07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppträning för vanliga tränaren idag! Berättade inte för honom innan att vi har haft problem, utan försökte tänka att det var som vanligt igen och se hur det gick. Och hon var i stort sett som vanligt igen redan från början. :love: Så idag hoppade vi bana på 90-1 m, med hinderfyllnad, vattenmattor och plankor och som hon hoppade!
Tränaren strålade efteråt: "Jag ÄLSKAR när hon är så här elektrisk!"
Mmm, sa jag, bara hon inte får kortslutning. :angel::angel:
 
Härligt @Marvin
Hon kanske bara varit lite överpigg när hon varit tittig och spänd?
Tycker Divan pendlar varje dag. Ena dagen normal och nästa som en trimmad Ferrari som hoppar till för minsta ljud.
 
Ja, nåt gjorde ju att hon tiltade över.
Hon får 1 skopa (8 dl) lympos kombi dagligen, och hela vintern har hon dessutom fått en halv skopa lympos havrefri de dagar jag rider. Det får hon inte längre. :devil::angel:
 
Skrittade ut i solen idag. :D Ariel var måttligt intresserad, hon vill just nu bara stå och sola i hagen. Fast vi hade Ricky med lös så gick hon bara och segade i skritten. Jag vet ju att det är tillfälligt, men lite roligt är det hur extremt väderkänslig hon är.
 
Barb har tappat en del av den där superba energin hon haft senaste tiden under veckan. Enda förändringen är att hon börjat få två dl sockerfri lusern. Tycker ju verkligen inte att det borde göra en negativ skillnad, men ska prova ta bort det och hoppas att energin kommer åter. Hon är ju verkligen inte dålig på något sätt, men just den där sista udden som varit så underbar finns inte kvar.

Tränade igår och red en massa skolor. Kändes väl både bra och mindre bra. Jag blir (som vanligt) arg på mig själv för att jag inte klarar av att hålla en korrekt position på ryggen. Sen är hon inte ordentligt lösgjord genom hela passet. Hon är jättefin i början och slutet, men i det mer samlade arbetet får jag inte helt igenom henne och hon slutar skumma i munnen och känns inte genom kroppen. Tror att det beror på att styrkan i det jobbet inte finns nu men hon klarar ändå av att göra allt, även om kvaliten kan vara mycket bättre.

Idag har Maja ridit igenom lagtävlansprogrammet och det är verkligen ett roligt program! Finns bla med ett intro till enkelt byte men med åtta skrittsteg och tajta galopp-trav-galopp-övergångar, Hade gärna sett det i LA-programmen på lång bana också! De är iaf väldigt stabila tillsammans även om Maja också märkte av energidippen. Tänkte att Barb ska få komma ut mycket i skogen till veckan och försöka fånga de sista dagarna med bra snö innan den försvinner i kommande värmen.

Lite film på Maja och Barb:
https://www.instagram.com/p/BRggHB7AWkm/?taken-by=mysdressyr

...och hur fina är inte Barb och hennes mams:love:
17264938_10210741769172248_602423075501158241_n.jpg
 
@Fiorano Så söta! Både Barb och Maja och Barb och Burb! :love:

Jag har varit och hälsat på Chatsi idag. Vi har bestämt nu att jag tar "hem" henne till mitt stall nästa helg, för att hon ska få äta ordentligt och få komma in i flocken. Så här såg hon ut idag på dygn 261.
65F6ED06-97D3-4F22-8B5B-49B941FA11CB.jpg


Rutan har varit på inneterräng-träning igår och idag. Tog det rätt lugnt, särskilt igår, idag lite svårare linjer, men inte särskilt höga hinder. Fokus på att hon ska vara avslappnad och inte skrämma upp sig själv. Hon har hoppat jättebra bägge dagarna, och jag har ridit bra dessutom. Behöver tydligen trilla av och slå mig lite emellanåt för att jag ska komma ihåg att rida ordentligt. :angel::banghead: Fast egentligen känner jag mig för gammal för att ramla av. :p

Nu känns det som att vi är tillbaka från svackan, känns bra att det gick så pass snabbt! 3 veckor kvar till årsdebuten i Tågarp. :nailbiting:

Såhär nöjd var Rutis över att få komma hem och gå ut utan täcke efter träningen. :p
F5488996-B14C-4F32-91DD-29A6DAC2FB53.jpg
 
I år är det 3 år sedan Amazing fick bli en änglahäst, har läst igenom ett par trådar och vad tårarna rinner när jag läser om vår första uppsittning, första galoppen och allt vardagsbus.

Hur går man vidare?

Jag har äntligen hittat honom, han den där ni vet som man bara känner är rätt man :love: och trots att han inte fanns med under hennes tid stöttar han mig i mina känslor över henne och han är fullt på att jag någonstans inom mig fortfarande ser mig som en hästtjej som vill ha gård och hästar..
Men då kommer också de tvetydiga känslorna, får en lätt obehagskänsla av att vara otrogen mot Amazing om jag skulle ha ett stall med andra hästar och så är inte hon där, är det normalt eller borde jag prata med någon om vad hon egentligen symboliserade? :confused::(

Tänker på er allihop och är lycklig över att läsa om er alla och tänka att vi "växte upp" tillsammans! ;):heart
 
Jag tror att om du @Vogue får din gård och nya hästar så kommer de att få en annan plats i ditt hjärta. Vissa hästar eller människor för all del påverkar en mer än andra. Men bara för att det kommer in nya personligheter i ens liv försvinner inte minnena av de gamla. Man måste bara våga göra plats för fler :)
 
Jag tror att om du @Vogue får din gård och nya hästar så kommer de att få en annan plats i ditt hjärta. Vissa hästar eller människor för all del påverkar en mer än andra. Men bara för att det kommer in nya personligheter i ens liv försvinner inte minnena av de gamla. Man måste bara våga göra plats för fler :)

Tack det var fint skrivet! :heart

Antar att det är så, att hon blir en del av "den delen av livet" och jag får vara tacksam för allt jag fick uppleva och lärde mig då, lärde mig ju saker om utbildning och foder osv som jag alltid kommer att ha med mig som en ovärderlig kunskap! :)

Det som sitter hårt är nog att jag alltid sa att tänk när vi kommer dit att jag har barn och är runt 40 + och Amazing är en bitch tant på 20 + :heartp

Sliter lite i hjärtat att jag aldrig fick en avkomma men samtidigt valde jag bort det efter veterinärens inrådan så jag vet ju också att det var rätt beslut trots allt :)
 
@Marvin Hahaha, ja men vi har verkligen roligt lilla ponnyn och jag :D!

@Vogue Du är intet otrogen mot Amazing för att du drömmer om andra hästar i framtiden. Det är tillåtet att gå vidare och den enda som hindrar dig från att göra det är du själv. Tror att du är inne på rätt spår när det egentligen mer handlar om vad Amazing symboliserade än förlusten av henne. När hon togs bort försvann alla drömmar om prestationer på tävlingsbanan, drömmen om att bli äldre med henne, möjligheten att ta ett föl på henne osv osv. När ens drömmar försvinner och vi står inför en framtid som vi inte förväntat oss så tar det på en. Det tar tid att hitta sin nya väg helt enkelt, och det är helt okej. Sen tror jag iofs att du möjligen gjort dig själv en otjänst att helt ge upp hästeriet när Amazing togs bort. Nu blir hon en så otroligt stark symbol för allt som har med hästar att göra-även sorgen-eftersom hon är din referenspunkt till hästlivet.
 
@Marvin Hahaha, ja men vi har verkligen roligt lilla ponnyn och jag :D!

@Vogue Du är intet otrogen mot Amazing för att du drömmer om andra hästar i framtiden. Det är tillåtet att gå vidare och den enda som hindrar dig från att göra det är du själv. Tror att du är inne på rätt spår när det egentligen mer handlar om vad Amazing symboliserade än förlusten av henne. När hon togs bort försvann alla drömmar om prestationer på tävlingsbanan, drömmen om att bli äldre med henne, möjligheten att ta ett föl på henne osv osv. När ens drömmar försvinner och vi står inför en framtid som vi inte förväntat oss så tar det på en. Det tar tid att hitta sin nya väg helt enkelt, och det är helt okej. Sen tror jag iofs att du möjligen gjort dig själv en otjänst att helt ge upp hästeriet när Amazing togs bort. Nu blir hon en så otroligt stark symbol för allt som har med hästar att göra-även sorgen-eftersom hon är din referenspunkt till hästlivet.

Alltså WOW :love:
TACK, det var precis det där jag behövde läsa! :heart

Har faktiskt varit lite sporadiskt i stallet för att hjälpa vänner samt kört, känner ju att det finns där och tids nog ska jag nog klara det med din text i åtanke :love:
 
I år är det 3 år sedan Amazing fick bli en änglahäst, har läst igenom ett par trådar och vad tårarna rinner när jag läser om vår första uppsittning, första galoppen och allt vardagsbus.

Hur går man vidare?

Jag har äntligen hittat honom, han den där ni vet som man bara känner är rätt man :love: och trots att han inte fanns med under hennes tid stöttar han mig i mina känslor över henne och han är fullt på att jag någonstans inom mig fortfarande ser mig som en hästtjej som vill ha gård och hästar..
Men då kommer också de tvetydiga känslorna, får en lätt obehagskänsla av att vara otrogen mot Amazing om jag skulle ha ett stall med andra hästar och så är inte hon där, är det normalt eller borde jag prata med någon om vad hon egentligen symboliserade? :confused::(

Tänker på er allihop och är lycklig över att läsa om er alla och tänka att vi "växte upp" tillsammans! ;):heart

Min första häst var en riktig hjärtehäst. Det tog lång tid att komma över henne och det var först när jag skaffade ny häst (fyra år senare), som jag fick insikten om att även om jag älskade den första hästen, så skulle hon ändå förr eller senare lämna mig. Så hade jag inte tänkt innan, men iom nya hästen så kunde jag börja skapa nya underbara minnen. :)

Nya hästen var fö Ariel, som verkligen blivit en hjärtehäst! :D
 
@Vogue Hela livet är ju egentligen sådär. Man får omvärdera allt med jämna mellanrum och vissa sorger kommer man aldrig över. Alla fina relationer man skapar genom livet ska ju en gång avslutas. Vissa blir kanske tidigare än man tänkt sig. Jag gick emot mitt hjärta och sålde en häst år 2000, min första uppfödning. Jag tänker på det dagligen, hur kunde jag göra så?
Det enda man kan göra är ju egentligen att försöka göra allt så bra man kan med nästa häst, man lär sig av misstagen (som det var i mitt fall).
Jag är just 40+ :p och om hästen jag nämner fått vara kvar hos mig hade han varit 25+. Men det är så många om och men, man vet aldrig. Kanske något annat litet hästhjärta får din uppmärksamhet och kärlek någon gång?
 
@Vogue min ponny (på bilden) var min hjärtas bästa vän. Hon blev 22 och var ganska klar när det väl var dags. Men det går ändå inte en dag utan att jag saknar henne.
Sen köpte jag en 07:a. Och han är annorlunda på alla andra sätt. De bra grejerna gör att jag inte saknar henne, men väldigt ofta känner jag att det var så mycket enklare med en som jag inte behövde vara på tå med hela tiden, för vi visste alltid var vi hade varandra.

C är på vattenträning den här veckan också. Var och red lite igår för att jag saknade honom så mycket och han var väldigt stum i kroppen. Vi passade på att åka till ett ridhus i närheten, och öva på att åka bort och avdramatisera. Nu var det visserligen bara vi där, vilket var på gott och ont. Gott för att vi kunde göra allt i eget tempo och han inte blev störd mer än av skrikande fåglar och tåg som gick nära ridhuset. Men på ont för att vi behöver utsättas för mer. Det kanske var bra att börja så här dock.

Han fäller så sjuuuuuukt mycket. Men han är snygg i muskulärt nu tycker jag, det tyckte jag visserligen att han var redan innan han åkte också..
 
I morgon hämtar jag hem Caspian. Han har enligt rapporterna varit snäll mot hästar och de som har stallet. Alltid något.

Så efter i morgon börjar jag spamma tråden igen. Eller så startar vi en ny. Det börjar ju bli dags!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
854
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 488
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 913
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp