07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog mig upp i sadeln ikväll, de närmaste veckorna kommer alla våra pass se likadana ut. Pulsa i snö. :down: Försöker köra med mantrat att det är sista året, men det går sådär. :p Ariel var glad iaf, hon tyckte det var skönt att komma ut och skritta igenom sig.

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg
 
Här har det vräkt ner snö nu och ser ut att bli kallt och fint framöver :love:

Igår var jag äntligen till kiropraktorn också (tillika min dressyrtränare) så nu törs jag rida mer igen! :) Visade film på damen från tömkörning för några veckor sen och fick massa beröm både över häst och mig själv. Tydligen kan det va himla bra att tappa allt vad muskler heter för att sen kunna bygga upp sig rak och rätt från start. :angel: Jag var visst himla rak och liksidig, vilket gav mig ännu mer misstankar om dressyrsadeln. Den har varit utlånad till en ryttare som är sned rakt motsatt från mig, och en häst byggd typ tvärt om mot Queenie, smart? Nej. Jag visste ju det innan men tänkte mig inte för... Så kan det gå. Hoppsadeln har ju funkat jättebra så nu ska jag rida! :banana: Ska stoppa om dressyrsadeln (igen) och sen ska jag inte rida i den förrän jag kommer på lektion så jag får hjälp att hitta rätt i den på en gång.

Hästen har vi kämpat som satan med att hon ska ta stöd och följa handen framåt nedåt, inte bita ihop och köra upp näsan som en giraff. Det var i princip omöjligt att stretcha ut halsen på henne första gångerna jag red för denna tränaren, men nu gör hon precis det klockrent. Så jag fick klart godkänt på grunden, så nu ska vi jobba vidare! :)

Vilken motivationsboost det var att träffa henne igen! :D Ska försöka få tag i en transport att hyra så jag kan ta mig iväg på träning snart!
 
Lyckos er som har snö! :love: @Habina kommer det ny snö hela tiden? Annars borde det väl gå att trampa upp några stigar om man rider/går på samma ställe flera gånger?

Skrullan känns fortfarande mjuk och fin i kroppen och avslappnad i knoppen - *peppar peppar*! Vi var iväg på dressyrträning i tisdags och hoppträning i går, har inte hoppat på 2,5 veckor så jag kände att det var ett bra läge att testa en lite "skarpare" (längre) hack som jag haft hängande ett bra tag men inte hunnit använda. Det visade sig fungera riktigt bra, dvs. jag fick faktiskt en reaktion på mina halvhalter... :up: Vi hoppade bana i slutet och för en gångs skull satt både gas, broms och styrning klockrent. :) Hoppast det fortsätter såhär, känns som att vi är på rätt väg äntligen!
 
@sorbifolia tanken är god och jag önskar att det fungerade i praktiken. Men här är alla vägar skoterleder, så inom ett par dagar kommer det vara skoterspår istället och då går det inte att rida alls. :( Spåren blir då packade på ytan med lössnö under, så hästarna riskerar att skära upp benen.

Jag vill ha vår... Men det här är tack och lov sista vintern i norr, så jag biter ihop och ser fram emot maj.
 
Hade en sån där riktig toppendag igår! Båda hästarna gick kalasbra och det var nog allt söndagens träning som hjälpte fram till det. Red Burban då och fick verkligen order om att hålla i yttertygeln och blir stadig. Fick hålla fast handen i förbygeln och sen skära hörn i "skänkelvikningar" och verkligen trycka ut henne på yttertygeln. Gjorde lite samma tänk med Barb och hon kom loss så himla bra, skummade rejält i munnenoch bjöd på härlig ridkänsla. Avslutade med lite skolor som kändes fina, men det är bara att inse att jag är helt talanglös på långsidoslutor. Tycker det är så sjukt svårt plus att väggen bromsar ponnyn. När jag rider på diagonalen har jag mycket mer bjudning i henne och det blir ju himla mycket lättare då. Är också så glad att jag faktiskt red bra, annars brukar jag helt tappa konceptet så fort jag anmäler till tävling:p.

Burban gick också riktigt bra! Fortsatte med jobbet att trycka ut henne på yttertygeln och att verkligen våga hålla i den. Blir ju bara så arg på mig själv när jag känner hur jag släpper kontakten och hela kroppen bara sladdrar runt där i sadeln Satt och skrek i mitt huvud "UPP med dig, HÅLL i tygeln" :p.

Kvällen fortsatte med att jag fick en körning till Stockholm, den slog nästan 12.000:- (!!) och eftersom jag jobbar på provision var det en bra kväll :D!
 
Rut har fått nyp/skav av sadelgjorden. :( Har börjat lyfta upp och sträcka ut hennes framben innan jag rider efter att jag upptäckt det, men det hjälper inte. Några tips?
Nån sa att det är bättre med lång sadelgjord, men både hopp och dressyrsadeln är med enkelkåpa och långa stroppar.

Har lånat stallägarens supermjuka dressyrgjord, även till hoppsadeln, men måste ha magplattan när vi hoppar (uppenbarligen även bommar på marken. :angel:)

A8678576-01F5-4EBC-86C1-61C264201945.jpg
 
För övrigt så är det som vanligt så att jag bara verkar kunna lära mig av att slå mig? :o:banghead:

Fälttävlansinspirerad hoppträning i tisdags och jäklar vad jag fick rida, hon tittade på och var rädd för Alla hinder, även helt vanliga oxrar och räcken. Men när jag då verkligen la manken till och kom NER i sadeln med rejält tramp i stigbygeln och tänker att jag ska vara lite bakom henne så sitter jag ju kvar när hon skruvar och snurrar, stannar och hoppar snett från stillastående och far omkring. Och då börjar hon slappna av och hoppa bättre. Sista rundan på den lilla banan hoppade hon nästan som vanligt.

Just nu känns det väldigt lämpligt att hopptävlingen på lördag är inställd, vi är nog inte riktigt där just nu. La istället in en extra hoppträning för en gästtränare, tänker att det är bra att hoppa ofta (blir ju inte så högt just nu) ett tag så att vi kommer över det här innan terrängträningarna och tävlingssäsongen drar igång.

Det är intressant hur mycket av ridningen som är psykologi. Att tänka att jag ska ha henne "framför mig" har inte hjälpt, då har jag fallit framåt när hon inte har varit det... När jag tänker att jag ska vara "strax bakom henne", så reagerar jag med att räta upp mig när hon börjar bromsa, vilket ju ger ett bättre läge att rida fram ur.

Stort tack till Lucinda Green-clinics på tuben! :up:
 
jag har inte skrivit här på ett tag.. min grå har gjort ett par stycken tävlingar sen oktober, Elmia, inomhus SM, paus under vintern och i februari blev det tre tävlingar. Inte riktigt planerat, började i Helsingborg med en 2:a placering i 1.30. Sen till Borås, 3:e placering i 1.40 och 6:e placering i 1.45. Jörgen vann ju Gina Tricot Grand Prix med Agathon S och blev reserv till Göteborg Horse Show, iom att Peder blev sjuk så blev det start. Och då hängde min grå med som andra häst :-) vilken dröm att ha en häst till start i en 5-stjärnig internationell tävling och att det var på Scandinavium!!! Hon hade lite rivningar i varje klass, men det gör inget. Det här var en bra erfarenhet för henne och hon rev inte för att det var för svårt utan pga orutin att gå en så stor tävling. Det var ju hinder överallt typ.. Skötte sig dock jättebra, var inga problem med en så stor arena/publik. Uppstallningen funkade bra.
Nästa tävling blir i Kungsbacka den 10-12/3, då ska hon gå 1.40, 1.45 och 1.50 :-)
 
För övrigt så är det som vanligt så att jag bara verkar kunna lära mig av att slå mig? :o:banghead:

Fälttävlansinspirerad hoppträning i tisdags och jäklar vad jag fick rida, hon tittade på och var rädd för Alla hinder, även helt vanliga oxrar och räcken. Men när jag då verkligen la manken till och kom NER i sadeln med rejält tramp i stigbygeln och tänker att jag ska vara lite bakom henne så sitter jag ju kvar när hon skruvar och snurrar, stannar och hoppar snett från stillastående och far omkring. Och då börjar hon slappna av och hoppa bättre. Sista rundan på den lilla banan hoppade hon nästan som vanligt.

Just nu känns det väldigt lämpligt att hopptävlingen på lördag är inställd, vi är nog inte riktigt där just nu. La istället in en extra hoppträning för en gästtränare, tänker att det är bra att hoppa ofta (blir ju inte så högt just nu) ett tag så att vi kommer över det här innan terrängträningarna och tävlingssäsongen drar igång.

Det är intressant hur mycket av ridningen som är psykologi. Att tänka att jag ska ha henne "framför mig" har inte hjälpt, då har jag fallit framåt när hon inte har varit det... När jag tänker att jag ska vara "strax bakom henne", så reagerar jag med att räta upp mig när hon börjar bromsa, vilket ju ger ett bättre läge att rida fram ur.

Stort tack till Lucinda Green-clinics på tuben! :up:
Min tränare upplyste oss på en terrängträning om att det är väldigt svårt att ramla av bakåt :idea:
Lilla hästen blev väldigt mycket nöjdare när hans ryttare höll sig på rätt plats när han började fundera över om han skulle hoppa eller inte hoppa ned i vattenhinder :angel:
 
jag har inte skrivit här på ett tag.. min grå har gjort ett par stycken tävlingar sen oktober, Elmia, inomhus SM, paus under vintern och i februari blev det tre tävlingar. Inte riktigt planerat, började i Helsingborg med en 2:a placering i 1.30. Sen till Borås, 3:e placering i 1.40 och 6:e placering i 1.45. Jörgen vann ju Gina Tricot Grand Prix med Agathon S och blev reserv till Göteborg Horse Show, iom att Peder blev sjuk så blev det start. Och då hängde min grå med som andra häst :-) vilken dröm att ha en häst till start i en 5-stjärnig internationell tävling och att det var på Scandinavium!!! Hon hade lite rivningar i varje klass, men det gör inget. Det här var en bra erfarenhet för henne och hon rev inte för att det var för svårt utan pga orutin att gå en så stor tävling. Det var ju hinder överallt typ.. Skötte sig dock jättebra, var inga problem med en så stor arena/publik. Uppstallningen funkade bra.
Nästa tävling blir i Kungsbacka den 10-12/3, då ska hon gå 1.40, 1.45 och 1.50 :-)
Jag såg rundan! Satte på TVn och hon var nästa häst som kom in. Man blir ju stolt :p en bukehäst liksom.
Sjukt fin! Stort grattis!
 
Jag såg rundan! Satte på TVn och hon var nästa häst som kom in. Man blir ju stolt :p en bukehäst liksom.
Sjukt fin! Stort grattis!

Tack :) jag tycker ju såklart att hon är snyggast och bäst i hela världen ;) är rätt så het och tycker att hon kan själv så hon slänger lite med huvudet. Har hur mycket ork som helst, hon blir aldrig trött när hon är ute å tävlar. Jörgen gillar henne väldigt mycket, trots hennes små egenheter.. Kommer bli en spännande säsong :) ser verkligen framemot den.
 
Jörgen är en pärla på många sätt! För det första så trevlig att man blir helt matt när man jämför med andra "divor" som inte når hälften så långt och för det andra att han låter varje häst ha sin lilla egenhet o anpassar sig efter hästen. En av mina idoler!:bow:
 
Igår blev det ett konstigt ridpass. Var trött och irriterad innan, när Ariel sedan inte kom på inkallning utan jag fick gå 80 meter i djupsnön och hämta henne så blev jag dessutom arg.

Som vanligt läser hon av mig direkt, när jag är arg blir hon så mjuk, så mjuk... Gjorde i ordning och tänkte att jag egentligen inte borde rida, den där känslan att det kommer bli ett skitpass.

Ariel var på tårna hela vägen bort till vändplanen, skyggade för grannens hund (!) som hon går förbi varje dag. Vilket förstås inte gjorde mig på bättre humör. Beslöt mig för att låta henne jobba riktigt hårt i djupsnön. :devil:

Vi fick vårt bästa pass på länge! :eek: Superfina övergångar på böjt spår i skritt och trav. Trots dåligt underlag kunde hon galoppera på halvvolt. :banana:

Jag var rätt så förvirrad när jag skrittade hem på en häst som var lika tittig och spänd igen. Tydligen måste jag vara mer bestämd i min ridning för att få ordning på mig själv. :rofl:
 
Jag har idag fått reda på att jag ska få gå Överdomare i dressyr utbildningen i mitten på Mars. Ska bli kul! Hoppas på riktiga dressyrdomarutbildningen i höst när vi ridit MSV B på 60% :p
Ett steg på väg att få döma OS i framtiden, baby steps baby steps.
 
@myfairlady91 gud va kul, grattis.
@Jfrelin härligt!

Har ridit på morgonen och Harry var alldeles för stark. :wtf: Kände mig som min 6 åriga dotter som ramlar framåt när ponnyn drar lite i tygeln. Så fort jag inte sätter honom i arbete ex skänkelvikning/skolor så blev de tungt framtill. Trots detta är han väldigt lydig och gör allt jag ber honom om men känslan finns inte riktigt där. Bara att bita ihop och rida bättre antar jag.:yuck:
 
Igår hade vi vår dressyrclinic och Maja och Barbie visade upp LA1. När hon red runt under presentationen gjorde hon superfina vägar i förvänd galopp, men i programmet blev Barb lite lång och slog om en gång. Och hon ÄR svår ponnyn för en känner inte riktigt när hon blir så där lång och vips har en tappat henne och så slår hon om. De red ändå på drygt 68%, så grundkvaliteerna sitter fint :). Tävlingen 1/4 går i lagtävlansprogrammet och det är lite tuffare än LA1 så nu ska vi fila vidare på det.

Idag har jag fräst runt i skogen med Barb och hon är sååå pigg :D. Hon låg på som ett ånglok och först i slutet av tredje intervallen och en brant uppförsbacke lugnade hon ner sig. Det känns verkligen helt fantastiskt att hon kommit tillbaka så här fort och dessutom att hon är så himla fräsch. Det här med socker och stärkelsekontrollerad foderstat gör nog allt stor skillnad!
 
Träningen för gästtränare igår var precis vad vi behövde! Det var inte svårt, bara fokus på rytm och vägar. Jag berättade att vi var där för rehab... Jag visade henne ALLA hinderna, även de vanliga oxrarna och räckena, men vi hoppade även vattenmatta (aldrig varit problem tidigare, men nu krävdes lite övertalning) och ett hinder med utfyllnad av murdelar. Hon hoppade väldigt spänt och dåligt i början även denna gången, men sen släppte det verkligen helt och hon hoppade som vanligt på slutet. Bara småhinder på 60-70 cm, men det är ju inte höjden som är problemet.
Idag har vi skrittat på asfalt och sedan travat hem i snöstormen, i morgon är det riktig hoppträning igen.

Sen har jag plötsligt fått ett nytt intresse: Heminredning och badrumskakel! Vi håller på och köper hus plötsligt! :eek:
 
Tränade för Paulinda i lördags. Gick sådär i vanlig ordning. Hon pushar mig så långt utanför min komfortzon att det aldrig känns WOW det där var det bästa vi gjort men sen när jag får sitta och fila hemma i lugn och ro så blir det bra.
Denna gång var det bytes fokus igen. Jag tycker ju fortfarande att byten är katastrof men Paulinda tycker de var jättemycket bättre än sist, hon har inte sett oss sen oktober, så det går väl framåt iallafall.
Men helt plötsligt kunde vi inte galoppera i förvänd på volt innåtställd, hon skulle bara byta hela tiden så där är hon inte tillräckligt lydig så det får vi jobba på.
Skönt också att jag som tycker Divan är så morrhoppig får höra att hon faktiskt är väldigt arbetsam och inte alls unik som sto. Utan att hennes utfall till och med kan räknas som milda.
Även fast det inte är en ursäkt är det ändå skönt att höra från någon med mycket erfarenhet att hon inte är det monstret som folk hemma på gården tycker.

Idag red jag markarbete igen. Kör nu varannan måndag för tränare och det är så kul. Både för mig och för Divan. Kanske kanske jag vågar mig på att hoppa igen snart.
 
Vi är anmälda till säsongens första tävling! :love:
Hisnande 1m på en liten lokal tävling i hemtrakten. Känns lagom pressat, för när det kommer till tävlandet så är det oftast mina nerver som är det största problemet.

Träningen i torsdags gick helt underbart. Jag har ridit så mycket tempoväxlingar och "in med rumpan"-övningar sista veckorna och det har tydligen gett helt briljanta resultat so far! Så kul att få rida för en positiv tränare med en utvecklingsbar häst! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
855
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 707
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp