Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har hoppat idag. :banana: :banana:Ariel var överpigg och kunde knappt skritta. Bromsen fungerade inte, istället för halt gjorde hon någon slags halvhalt i början. :angel: Var tveksam till om jag verkligen skulle hoppa, men successivt under framridningen började hon tagga ned lite och när vi väl styrde på hinder så var hon helt fokuserad och höll ett perfekt tempo. :love:

Vi travhoppade ett plank på en åttvolt och en oxer på rak linje. Hon fattade självmant galopp efter varje språng, något hon inte alltid tidigare gjort på träning. Men motorn var ju ordentligt igång idag. :p Efter vi hoppat oxern kråmade hon sig och gjorde lite bock-embryo, då vet jag att hon är riktigt glad. :D Hoppade förvisso bara totalt sex språng, men så är vi ju inte riktigt igång ännu. Fick faktiskt till en tiometersvändning i galopp, kändes hur enkelt som helst. :banana:

Nu vill jag ha vår så vi kan ut och träna terräng. :angel:
 
Jag har helklippt min häst idag och sedan red jag ut. Mkt bra kombination, tyckte min häst :angel: Men nu känner jag iaf igen hennes riktiga vintermode igen, nu är hon så laddad så det krävs planering för att rida ut. Dvs inga långa transportsträckor med utrymme för påhitt, för mkt travhästar eller annat stök. Definitivt inga uteritter med sällskap...
Jag kände på henne redan på stallplanen att de var krut så jag tog henne till galoppbacken där hon fick rejsa av sig ordentligt tre vändor upp, och gå i snö på stigar i skogen ner. Hade lite ont om tid så jag hann bara med tre varv upp. På hemvägen tänkte jag trava så att hon skulle hålla sig sysselsatt, men så kom det givetvis travhästar på en angränsande väg och där var det kört. Trots att jag aktiverade min häst med skänkelvikningar över hela vägen i trav, så fanns utrymme för explosion. Först galopperade vi baklänges ner i ett dike, givetvis det djupaste och obehagligaste diket i närheten. Var livrädd att hon skulle gå igenom isen där nere eftersom jag vet att det är en bäck med isskorpa. Lyckades snurra upp henne på vägen igen och då började hon gå uppåt istället i nån sorts jämfotagalopp. Sedan fortsatte vi med skänkelvikningarna i passage tills vi kom så nära hem att det var tvunget att skrittas av.
Tur jag hade boots för ett flög av i diket.

Känner mig iaf pepp för dressyrträningarna framöver nu. När hon är såhär är hon superkul att träna med. Rida ut är mer en välgörenhetsaktivitet från min sida...
Kan verkligen förstå att hon haft en jobbig pälssättning i år. Såhär tjock päls har hon aldrig haft, och då är hon ändå en häst som alltid sätter rejäl vinterpäls. Detta var helt sjukt tjockt, tom så klippmaskinen behövde vila.
 
Jag har ju inget vidare spännande att uppdatera med eftersom min ponny inte ens sett en borste på typ en månad. Hon går bara in och ut från hagen och trivs alldeles ypperligt med livet. Hon är päls så det räcker för tre och är FET. :( Hon äter endast 8 kg hö/dag plus lite betfor för att få i sig mineraler, så det är inte direkt så att jag kan banta henne... Tur jag kan skylla på att hon är dräktig, om en vecka har hon redan gått 200 dygn. :)

DSC_0066_zpsgnewmidc.jpg


Idag fick hon iaf på sig nya tofflor fram och vi gör nu ett försök att ha henne barfota bak. Hon gör ju som sagt ingenting och bara snön kan få ligga kvar så är det ju perfekt före att vara barfota. Skulle det bli blixthalka och knöggligt får jag ringa ut hovis igen helt enkelt. Den foten som hon hade slitit sönder så hemskt sist hade vuxit ut alldeles otroligt fint så nu syns det knappt alls att det varit nånting! :) Jätteskönt att fötterna äntligen börjar växa som de ska!
 
@polly p verkar ju som det är dressyrsadeln som stör om det funkar såpass med den andra sadeln .

Lite nyfiken på ergon du köpt med leverans senare . Såg i FB flödet nu ikväll att dressyren nu precis kommit ut och skulle testas på provkunder och utvärderas utifrån justeringar som gjorts ang knästöd som ryttarna tyckt klämde osv ? Så nyfiken på vilken modell du köpte och hur du fick prova slutmodellen osv ?
 
Jag tänkte att jag skulle hoppa nån serie imorgon. Har ju riktig dålig fantasi vad gäller sådant så jag gör ju alltid bara studs.
Nu tänkte jag att jag för ovanlighetens skull skulle göra en serie man rider på i trav, det känns som att det är lättare att komma rätt, och blir mindre tajt att rida upp till om jag bygger den på medellinjen. Men så var det ju då detta med avstånden... Jag tänkte mig nåt i stil med 2 st travbom + 2 st studs + 1-2 galoppsprång + 1st oxer.

Någon hoppkunnig med avstånd på detta? jag vill ha en enkel serie där hon måste tänka till och korta upp sig och inte ånga på och bli tre meter lång. Därav anridningen i trav samt studsen.
 
@stjarnfrugt
Jag hade satt 2,2 m från travbom till studsen (och haft en eller tre travbommar, inte två), 3-3,1 m mellan studsen och sen 6 m eller ca 10 m till oxern beroende på om du vill ha 1 eller 2 galoppsprång.
 
@stjarnfrugt Jag har kört en travbom in, tre studs, två galoppsprång till oxer. Ungefär som du tänkt men ett studs till istället för två travbommar in. Typ 1.20 in, 3m mellan studsen (använt sockerbitar på högsta med bom rakt, så typ låga räcken), och sen ca 9,5-10m till oxern. Normala på två är ju 10.5 men iom studsen kan det bli lite långt. Vet inte om det är enligt skolboken men... :)
 
@stjarnfrugt Jag har kört en travbom in, tre studs, två galoppsprång till oxer. Ungefär som du tänkt men ett studs till istället för två travbommar in. Typ 1.20 in, 3m mellan studsen (använt sockerbitar på högsta med bom rakt, så typ låga räcken), och sen ca 9,5-10m till oxern. Normala på två är ju 10.5 men iom studsen kan det bli lite långt. Vet inte om det är enligt skolboken men... :)

Du behöver väl lite space mellan sista travbommen och första studsen för att få en chans att hoppa av?
 
@stjarnfrugt Jag har kört en travbom in, tre studs, två galoppsprång till oxer. Ungefär som du tänkt men ett studs till istället för två travbommar in. Typ 1.20 in, 3m mellan studsen (använt sockerbitar på högsta med bom rakt, så typ låga räcken), och sen ca 9,5-10m till oxern. Normala på två är ju 10.5 men iom studsen kan det bli lite långt. Vet inte om det är enligt skolboken men... :)

Oj, tre meter? Det brukar jag ha på min ponny. :p Har fått för mig att stora hästar går på 3,3 m för det har jag hoppat med Ariel och hon kom i för kort galopp så hon fick in ett galoppsprång emellan... :rofl: Men 3 m gör kanske att hästen får det lite tuffare = mer styrketräning?

Jag hade tänkt bygga upp en bana med lite olika styrketräningsövningar att ha stående under vintern (perfekt när det blir mycket snö så man får naturliga infångare :angel:) men mina hinderstöd hade fryst fast. :arghh: Så jag får snällt nöja mig med min oxer och mitt plank...
 
C hade troligen en liten överansträngning i sitt knä HB. Troligen. Det var typ en halv grad i reaktion på böjprov där, fast han böjde villigt och travade snällt så vet tyckte inte att vi skulle spruta led eller så. Det blir en omgång metacam bara så ska jag ta det lugnt i två veckor, trappa upp en och sen tillbaka strax innan jul. Var det inte bra då skulle vi leta vidare men gissningen är att han är lite vinglig och därför inte riktigt klarat vår ganska snabba upptrappning under hösten. Jag känner mig så klart dum. Men det är svårt att veta när jag har en så ambitiös häst. Det är ju ett steg på vägen mot att lära känna honom och hans kropp lite bättre.
 
Oj, tre meter? Det brukar jag ha på min ponny. :p Har fått för mig att stora hästar går på 3,3 m för det har jag hoppat med Ariel och hon kom i för kort galopp så hon fick in ett galoppsprång emellan... :rofl: Men 3 m gör kanske att hästen får det lite tuffare = mer styrketräning?

Jag hade tänkt bygga upp en bana med lite olika styrketräningsövningar att ha stående under vintern (perfekt när det blir mycket snö så man får naturliga infångare :angel:) men mina hinderstöd hade fryst fast. :arghh: Så jag får snällt nöja mig med min oxer och mitt plank...

Det är ju lite skillnad på om man kommer in i trav eller galopp och vilken höjd man har på studsen också.
 
Hoppade som sagt idag. Är riktigt stolt över mig själv som orkade släpa fram hinder och allt stök för att rida en häst och sedan bära bort igen. Fattar inte hur hoppfolk orkar med vardagsträningen, det tar ju sån jävla tiiiid? :confused:
Jag kom såklart inte ihåg hur jag skulle göra med bommarna eftersom min tfn dog och jag inte kunde gå in och tjuvläsa :o Det blev även för kort i ridhuset med två galoppsprång till oxer, kunde heller inte kolla avstånd på tfn för ett språng så gjorde en gissning med 5,5 meter från studsen.

Alltså travbom + 2,5 meter +studs + 3,1m + studs + 3,1 m + studs + 5,5 m + oxer. Hoppade fram på sockerbitskryss i studsen dvs lågt. Avslutade med att lägga upp dem på sockerbitarna så blev väl då kanske 40 cm. Mest stolt är jag över att jag vågade höja oxern till 80 cm och inte tyckte det var läskigt. Men det är ju inte läskigt när det kommer i följd. Enstaka hinder däremot är läskiga om de är högre än 60 cm :angel:

Jag behöver definitivt hoppa för instruktör. Har ju ingen aning om hur jag ska göra ensam. Problemet jag tycker jag har är att hitta ett jämnt flyt, idag red jag an i trav eftersom min häst inte skulle bli tre meter lång före hindren. Istället blev hon seg och var över första studsen innan hon fattade att hon skulle hoppa i galopp. Första gången tog hon dem i trav... Däremot tyckte jag att avstånden funkade.
Sen lyckas jag ju heller aldrig rida fram henne speciellt bra. försöker med tempoväxlingar och att ha henne mjuk i sidorna och undan för skänkeln, men jag tycker ändå aldrig att det blir samma sak som när jag rider dressyr. Sadeln spelar nog en stor roll, då jag aldrig egentligen kommit ner bra i den och kan jobba utan alltid flyter lite uppepå och får ännu kortare skänkel än jag redan har. Avskyr verkligen att försöka göra ett vettigt arbete i den.

Menmen, nu har jag iaf låtit min häst hoppa lite. Det var välgörenhet. Ungefär som uteritterna är vintertid.Som tur är har jag dressyrträning i helgen så jag får göra nåt jag tycker är kul också ;)
 
Hoppfolk har hinder framme i ridhuset HELA TIDEN och bygger om emellanåt! Det är därför vi inte tar emot dressyrryttare i mitt stall vilket jag är oerhört tacksam för!

Vi hade ju "veckans övning" framme på ridbanan den korta tiden jag hade Troll hemma hos min tränare. Nackdelen är ju att det blir så svårt när man ska tömköra. :angel:
 
@fio Ja så hade vi där jag bodde förr, men då hade vi också en bana som bara var till för hoppning. Det funkade klockrent under utesäsongen. Sedan hade vi hopptider i ridhuset men man fick ju bygga bort efteråt.
Nu går ju inget att lämna eftersom ridhuset ska användas till lektioner osv. Sommartid har vi alltid hinder på en av utebanorna vilket är praktiskt. Det är ju svårare att ha erat upplägg om det inte är en privat anläggning där folk har samma inriktning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp