Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Fasen så kul. Med "veckans övning" hade nog tom jag känt mig intresserad av hoppning. Faktum är att jag känner ibland att det hade varit roligt att hoppa regelbundet, men så när jag väl gör det är det ett sånt jäkla företag att göra det och dessutom tycker jag ju aldrig att jag får till ridningen heller. Så jag tröttnar. Numera är det dessa faktorer som gör att intresset är lågt, mer än att jag är rädd för hinder :o
 
Jag använder grannens ridbana, så jag orkar nästan aldrig hoppa hemma... Händer faktiskt oftare att jag går upp på terrängbanan och skuttar några hinder där, dom står ju åtminstonde alltid framme! :D

Hopptränade igår, och det gick inget vidare... Testade att hoppa på det nya bettet som jag använde vid uteritten i lördags, och jag tyckte det kändes ganska okej, men hästen var absolut inte lika positiv som förra veckan. Började faktiskt fundera på om hon hadde ont någonstans. Så helt i slutet på lektionen säger min tränare att jag måste lätta mera i handen då min häst tydligen reagerar negativt på att det nya bettet är lite starkare än hon är van vid. Hann inte hoppa så mycket mera efteråt, men tror at det blev lite bättre när jag lättade mera på tygeln.

Jag känner att jag kommer nog ändå kolla upp henne med veterinär nu innan jullovet, för att vara på den säkra sidan. Vintern är ju den bästa tiden att vila hästarna om det behövs, särskilt så som vi har det nu med regn, vind och mörker....
 
Det är ju lite skillnad på om man kommer in i trav eller galopp och vilken höjd man har på studsen också.

Jo, men jag brukar ha tre meter när vi kommer emot i trav. Höjd 50 cm, men det är kanske vanligt med högre för stor häst? Blev bara så förvånad att avståndet var så kort.
 
Mycket hoppning nu :p
Divan hoppade också igår med ev ny hoppryttare. Ung tjej som red ponny SM förra året och i år. Gick mycket bra. Divan hoppade henne ur sadeln ett par ggr, inte så hon ramlade av såklart. Hon var lite röjig och stark för hon har inte hoppat på länge men all in all var det bra. Hon ska hoppa nästa onsdag igen.

Älskar för övrigt ponnyryttare.
-har du ridit hästen förrut?
-nä
- ska du vara med på hoppträning första gången du rider?
- ja varför inte
:p
 
Hoppfolk har hinder framme i ridhuset HELA TIDEN och bygger om emellanåt! Det är därför vi inte tar emot dressyrryttare i mitt stall vilket jag är oerhört tacksam för!
Så har vi de hos oss, och jag blir :banghead:. Jag är väl den enda som inte hoppar hos oss. Men jag har typ vant mig. I bland flyttar jag lite om de är allt för mkt i vägen. Ridhuset brukar dock vara hinderfritt förutom onsdag kväll och lördag FM, då de är hoppning.

I dag blev 3 dagen i rad med skritt ute. Min häst fick stor stjärna i boken för gott uppförande i dag. Vi möter en häst som tömkörs ute på en väg och de andra 2 hästarna som är med mig får spunk och vänder om och ska dra hem. Min häst fryser fast och blir 2 meter hög medans de andra 2 är bakom och lever apa. Såg framför mig hur alla 3 skenar hem. Men efter en stund skrittar min häst lugnt förbi medans de andra 2 fortsätter att härja en stund. I bland är hästar helt dumma i huvudet. :angel: Hur farligt kan de vara att möta en häst på en bredd grusväg där vi ofta rider och ofta träffar andra hästar.
 
Mycket hoppning nu :p
Divan hoppade också igår med ev ny hoppryttare. Ung tjej som red ponny SM förra året och i år. Gick mycket bra. Divan hoppade henne ur sadeln ett par ggr, inte så hon ramlade av såklart. Hon var lite röjig och stark för hon har inte hoppat på länge men all in all var det bra. Hon ska hoppa nästa onsdag igen.

Älskar för övrigt ponnyryttare.
-har du ridit hästen förrut?
-nä
- ska du vara med på hoppträning första gången du rider?
- ja varför inte
:p
Har AM slutat hoppa henne?
 
@Charlotte1975 Om detta är tömkörning så kan du räkna ut hur lajbans det är när det kommer ett gäng travhästar med skramlande vagnar ;) Observera också att det bara är ca 10% av travhästarna som har en annan växel än ökad trav (alltså arbetstempo för travare), det är som att för vissa kuskar här så går det inte att bromsa. Inte ens om ridhästarna blir hysteriska. Eller man kör ikapp två barn med ponnyer varav den ena skenar hem (ja det har hänt). Inte ens då kan man tänka sig att sakta av...:grin:

Det ska bli mkt intressant att börja rida ut sin unghäst här.
 
@Charlotte1975 Om detta är tömkörning så kan du räkna ut hur lajbans det är när det kommer ett gäng travhästar med skramlande vagnar ;) Observera också att det bara är ca 10% av travhästarna som har en annan växel än ökad trav (alltså arbetstempo för travare), det är som att för vissa kuskar här så går det inte att bromsa. Inte ens om ridhästarna blir hysteriska. Eller man kör ikapp två barn med ponnyer varav den ena skenar hem (ja det har hänt). Inte ens då kan man tänka sig att sakta av...:grin:

Det ska bli mkt intressant att börja rida ut sin unghäst här.
Ha ha. Hade de varit en vagn efter hade vi nog hamnat hemma på stallplan. Nu va de en häst som tömkördes i skritt och som stannade och stod stilla när våra hästar fick spel. Tydligen en köttätande häst.:p
 
Hoppfolk har hinder framme i ridhuset HELA TIDEN och bygger om emellanåt! Det är därför vi inte tar emot dressyrryttare i mitt stall vilket jag är oerhört tacksam för!

Och jag säger tvärtom, står på dressyr/westernanläggning och det är så sjukt skönt att slippa hinder i ridhuset öht ;) det finns liiite hindermaterial men typ 1 gång i kvartalet ngn ska hoppa och då har de meddelat det långt i förväg ;)
Travar bommar gör folk regelbundet men det stör ju inte ett dyft ;)


Kl
Stod och mockade ikväll i godan ro innan ridning och kikar till på hästen mitt emot min hästs box. Då har den slitit av sig HELA yttre övre ögonlocket som hänger i en slamsa :( en av stallkompisarna kom in precis då och hon hade hjälpt till att ta in från hagen och de kollar alla hästar noga vid insläpp så detta har den gjort i boxen precis... Vi kollade allt i boxen, finns inget att göra illa sig på utom en cm på övre kanten på en boxvägg där den mjuka plastlisten (gnagskydd) spruckit ... Vi hittade inget blod men det måste vara där ....
Veterinären höll som bäst på och sederade när jag kom in sen efter ridning, de skulle försöka sy. Inte så lätt :(
 
Senast ändrad:
Och jag säger tvärtom, står på dressyr/westernanläggning och det är så sjukt skönt att slippa hinder i ridhuset öht ;) det finns liiite hindermaterial men typ 1 gång i kvartalet ngn ska hoppa och då har de meddelat det långt i förväg ;)
Travar bommar gör folk regelbundet men det stör ju inte ett dyft ;)


Kl
Stod och mockade ikväll i godan ro innan ridning och kikar till på hästen mitt emot min hästs box. Då har den slitit av sig HELA yttre övre ögonlocket som hänger i en slamsa :( en av stallkompisarna kom in precis då och hon hade hjälpt till att ta in från hagen och de kollar alla hästar noga vid insläpp så detta har den gjort i boxen precis... Vi kollade allt i boxen, finns inget att göra illa sig på utom en cm på övre kanten på en boxvägg där den mjuka plastlisten (gnagskydd) spruckit ... Vi hittade inget blod men det måste vara där ....
Veterinären höll som bäst på och sederade när jag kom in sen efter ridning, de skulle försöka sy. Inte så lätt :(
Fy va läskigt. I bland undrar man hur de lyckas. Min häst lyckades ju få ett 15 cm djupt sticksår i en fyrkantig grushage utan något i. (Letade sjukt noga) Hoppas de går bra med ögat.
 
Islänningar som är skäckar som töltar är värst ju!
Tur man inte stött på en sån. För många år sen hade vi en westernryttare som kom till vårt ridhus. Hästen va en skäck som gick i en hage med kossor och luktade som en ko. :angel:Längst ner på svansen hade den en påse som hängde och lät och slog i marken stundtals. Ridning tillsammans med den va något jag la ner efter ett par försök. Alltid undrat va påsen i svansen va bra för.....
 
Senast ändrad:
@Charlotte1975 hon hinner tyvärr inte regelbundet längre :(

Appropå läskiga saker så ska ni testa att rida i ridhuset när de rider polohästarna...... Det är ehhh spännande.
Eller när man är på utebanan och de rider med klubba och boll eller rider på en och har 4 på släp :p
 
Jag tycker det är underbart att slippa släpa hinder fram och tillbaka så det passar utmärkt att det står framme massa hinder och banor varje dag :D Vi brukar plocka ihop dom i mitten och sen köra underlaget bara.. men vi är ju bara 3 st :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp