Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jag tror min häst hade älskat det!
Hon skulle blivit en väldigt bra jakthäst också tror jag. Hon är inte rädd för ponnyer heller, eller islandshästar. Igår red vi ut en sväng och var tvungna att rida på 80-vägen precis utanför gården. Mötte en timmerbil som lyckades sakta ner litegrann när den fick syn på oss efter att den typ sladdat igenom en kurva. Chatsi bara tittar surt på den och slänger lite med huvudet åt hans håll.

Hoppas verkligen att jag lyckas hitta en ny häst som är lika trafiksäker!
 
Igår skulle vi bara ta in hästarna. Queenie kommer in i full fart som vanligt, kastar sig över morötterna i krubban och sen blev hon inte alls sig själv. Slutade äta, stod och flemade och hade huvudet långt ner. Kom fram till mig och det var som att hon sökte tröst och hjälp. Jag trodde först att hon satt nåt på tvären likt foderstrupsförstoppning så jag och sambon hjälptes åt att hälla i henne ett par petflaskor med vatten (som hon spottade ut över mig lika snabbt) och då svalde hon ju lite. Tog nån halv tugga hö men sen samma sak. Magen mullrade som det skulle och hon visade inga övriga koliktecken så jag kände mig lite rådvill. Så plötsligt bara lade hon sig ner. Helt pang och bara låg. Inte rullade eller nåt, bara låg och hade till slut mulen i marken. Klev upp utan problem å vi släppte ut henne i hagen. Sambon jagade runt henne lite och då drog hon för första gången i sitt liv rakt genom tråden... Där nånstans blev jag rädd och fick hemska flashbacks från när hon var så tvärdålig för några år sen... Men det visade sig att hon sprungit igenom där det brukar vara en öppning till betet på sommaren så jag hoppas att hon bara inte såg att det var stängt eller nåt... Men fortfarande väldigt konstigt. Hon kom iaf tillbaka och in i boxen igen. Började då skrapa lite och ville lägga sig igen. Så då ringde jag veterinär.

Antagligen kolikkänning. Eftersom att det fortfarande var så lindriga symptom så blev vi ordinerade raska promenader, gärna trava. Så det blev promenader till ett på natten innan vi tordes gå och lägga oss. Jag har ju världens bästa sambo som lyssnade exakt på vad veterinär och jag sa och var ute och joggade med henne flera gånger. Första svängen bajsade hon en stor hög som såg helt normal ut och hon visade inga tecken alls på att ha ont eller så. Flemade lite i början men ingenting sen. In i boxen igen och då kom hon igång och åt som vanligt. Veterinären ringde upp och tyckte att allt lät himla positivt men ville att vi skulle fortsätta röra på henne nån gång i halvtimmen. Så fick hon vila utan mat en stund, när jag kom ut låg hon ner igen men var fortfarande lugn och klev upp direkt. Jag tog ut henne en sväng och promenerade ca tjugo minuter men det går inte så bra för mig... Fogarna och ryggen skrek. En sån gång saknar jag verkligen att inte vara lika rörlig och alert som vanligt... Sambon tog henne en vända till senare, då hade hon stått upp, försökt norpa åt sig hö på vägen och sen ätit en näve med normal aptit. Jag gick ut en gång till och tittade till henne men då såg allt lugnt ut så vi kröp till kojs.

Som tur var så såg jag ju antagligen precis när det drog igång så det verkade ändå släppa ganska snabbt. På vettens ordination fick hon ingen mat inatt och bara halva frukosten nu. Hon åt med god aptit men är som sagt lite för lugn för att jag ska tycka att det är helt okej. Magen lät bra, en normal hög i boxen. Hade inte druckit nånting alls så hoppas hon dricker lite ute under dagen... Får ha pejl på henne (på så sätt är det ju tur att man är hemma på dagarna) men jag hoppas jag slipper fler powerwalks...
 
Igår skulle vi bara ta in hästarna. Queenie kommer in i full fart som vanligt, kastar sig över morötterna i krubban och sen blev hon inte alls sig själv. Slutade äta, stod och flemade och hade huvudet långt ner. Kom fram till mig och det var som att hon sökte tröst och hjälp. Jag trodde först att hon satt nåt på tvären likt foderstrupsförstoppning så jag och sambon hjälptes åt att hälla i henne ett par petflaskor med vatten (som hon spottade ut över mig lika snabbt) och då svalde hon ju lite. Tog nån halv tugga hö men sen samma sak. Magen mullrade som det skulle och hon visade inga övriga koliktecken så jag kände mig lite rådvill. Så plötsligt bara lade hon sig ner. Helt pang och bara låg. Inte rullade eller nåt, bara låg och hade till slut mulen i marken. Klev upp utan problem å vi släppte ut henne i hagen. Sambon jagade runt henne lite och då drog hon för första gången i sitt liv rakt genom tråden... Där nånstans blev jag rädd och fick hemska flashbacks från när hon var så tvärdålig för några år sen... Men det visade sig att hon sprungit igenom där det brukar vara en öppning till betet på sommaren så jag hoppas att hon bara inte såg att det var stängt eller nåt... Men fortfarande väldigt konstigt. Hon kom iaf tillbaka och in i boxen igen. Började då skrapa lite och ville lägga sig igen. Så då ringde jag veterinär.

Antagligen kolikkänning. Eftersom att det fortfarande var så lindriga symptom så blev vi ordinerade raska promenader, gärna trava. Så det blev promenader till ett på natten innan vi tordes gå och lägga oss. Jag har ju världens bästa sambo som lyssnade exakt på vad veterinär och jag sa och var ute och joggade med henne flera gånger. Första svängen bajsade hon en stor hög som såg helt normal ut och hon visade inga tecken alls på att ha ont eller så. Flemade lite i början men ingenting sen. In i boxen igen och då kom hon igång och åt som vanligt. Veterinären ringde upp och tyckte att allt lät himla positivt men ville att vi skulle fortsätta röra på henne nån gång i halvtimmen. Så fick hon vila utan mat en stund, när jag kom ut låg hon ner igen men var fortfarande lugn och klev upp direkt. Jag tog ut henne en sväng och promenerade ca tjugo minuter men det går inte så bra för mig... Fogarna och ryggen skrek. En sån gång saknar jag verkligen att inte vara lika rörlig och alert som vanligt... Sambon tog henne en vända till senare, då hade hon stått upp, försökt norpa åt sig hö på vägen och sen ätit en näve med normal aptit. Jag gick ut en gång till och tittade till henne men då såg allt lugnt ut så vi kröp till kojs.

Som tur var så såg jag ju antagligen precis när det drog igång så det verkade ändå släppa ganska snabbt. På vettens ordination fick hon ingen mat inatt och bara halva frukosten nu. Hon åt med god aptit men är som sagt lite för lugn för att jag ska tycka att det är helt okej. Magen lät bra, en normal hög i boxen. Hade inte druckit nånting alls så hoppas hon dricker lite ute under dagen... Får ha pejl på henne (på så sätt är det ju tur att man är hemma på dagarna) men jag hoppas jag slipper fler powerwalks...

Skönt att de släppte. Tycker jag hör ovanligt mkt om kolik just nu. De är verkligen mardrömmen. Vi har en häst i stallet som buköppnades för 2 veckor sen, och de är verkligen något jag vill slippa.
 
Skönt att de släppte. Tycker jag hör ovanligt mkt om kolik just nu. De är verkligen mardrömmen. Vi har en häst i stallet som buköppnades för 2 veckor sen, och de är verkligen något jag vill slippa.

Ja fy tusan... Har ju haft en häst här en månad som haft boxvila. Den skulle få börja gå ut igår och eftersom min ponny är så jävla elak med nya hästar så fick hon gå själv i en annan hage (som förut innan vi släppte ihop henne med hennes bästis). Den blir bara kvar här ett par dagar till så det kändes så onödigt att riskera nåt. De har verkligen hatat varandra genom gallret. Så just igår var hon utan vatten i hagen, annars har de thermobar. Så nu har jag lagom dåligt samvete för att hon inte hade vatten...
 
Ja man kan nog inte underskatta hur viktigt det är med fri tillgång till vatten året runt. Ser på min unghäst att han pillar i sig en massa grus nu också så jag ger både baktbalans och loppfrön för att förebygga kolik. Det bästa som hänt mitt hästliv är ju min uppvärmda vattenkopp, slipper ju helt oroa mig för vattentillgången nu.
 
@Maja_Kandi Trodde vet att det berodde på vattenbristen eller nåt annat? Kommer ihåg att vi hade ett dräktigt sto i mitt gamla stall, som hade kolikkänningar till och från under nästan hela dräktigheten. Speciellt i slutet. Jag kan tänka mig att det är ungefär som mänskliga gravidkänningar...
 
@Novali01 Håller med. I mitt stall finns inget vatten ute, de finns de som byggt egna thermobars med isolering men vi har vanlig balja. Jag är ju oftast ute dagtid och kan se till att de får ljummet vatten vid lunch/em så att de inte står utan i 12 timmar. Det fryser ju alltid här över natten så är ingen ide att fylla annat än när de ska få.
Konstigt tycker jag är att jag är den enda av hästägarna i min hage som verkar tycka att det är viktigt med vatten. Och det är inte min häst som är mest galen i vattnet, hon kommer ju alltid in i samband med att jag är där och kan dricka då. Så lite känns det som att jag bär och släpar vatten till andras hästar, som dricker mkt, men vars ägare tycker det är en oviktig detalj vintertid... Det känns som att den här vattenfrågan är lika obegriplig som mitt ogillande av blandflock. Som att den vetenskapen inte hunnit komma till denna del av världen.

Och apropå blandflock så var det så himla skönt när valacken flyttade ut ur hagen. Jag tänkte att min häst kanske möjligen kunde tänka sig att sluta vara konstant brunstig... jag hann inte mer än börja andas ut så flyttade det in en ny valack i hagen. Suck.
Nu drömmer jag om en dag när jag kan ha mina hästar i vettigt stor hage, med ston, vatten vintertid och att det är en självklarhet att de slipper gå ut i blöta täcken. Det känns lika trovärdigt som att jag vinner på Postkodslotteriet...
 
Ja man kan nog inte underskatta hur viktigt det är med fri tillgång till vatten året runt. Ser på min unghäst att han pillar i sig en massa grus nu också så jag ger både baktbalans och loppfrön för att förebygga kolik. Det bästa som hänt mitt hästliv är ju min uppvärmda vattenkopp, slipper ju helt oroa mig för vattentillgången nu.

Word! Köpte thermobar i vintras och det är tamejtusan det bästa köpet jag gjort! (Jag hann ju dock aldrig ens öppna min innan stallkompisen flyttade in och hade med sig sin så vi har använt hennes hela tiden, lyxigt!) Det är ju ännu viktigare med vatten vintertid när de äter torrare foder också så jag förstår inte heller hur folk kan tycka att det inte behövs... :crazy: Förut bar jag ut vatten åt dem ett par gånger varje dag under utevistelsen och de hinkade ju alltid i sig minst två hinkar på tre hästar varje gång.

Just igår vart ju Queenie utan pga det tillfälliga hagbytet, det grämer mig enormt nu i efterhand... Jäkla ponny att vara så jävlig mot andra hästar... När hon bara vänder arslet till och tokslår utan att ens ha hälsat först så är det ju inte så konstigt att den andra hästen förr eller senare slår tillbaka...
 
@Maja_Kandi Trodde vet att det berodde på vattenbristen eller nåt annat? Kommer ihåg att vi hade ett dräktigt sto i mitt gamla stall, som hade kolikkänningar till och från under nästan hela dräktigheten. Speciellt i slutet. Jag kan tänka mig att det är ungefär som mänskliga gravidkänningar...

Hon kom ju aldrig ut utan det var bara konsultation över telefon. Men jag nämnde både vattnet och att hon är dräktig men hon kunde ju såklart inte säga vad det kunde bero på. Hon sa att det visst kunde ha nåt med dräktigheten att göra, att livmodern krampat lite eller så, men att det inte borde vara det den här tiden i dräktigheten. Men klart att man inte kan utesluta nåt... Idag har jag burit ut vatten iaf men det toksnöar (:love:) så det blir bara sörja i hinken på en gång.
 
@Maja_Kandi tråkigt med koliksymptom men skönt att det löste sig ! Viktigt med vatten som sagt....

@fio @Charlotte1975 ja vidrigt med ögat . Men jisses vilket jobb veterinären gjort med att lyckas sy fast hela ögonlocket ... Går nästan inte att se idag om man inte vet vad som hänt och såg hur det var en hängande köttslamsa med alla ögonfransar intakta och hela alltet bara hängande loss . Ögat är intakt i övrigt och hästen mår bra . Återstår att se hur läkningen fortskrider om det är möjligt att läka utan att kött dör osv . Förhoppningsvis läker det då skadan upptäcktes så direkt och kunde sys .

Kl
Här är det STORM ... Det blåser så träd knäcks, strömmen går och tåg är inställda .
All ridning inkl träningar på vår anläggning blev inställda i em. Hästarna fick gå in tidigare för det är orkan . Skönt att stallet står utan risk för fallande träd och är stabilt och stadigt ....stalldörrarnas handtag knäcktes dock av kastvindar så dörrarna slogs upp när vi hade två hästar i stallgången i em . De blev svin rädda men avreagerade bra ändå så vi slapp kaos med sönderslitna grimmor/hästar... Precis när vi släppt in hästarna i boxarna efter att ha mockat rent, släcktes hela gården så becksvart . Tur det inte hände
 
Senast ändrad:
Tur det inte hände medans hästarna stod fast i stallgången och dörrarna blåste loss ...
Fortfarande totalt strömavbrott hela gården med omnejd... De som kom senare fick ta sig fram med pann och ficklampa :(
 
Håller med i diskussionen angående hur viktigt det är med vatten. Jag skulle aldrig låta mina hästar stå utan.

Idag har vi haft rejäl storm och hästarna fick faktiskt stå kvar inne hela dagen. De fick komma ut en sväng i morse medans vi mockade och likaså nu på kvällen.
 
Häromkvällen fick ponnybarnet ta över hoppningen, egentligen skulle hon ta över all ridning (om hon hade tiden till det) för han går som allra bäst när hon rider...
 
Angående vatten.... Jag är svinnojjig. Våra hästar har isolerade badkar ute men är de kallt fryser de ändå. Oftast rider jag på FM och brukar då ge ett par dl mash med massa vatten innan jag släpper ut i hagen. Uppskattat av hästen.
 
Nu är ponny sitt alldeles vanliga jag igen. :) Ser ut som det ska i boxen, pigg och hungrig. Hade druckit och sörplat i sig allt betforvatten också. Så skönt! Andra hästen åker redan idag typ i lunchtid tror jag så sen är ordningen återställd igen. :) Skulle den varit kvar längre hade vi släppt ihop alla men kändes som sagt lite dumt bara för två dagar.
 
Frustratinen är stor..det här blöta,blåsiga skitvädret gör mig knas. Har inte tid å lust att traila iväg heller. Blir jue ingen ordning med ridningen:(..Imorgon ska det vara likadant. Kan ev. rida på måndag men sen har jag lite familjära åtagande och ska till min lille far på julhandel mm tisdag till onsdag. Hinner ju rida onsdag med ev. Har ju träning torsdag om det stämmer för tränaren..

Sen jobbar jag helgen och då är det lite svårt att hinna iallafall på söndagen..
Skrutt när man vill hålla igång i ridningen någorlunda. Men om det blir lite tre-fyra dagar i veckan med motionsridning så får jag väl vara nöjd i det och hålla igång lite lagom.

Å andra sidan är det ju nästan onödigt riskabelt att rida ut eller traila iväg med i sådant här väder( om det blåser träd som blockerar väg mm..)
Typ, gilla läget;). Vill inte ställa av helt men att jag inte rider sex dagar i veckan blir la väl om ridpassen anpassas därefter..
 
@Marvin jag har glömt/missat varför du ville byta Chatsi öht från början ? :o

För att vi inte kommer vidare. Är jätteless på att känna mig dålig och Chatsi kan få även en duktig ryttare att känna sig kass. Hon vill eller kan inte göra det jag vill och jag har lagt ner så otroligt mycket pengar och tid på träning utan att komma någonstans alls. Normal ridning funkar inte på henne, det är så mycket motstånd och det är rätt trist att gråta efter typ varenda ridpass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp