre byta stall i samma stad för denne kommer med tiden att dra ner på alla småstall och kanske bara behålla de största ställena.
Nu känner jag mig tämligen säker på att jag inte är den som ryker först, men bara det faktum att allt hänger löst om denne blir sjukskriven eller nåt gör mig lätt illamående...
 
@Maja_Kandi Ja jag har spanat länge. Jag hoppas innerligt att jag kan köpa loss den, men idag ligger värdet på samma årsmodell och miltal runt 125k och jag tycker det är för mkt pengar för en jävla bil då jag är helt ointresserad av bilar i annat syfte än att frakta röver från A till B samt hästen + släp. Jag tycker inte om att låna pengar så jag föredrar att köpa kontant. Och ska jag lägga så mkt pengar på en bil... nja va.

Vi betalade nästan 200' för denna, men den betalar i princip sig själv. Vår sopparäkning gick ner till hälften när vi bytte till den och vi fick ett mycket fördelaktigt lån via facket. :) Skatten är billigare än på förra bilen (äldre Audi A6 4wd bensin) och försäkringen tror jag är på samma nivå trots att denna är hel- och den förra var halvförsäkrad. Jag var galet skeptisk i början när sambon försökte lägga upp alla fördelar på bordet. Jag tycker inte heller om att låna pengar... Men såhär i efterhand är jag väldigt nöjd och glad att jag gav med mig. :p
 
@Maja_Kandi Fast billån känns så onödigt :o Det är ju liksom pengar man bara blir av med. Man får ju aldrig igen nånting som tex vid lån på en bostad. Dessutom är jag van att bara betala runt 2000 kr/mån i drift för den bil jag har, så en nyare med lån blir knappast billigare. Så länge denna lever blir ju en ny bil bara en lyxpryl.
Mina levnadskostnader kommer inte att tillåta några billån heller, då mina två hästar kommer gå på 12.000 kr/mån och mitt relativt dyra radhus som för mig som ensamstående går på 6000 kr/mån. De kronor jag kommer att ha över kommer kännas ännu mindre motiverade att betala ett lån för en bil :o
 
Jag kör en Kia Ceed som får dra 1500 och ett Ifor Williams HB403 enhästars. Ligger som ett strykjärn efter bilen, smidigt och bra.
 
@Marvin En sån där vill jag ha... kanske måste jag skaffa ;) Har haft tre hamstrar i min barndom. Sjukt lättskötta djur, men ganska tråkiga kanske :o dock betydligt billigare tråkfaktor än en skruttig häst :meh:

@Maja_Kandi Ja jag har spanat länge. Jag hoppas innerligt att jag kan köpa loss den, men idag ligger värdet på samma årsmodell och miltal runt 125k och jag tycker det är för mkt pengar för en jävla bil då jag är helt ointresserad av bilar i annat syfte än att frakta röver från A till B samt hästen + släp. Jag tycker inte om att låna pengar så jag föredrar att köpa kontant. Och ska jag lägga så mkt pengar på en bil... nja va.

@Amanda_F och @Gabby_Ossi Vad får ni dra med era Yeti resp Duster?
Jag blev tvungen att gå in och kolla på Transportstyrelsen och så här står det om min bil:

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1540
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2290

jag har dock framhjulsdrivet bara, vet att det finns fyrhjul på Yeti, men min var ganska billig (120 t kr bara, två år gammal och gått 6500 mil). :) Nu är den ju både äldre och mer sliten...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp