Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kör en Skoda Yeti. Möjligen den fulaste bilen någonsin men satan vad bra den är. Drog 0,63 igår med släp på, utan släp ungefär 0,4, beroende på väg förstås. Funderar på att skaffa dubb för mina friktionsdäck är lite trötta, men annars är att bra. Skoda är verkligen mkt bil för pengarna. Den får dra 1500 på B-kort och mitt ume är typat på 1350 så just nu funkar detta, men det var svårt att hitta rätt bil till trailern så jag kanske också borde utöka min behörighet..
 
@Novali01 Tyvärr har stallägaren inga vinterdäck till sitt enkelaxlade släp och det är så litet så jag hade nog fått vika honom dubbel:D.
Så bittert med för vi har varit inne med bilen för någon månad sedan för att det lös någon röd lampa men då hittades ingenting utan dom trodde att det va något fel på varningssystemet men nu visade det sig att det va partikelfiltret som va totalt igensatt och vi har kört med de så de blivit värre:mad:.
Så i helgen lös det både gula och röda lampor rätt som det va men vi kom hem iallafall:angel:.
Ska köpa nytt släp framöver som inte är så tungt så jag kan dra med pappas bil så jag alltid har back up. Eller ta utökat B. Har ni det?

Vad trist! Vilken värdelös verkstad. Jag har BE, har haft länge nu men minns teorin som extremt enkel och uppkörningen med så det är bara att sätta igång tjejer! BE ger ju väldigt mycket större frihet i val av transport och bil jämfört med utökat B så jag rekommenderar det. Har en Ford Kuga, konstant 4-hjulsdrift som alltid tuffar sig fram och ett tungt Boj släp där jag får lasta 1100 kg vill jag minnas.
 
Vad har ni för bilar att dra med?

Vi har en Subaru Forester, helt underbar dragbil! :love: Jag tog BE förra året när jag och stallkompisen körde mycket med två hästar till träningar. Då hyrde vi ett stort Ume-släp, B60 tror jag det heter (hästarna åker baklänges), som var för tungt för B-kort. Men drar jag bara min egen enkelaxlade behövs egentligen inte mer än B, men jag planerar ju att byta upp mig i framtiden. ;) Kör man det stora släpet går allt som ett tåg som @stjarnfrugt skriver, man bara glider fram. Kör jag mitt eget släp är det skitdrygt, hoppar och guppar... Hade verkligen inte gråtit om jag råkade få ett boogiesläp... :p

Som @Novali01 säger så är teorin inte svår alls om man minns den från vanliga körkortet. Det var mest upprepning. Så värt att ha tagit BE framför B96 tycker jag. I princip det enda jag måste ha koll på är hur mycket bilen får dra, sen är det bara att köra. :)
 
@stjarnfrugt Ja väldigt bittert faktiskt. Saknades någon vätska till filtret som skulle rengjort de så vi får väl se vad domen blir.

Vad har ni för bilar att dra med?

Jag har en Audi A6 från 96. :p Den sitter fastkopplad med transporten april-sep (som är den period jag kör) och har sedan vintervila. Den är inte särskilt stark, men fungerar med mina 400 kg-hästar.
 
Känns som att vi kollat på massa bilar. Vi är lite oense också för jag hade gärna haft en billigare dvs äldre bil så jag kan ha hästsaker, spån och foder i den utan att min kära sambo gråter:D men han vill gärna ha nyare och tycker jag ska hålla på med att täcka bagaget varje gång jag ska köra. Lär inte hända:angel:. Jag är nogrann med allt utan bilen:banghead::p.
Jag har en Ford focus nu som är riktigt bra att dra med förutom att den inte fungerar nu då:crazy:.
 
Jag har precis beställt en ny Audi q5, kommer i februari.:banana: Har tagit b96 kortet så får dra 2 ton. Har nu en Toyota rav4 som varit perfekt dragbil. Är nu 11 år och har gått 23000 mil, så de är dags att förnya sig. Men kan verkligen rekommendera Toyotan. Tror dock inte jag blir besviken med ta bilen.
 
Jag har en Volvo V50 AWD T5 från 2005 som jag drar med. Sjukt bra men drar jävligt mycket bensin pga turbon och 4-hjulsdriften. Har inte en spänn i lån så kommer inte byta bort den :p Den får dra 1450 på B och mitt släp är ett Boj Stabilo, alltså enhästar från 1980, och den går som tåget. Det är ett boogiesläp såklart.
Ska jag börja åka längre på meeting osv så blir den nog en b-korts lastbil, mycket smidigare.

Privat kör jag en Rover mini cooper, ja en Mr Bean bil :D den drar typ noll men kan ju inte köra Divan med den.
 
Blir så avundsjuk när jag läser om era dragbilar :o Men jag får väl skylla mig själv nu när jag hellre köper en ny häst än en bil för ännu mera pengar än den ny hästen. Får se när min Volvo dör, då måste jag ju köpa nytt. Hoppas denna (och jag) ska stå ut ett par år till, då har farsans tjänstebil (Subaru Forester Diesel) kanske sjunkit lite i värde och jag kan köpa loss den kontant :angel: Men så länge min Volvo lever så är jag för snål för att byta, jag köpte den för 20k för 5-6 år sedan och även om den inte är bränslesnål så kostar den inte många kronor att äga jämfört med billån osv för en nyare bil.

Mitt släp Star Safir får ändå bara lasta 800kg så jag får inte in två stora hästar där i vilket fall. Jag drömmer om en trissvinst så jag kan köpa Forestern och ett Fautras på 2 ton...;)
 
Jag har BE, och det är jätteskönt, behöver inte tänka på vikt osv....

Min bil är en Subaru Legacy Outback, en super dragbil om man bara har en stor eller två lite mindre hästar, den får dra 1800 kg. Min man har dessutom en Toyota Land Cruiser, som är suverän om man behöver dra tyngre, den får dra 3000 kg... :love: Båda bilarna är 4-hjuls drivna, vilket är et stort plus, man kommer fram nästintill överallt!
 
Jag har en Volvo V50 AWD T5 från 2005 som jag drar med. Sjukt bra men drar jävligt mycket bensin pga turbon och 4-hjulsdriften. Har inte en spänn i lån så kommer inte byta bort den :p Den får dra 1450 på B och mitt släp är ett Boj Stabilo, alltså enhästar från 1980, och den går som tåget. Det är ett boogiesläp såklart.
Ska jag börja åka längre på meeting osv så blir den nog en b-korts lastbil, mycket smidigare.

Privat kör jag en Rover mini cooper, ja en Mr Bean bil :D den drar typ noll men kan ju inte köra Divan med den.

Jag drömmer också om en b-kortslastbil. Men jag får nog drömma vidare. ;)

Till och från jobbet kör jag en Ford Fiesta, en väldigt lättsam bil som är lika lång som den är bred. :rofl: Men det får faktiskt plats två spånbalar i den, en i bagaget och en i baksätet. Det räcker för mig. :love:
 
Grattis till @Amanda_F - vilken bra debut! :)

Jag har varit iväg på tävling med, första inomhustävlingen med Skrullan (om man inte räknar hemmatävlingen i oktober, är ju lite annorlunda at rida på hemmaplan) så jag var lite spänt på hur hon skulle bete sig, då publiken är väldigt tett på banan och det brukar vara mycket titthinder på denna klubb. Men hon blir tydligen så fokuserad på att hoppa så hon bryr sig inte om vad publiken gör eller hur hinderna ser ut.... Härligt!

Vi red en 90-klass och en 1,05-klass, i 90-klassen fick vi en himla massa fel därför att Skrullan började stegra sig precis när vi kryssade starten, så jag blev tvungen att rida ett halvt varv runt banan för att få igång henne på ny. Därefter stannade hon och började stegra mellan hinder 1 och 2, precis vid dörren, så det blev en volt till, men senn hoppade hon alla hinder felfritt utan tvekan.
I nästa klass gick vi dubbelnolla, men liite för långsamt, blev första oplacerade. Skrullan hoppade super, men jag har fortfarande svårt att hitta et bra tempo och rytm.... Hon vill dra iväg, och ibland går det att bromsa men ibland inte... Känns som att vi måste ägna oss åt ännu mera grundriding i vinter, och rida mera bommar/cavaletter tills hon blir mer reglerbar! Och så måste jag försöka få bort det där stegrandet, tips mottages tacksamt!

Oavsett så är jag nögd med att hon bjuder riktigt bra på hinder och verkligen vill hoppa nu, och jag lär mig ständigt att bli snabbare och rida bättre - känner verkligen att jag måste fokusera 100% när jag rider denna dam, vilket är jättenyttigt för mig att lära mig! :angel: :D
 
Jag tävlade också igår. KM hemma. Gick käpprätt åt skogen. Divan hittade på eget program och man kan säga att hela programmet var en miss :p Red MSV C och vi fick 52% fan-fucking-tastic! Trodde hon hade kommit över det här med att tävla hemma men inte. Men bra då behöver jag ju inte göra det något mer.
 
Jag tävlade också igår. KM hemma. Gick käpprätt åt skogen. Divan hittade på eget program och man kan säga att hela programmet var en miss :p Red MSV C och vi fick 52% fan-fucking-tastic! Trodde hon hade kommit över det här med att tävla hemma men inte. Men bra då behöver jag ju inte göra det något mer.
Vilken gangster häst! Tänkt att de är så många hästar som beter sig så där på hemmaplan.

När jag kollade ny bil va mitt första krav att de skulle vara en 4WD. Jag skulle aldrig klara vintrarna utan 4 WD. De gäller både med häst och utan. Sen ville jag ha en SUV eller en bil där man sitter högre. Är så van vid de så när jag lånar en vanlig bil så känns de som jag sitter på marken. Sen va sambon väldigt noga med att de ska vara en säker bil, så där gick tydligen en ny Toyota bort. Dessutom så träffade vi världens drygaste säljare på Toyota. Stod till slut mellan en Volvo XC60 och Audi Q5. Men nu måste man ju börja vara lite rädd om bilen. Inga mera leriga hästtäcken eller fodersäckar med hål i.:angel: Nu är jag lite sugen på att uppdatera trailern när jag får dra mera, men får väl lugna ner mig lite med utgifter.
 
Vi har nyss köpt ny både bil (Dacia Duster) och släp (Christ) har sedan tidigare två gamla Peugeot 406 som har gått 40 000 resp 47 000. 406orna får dra 1420 på B-kort och den nya 1500, men vi reggade släpen på 1400 så att vi kan dra med alla bilar.
 
@Amanda_F Vilken fin bild! Och grattis till placeringen :bow: Ni är urtjusiga! Och vilket lyxproblem att ha lättare för sig i de svårare programmen :angel: *önskar jag kunde känna det samma*

Vi köper nog ny dragbil snart, lär bli en RAV4.
Jag jobbar ju med bilar och är fullkomligt arbetsskadad till den grad att det slagit över helt och blivit 100% praktiskt istället. Typ att jag inte orkar med dessa bilar med alla jävla fancyfunktioner och dyra tillbehör och jaada jada. Helt sjukt. Men det kan bero på att man är för insatt, ingen välutrustad bil kommer att kännas tillräcklig för jag kommer att veta precis all utrustning den inte har, så då kan man lika gärna köpa något "normalt" istället så man inte blir bankrutt och uttråkad, utan bara uttråkad. :D

I måndags var Cassie varm och svullen precis ovanför kotan på insidan av höger fram.
Hon haltade inte, men mitt hjärta blödde och jag kunde inte sova på natten..:cry: (orkar inte med mig själv)
Såg precis likadant ut t.o.m. fredag då vi åkte in till kliniken för att chip-kollas iom de nya reglerna. Då hade de tid att kolla upp benet också som var helt ohalt, förmodligen har hon slagit på sig själv rejält. :( (Därav min tråd om skydd i hagen.. Hon är lätt den klumpigaste hästen jag känner)
12224045_100261903676448_1075913872_n.jpg

(högerbenet ser jättekonstigt ut, i know)
Vet. sa iallafall att jag skulle motionera henne lite lättare tills svullnaden gått ned helt. Så jag beredde mig på en rejäl åktur när jag hoppade upp i lördags efter fem dagars vila, hon var spänd som en fiolsträng hela passet men gjorde absolut inget dumt vilket var en sjuk lättnad! -Eftersom jag vet precis hur hon hanterade vila när hon kom för ett år sedan!
Det såg bättre ut igår, så kunde jag t.o.m. galoppera lite utan att känna fara för livet och imorgon är vi nog med och kör lite bommar och småkryss.
- och nu ringde min sadelutprovare och sa att hon kommer med nya sadeln ikväll! SÅ KUL! :D :banana:
Lägger ut bilder imorrn! Åh hoppas att allt stämmer nu!
 
Vi har nyss köpt ny både bil (Dacia Duster) och släp (Christ) har sedan tidigare två gamla Peugeot 406 som har gått 40 000 resp 47 000. 406orna får dra 1420 på B-kort och den nya 1500, men vi reggade släpen på 1400 så att vi kan dra med alla bilar.
Duster verkar vara en riktigt popular "hästbil". Känner flera som köpt den senaste året.
 
@Amanda_F Vilken fin bild! Och grattis till placeringen :bow: Ni är urtjusiga! Och vilket lyxproblem att ha lättare för sig i de svårare programmen :angel: *önskar jag kunde känna det samma*

Vi köper nog ny dragbil snart, lär bli en RAV4.
Jag jobbar ju med bilar och är fullkomligt arbetsskadad till den grad att det slagit över helt och blivit 100% praktiskt istället. Typ att jag inte orkar med dessa bilar med alla jävla fancyfunktioner och dyra tillbehör och jaada jada. Helt sjukt. Men det kan bero på att man är för insatt, ingen välutrustad bil kommer att kännas tillräcklig för jag kommer att veta precis all utrustning den inte har, så då kan man lika gärna köpa något "normalt" istället så man inte blir bankrutt och uttråkad, utan bara uttråkad. :D

I måndags var Cassie varm och svullen precis ovanför kotan på insidan av höger fram.
Hon haltade inte, men mitt hjärta blödde och jag kunde inte sova på natten..:cry: (orkar inte med mig själv)
Såg precis likadant ut t.o.m. fredag då vi åkte in till kliniken för att chip-kollas iom de nya reglerna. Då hade de tid att kolla upp benet också som var helt ohalt, förmodligen har hon slagit på sig själv rejält. :( (Därav min tråd om skydd i hagen.. Hon är lätt den klumpigaste hästen jag känner)
12224045_100261903676448_1075913872_n.jpg

(högerbenet ser jättekonstigt ut, i know)
Vet. sa iallafall att jag skulle motionera henne lite lättare tills svullnaden gått ned helt. Så jag beredde mig på en rejäl åktur när jag hoppade upp i lördags efter fem dagars vila, hon var spänd som en fiolsträng hela passet men gjorde absolut inget dumt vilket var en sjuk lättnad! -Eftersom jag vet precis hur hon hanterade vila när hon kom för ett år sedan!
Det såg bättre ut igår, så kunde jag t.o.m. galoppera lite utan att känna fara för livet och imorgon är vi nog med och kör lite bommar och småkryss.
- och nu ringde min sadelutprovare och sa att hon kommer med nya sadeln ikväll! SÅ KUL! :D :banana:
Lägger ut bilder imorrn! Åh hoppas att allt stämmer nu!
Ja de finns ju hur mkt lull lull som helst som tillval. Jag har i princip inga finesser på Toyotan. Valde tex bort bakkamera nu, jag har klarat mig utan i 20 år. (Oj va gammal jag lät nu) Tog hellre en taklucka. Känns som man snart inte behöver hålla i ratten om man väljer alla tillbehör. Bilen bromsar själv om man är på väg att krocka.

Skönt att hästen va ok.
 
Jag har bara vanligt körkort men har inget behov av något annat! Kör ju bara en häst åt gången, väger ca 450 kg var. Kör med antingen min toyota Avensis eller sambons Rav 4. Min transport har totalvikt 1300, lastar 600kg. Transporten är en cheval gold one -12, boogie. Kommer eventuellt byta transport till sommaren men tar samma vikt då eftersom jag inte behöver fundera så mycket när jag sen byter bil!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp