07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vad hemskt @sassiball. Jag skulle faktiskt också åkt till en annan klinik, det finns ofta mer att göra med andra metoder om man vill prova. Jag har en bekant som köpte en "utdömd" häst och fick ett annat utlåtande av en annan veterinär, en annan behandling och nu är de placerade MsvA. Så ofta finns det hopp!
 
Har inte varit inne i denna tråd på ett tag, men nu har jag äntligen hunnit läsa ikapp! :)

Skönt att dina ponnys är på bättringsväg @Fiorano, hoppast verkligen att det inte blir flera återfall nu!
Men himla tråkigt med GP, @sassiball :( Du kanske skulle kunna betäcka iom att det är säsong för det nu, och sedan utvärdera hur hon är efter et par års mammaledighet, om hon blir bättre eller inte? Evt åka till en annan vet som flera sagt...

@polly p - håller tummarna att Bellona blir friskförklarad av vetten i dag!

@Charlotte1975 - är det sadeltvången som gör att din häst beter sig så illa i början på ridpasset? En kompis av mig har ett sto med sadeltvång som blev helt bra då de bytte till en annan sadelgjord... kan kolla upp vad det var för typ om du vill?
 
@sassiball Oj, det hade jag verkligen inte väntat mig! Instämmer i kören att du ska åka till annan klinik. Känns inte som om det är gjort så himla mycket med henne? Annars hade det väl varit värt att betäcka henne, det är ju en väldigt fin häst och jag tror inte det är svårt att sälja hennes föl även om hon är en korsning. Det är ju en lite kul korsning och en väldigt vacker häst!
 
Hemkommen efter vår kliniktripp..
Det visade sig i höger "framknä". Först ingenting vid longering. Möjligen lite,lite i vä varv. Sedan böjprov men först efter att han böjde knä kom en tydligare reaktion:(..
Röntgen visade inga skelettförändringar iallafall..
Sprutades i leden och så blir det metacam och skrittpromenader uppsuttet under tre veckor, sedan lite försiktig trav och så åb.

Sedan varför och vad som är vad funderar man ju alltid över..
Kan ju ha vridit sig /gjort något då när hon drog av sig skon.
Kan också vara något äldre trauma. Hon blev ju sparkad i höstas av ponnyn och jag vill minnas att det framknä..Skruttan råkar ju ut för så många olika små "olyckor" så jag kan knappt hålla isär dem..
Kan ju också vara förslitningsrelaterat. Är ju en lite tyngre häst i framvikt med inte helt korrekt inskening om man säger så..
Dessutom med sis i sadeln.
Men vi får hoppas på det bästa.
På ett sätt är det ju skönt när man hittar något som tydligt visar var..
 
Trav när det är ett knä som sprutats? Det är ju galopp som är den mest skonsamma gångarten för knäna. Hade detta en gång för länge sen på en häst o fick nogsamt förklarat hur mycket mer det sliter på knäna med trav än galopp.
 
Hemkommen efter vår kliniktripp..
Det visade sig i höger "framknä". Först ingenting vid longering. Möjligen lite,lite i vä varv. Sedan böjprov men först efter att han böjde knä kom en tydligare reaktion:(..
Röntgen visade inga skelettförändringar iallafall..
Sprutades i leden och så blir det metacam och skrittpromenader uppsuttet under tre veckor, sedan lite försiktig trav och så åb.

Sedan varför och vad som är vad funderar man ju alltid över..
Kan ju ha vridit sig /gjort något då när hon drog av sig skon.
Kan också vara något äldre trauma. Hon blev ju sparkad i höstas av ponnyn och jag vill minnas att det framknä..Skruttan råkar ju ut för så många olika små "olyckor" så jag kan knappt hålla isär dem..
Kan ju också vara förslitningsrelaterat. Är ju en lite tyngre häst i framvikt med inte helt korrekt inskening om man säger så..
Dessutom med sis i sadeln.
Men vi får hoppas på det bästa.
På ett sätt är det ju skönt när man hittar något som tydligt visar var..
Har de sprutat utan att göra en undersökning med UL eller liknande om vad det egentligen är? De har förutsatt att det är en inflammation? Är det så?
 
Jag kommer åka till en annan klinik, har bokat tid nu.

I mitt fall hittades heller ingenting egentligen i hasen, men iof man bedövade ju bort smärtan innan behandling. Menar ni att man inte längre jobbar på det viset? Borde man UL, eller på annat sätt letat vidare? jag frågade om det inte kunde sitta kanske i ryggen men det trodde inte veterinären.

@Fiorano vad roligt att du säger så. Måste vara första gången som någon får ok på bukefalos att
betäcka sitt korsningssto.
 
Nu känner jag ju mig som världens sämsta hästägare som inte ifrågasätter mer omkring diagnostik innan behandling:(..Denne vet ska ju dessutom ha tillgång till ul enligt deras hemsida.. Får väl diskutera inför åb.

@Novali01 Intressant angående igångsättning. Tar gärna emot tips om det går åt rätt håll i detta nu..
 
Har inte varit inne i denna tråd på ett tag, men nu har jag äntligen hunnit läsa ikapp! :)

Skönt att dina ponnys är på bättringsväg @Fiorano, hoppast verkligen att det inte blir flera återfall nu!
Men himla tråkigt med GP, @sassiball :( Du kanske skulle kunna betäcka iom att det är säsong för det nu, och sedan utvärdera hur hon är efter et par års mammaledighet, om hon blir bättre eller inte? Evt åka till en annan vet som flera sagt...

@polly p - håller tummarna att Bellona blir friskförklarad av vetten i dag!

@Charlotte1975 - är det sadeltvången som gör att din häst beter sig så illa i början på ridpasset? En kompis av mig har ett sto med sadeltvång som blev helt bra då de bytte till en annan sadelgjord... kan kolla upp vad det var för typ om du vill?

Nej de är inte sadeltvånget som spökar. Hon är bara ett riktigt brunstigt ko sto, som tycker att jag ska sitta av så hon får va i hagen.
 
@polly p Att man inte drar på fulla växlar och gör allt i utredningsväg vid ett första besök är inte alls konstigt om inte något i historien skulle tyda på något speciellt (tex att hästen blev blockhalt efter en rejäl snubbling/fastnat och med våld tagit sig loss). Dessutom så får de ju i princip alltid en ledinflammation (oftast först då som vi som gemene man upptäcker att något verkligen är fel) som ändå måste behandlas oavsett om det är primärt eller sekundärt och det är inte ens säkert att man kan hitta det primära innan man fått bort den sekundära smärtan om ledinflammationen skulle vara det.

Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att inte ha ifrågasatt mer. :)
Däremot ska man ju börja göra det om hästen inte svarar och rehabar som "den ska" som tex @sassiball s häst inte riktigt gjort. DÅ ska man definitivt börja rota vidare.
 
Tack @Kirre. Det är väl iof. som du skriver men jag förstår ju också tänket i att inte spruta i blindo sas..
Men jag får leva på hoppet att det är en inflammation och att det avhjälps med behandling,vila och rehab.
 
@polly p I våra trakter gör de ju så här än så länge så ha inget dåligt samvete för det men rehabprogram för knäledsinflammation är iaf skritt o galopp, ingen trav alls. Efter ÅB som då ska vara helt ren på böjprov så fortsätter man att att galoppera o trava så lite som möjligt. Som FT ryttare är ju detta ganska lätt för vi galopperar ju allmänt mer än de flesta andra men tänket ska vara att överallt där du normalt travar kan du istället galoppera. Dvs du ska inte skritta MER för att du tror att det inte går att galoppera där du brukar trava....
 
@polly p I blindo har man ju inte sprutat då man ändå fått fram att smärtan just nu främst är i knät. I blindo hade ju tex varit att ge hästen metacam utan utredning eller sprutat alla leder i hopp om att någon är orsaken utan att ha tittat på hästen. :)

Jag har också hört att galopp är skonsammare, åtminstone ffa när det är bakknän inblandade. Framknän vet jag inte om jag hört det så uttalat. Förutsätter väl iofs att man kan rida i hyffsat balanserad galopp. Kanske därför råden diffar, erfarenheten vets har av hur ägare tolkat "bättre galopp än trav" så har de flänggalopperat för de inte kan bättre och det är värre än kontrollerad trav. *spånar lite*
 
@polly p jag tycker såklart inte att du gjort fel, alls. Men jag tycker att det varit lite lättvindigt sprutande bland vissa veterinärer i stället för att hitta den primära orsaken. En sprutning är helt ok, men blir det återkommande skada eller annan rörelsestörning så bör ju veterinären fundera på varför det blivit så.

Därför är det också intressant att @sassiball s veterinär väljer att ge henne det svaret, utan att gå vidare med en så enkel sak som UL. Ibland tror jag att vissa veterinärer TROR att man VILL att de ska döma ut hästen... För vem orkar med rehab lixom.
 
Den veterinären jag haft nu har lyssnat på mig ändå tycker jag, jag är inte helt främmande för att döma ut henne men inte ännu. Jag känner bara att hästen har ju inte fått en ärlig chans ännu. En häst som man inte hittar något fel på (förutom att den inte svarar på behandling) kan man väl inte döma ut. Hade jag med egna ögon sett röntgenbilder eller något annat som talar för att hästen aldrig kommer att bli frisk hade jag kanske sett annorlunda på det.
Jag har inte så mycket erfarenhet av att reda ut hältor/döma ut hästar och tur är väl det. Känner att jag hade gärna varit helt utan den erfarenheten.
 
Usch vad tråkigt att höra om GP @sassiball Men det låter vettigt att låta någon mer titta på henne. Känns ju inte som att hon blivit utredd ordentligt.

Här hinner har jag knappt hunnit rida i veckan. Som tur är har medryttaren ridit två dagar. Jag hade tänkt att rida idag men så upptäckte jag att han hade knutor i sadelläget idag så det blev ett bad och promenad istället. Han ömmar inte men jag ville inte chansa. Jag får rida i helgen istället. Han är pigg som bara den och borde gå mer. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 320
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp