07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nämmen, fy vad orättvist, @Marvin, att din häst aldrig kommer! :mad: Jag tycker du ska åka till England och hämta henne själv... :idea:
Såklart med dagliga uppdateringar från resan på Buke, med fotos och berättelser från interesanta ställen undervägs... ;)

KL

Skrullan har gått lite på halvfart senaste veckan, efter som jag upplevde att hon behövde hamta in sig efter hopptävlingarna vi ridit i Januari. Massören skulle varit här förra torsdagen, men hon skjöt upp det till denna veckan istället.

Igår red vi dressyrträning, vilket gick ganska bra, särskilt om man tar med i beräkningen att det blåste rätt mycket och ridhallen är en gammal, lite trasig plasthall, som bokstavligt talat fladdrade i vinden! :cool:
Tränaren och jag var överens om att det börjar bli dags att införskaffa en dressyrsadel till Skrullan så vi kan dressyra ännu bättre! :D

Jag har dessutom införskaffat ett Flippan-bett som jag tänker testa i hoppningen - frågan är bara om det kommer bli för starkt....? Är inte säker om jag vågar rida med det på träning i dag utan att ha hunnit testa på hemmaplan. :cautious:
 
Nämmen, fy vad orättvist, @Marvin, att din häst aldrig kommer! :mad: Jag tycker du ska åka till England och hämta henne själv... :idea:
Såklart med dagliga uppdateringar från resan på Buke, med fotos och berättelser från interesanta ställen undervägs... ;)

Eller hur!! ROAD TRIP!!!! :banana:

Jag kan se mig och Ådi (Volvon) och Bojsläpet köra runt runt på fel håll i en rondell nånstans utanför London... :nailbiting:
 
Äsch då, jag som har en teori om att en del hästägare har styrt in sig på just Volvo, Boj och Krafft.


Haha!
Alltså, Volvo är bra, boj är bra! Men Krafft är kasst!

Älskar min V70 från -00, får dra 1510 kg på B-kort. Enda problemet är att rumpvärmaren bara har två lägen: AV och PÅ. Och dessutom ändrar sig från PÅ till AV och vägrar gå på igen när man kör hem från träning och röven är typ djupfryst men den tycker att det räcker. :rage:
 
Haha!
Alltså, Volvo är bra, boj är bra! Men Krafft är kasst!

Älskar min V70 från -00, får dra 1510 kg på B-kort. Enda problemet är att rumpvärmaren bara har två lägen: AV och PÅ. Och dessutom ändrar sig från PÅ till AV och vägrar gå på igen när man kör hem från träning och röven är typ djupfryst men den tycker att det räcker. :rage:
Hahaha det blir väl så med bilar som har några år på nacken. De får sina egenheter.... och ändå är det så svårt att göra sig av med dem. Du får lägga in ett fårskinn i sätet som värmer gott :D
 
Igår hittade jag nog allt traven. Där det kändes enkelt att rida, där hon faktiskt gav en betydligt mer lösgjord känsla och jag kunde rida in i en skola utan att det kändes svårt och meckigt. Men jag är rädd om i fall någon hade filmat hade vi sniglat oss fram och inte alls haft den energi som jag trodde att vi hade... Ja ja, får se vad tränaren säger nästa helg.

Tror nog att det blir tävling för oss 21 februari. Trodde att den förvända galoppen skulle vara omöjlig nu, men provade rida MsvC1-vägen förra veckan och det kändes plättlätt. Duktig ponny!
 
@Novali01 Så roligt att någon undrar vart jag tagit vägen =)

För tillfället vabbar jag, fick hämta ett magsjukt barn från skolan så nu väntar ett par spännande dygn framför oss. :angel:

Funderar just på om mina arbetskamrater vill att jag kommer imorgon, eller om jag ska vabba istället för maken.
 
Men åhhh var så taggad på mina nya grejer så har de skickat fel strl på bettet och fel modell på ridbyxorna...... suck. Inte för jag skulle ha de vita idag direkt men bettet skulle hon ha när hon hoppar ikväll. Tröttsamt.
Hur har de gått med detta? Läste på ett Forum på FB att de gått i konkurs. Många som fått fel saker och felaktiga fakturor, och nu går de inte att nå. Hemsidan är nere och man ska tydligen kontakta konkursförvaltare. Jag har ett paket från dem liggandes hemma på posten. Nu blir jag osäker om jag verkligen ska hämta ut de. Tyckte de va lite för bra för attvara sant när jag gjorde beställningen. @Jfrelin
 
I dag åker jag förresten hem från Thailand. Ordentlig hästabstiens nu. De sköna är att veta att min häst troligen kommer kännas ännu bättre att rida nu än innan jag åkte. Hon är trimmad under tiden jag varit borta och de brukar alltid kännas lite extra bra när jag kommer hem. De tråkiga är att åka från 30 grader och sol till 5 grader och regn. Just de längtar jag inte efter.
 
Hur har de gått med detta? Läste på ett Forum på FB att de gått i konkurs. Många som fått fel saker och felaktiga fakturor, och nu går de inte att nå. Hemsidan är nere och man ska tydligen kontakta konkursförvaltare. Jag har ett paket från dem liggandes hemma på posten. Nu blir jag osäker om jag verkligen ska hämta ut de. Tyckte de va lite för bra för attvara sant när jag gjorde beställningen. @Jfrelin
Skämtar du?
Jag har ju returnerat mina grejer men inte fått några nya. Måste kolla omgående. Betalade ju direkt när jag beställde.
 
Deras webbsida finns inte längre @Jfrelin :(

Min häst är inte helt lätt just nu. Han har så enormt mkt energi att det pyser ur öronen på honom. Hagen är knögglig och så länge det är broddväder här så får han gå själv. Han reagerar starkt även på små saker och flyr hellre än illa fäktar vilket gjorde att jag landade på rygg som en sköldpadda häromdagen när han blev rädd på blankisen, kastade sig och jag inte var beredd. Är lite lagom blå. Han klarade sig så klart bra.

suck.
 
Senast ändrad:
@Amanda_F mina hästar kan bli ganska stissiga, saker som brukar hjälpa är att ge mera hö så att dom alltid är metta (typ hälst "tjocka och dorska"), magnesium eller andra lugnande tillskott, rasta av dom ordentligt i galopp ibland, evt. låta dom vara lösa i ridhuset eller annat ställe med bra underlag så dom får springa och bocka lite.
Om det är besvärligt/farligt att leda, använd kjedjegrimmskaft eller bett så brukar dom bete seg bättre. Pluss ha tjocka täcken så att dom absolut inte fryser, kalla hästar = studsiga hästar... :p
 
@Amanda_F mina hästar kan bli ganska stissiga, saker som brukar hjälpa är att ge mera hö så att dom alltid är metta (typ hälst "tjocka och dorska"), magnesium eller andra lugnande tillskott, rasta av dom ordentligt i galopp ibland, evt. låta dom vara lösa i ridhuset eller annat ställe med bra underlag så dom får springa och bocka lite.
Om det är besvärligt/farligt att leda, använd kjedjegrimmskaft eller bett så brukar dom bete seg bättre. Pluss ha tjocka täcken så att dom absolut inte fryser, kalla hästar = studsiga hästar... :p
Tack, det är det jag försöker med. Han har fri tillgång på mat och får magnesium men då doppar jag morotsskivor i det för han äter ingen kraft så jag har inte helt lätt att få i honom sånt. De mest oväntade hoppen och studsen är de som är svårast att hantera, det händer oftast när jag ridit klart och skrittat av och tror att han kommit ner i varv... Men tydligen inte. Fast det är bättre i den mesta hanteringen, det är mest svårt pga blankisen nu, att jag har svårt att sätta emot. Han har ju broddar, och jag har sällan det. I stället stannar jag var femte-tionde meter så han inte får upp farten..
 
Skrev ju detta i onsdags:

[QUOTE="sorbifolia, post: 17363930, member: 133571"Jag har dessutom införskaffat ett Flippan-bett som jag tänker testa i hoppningen - frågan är bara om det kommer bli för starkt....? Är inte säker om jag vågar rida med det på träning i dag utan att ha hunnit testa på hemmaplan. :cautious:[/QUOTE]

...och såhär med facit i hand så borde jag kanske ha tagit det nya bettet på träningen ändå... Tog hacken istället, vilket funkade jättebra helt tills vi skulle hoppa sista banan, då gick den förb*#* hacken sönder igjen!!! :banghead: Även på samma ställe som för 2 månader sedan, dvs. att remmen som slets av nu var sas helt ny..! :mad:

Så helt plötsligt i svängen inför sista linjen i banan hade jag ÄNNU mindre styrning på Skrullan än vanligt..... :eek: Som tur var slog hon över i trav ganska snabbt, och vände ut på spåret, där vi travade 3-4 rundor innan jag lyckades övertyga henne om att stanna. :cool:

Hemtade sedan tävlingstränset i bilen och fick rida banan på ny. I övrigt var hon så bra att jag funderar på att åka och rida en 110-klass på tävling imorgon....:) Men vet inte om jag får ihop det med transporten, maken ska iväg på samling med sin travare så antigen måste vi samköra eller så blir det nog att jag skippar tävlingen. Orkar inte leta någon annan att samåka med, då inga av mina vanliga tävlingskompisar ska rida imorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp